Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Dilemma: Märklin DDM2 (art. 26589) of Artitec DDM1

Gestart door Steem dinsdag 13 maart 2018, 16:19:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Dilemma: Märklin DDM2 (art. 26589) of Artitec DDM1
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Dilemma: Märklin DDM2 (art. 26589) of Artitec DDM1
Bij On traXS afgelopen vrijdag heb ik, enig zins als impuls aankoop, 2 sets DDM1 van Artitec gekocht. Ik zeg "enig zins" omdat ik wel heel graag DDM materiaal op mijn baan wou. Nou is er de 26589 van Märklin maar die leek mij vrij zeldzaam en bovendien prijzig. Nu ik echter aan het rekenen sla voor een 1600/1700 loc inclusief geluid en verlichting voor in de rijtuigen, liggen de prijzen niet zo heel gek ver uit elkaar. Voordeel van de 26589 (er staat er nu een op MP) is dat hij eigenlijk helemaal klaar is. Nadeel is dat het "maar" 4 rijtuigen zijn. Bij de Artitec heb ik een vijfde rijtuig (en een extra stuurstandrijtuig) maar zal ik nog flink aan het ombouwen moeten. Ook de koppelingen van de Artitec vind ik niet erg mooi en de rijtuigen staan erg ver van elkaar. De rijtuigen zelf zijn verder wel erg mooi en degelijk. Helaas ken ik die van Märklin alleen van foto's en kan ik dus moeilijk vergelijken. Mijn baan moet Oost-Nederland rond 1995 voorstellen. De bedrijfstoestand van de DDM2 is volgens Märklin rond 2011 maar volgens mij wijken ze niet heel veel af van de situatie in 1995. De rijtuigen van Artitec zijn uit tijdperk IVb/V.

Nu mijn overweging: Toch de rijtuigen van Artitec weer verkopen en voor de versie van Märklin gaan, of lekker laten zoals het is en ombouwen? Ik ga dan gewoon op zoek naar een analoge 1600/1700 en bouw er dan een Esu LokSound in. Nog even alles op een rij:

Artitec:
+ Meer rijtuigen
+ Zijn reeds in mijn bezit
+ Zeker weten het juiste tijdperk
- Lelijke en ruime koppelingen
- Er moet nog veel omgebouwd worden (verlichting, loc met geluid en koppelingen)

Märklin:
+ Inclusief loc met geluid
+ Volledig verlicht
+ Redelijk zeldzaam collectors item
+/- Juiste tijdperk?
- Niet makkelijk aan te komen
- Minder rijtuigen

Uiterlijk en degelijkheid van de 2 kan ik helaas moeilijk vergelijken, dus hopelijk hebben jullie daar wat over te zeggen.
Re: Dilemma: Märklin DDM2 (art. 26589) of Artitec DDM1
Waarom zou je alleen de Artitec moeten ombouwen? Tenzij je een tweerailer gekocht heb, of die M set op MP al interieurverlichting heeft, kan ik me niet direct iets bedenken dat de Artitec mist tov de M*.
(D'r staat hier wel een stel in ombouw, voor inbouw van binnenverlichting en rangeersein - maar dat heeft de 26589 ook niet standaard.)
De koppelingen die standaard onder de artitec zitten zorgen wel voor grote koppelafstand, maar met een kortkoppeling van Roco is dat ook zo opgelost.

Je nadeel dat die M set maar 4 delig is, is eigenlijk geen nadeel. DDAR reed namelijk 3, 4 of 6 baks (zonder Loc/mDDM). In tegenstelling tot DDM1, die 5, 6 of 7 baks reed.
Re: Dilemma: Märklin DDM2 (art. 26589) of Artitec DDM1
Citaat van: Steem op dinsdag 13 maart 2018, 16:19:52

Artitec:

- Lelijke en ruime koppelingen


Ja, beugelkoppelingen af fabriek.  :D Dan moet je er kortkoppelingen opzetten, dan rij je nagenoeg balg aan balg. Dat mechanisme zit er niet voor niets....... ;)


Re: Dilemma: Märklin DDM2 (art. 26589) of Artitec DDM1
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Dilemma: Märklin DDM2 (art. 26589) of Artitec DDM1
@John - Ja die op MP heeft interieurverlichting ingebouwd. Bedankt voor de informatie over het aantal bakken.

@Ben - Dat ziet er heel netjes uit!

Dat er kortkoppelingen onder kunnen is mij bekend, het ging mij er gewoon om dat dit dan ook aangepast moet worden (niet moeilijk maar kost wel weer wat extra). Maar bedankt voor de gegevens tips over welke ik kan gebruiken (moeten wel stroomvoerend zijn).

Heb ik trouwens gelijk dat de situatie zoals hij door Märklin wordt gegeven weinig afwijkt van de situatie in 1995? Of zijn er één of meer opvallende verschillen?
Re: Dilemma: Märklin DDM2 (art. 26589) of Artitec DDM1
Dat die koppelingen dan stroomvoerend moeten zijn begrijp ik, zoals ik al zei heb ik een stel in ombouw, als daar wat meer aan te zien is dan een DDM in onderdelen zal ik een draadje starten met meer tekst en uitleg.

V.w.b. de tijdperiode kan ik je geen antwoord geven, maar misschien heb je wat aan de info op deze pagina.
Re: Dilemma: Märklin DDM2 (art. 26589) of Artitec DDM1
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Dilemma: Märklin DDM2 (art. 26589) of Artitec DDM1
Oké, bedankt John. En ik ga mij eens verder inlezen.
Re: Dilemma: Märklin DDM2 (art. 26589) of Artitec DDM1
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Dilemma: Märklin DDM2 (art. 26589) of Artitec DDM1
De eerste versie is met reclamebanen, maar zonder reclame. (1711)
De tweede versie is incl. reclame.
Ik heb beide in Houten zien liggen, waarvan de 1e versie incl. licht en stroomgeleidende koppelingen.

De schaal van Marklin is iets kleiner dan Artitec.
Maar Artitec heeft DDM1 en Märklin iig DDM2 En daar zit ook nog verschil in.
Die van Märklin is dus al op lengte, qua aantal rijtuigen.

Mvg. Marcel
Re: Dilemma: Märklin DDM2 (art. 26589) of Artitec DDM1
M* versus A*....

Re: Dilemma: Märklin DDM2 (art. 26589) of Artitec DDM1
Re: Dilemma: Märklin DDM2 (art. 26589) of Artitec DDM1
DDM 1 stam met 5-6-7 rijtuigen reed met een 1600/1800. Waarvan de Bvk een afbeelding van een bedreigde diersoort kreeg.

DDM 2-3 (oftewel DDAR) reed met 1700 of mDDM (motorwagen)

Let op voor Ddm 1 en 2/3 zijn er ook nog uiterlijke verschillen. Zoals reclamebanen op een andere plaats en plek in de rijtuigen voor de uitleeseenheden/bestemmingsaanduiding van de DDAR.

Het ligt er dus aan wat je wil.
DDM1 is de keuze Artitec, DDAR is de keuze Marklin. !?!


Re: Dilemma: Märklin DDM2 (art. 26589) of Artitec DDM1
Kan de artitec wel door R1 anders ook iets om rekening mee te houden ;)
Re: Dilemma: Märklin DDM2 (art. 26589) of Artitec DDM1
In je oriëntatie wil ik je ook even wijzen op mijn DD-AR-draadje bij de buren.
Wat o.a. Ben al aangeeft en laat zien zijn de Märklin's te kort 1:935, maar op e.a. manier hebben ze de verhoudingen zo weten te maken, dat het niet echt opvalt.
Ja...met een Artitec er onder wel  :P
Re: Dilemma: Märklin DDM2 (art. 26589) of Artitec DDM1
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Dilemma: Märklin DDM2 (art. 26589) of Artitec DDM1
Bedankt voor de links en tips allemaal. Voor zover ik kan zien is de meest opvallende wijziging een toevoeging van een baanruimer in 1999 op het stuurstandrijtuig en dat valt nog wel binnen mijn marge. Verder gaat het om wat minimale aanpassingen met koppelingen en andere kleine zaken. Dus wat dat betreft past de Märklin set ook prima op de baan.

Mijn baan bestaat uit R2 en R3 dus voor mij maakt het niet uit of de Artitec door R1 passen. Door R2 passen ze sowieso.

Dat de rijtuigen van Märklin iets korter zijn komt mij eigenlijk wel goed uit. De totale lengte over buffers is 135 cm en mijn baan heeft stationssporen van circa 145 cm. Ik heb er nu een 1600 staan met 5 Artitec rijtuigen en dat is gewoon te lang. Dus daarmee vervalt ook al het voordeel van de extra rijtuigen. Het is eventueel interessant voor een grotere baan in de toekomst maar dat is allemaal onzeker en dus onlogisch.

Leuke (kleine) bijkomstigheid is dat de 1711 het wapen "Emmen" draagt. Emmen was vaak onze eindbestemming toen ik als klein kind naar familie ging.

Er is inmiddels een bod gedaan op de Märklin set.

@ John - Bedankt voor de handige wiki link. Heeft mij heel erg geholpen.
@ Ben - Bedankt voor de foto's en de link naar de video.
@ Marcel - Bedankt voor de info over de reclamebanen.
Re: Dilemma: Märklin DDM2 (art. 26589) of Artitec DDM1
Als je voor de Märklin gaat flyerman heeft een printje gemaakt voor de stuurwagen zodat er een functie decoder(mtc21)geplaatst kan worden.
Re: Dilemma: Märklin DDM2 (art. 26589) of Artitec DDM1
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Dilemma: Märklin DDM2 (art. 26589) of Artitec DDM1
En wat geeft dat dan voor extra functionaliteit?

Ik heb de Märklin set overgenomen. Is vrijdag hier.
Re: Dilemma: Märklin DDM2 (art. 26589) of Artitec DDM1
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Dilemma: Märklin DDM2 (art. 26589) of Artitec DDM1
Verlichting van stuurstand is altijd aan.

Met een ESU-functiedecoder kan je (als je niet wilt rommelen aan de Märklin-print) deze via relais schakelen.

Misschien dat Martin de ledprint heeft gemaakt  met aparte aansturing van de leds, zodat ook een enkele gele led kan worden aangestuurd tbv rangeerverlichting. Deze kunnen sowieso door de ESU-functiedecoder worden aangestuurd. Dit kost je 3 van de 6 fysieke functies. Dan is er nog 1 nodig voor je interieurverlichting (via relais) te schakelen.
Dan blijven er nog 2 over voor een geluidsmodule met 2-tonige hoorn. (als dit 1 signaal is) en 1 voor bv cabineverlichting.

Mvg. Marcel
Re: Dilemma: Märklin DDM2 (art. 26589) of Artitec DDM1
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Dilemma: Märklin DDM2 (art. 26589) of Artitec DDM1
Oké dat bekijk ik wel even als ik alles binnen heb of ik dat een probleem vind. Bedankt voor de tip in ieder geval.
Re: Dilemma: Märklin DDM2 (art. 26589) of Artitec DDM1
Hier een link naar het topic van flyerman