Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Langzaam maar zeker: Jaren 60 "speelbaantje"

Gestart door w67 zondag 30 december 2007, 21:17:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Langzaam maar zeker: Een dikke Belg op bezoek
Vandaag was er weinig activiteit op het emplacementje, er kwam alléén een dikkke belg op bezoek...... :mrgreen:



De loc wordt nog eventjes gedraait, één cabine is netjes opgeruimd en daardoor dus een prettigere werkplek voor de machinist !!! :lol: :lol: :lol:



Willem-Jan
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67.
Er ontbrak wat aan de kant van de opstelsporen. Van alles bedacht, maar een laadperonnetje ......dat was het !
Even passen en meten, en vervolgens van 10mm MDF de basis uitgezaagd.



Vervolgens de zijkanten met balsa strips afgewerkt.



De bovenkant van het MDF smeer ik in met (witte) houtlijm en daar strooi ik zand op (vogelkooi vulling).
Als deze laag droog is werk ik het af met een gipsmengseltje met daarin een beetje zaagsel en fijn zand.
In de nog natte gipslaag kras ik alvast de contouren . Als alles uitgehard is schuur ik het, door het zand in het gips ontstaat een ruw opppervlak tijdens het schuren. Dan wordt het nog een keer definitief ingekrast om het op betonnen platen te laten lijken.Dan nog een paar keer schuren, waardoor langs de krasnaden een afgebrokkelde rand ontstaat, dit doe ik om het oud te laten lijken.







De enige bewerking die ik tot nu toe gedaan heb is het hout langs de randen van een beetje verweerd houtkleurtje voorzien en het beton (gips) met verdunde waterverf wassen (bruin + zwart).
Zo ontstaat een verweerde look, als het baantje definitief vorm heeft blaas ik alles nog een keertje over met de airbrush.Dit om alle afzonderlijke details tot een geheel te vormen.

Willem-Jan
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67. "Laderampe"
Hallo Willem-jan,

Kan niet anders zeggen heel mooi gedaan en bedankt voor het maken van een verslag van hoe je het hebt gedaan.
Is weer een mooie aanwinst op je diorama.

Groet Wim.
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67. "Laderampe"
Mooi gedaan, ziet er goed uit zo.

Mathijs
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67. "Laderampe"
Willem-Jan,

Dat ziet er goed uit, wat je al niet kunt maken met kleine middelen en een goed idee :lol:.

Het verslagje is zo duidelijk dat iedereen wel zoiets kan maken.


Groeten Piwie.
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67. "Laderampe"
Willem-Jan,

dat ziet er weer superrealistisch uit.

Groetjes, John
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67. "Laderampe"
Dat ziet er erg realistisch uit! Knap werk hoor!

Even een ander vraagje: waarmee heb je de ruimte opgevuld tussen de m-rails? Ik ben al tijden op zoek naar iets dat er bij past, dus vandaar mijn vraag.

Succes,

Tim
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67. "Laderampe"
Wow, dat ziet er zeker goed uit :D het hele baantje trouwens :)

Groeten, Gijs.  8)
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67. "Laderampe"
Dat ziet er netjes uit. Ga ik ook eens proberen.

Gr, Hans
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67. "Laderampe"
Ik vind het toch altijd fantastisch om te zien wat er allemaal door iedereen gemaakt wordt. Zelf ben ik voornamelijk geïnteresseerd in de techniek en bij mij zul je dus weinig (geen) scenery aantreffen. Ik vind het altijd wel erg mooi om naar te kijken.
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67. "Laderampe"
Even snel een overzichtsfoto, ik wel nog de omtrek van "die laderampe" uitsnijden in de ondergrond om hem vlak te kunnen plaatsen.



En Veer, het product dat ik heb gebruikt om de ruimte tussen de sporen op te vullen :

Ook voor C-Rail te gebruiken, het is in princiepe bedoeld als railbedding. Als je het onderste-boven legt komen de schuine kanten overeen met de schuine hoek van C en ook M-Rail.



Bedankt voor de leuke reacties,
Willem-Jan

Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67. "Laderampe"
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67. "Laderampe"
Hoi Willem-Jan,

Je laad-, en losperron is een waar juweeltje geworden.
Wat je met simpele middelen allemaal niet (wel) kan maken.

Groetjes Bert :)
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67. "Laderampe"

ziet er al mooi uit. 8) :mrgreen:
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67. "Laderampe"
En welk strooisel heb je gebruikt? Dat was eigenlijk waar ik nieuwsgierig naar ben!

Succes,

Tim
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67. "Laderampe"
Willem-Jan, je heb een pracht stukje modelbouw les gepresenteerd met de bouw van het laad/los perron. Ziet er prachtig uit.

mvg
Henk
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67. "Laderampe"
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67. "Laderampe"
hert is net echt  8) :lol: :lol: :lol:
complimenten
groet robert
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67. "Laderampe"
Tim,

Als basis voor de ondergrond heb ik gezeefd houtzaagsel gebruikt ( zaagmachine bouwmarkt) dit heb ik gekleurd met een verfmengseltje.

Naast de rails heb ik ballast gestrooid, dit heb ik in een beige kleur gekocht. Om het dichter bij de kleur van de M-rail te brengen heb ik voor het fixeren een mengseltje van witte houtlijm en acryl verf gebruikt. Deze behandeling heb ik een paar keer herhaald om de M-rail kleur te benaderen. De laatste stap was het Dry-Brushen met een wit/ beige tint ( ballast print op M-rail).

Willem-Jan
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67. "Laderampe"
Aangespoord door een aantal forum-leden om zelf een begrassings apparaat te maken, ben ik zelf ook maar eens aan de slag gegaan.

Inkopen gedaan bij de Blokker, electr.vliegenmepper : ? 2,49
                                                  cacao strooi beker      :? 2,50

Dus totaal ? 5,00 plus een uurtje werk.

Het thee zeefje had ik voor de zekerheid gekocht, het zeefje kan ik e.v.t. gebruiken om die in de beker te vervangen.






Ik heb een rolbrug gekocht en er zal een stukje aan mijn analoge minibaantje bijgebouwd moeten worden.
Dan kan ik mooi mijn home made statische begrasser testen.

Willem-Jan
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67": Statisch gras
hallo Willem-Jan,

Dat heb je netjes in elkaar gezet en niet duur uit zo.
Dus laaat de vleigen maar komen je bent er klaar voor. :)

Maar kijk dat is weer goed nieuws dat je weer verder gaat uitbreiden met daarbij een rolbrug ben benieuwd maar zal zeker gaan lukken, wens je wel succes en kijk uit naar de update's.

Groet Wim.
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67": Statisch gras
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67": Statisch gras
Hmm, op 1 of andere manier is dit draadje me ontschoten, maar er is wel wat werk verricht zeg! :o

Die laderampe is mooi, lekker dat afgerotte beton, waar t onkruid inmiddels in groeit! 8)

Verder benieuwd hoe je nu zon begrassingsapparaat hebt gemaakt, krijgen we daar nog een verslagje van? Modelspoor is een dure hobby, alle tips om wat kosten te drukken zijn welkom he  :mrgreen:
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67": Statisch gras
Nog dank voor je duidelijke antwoord m.b.t. de balast tussen de M-rails. Ik ga het proberen te evenaren.
Dat ziet er ook leuk uit zo'n statische begrasser! Ik kan niet wachten op het resultaat, mijn verwachtingen zijn hoog gespannen!
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67": Statisch gras
Willem-Jan,

ben benieuwd naar je ervaringen en laat de foto's maar komen :D

Groetjes, John
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67": Statisch gras
Ik kon de verleiding niet weerstaan om hem dan toch te kopen: " De Märklin Rolbrug "
Het is een mooie aanvulling op de al geplaatste iconen zoals de kraan en de draaischijf.
Gewoon lekker degelijk en analoog.
Om deze ook nog te kunnen plaatsen moet ik er een stukje aanbreien.
Dit zal ik ook stap voor stap gaan beschrijven .

De 7294 mooi compleet in doos. Maar op dit moment kon ik géén bovenleiding setje (7295) vinden, dus  : "ZELFBOUW"  is het devies !



De donoren voor het zelfbouwproject zijn een Pola kraantje (dat half gesloopt in de rommeldoos lag) en een stukje bovenleiding.  :shock:



Ik heb dus het onderstel van de kraan gebruikt en op de juiste hoogte gezaagd. Met styreen heb ik het voetje gemaakt zodat het in de daarvoor bestemde uitsparingen past in de rolbrug. Dan kan ik deze lekker orgineel houden! :D



De basis is nu gelegd en over de afwerking moet ik nog nadenken, maar hij valt minder grof uit dan het orgineel.
Is een zwak excuus.............. maar als ik het orgineel ( 7295) voor een leuk prijsje tegen kom zie ik alsnog wel :lol: :lol: :lol:
Volgende keer meer.

Willem-Jan
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67": De Rolbrug
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67": De Rolbrug
HULDE HULDE
je hebt je beste aankoop ooit gedaan  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :wink:
mooie aanwinst hoor ondanks het lawaai een zeer mooi stukje techniek
gefeliciteerd
groet robert
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67": De Rolbrug
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67": De Rolbrug
Zo Willem-Jan, van harte gefeliciteerd met deze mooie aankoop.
Dat je er veel treinen mee mag opbergen! :D
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67": De Rolbrug
Wat mooi en idd deze bovenleiding ziet er veel beter en realistischer uit dan de originele van M*.


Voor iedereen die ook zo'n begrassings apparaat wil maken bij het Kruidvat zijn de vliegenmeppers deze week maar ?1,79! Want in deze economische crisis telt elke halve euro!
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67": De Rolbrug
Citaat van: Veer op dinsdag 12 mei 2009, 17:18:36
Wat mooi en idd deze bovenleiding ziet er veel beter en realistischer uit dan de originele van M*.


Voor iedereen die ook zo'n begrassings apparaat wil maken bij het Kruidvat zijn de vliegenmeppers deze week maar ?1,79! Want in deze economische crisis telt elke halve euro!


ziet er mooi uit hoor
enne action heeft er 1 voor ?1.25  :lol:

mvg ron
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67": De Rolbrug
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67": De Rolbrug
Buiten het feit dat je baan er als een juweeltje bij ligt, vind ik de
ombouw van de vliegenmepper ook wel zeer interessant.
Zou je please het recept van hoe dit te maken willen delen. :D

Groetjes Bert
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67": De Rolbrug
Bert,en ook anderen : het recept.

Je schroeft de vliegenmepper los, dan is duidelijk te zien hoe het rooster (eigenlijk 2 roosters) met twee draadjes vastzit. Eén draadje verleng je en zet er aan het uiteinde b.v. een krokodillenbekje aan. Het andere draadje zet je in verbinding met een theezeefje of in mijn geval een cacao-strooibeker van metaal. Ik weet eigenlijk niet (nog niet getest) of het uitmaakt welke draad je verbind aan wel onderdeel ( + en -  ?).

Ik heb het gele gedeelte van de vliegenmepper afgezaagd en deze gebruikt om de strooibeker aan vast te maken d.mv. een stukje alu T-profiel + boutje-moertje verbinding en hieraan ook gelijk de elctrische verbinding gemaakt. Als je het ding uiteindelijk weer dichtschroeft ontstaat zo een mooi dicht (en orgineel lijkend) geheel.

Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is geweest en zo niet : vraag maar raak (e.v.t. foto's)

Willem-Jan
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67": De Rolbrug
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67": De Rolbrug
Weer eventjes via Ebay mijn klassieke "GOODIES" aangevuld.





Ik heb vanochtend pas de biedingen gewonnen en moet nog eventjes wachten tot het bij mij binnen komt.
Nu heb ik nog maar even de EBAY foto's gbruikt.

Willem-Jan
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67":Analoge Goodies
Een kleine uitbreiding. De rolbrug krijgt ook een vaste plek op mijn analoge baantje, daarvoor moet er uiteraard een stukje aangebouwd worden. Dit gedeelte maak ik makkelijk aan/los-koppelbaar. Het bruggetje is puur voor de fun, gewoon nog zo'n metalen Märklin icoon uit het verleden.



De opstelmogelijkheden van de rolbrug worden hier niet optimaal benut, maar dat is ook niet mijn primaire doel.
Willem-Jan
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67":Analoge Goodies
W67, En voor hoeveel werden deze goodies jouw eigendom?
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67":Analoge Goodies
Hallo Willem-Jan.
Vanmorgen eens de tijd genomen om jouw draadje eens helemaal door te lezen.
Geweldig leuk en mooi om te zien hoe jij met dit oudere Märklin materiaal en materiëel prachtige resultaten weet te behalen! 8)
Ook de om- en verbouw beschrijvingen zijn duidelijk beschreven en voorzien van mooie foto's.
De WJ-Grassmaster is een juweeltje om te zien en indien deze net zo goed werkt als de "echte" zeker een prachtige aanwinst! :idea: 

Veel succes en plezier met de verdere bouw en "uitvindingen"! :wink:
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Langzaam maar zeker: "Het analoge mini-baantje" van W67":Analoge Goodies
Vanwege de drie herriemakers op mijn baantje maar eventjes de naam van dit topic veranderd. Dus door de draaischijf,de kraan en de rolbrug :  koffiemolenbaantje.

Willem-Jan
Re:Langzaam maar zeker: het "Koffiemolen-baantje"van W67 (naamsverandering)
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re:Langzaam maar zeker: het "Koffiemolen-baantje"van W67 (naamsverandering)
Ik had ook een tijdje niet gekeken, en weer leuke ideeën gezien.


                                                                                          Arie
Re:Langzaam maar zeker: het "Koffiemolen-baantje"van W67 (naamsverandering)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Langzaam maar zeker: het "Koffiemolen-baantje"van W67 (naamsverandering)
erg mooi geworden hoor
die rolbrug is een goede beslissing van je geweest  :lol: :lol:
groet robert
Re:Langzaam maar zeker: het "Koffiemolen-baantje"van W67 (naamsverandering)
Het was in de eerste instantie mijn bedoeling om het gedeelte voor de rolbrug haaks aan het bestaande gedeelte te maken. bij nader inzien zou dit bijvoorbeeld bij transport erg onhandig zijn.
Dus dan maar in de lengte er een stukje aan. Om de stevigheid te vergroten had ik besloten om 10 cm. van de bestaande plank af te halen waardoor ik het nieuwe gedeelte weer op het oude frame kon bevestigen. Uiteraard met de nodige verstevigingen!





De sporen sloten niet netjes aan, dus maar eventjes de dremel in een afgedankt stukje M-rail en klaar.
Je zou met een draaischijf en een rolbrug mooi wat opstelmogelijkheden kunnen maken, maar dat was niet mijn prioriteit.
Het gaat mij meer om met een aantal typische (foute) Märklin dinosaurussen op een niet al te groot oppervlak iets leuks neer te zetten. Al geeft de rolbrug mij inderdaad wat loc-spoortjes.

Dit was het weer voor vandaag.
De volgende stap is de boel stevig aan elkaar hechten (ligt nog los op de foto).

Willem-Jan
Re:Langzaam maar zeker: het "Koffiemolen-baantje"van W67 (Update 31-05-2009)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Langzaam maar zeker: het "Koffiemolen-baantje"van W67 (Update 31-05-2009)
ben heel erg benieuwd
succes met je vorderingen en het zal wel weer heel erg mooi worden
dus snel weer foto's  :lol: :lol:
groet robert
Re:Langzaam maar zeker: het "Koffiemolen-baantje"van W67 (Update 31-05-2009)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re:Langzaam maar zeker: het "Koffiemolen-baantje"van W67 (Update 31-05-2009)
Hoi Willem-Jan,

Nog bedankt voor het recept van je vleigenmepper ik zal er binnenkort
ook maar eentje gaan maken. Dat vraagteken omtrent de plus en de min, waar je die aan
vast moet maken heb ik wat voor bedacht.
Ik laat mijn vrouw hem wel even testen als haar kapsel goeg blijft zitten er geen fouten in :D.

Groetjes Bert  :)
Re:Langzaam maar zeker: het "Koffiemolen-baantje"van W67 (Update 31-05-2009)
Bert, als je de deegroller kunt ontwijken moet je nog effe snel een foto maken :lol:

Mijn kraan krijgt een mooie (verouderde) sokkel van beton. Weer volgens een wat mij betreft beproefd recept, MDF + HOUTLIJM + PARKIETENZAND + GIPS = BETON (nadat het geschuurd en met verf gewassen is).



Voordat ik verder ga met de sokkel moet eerst nog de plaats definitief vast worden gesteld en het landschap eromheen worden gevormd.

Willem-Jan
Re:Langzaam maar zeker: het "Koffiemolen-baantje"van W67 (Update 31-05-2009)
Die sokkel is erg goed gelukt. Mijn complimeten 8)

Mathijs
Re:Langzaam maar zeker: het "Koffiemolen-baantje"van W67 (Update 31-05-2009)
Hallo Willem-jan,

Gaat weer mooi worden dat zie ik wel goed gelukt die beton plaatjes.
Alleen ja het is even tijdelijk maar met de grijper boomstammen laden dat gaat het niet worden veel te gevaarlijk zo dicht langs het spoor. :)

Voor je het weet rolt er 1 uit en ligt deze op de rails met alle gevolgen van dien.

Weer leuk ok dit weer te gaan volgen veel sucecs ermee weer wat om naar te kijken en van te leren.

Groet Wim.

Re:Langzaam maar zeker: het "Koffiemolen-baantje"van W67 (Update 31-05-2009)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Langzaam maar zeker: het "Koffiemolen-baantje"van W67 (Update 31-05-2009)
ziet er goed uit willem jan
het was al zo mooi maar je weet alles nog weer mooier te maken
complimenten
groet robert
Re:Langzaam maar zeker: het "Koffiemolen-baantje"van W67 (Update 31-05-2009)
Hoi Willem Jan,

Echt schitterend zoals je die betonrand gemaakt hebt, evenals de rest van deze nostalgie-baan.
"complimenten".

mvg
Henk
Re:Langzaam maar zeker: het roer om....van C naar M !
Even snel een update je.

Ik heb in de tussentijd veel M-rail vergaard.
Een goede verklaring heb ik er niet voor maar ik ben waarschijnlijk besmet geraakt met de " M-Koorts ".
Puur uit modelbouw oogpunt is het blikken m rail minder interessant dan de andere rail typen.
Maar mijn bedoeling is om een klassiek (en dus vaak ook druk) baanplan te pakken en de grondplaat en het landschap met de bekende modelbouw technieken realistisch te maken. Hierop plaats ik dan het M-rail spul (draaischijf + locloods, kraan enz,enz....) Zeg maar het idee als een kant-en-klare grondplaat zoals je die ook bij Noch (en ook andere merken) kon kopen maar dan met een Märklin baanplan.Baanplannen uit oude Märklin boeken maar ook uit oude tijdschriften heb ik voldoende.

Later hierover meer + foto's van al dat blik.
Willem-Jan
Re:Langzaam maar zeker: het roer om....van C naar M !
Hallo Willem-jan,

Hee leuk dat er weer een update aan zit te komen ben benieuwd wat je nu weer laat zien dus laat de foto's maar komen.
Maar is door de warmte van de afgelopen week je M-rail niet uit gaan zetten?

Groet Wim.
Re:Langzaam maar zeker: het roer om....van C naar M !
leuk, ik kan niet wachten :)

met wat mazzel krijg je ook al die klassieke storingen/ontsporingen/veel passtukjes/enz. :D :lol: :twisted:

Dennis
Re:Langzaam maar zeker: het roer om....van C naar M !
Ha! Je bent gewoon jaloers Dennis op al die passtukjes... :mrgreen:
Wij kunnen met M-rail alle baanvormen leggen die we willen en zitten lekker niet vast aan de starre C-rail-geometrie! :P

Maar ff serieus, erg leuk Willem-Jan!
Hoe meer M-rail hoe beter... 8)

Groetjes,
Kiezel :)
Re:Langzaam maar zeker: het roer om....van C naar M !
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Langzaam maar zeker: het roer om....van C naar M !
Citaat van: minirailz op donderdag 09 juli 2009, 19:52:30
leuk, ik kan niet wachten :)

met wat mazzel krijg je ook al die klassieke storingen/ontsporingen/veel passtukjes/enz. :D :lol: :twisted:

Dennis

Ik rijd ook M rails ook met kleine pas stukjes  :D , als je de rails nauwkeurig legt kun je er volgas overheen zonder ontsporingen.

Gr Einte