Afgelopen woensdag in het
Eisenbahn Betriebsfeld Darmstadt (EBD) geweest.
Buiten heeft men seinen, zowel Oost- als Westduits, uit verschillende perioden ter illustratie.
De seinbeelden veranderen regelmatig om zo een indruk te krijgen van de werking.
Het EBD heeft een zeer grote modelspoorbaan, waar bij de verschillende stations en rangeerterreinen de bediening met verschillende technieken wordt uitgevoerd.
Dit wordt onder andere gebruikt om treindiensleiders, e.d. op te leiden.
De technieken gaan van mechanisch (nog zeer veel in Duitsland in gebruik) tot volledig digitaal.
Zeer indrukwekkend is te zien hoe de veiligheid met de mechanische bediening voor elkaar wordt gekregen.
Zomaar iets omzetten is er niet bij, en als dat al kan, gebeurt er nog niets.
Aan veel voorwaarden moet worden voldaan.
Links één van de mechanische Stellwerke die daar gebruikt worden.
Wanneer volgens plan een rijweg moet worden ingesteld, dan moet eerst worden gekeken of de richting waarin wordt gereden vrij is.
Vervolgens worden de wissels in de juiste richting gelegd door de bijbehorende hendels om te leggen, de wisselhendels zijn blauw.
De rijweg wordt vervolgens vastgezet (grijze hendels).
Als laatste wordt het betreffende sein op veilig gesteld door de juiste rode hendel om te leggen.Dit blijkt ook weer alleen te kunnen als het spoor waar naar toe gereden wordt, ook toegestaan is voor berijden.
Dat wil zeggen dat deze door het volgende Station/Stellwerk vrijgegeven moet zijn.
Om de ingelegde rijweg te blokkeren en de trein aan te kondigen bij het volgende Stellwerk, moet een 12V signaal worden doorgegeven door de juiste hendel op het groene deel in te drukken en aan de zwengel daarnaast te draaien.
Hoewel achter het glaasje bij 1 of 2 keer draaien al een rood vlakje ten teken van vergrendeling komt, moet minstens tien keer worden gedraaid om over de afstand tot het volgende Stellwerk voldoende spanning te verkrijgen.
Als laatste wordt het betreffende sein op veilig gesteld door de juiste rode hendel om te leggen.
Verder moet men bij binnenkomst van een trein altijd kijken of de trein volledig is, d.w.z. dat het einde van de trein er is: sluitlichten of sluitsignaal moet zichtbaar zijn voordat men het traject weer vrij mag geven.
Deel van het emplacement bediend door een wisselwachter.