Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Langzaam maar zeker: Jaren 60 "speelbaantje"

Gestart door w67 zondag 30 december 2007, 21:17:15

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Langzaam maar zeker: het roer om....van C naar M !
Ik sluit me aan bij Rene het ziet er heel erg leuk uit zo :cool:

Mathijs
Re:Langzaam maar zeker: het roer om....van C naar M !
Hallo Willem-Jan,

Gaat je goed af zeg de achtergrond leuk en netjes gedaan, dat geeft gelijk een ander gezicht.
Leuk baantje ook trouwens, daar kan je voorlopig weer aardig op uitleven wat betreft de scenery zal wel super mooi worden.

Wens je veel succes ermee en hoop gauw weer een leuk stukje scenery van je te kunnen gaan zien.

Groet Wim. 
Re:Langzaam maar zeker:" LEGO !!! "
Helemaal in stijl: "Lego auto's".

Lego maakte rond 1970 modelauto's in schaal H0 (1/87).
Niet super gedetailieerd , van plastic met metalen wieltjes.
Ook de benzinepomp, verkeersborden en stoplicht zijn vandeze Lego serie en dus ook in schaal H0.
Het past eigenlijk goed bij de robuuste Märklin uitstraling. De motorrijders zijn vermoedelijk ook van Lego.



Willem-Jan
Re:Langzaam maar zeker: het roer om....van C naar M ! + LEGO ??? Ja, echt waar!
Hallo Willem-Jan,

Wat een bijzondere transformatie maak jij toch door. Terwijl (nagenoeg) iedereen digitaliseert en overgaat op k-rail of C-rail ga jij terug in de tijd. De Lego auto's maken het zeker áf. Zelf had ik ooit ook zo'n Lego vrachtauto, met de Mecedes cabine zoals die 2x bij jou voorkomt, doch dan als Shell tankauto en dus in het geel.

Nu nog foto's maken in zwart-wit en we zijn weer in de zestiger jaren.

Groet,
Ronald
Re:Langzaam maar zeker: het roer om....van C naar M ! + LEGO ??? Ja, echt waar!
Hallo W-J
Heerlijk om te zien wat je met die mooie M-rails en toebehoren in elkaar zet. Voel me geen "Einzelgänger" meer mede gezien de overige reacties. Misschien moeten we een M leasebank in het leven roepen. Als een van ons tijdelijk iets nodig heeft gewoon een oproepje plaatsen en hopla daar is het. :idea:
Zoals een zeer oude M-rijder in het verre verleden al zei: M-rijders verenigt U! Samen staat Gij sterk.
of haal ik nu iets door elkaar?

succes met de verdere bouw.
groet hennie
Re:Langzaam maar zeker: het roer om....van C naar M ! + LEGO ??? Ja, echt waar!
Hoi,

De Lego auto's zijn oorspronkelijk Wiking modellen maar dan met metalen wielen. Wiking maakte ze voor Lego.
In die tijd waren deze Lego auto's vreselijk duur herinner ik me nog. Als je ze nu wilt aanschaffen moet je echt mazzel hebben qua prijs want ze zijn nog steeds niet goedkoop.
Van mijn Legoautootjes die ik indertijd had heb ik er nog twee over, een Ford Taunus 17m en een Mercedes 220.
Re:Langzaam maar zeker: het roer om....van C naar M ! + LEGO ??? Ja, echt waar!
Ziet er goed uit je baan. Vroeger op zolder soortgelijke baan gehad van startset met aanvullingssets. Erg goed spul die m-rails. :D

Groet, Eric
Re:Langzaam maar zeker: het roer om....van C naar M ! + LEGO ??? Ja, echt waar!
In mijn jonge jaren had ik een VW Bus en een Kever van Lego.
De Kever is niet meer (ghzz) :roll: en de bus moet nog ergens zijn.
Ik weet nog wel dat de bus geen doorzichtige ramen heeft en in twee kleuren (wit-rood) is uitegvoerd en inderdaad met metalen wielen/assen uit 1 stuk.
De link met Wiking had ik ook al gelegd.
Re:Langzaam maar zeker: het roer om....van C naar M ! + LEGO ??? Ja, echt waar!
Dit is wel leuk ik heb ook lego maar ik wist niet dat ze ook modelauto's hebben gemaakt in 1970.
Toen was ik tien  :shock: maar toen ik met Marklin begon maakte je bruggen met lego blokjes.



Zelf nu bij de test hoe ik iets zou gaan maken weer legoblokjes gebruikt, en je hoort het veel dat mensen dit zo doen.

Succes met je baan  :D

Gr Einte
Re:Langzaam maar zeker: het roer om....van C naar M ! + LEGO ??? Ja, echt waar!
Die modelauto's van Lego waren uit de tijd dat Lego nog een heel beperkt assortiment steentjes had. Aleen nog rechte en gebogen steentjes in verschillende lengtes en daksteentjes. Het materiaal was van een harde soort plastic dat slecht klemde, als je een huisje bouwde en het laatste daksteentje er op zette had je de kans dat de heleboel in  elkaar stortte. Als je van Lego een auto wilde bouwen moste je de wielen er bij denken want die hadden ze nog niet.
Ik denk dat de Lego/Wiking autootjes rond 1960 op de markt kwamen.
Re:Langzaam maar zeker: het roer om....van C naar M ! "Een klassiek perronnetje"
Mijn baantje in aanbouw krijgt een klassiek (model) perron.





Er is nog genoeg te doen maar het was weer even geleden dus bij deze weer een update.

Willem-Jan
Re:Langzaam maar zeker: het roer om....van C naar M ! "Een klassiek perronnetje"
Mooi  :D

Groetjes Fulco
Re:Langzaam maar zeker: het roer om....van C naar M ! "Een klassiek perronnetje"
zijn de peron en het station zelf bouw
Re:Langzaam maar zeker: het roer om....van C naar M ! "Een klassiek perronnetje"
Het station is een bouwdoosje uit 1965, de goederenloods ook die je op een andere foto kunt zien(ik heb nog een goederenloodsje over  :idea:) en het perron is zelfbouw naar voorbeeld van een blikken Märklin perron uit 1950-1960.

Willem-jan
Re:Langzaam maar zeker: het roer om....van C naar M ! "Een klassiek perronnetje"
Hallo Willem-jan,

Dat peron vind ik er leuk uit zien, heb ze zelfs in mijn handen gehad op de beurs in Houten  :?
De breedte van mijn peron ruimte wist ik niet, hoe veel ruimte heb ik nodig?

Succes met je baan  :D

Gr Einte
Re:Langzaam maar zeker: het roer om....van C naar M ! "Een klassiek perronnetje"
Einte , ik heb het perron 5 cm breed gemaakt.
Dat is een mooie breedte als je d spoorafstand hebt met wissels van de 5100-serie.

Willem-Jan
Re:Langzaam maar zeker: Het jaren "70 baantje + dito aankleding...
Het los-en-laadperronnetje... maar nu met een heel andere invalshoek.

Het is totaal iets anders dan mijn vorrige creaties, de volgens goed geslaagde beton-look heb ik ingeruild voor de een beetje knullige vroege modelbaan accessoires.

Ik wil mijn baantje vullen met wat klassiek ogende accessoires. Een kleine los en lad glegenheid voor de werktrein leek mij wel leuk. Lekker rommelig maken met wat pallets,vaten en kabelhaspels enz.

De basis is styreen, en ik heb hiervoor dezelfde hoogte gekozen als bij het goederenloodsje en de oprit heeft ook dezelfde hoek als bij het goedernloodsje.





Mijn doel was om het uiterlijk van het spoorwegovergangetje te benaderen.
Zo onstaat er op deze niet al te grote modelbaan met veel rails toch een rustige uitstraling.







Als vergelijking heb ik mijn bouwwerkje naast de bestaande spoorweg overgang van Märklin geplaatst.

Tot zover maar weer,

Willem-Jan


Re:Langzaam maar zeker: Het jaren "70 baantje + dito aankleding...
Willem-Jan,

De aankleding van je baan past heel goed in de jaren 70 stijl die je voor ogen hebt. Als ik de foto's zie, herinnert mij dat direct aan de catalogussen en brochures uit die tijd. Bij gebrek aan voldoende zakgeld bestond de treinhobby voor mij in die tijd vooral uit het bekijken van die foto's. Dit draadje roept dus meteen nostalgische gevoelens op. Leuk !!

Groeten,
Frank
Re:Langzaam maar zeker:" LEGO !!! "
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:Langzaam maar zeker:" LEGO !!! "
Citaat van: w67 op woensdag 18 november 2009, 22:18:25
Helemaal in stijl: "Lego auto's".

Lego maakte rond 1970 modelauto's in schaal H0 (1/87).
Niet super gedetailieerd , van plastic met metalen wieltjes.
Ook de benzinepomp, verkeersborden en stoplicht zijn vandeze Lego serie en dus ook in schaal H0.
Het past eigenlijk goed bij de robuuste Märklin uitstraling. De motorrijders zijn vermoedelijk ook van Lego.



Willem-Jan

De auto's zijn door Wiking gemaakt voor Lego. Robuuster en metalen wielen. Vergelijk ze maar met de oudere Wiking modellen.
Re:Langzaam maar zeker: Het jaren "70 baantje + dito aankleding...
Een overzicht van hoe de besturing van mijn baantje er uit moet gaan zien.

Er is nog niets aan gesloten maar ik wil even passen en meten (en schuiven) om ook hierop tot
een mooie compositie te komen. Want ook dit zijn klassiekertjes die deel uit maken van het totaalplaatje.

De bovenleiding in aanbouw is ook te zien.



Willem-Jan
Re:Langzaam maar zeker: Het jaren "70 baantje + dito aankleding...
Jan-Willem,

er horen eigenlijk wel metalen bruggen bij  8)

Mvg Gert
Re:Langzaam maar zeker: Het jaren "70 baantje + dito aankleding...
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re:Langzaam maar zeker: Het jaren "70 baantje + dito aankleding...
........en trafo's met een metalen kast en een rubber snoer.
Alleen met die rubberen snoeren mag men gerust uitkijken want die vergaan compleet na vele jaren.

Verder helemaal toppie, roept vele leuke herinneringen op.
Re:Langzaam maar zeker: Het jaren "70 baantje + dito aankleding...
Zo cool deze baan.

Het is net een foto uit een oude marklin catalogus.

Groeten

Ron
Re:Langzaam maar zeker: Het jaren "70 baantje + dito aankleding...
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Langzaam maar zeker: Het jaren "70 baantje + dito aankleding...
Deze baan doet me toch wel heel erg denken aan mijn allereerste baan ( we spreken dan over het jaar 1966 en ik kreeg hem van mijn vader ).
Het rare is dat ik niet meer weet of er ook een draaischijf opzat.
Mijn oudere broer blijft hoog bij laag zweren dat die er wel op zat.

Ik vind deze baan super, het roept het nodige bij me op.
Re:Langzaam maar zeker: Het jaren "70 baantje + dito aankleding...
super :D

Dennis
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67. "Laderampe"
Citaat van: w67 op donderdag 07 mei 2009, 22:02:02
Aangespoord door een aantal forum-leden om zelf een begrassings apparaat te maken, ben ik zelf ook maar eens aan de slag gegaan.

Inkopen gedaan bij de Blokker, electr.vliegenmepper : ? 2,49
                                                  cacao strooi beker      :? 2,50

Dus totaal ? 5,00 plus een uurtje werk.

Het thee zeefje had ik voor de zekerheid gekocht, het zeefje kan ik e.v.t. gebruiken om die in de beker te vervangen.






Ik heb een rolbrug gekocht en er zal een stukje aan mijn analoge minibaantje bijgebouwd moeten worden.
Dan kan ik mooi mijn home made statische begrasser testen.

Willem-Jan

heeft uw een verslag van hoe je dit aparaat moet maken

vr gr marklin 1992
Re:Langzaam maar zeker: Het jaren "70 baantje + dito aankleding...
Lekker nostalgies. Ik denk dat we allemaal zo begonnen zijn. Brengt mooie herinneringen aan mijn begintijd terug.
Re:Langzaam maar zeker: Het jaren "70 baantje + dito aankleding...
Jongens,jongens......wat betreft de metalen bruggen en oude trafo's.......alles wat je hier ziet :

Locloods,draaischijf (ook in deze kleur) en kunsstof brug staan broederlijk bij elkaar in de catalogus van 1971, die ik koester en als leidraad voor de aanschaf van mijn spulletjes hanteer. Dus chronologisch gezien is mijn baantje tot op heden 100% verantwoord.
Dat betekend natuurlijk wel dat iemand in 1971 met een spoorbaantje wel oudere spulletjes op zijn baantje gebruikt had kunnen hebben.

Maar ik moet wel bekennen als ik de brug van metaal zie mijn handjes beginnen te jeuken.
Ik hier al wel eens aan gedacht hoor, maar de daarbij behorende brugpeilers en bovenleidingmast bevestigingen zijn vaak moeilijker te vinden.

Allemaal bedankt voor jullie reacties en er is nog genoeg te doen. Ik hou jullie op de hoogte,

Willem-Jan
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67. "Laderampe"

Citaat van: w67 op donderdag 07 mei 2009, 22:02:02
Aangespoord door een aantal forum-leden om zelf een begrassings apparaat te maken, ben ik zelf ook maar eens aan de slag gegaan.

Inkopen gedaan bij de Blokker, electr.vliegenmepper : ? 2,49
                                                  cacao strooi beker      :? 2,50

Dus totaal ? 5,00 plus een uurtje werk.

Het thee zeefje had ik voor de zekerheid gekocht, het zeefje kan ik e.v.t. gebruiken om die in de beker te vervangen.

<afbeelding>
<afbeelding>



Ik heb een rolbrug gekocht en er zal een stukje aan mijn analoge minibaantje bijgebouwd moeten worden.
Dan kan ik mooi mijn home made statische begrasser testen.

Willem-Jan

heeft uw een verslag van hoe je dit aparaat moet maken

vr gr marklin 1992







quote verandert  :wink:

Mvg,
Wilco
Re:Langzaam maar zeker: Het jaren "70 baantje + dito aankleding...
Verslag Statisch gras maker ( verslag + foto's staan ook al eerder in mijn topic als het goed is) ,

Even in het kort, benodigdheden :

+/- één uurtje tijd,
een electr. vliegenmepper (binnenkort weer volop in de winkels),
een theezeefje of een strooibeker,
een krokodillenbekje ( electr.klemmetje),
een halve meter enkelpolig draad.

Je gaat eerst even op verkenning, je schroeft de viegenmepper open en ziet vervolgens twee draadjes zitten.
Deze lopen vanaf de printplaat naar twee metalen roosters op het eigenlijke "mep"gedeelte.
Je knipt deze los, en verleng één met een lang (50cm) draadje en de ander mag wat korter zijn.
Voor de lange draad maak je een kleine uitsparing in het handvat zodat de draad niet bekneld raakt.
De andere draad bevestig je in princiepe aan het theezeefje of de cacao strooibeker.
Het theezeefje is makkelijker te bevestigen aan het handvat van de mepper. De cacao beker staat mooier (net echt ! ). Ik heb deze beker met een beugeltje van aluminium T profiel bevestigd.

Maar haal eerst het ding maar eens aan elkaar en leg alles netjes op een tafel/werkbank.
Bekijk even rustig wat je hebt en hoe je het kunt bevestigen, gebruik je gezond verstand.

Hiermee heb ik met leuk werk een goedkope statisch-begrasser verkregen en voor :  ? 5,- !!! + een beetje klein materiaal.

Als ik tijd en zin heb maak ik er nog wel één + fotoverslag met een theezeefje .


Grt. Willem-Jan
Re:Langzaam maar zeker: Het jaren "70 baantje + dito aankleding...
oke bedankt
Re:Langzaam maar zeker: Het jaren "70 baantje + dito aankleding...
Hallo, Kijk even op; http://www.nproject.org/nl/modelspoor-scenery/statisch-gras-leggen-op-de-modelbaan.html . Heb ik van Billy van de boekenkastbaan. Goeie uitleg over van alles over scenery e.d.

Gr Peter.
Re:Langzaam maar zeker: Het jaren "70 baantje + dito aankleding...
Willem jan,

Ik heb hem ook gemaakt met cacao beker en het werkt perfect.

Groeten

Ron
Re:Langzaam maar zeker: Het jaren "70 baantje + dito aankleding...
Citaat van: w67 op dinsdag 19 januari 2010, 21:02:43
Een overzicht van hoe de besturing van mijn baantje er uit moet gaan zien.

Er is nog niets aan gesloten maar ik wil even passen en meten (en schuiven) om ook hierop tot
een mooie compositie te komen. Want ook dit zijn klassiekertjes die deel uit maken van het totaalplaatje.

De bovenleiding in aanbouw is ook te zien.



Willem-Jan

waarom geen metalen brugen
Re:Langzaam maar zeker: Het jaren "70 baantje + dito aankleding...
Citaat van: marklin1992 op zondag 31 januari 2010, 11:43:33
waarom geen metalen brugen

Lees antwoord #377 even... 8)

Groetjes,
Kiezel :)
Re:Langzaam maar zeker: Het jaren "70 baantje + dito aankleding...
ok
Re:Langzaam maar zeker: Het jaren "70 baantje + dito aankleding...
Hallo Willem-Jan,

Heb je hier belangstelling voor?
Figuurtjes met rechthoekig voetje zijn van tin, die met ovale voet zijn van een soort klei.
Zo ja; Even een P.B.tje en het spul is voor jou, tegen vergoeding portokosten.

Re:Langzaam maar zeker: Het jaren "70 baantje + dito aankleding...
Citaat van: Nobody op maandag 01 februari 2010, 15:05:05
Hallo Willem-Jan,

Heb je hier belangstelling voor?

Dit is een prachtig aanbod.
Ik zou maar héél gauw "graag" zeggen!
Deze prachtige oude setjes met figuren, 405 GN 2 door Märklin geproduceerd van 1937-1939 en 0202-404 Gb 1 productie van 1949-1968.

Bijzonder fraaie setjes in een nog hele mooie staat! 8)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re:Langzaam maar zeker: Het jaren "70 baantje + dito aankleding...
Zo Albert-Jan ik heb Wim net maar even snel een mailtje gestuurd,......voordat hij zich bedenkt... :wink:

Ik denk wel dat ze heel mooi staan op mijn perronnetjes.

Willem-Jan
Re:Langzaam maar zeker: Het jaren "70 baantje + dito aankleding...
Citaat van: w67 op maandag 01 februari 2010, 20:53:02
....voordat hij zich bedenkt... :wink:

De figuurtjes zijn met tante post op weg naar hun nieuwe bestemming !
Re:Langzaam maar zeker: Het jaren "70 baantje + dito aankleding...
Met dank aan een ware weldoener (Nobody), heb ik nu bijpassende figuurtjes op mijn perron staan.





Maar even snel een paar plaatjes geschoten maar daarmee doe ik dit moois waarschijnlijk tekort.
Het is maar even snel een foto opstelling want mijn baantje is nog in aanbouw en ter bescherming gaan ze nog eventjes terug in de verpakking.

Wim nogmaals bedankt !

Willem-Jan
Re:Langzaam maar zeker: Het jaren "70 baantje + dito aankleding...
Citaat van: w67 op woensdag 03 februari 2010, 18:33:36
Wim nogmaals bedankt !

Willem-Jan

Graag gedaan.
En laat ons (mee)genieten!
Re:Langzaam maar zeker: Het jaren "70 baantje + dito aankleding...
Citaat van: w67 op woensdag 03 februari 2010, 18:33:36
Maar even snel een paar plaatjes geschoten maar daarmee doe ik dit moois waarschijnlijk tekort.

Prachtig dat door Willem-Jan en Wim (zit vast in de naam! :lol:) "oude glorie" weer samen op de baan te bewonderen zijn! 8)

Hele leuke foto's zo.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Langzaam maar zeker: Het jaren "70 baantje + dito aankleding...
Ja jongens , zo zien jullie maar weer waar dit forum ook goed voor kan zijn.
Een beetje publiciteit en hop er weer iets bij om het lekker compleet te maken.

Ik zoek ook nog een oude kroko  3015 (wie niet )  :oops:

Willem-Jan
Re:Langzaam maar zeker: Het jaren "70 baantje + dito aankleding...
Willem-Jan,

die figuurtjes passen perfect, klasse Wim!!!

Groetjes, John

PS: aan een 3015 kan ik je helaas niet helpen.
Re:Langzaam maar zeker: Het jaren "70 baantje + dito aankleding...
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Langzaam maar zeker: Het jaren "70 baantje + dito aankleding...
Hoi Willem-Jan,

leuk topic en geweldige baan.
En dankzij de gift van Wim natuurlijk nog realistischer.
Wel leuk te zien hoe zo'n "oude"  baan eruit zag. Heb zelf nog zo'n oude gietijzeren 44-er, ook hartstikke degelijk spul.
Succes met de baan!

Groeten van een mede M-railer  :lol:
Re:Langzaam maar zeker: Het jaren "70 baantje + dito aankleding...
Bedrijvigheid op het laadperronnetje...



Willem-Jan
Re:Langzaam maar zeker: Het jaren "70 baantje + dito aankleding...
Hallo Willem-Jan

Heel mooi die poppetjes  8) :D   maakt een mooie sfeer op je baan.

Gr Einte
Re:Langzaam maar zeker: Het jaren "70 baantje + dito aankleding...
Hoi Willem-Jan,

Ziet er goed uit deze baan. Veel succes met de verdere bouw en het bijelkaar sprokkelen van de ontbrekende spullen !!

Groet Jos
Re:Langzaam maar zeker: Het jaren "70 baantje + dito aankleding...
Zo, een kioskje voor mijn stationnetje....



Kort maar krachtig,

W-J