Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Mijn werk en belevenissen bij de DB

Gestart door Eric-Paul dinsdag 13 maart 2018, 22:33:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn werk en belevenissen bij de DB
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Mijn werk en belevenissen bij de DB
Een enkeling weet al dat ik per april 2017 op economische gronden mijn baan in Leusden kwijt geraakt ben.
In de aanloop daar naar toe ben ik gaan solliciteren en, vanwege een Duitse vriendin, ook in Duitsland en met succes!
In mei 2017 geëmigreerd en per 1 juni 2017 aan het werk bij de DB bij Fahrplan IT, waar ik werk aan het beschikbaar maken van dienstregelinginformatie (bijvoorbeeld Buchfahrpläne) voor machinisten.

Deze week volg ik het seminar Netzwerke der Bahn, met de afgelopen twee dagen theorie over van alles rondom het spoor.
Morgen (woensdag) zelf in het opleidingscentrum (Eisenbahnbetriebsfeld) in Darmstad met andere nieuwe collega's mechanisch wissels omleggen en dergelijke om een goed werkende "Betriebsablauf" te krijgen.
Het leuke is dat de resultaten direct te zien zijn ... via aansturing van wissels, seinen e.d. op een Märklin modelbaan.

Hieronder een wervingsfilmpje voor treindienstleider met daarin beelden van dit opleidingscentrum.



Edit: filmpje is helaas niet meer beschikbaar






Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Leuk inkijkje , wens je veel succes bij DB

Gr. Jan
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Eric-Paul,

Leuk promo filmpje van het beroep wat je doet bij de DB. :) :thumbup:
Heel veel succes in Duitsland maar dat gaat goed komen dat weet ik zeker. :)
En in je opleiding periode lekker oefenen op een Märklin baan wat thuis natuurlijk ook weer te goede komt het zal bij jouw wat betreft wissels en seinen perfect lopen op je baan. ;) :thumbup:

Groet Michel
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Citaat van: 44er op woensdag 14 maart 2018, 00:02:34
Leuk inkijkje , wens je veel succes bij DB
Dank je, dat gaat wel lukken :)

Citaat van: h0_miessie op woensdag 14 maart 2018, 04:43:59
Leuk promo filmpje van het beroep wat je doet bij de DB. :) :thumbup:
Heel veel succes in Duitsland maar dat gaat goed komen dat weet ik zeker. :)
En in je opleiding periode lekker oefenen op een Märklin baan wat thuis natuurlijk ook weer te goede komt het zal bij jouw wat betreft wissels en seinen perfect lopen op je baan. ;) :thumbup:
Dat denk ik ook wel ;), alleen is het promofilmpje voor een van de vele (>500) beroepen bij de DB, niet dat wat ik doe, maar toont wel waar ik vandaag mee te maken krijg.
Mijn werk betreft softwareontwikkeling, maar om meer begrip voor de collega's en hun werk te krijgen, waarvoor we de software ontwikkelen, volg ik dit seminar c.q. deze cursus.
Mooie mogelijkheid dit alles van dichtbij te bekijken.

Groet, Eric-Paul
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Leuke promovideo. Veel succes met je nieuwe job.
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Hi Eric-Paul,

Leuk filmpje en succes met je nieuwe baan.

groet
Harald
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Hallo Eric-Paul,
Altijd al geweten dat het modelspoor gebeuren niet alleen voor de hobby is. ;)
Sucsez bij de DB.
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Welkom in Duitsland en groeten uit Heikendorf !
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Citaat van: nobody op woensdag 14 maart 2018, 07:46:52
Leuke promovideo. Veel succes met je nieuwe job.
Citaat van: Haradigi op woensdag 14 maart 2018, 12:01:56
Leuk filmpje en succes met je nieuwe baan.
Citaat van: ceess op donderdag 15 maart 2018, 19:25:12
Altijd al geweten dat het modelspoor gebeuren niet alleen voor de hobby is. ;)
Sucsez bij de DB.
Citaat van: Robert op donderdag 15 maart 2018, 19:48:21
Welkom in Duitsland en groeten uit Heikendorf !

Allen bedankt  :thumbup: :thumbup:
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Afgelopen woensdag in het Eisenbahn Betriebsfeld Darmstadt (EBD) geweest.


Buiten heeft men seinen, zowel Oost- als Westduits, uit verschillende perioden ter illustratie.
De seinbeelden veranderen regelmatig om zo een indruk te krijgen van de werking.


Het EBD heeft een zeer grote modelspoorbaan, waar bij de verschillende stations en rangeerterreinen de bediening met verschillende technieken wordt uitgevoerd.
Dit wordt onder andere gebruikt om treindiensleiders, e.d. op te leiden.
De technieken gaan van mechanisch (nog zeer veel in Duitsland in gebruik) tot volledig digitaal.

Zeer indrukwekkend is te zien hoe de veiligheid met de mechanische bediening voor elkaar wordt gekregen.
Zomaar iets omzetten is er niet bij, en als dat al kan, gebeurt er nog niets.
Aan veel voorwaarden moet worden voldaan.

Links één van de mechanische Stellwerke die daar gebruikt worden.


Wanneer volgens plan een rijweg moet worden ingesteld, dan moet eerst worden gekeken of de richting waarin wordt gereden vrij is.
Vervolgens worden de wissels in de juiste richting gelegd door de bijbehorende hendels om te leggen, de wisselhendels zijn blauw.
De rijweg wordt vervolgens vastgezet (grijze hendels).
Als laatste wordt het betreffende sein op veilig gesteld door de juiste rode hendel om te leggen.
Dit blijkt ook weer alleen te kunnen als het spoor waar naar toe gereden wordt, ook toegestaan is voor berijden.
Dat wil zeggen dat deze door het volgende Station/Stellwerk vrijgegeven moet zijn.
Om de ingelegde rijweg te blokkeren en de trein aan te kondigen bij het volgende Stellwerk, moet een 12V signaal worden doorgegeven door de juiste hendel op het groene deel in te drukken en aan de zwengel daarnaast te draaien.
Hoewel achter het glaasje bij 1 of 2 keer draaien al een rood vlakje ten teken van vergrendeling komt, moet minstens tien keer worden gedraaid om over de afstand tot het volgende Stellwerk voldoende spanning te verkrijgen.
Als laatste wordt het betreffende sein op veilig gesteld door de juiste rode hendel om te leggen.

Verder moet men bij binnenkomst van een trein altijd kijken of de trein volledig is, d.w.z. dat het einde van de trein er is: sluitlichten of sluitsignaal moet zichtbaar zijn voordat men het traject weer vrij mag geven.

Deel van het emplacement bediend door een wisselwachter.

Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Een nieuwer mechaniek is dit elektromechanische Stellwerk voor het stellen van de wissels (blauwe knoppen) en seinen (rode knoppen).
Voor het aangeven dat een traject vrij is of juist bereden gaat worden, is nog een andere kast aanwezig met bijbehorende indicaties en zwengels (zie beschrijving mechanisch Stellwerk) voor doorgeven van de informatie.
Hier betreft het een "simpel punt" voor dubbel spoor met splitsing, waarbij voor het gemak 1 knop wordt gebruikt voor wissels 2 en 3 die gekoppeld zijn.
De rode seinknoppen kunnen links- of rechtsom worden gedraaid, afhankelijk van welk sein bediend moet worden.
Deze twee knoppen zijn dus voor 4 seinen.



Hier drie verschillende stations, onder is "Potsdorf-Stephansroda", en daarboven nog twee.


Het onderste station wordt via het volgende tableau bediend:



Nog een paar foto's







Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Wij hebben daar toch vele uren gewerkt en de vertragingen binnen de perken gehouden.
Maar ja, wij hebben dan ook geen verstoringen voor onze kiezen gekregen zoals treindienstleiders in opleiding wel krijgen.
Zo zijn er plaatsen waar letterlijk een boom op de rails valt (leuk mechaniek) en zo.
Misschien komt dat nog een keer.

Het was in ieder geval een zeer leuke ervaring en wil je meer weten dan vind je hier de website van het Eisenbahn Betriebsfeld Darmstadt.

Hier vind je ook nog eens meer foto's en informatie over een open dag op 13 juni 2018.

Edit: helaas niet meer aanwezig, maar andere foto's (naast die bij de verschillende pagina's) wel via deze link

O ja, schuin tegenover het EBD ligt nog een oude draaischijf ...




Groet, Eric-Paul
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
GEWELDIG :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Bedankt voor het delen van al deze informatie, zeer interessant.
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Eric-Paul,

Bedankt voor deze prachtige foto reportage en de uitgebreide teksten erbij erg leerzaam om te zien hoe men dat leert achter de schermen. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Hoi Eric-Paul.
Bijzonder leuk en interessant hoe jouw nieuwe baan en opleiding wordt vorm gegeven! :thumbup:
Mooie films, foto's en uitleg geven een prachtig beeld van jouw nieuwe baan.

Veel plezier en succes.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Hoi Eric-Paul, hartstikke leuk om te horen dat je bij de duitse spoorwegen een functie hebt gekregen en bedankt voor de leuke en mooie fotoos van het opleidingscentrum.
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Allemaal erg interessant.

groet
Harald
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Hoi,

Naar verhouding Nederland - Duitsland gezien is Nederland een stukje kleiner dan Duitsland en valt het ons op dat ze nog heel wat te doen hebben op het gebied van beveiliging. Daarmee bedoel ik de klassieke beveiliging vervangen door "moderne". Het blijft altijd wel interessant om te zien. Bij de Buren is iemand die een compleet werkend klassieke beveiliging met sleutels e.d. EifelBurgenBahn: Klassieke beveiliging met sleutels. Bij de heren van Fremo's zie je dat ook wel voorkomen.

Groet Ronald.
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Ergens ben ik best wel jaloers dat er in Duitsland nog zo veel oude beveiliging te vinden is. Met de hoeveelheid treinen die we hier in Nederland rijden zou het natuurlijk ook niet meer te doen zijn; al helemaal niet bij een grote verstoring. Maar het feit is wel dat het werk bij ons op "Postje T" in de rustige uurtjes best wat saaier is geworden.

En voor mijn opleiding mocht ik niet eens met een modelbaan spelen.  :D

Bedankt voor de leuke foto's en info!
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Bedankt voor de leuke info!

Frans
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Zo'n dagje uit is toch wel leerzaam en geeft een goede kijk in de "keuken" van het spoorbedrijf in Duitsland.
Voorop staat de veiligheid en dat bleek ook bij het bedienen van het stationnetje Potsdorf-Stephansroda.
Aan de hand van onderstaande dienstregeling moest ik treinen uit de richting Franzensfeld (van links) en Erhardsbrunn (van rechts) op de sporen 1 en 2 binnen nemen of via deze door laten rijden.


Spoor 2 is de bovenste, spoor 1 ligt daar onder:


Om een trein op een bepaald spoor aan te laten komen, moesten uiteraard de juiste wissels worden omgezet, waarna de rijweg werd vastgelegd door het indrukken van de juiste twee knoppen.
Voor een trein uit Franzensfeld naar spoor 2 waren dat de knoppen bij de groene pijlen (zie volgende foto).


Voordat dit ook daadwerkelijk lukte, moest natuurlijk ook nog de wissel bij nummer 2 (blauw) in de juiste richting worden gesteld.
Zoals gezegd gaat veiligheid voor alles, dus moest eerst nog het een en ander gebeuren:

  • Wissel bij nummer 1
    Flankenschutz: Om te voorkomen dat eventueel aanwezige wagens e.d. het hoofdspoor op kunnen rollen, moest deze wissel ook eerst in de juiste stand worden gezet.
  • Overweg bij nummer 3
    Durchrutschweg: Ook met het doorglijden tot voorbij een sein wordt rekening gehouden, zodat de overweg direct na het sein ook moet zijn gesloten.
    De lengte van deze Durchrutschweg is afhankelijk van de maximaal toegestane snelheid.
  • Wissel bij nummer 4
    Durchrutschweg: De berekende Durchrutschweg is dusdanig lang, dat ook deze wissel erbij betrokken wordt en in de richting van spoor 2 moet wijzen.

De volgende foto toont de juiste standen:


Een conclusie die hieruit ook kan worden getrokken, is dat het niet mogelijk is om tegelijkertijd een trein uit Franzensfeld op spoor 2 en een trein uit Erhardsbrunn op spoor 1 binnen te nemen.

Deze veiligheid en de gevolgen daarvan voor de mogelijke gelijktijdige rijwegen, brengt ook wel een leuk element met zich mee bij het inrichten en bedienen van een modelspoorbaan.
Bij het ontwikkelen en gebruiken van de software, die ik vanaf 1989 (en ook bij Rail 96) voor het instellen van wisselstraten en bijbehorende seinen heb toegepast, ben ik ooit uitgegaan van puur en alleen de wissels die op de gewenste route lagen.
Deze ervaring en opgedane kennis leert dat er nog veel meer bij komt kijken en maakt het, zoals al gezegd, nog interessanter.

Deze, en nog andere aspecten (waar ik nog een keer op terug kom), neem ik zeker mee bij het ontwerpen van mijn nieuw te bouwen modelbaan.
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Hoi Eric Paul, dank je wel voor deze zeer interessante uitleg van het duitse seinsysteem. Ik blijf dit volgen.
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
inderdaad erg leuk en leerzaam.

Het Nederlands seinstelsel werkt op een iets andere manier, maar veiligheid staat altijd voorop.

Groeten Sander
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Mijn werk en belevenissen bij de DB
Allemaal interessant en handig om te weten wat er allemaal bij komt kijken.
Ik kijk alweer uit naar je volgende bijdrage.