Ik hb maar weer eens een oude bekende tevoorschijn gehaald: "Papiermaché".
De carnavals vierders onder ons zullen papiermacé vooal kennen als in reepjes gesheurde kranten die gedrenkt in behangplaksel over een skelet van kippengaas plakt, met als doel een pop te maken.
Zo doen de modelbouwers dat dus niet. Papiermaché heet in het Engels: "Celluclay" dus.... papier klei !
Het recept:- je nemt een portie geduld,
- je scheurt vervolgens kranten ik zo klein mogelijke snippers,
- je doet de snippers in een degelijke emmer,
- je voegt bij voorkeur heet water toe,
- je laat het papier weken in het water (niet te kort!), de kranten snippers beginnen te verteren en
er ontstaat een brei.
Dit proces kun je versnellen door een verf mixer te gebruiken, deze kunje gewoon in de boormachine
zetten.Mix het bij oorkeur buiten.......want het prutje vliegt je om de oren!
Volgens een beproefd recept kun je ook nog (fijn gezeefd) houtzaagsel toevoegen, dit zorgt voor
meer structuur en stevigheid. Voeg aan dit mengsel ook nog behangplaksel (poedervorm) toe en ook
witte houtlijm voor de stevigheid. Ik hen ook nog een beetje wit vogelzand(gezeefd) toegevoegd,
maar dat is een kwestie van smaak. Je hebt zo een goedkoop en licht maar vooral ook oersterk bouw-
materiaal voor de rotspartijen. Bijkomend voordeel is dat ddordat de inkt oplost ,de papiermaché grijs
kleurt.
Hieronder het resultaat na enkele dagen drogen. Als basis heb ik piepschuim gebruikt om het
landschap te vormen. Ik ga details toevoegen van gips (afgietsels en ook delen dun insmeren)
en vervolgens alles met verf behandelen (wassen) en dry en airbrushen uiteraard. Je ziet hier het
resultaat, er is nog géén druppel verf aan te pas gekomen!Uiteindelijk zal ook wat zand, kleine steentjes en
groen worden gepositioneerd. Nog één belangrijke tip: als je de berg of rots modelleerd, hoef je met een mes
of spatel niet al te diep in te krassen. Doordat het materiaal krimpt verdubbeld iedere bewerking.
Tot de volgende upload,
Willem-Jan