Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Langzaam maar zeker: Jaren 60 "speelbaantje"

Gestart door w67 zondag 30 december 2007, 21:17:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67 : Het begin is er....
Ondanks de latente wens te verhuizen , toch maar een begin gemaakt.
Bij de bouw van mijn baantje moet het er op lijken dat het landschap er eerst was en de spoorlijn later is aangelegd en de contouren van het landschap volgt. De bedoeling is dat er aan de voorkant nog net wat water te zien zal zijn zodat het lijkt dat de spoorlijn de bedding van de rivier volgt. Op de achtergrond het losspoortje.



Deze foto is bijna hetzelfde, iets meer detail aan de voorkant.



In het midden komt straks een subtiel vorgegeven berg met auto weg.  Het zal een beetje als scheiding dienen tussen voor en achter. De achterkant bestaat uit opstelsporen van M-rails en oude draaischijf en kraan. Ik wil dan ook bekijken of ik door die berg geen achtergrond nodig heb. het geheel staat op wielen dus dan heb ik in princiepe twee voorkanten.

Later meer.
Willem-Jan
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67 : Het begin is er....
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67 : Het begin is er....
ziet er goed uit weer
complimenten
groet robert
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67 : Het begin is er....
Goh, ook toevallig. Ik maak ook altijd mijn rails schoon met dreft.
Meestal gooi ik ze in een sopje. Jij ook ?

Gr
Arjan
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67 : Het begin is er....
Nou uuuuh Arjan, mijn potje van de witte houtlijm ging kapot en ik had een leeg dreft-flesje voorhanden...... vandaar...!

Willem-Jan.


P.s. wel handig om je rails met dreft schoon te maken..........kun je de luchtvochtigheid bepalen.......... als het vochtig is begint je rails te schuimen....HaHaHa.
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67 : Het begin is er....
Zeggeuh als jij misschien gaat verhuizen zal er wel niet veel vaste(bv. bergen) scenery komen?

Zie wel wat het wordt. 8)

Dennis
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67 : Het begin is er....
Eventjes een tussendoortje. Het papiermaché op mijn baantje is aan het drogen en in de tussentijd heb ik iets anders gedaan.

Mijn kraantje, de 7051 heeft een joystick bediening. Via Marktplaats een retro joystick gezocht en gekocht, voor een zeer schappelijk prijsje!  Het is een Quickjoy voor Atari of de Commodore C64, en werkelijk ongelogen...Z.G.A.N.
Bij binnenkomst uiteraard gelijk opengeschroefd om te kijken wat ik er mee kan.



Even de route van de schakelaartjes gevold (ook in het handvat) en vervolgens direct aangesloten met daadjes met dezelfde kleurcode als het kraantje.Daardoor heb ik de electronica in de joystick omzeild.  De vier schakelaartjes in de basis en de twee in het handvat (heb ik tot één gekoppeld) doen hetzelfde als het blauwe kastje. Toen alles werkte heb ik een krimpkousje over de bedrading gekrompen.



Nu nog eventjes wachten op het grijpertje van Märklin, van de recente kolenkraan. Deze kan ik dan bedienen met de rode knoppen in het zwarte handvat. Nu bedien ik daar de magneet nog mee.

Willem-Jan

Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67 : Tussendoortje...de 7051 met joystick...
hee Willem- jan,

heel knap gedaan met die kraan.. :)

ben benieuwd naar de foto's van het eindresultaat! :D

groeten Justus
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67 : Tussendoortje...de 7051 met joystick...
cool 8)

Is weer eens wat anders....
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67 : Tussendoortje...de 7051 met joystick...
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67 : Tussendoortje...de 7051 met joystick...
kun je nu ook mario spelen met je kraan  :mrgreen: :mrgreen:
groet robert
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67 : Tussendoortje...de 7051 met joystick...
Ik hb maar weer eens een oude bekende tevoorschijn gehaald: "Papiermaché".
De carnavals vierders onder ons zullen papiermacé vooal kennen als in reepjes gesheurde kranten die gedrenkt in behangplaksel over een skelet van kippengaas plakt, met als doel een pop te maken.

Zo doen de modelbouwers dat dus niet. Papiermaché heet in het Engels: "Celluclay" dus.... papier klei !

Het recept:- je nemt een portie geduld,
                  - je scheurt vervolgens kranten ik zo klein mogelijke snippers,
                  - je doet de snippers in een degelijke emmer,
                  - je voegt bij voorkeur heet water toe,
                  - je laat  het papier weken in het water (niet te kort!), de kranten snippers beginnen te verteren en
                  er ontstaat een brei.
                  Dit proces kun je versnellen door een verf mixer te gebruiken, deze kunje gewoon in de boormachine 
                  zetten.Mix het bij oorkeur buiten.......want het prutje vliegt je om de oren!
                 


                   Volgens een beproefd recept kun je ook nog (fijn gezeefd) houtzaagsel toevoegen, dit zorgt voor
                   meer structuur en stevigheid. Voeg aan dit mengsel ook nog behangplaksel (poedervorm) toe en ook
                   witte houtlijm voor de stevigheid. Ik hen ook nog een beetje wit vogelzand(gezeefd) toegevoegd,
                   maar dat is een kwestie van smaak. Je hebt zo een goedkoop en licht maar vooral ook oersterk bouw-
                   materiaal voor de rotspartijen. Bijkomend voordeel is dat ddordat de inkt oplost ,de papiermaché grijs
                   kleurt.



                  Hieronder het resultaat na enkele dagen drogen. Als basis heb ik piepschuim gebruikt om het   
                  landschap te vormen. Ik ga details toevoegen van gips (afgietsels en ook delen dun insmeren)
                  en vervolgens alles met verf behandelen (wassen) en dry en airbrushen uiteraard. Je ziet hier het
                  resultaat, er is nog géén druppel verf aan te pas gekomen!Uiteindelijk zal ook wat zand, kleine steentjes en
                  groen worden gepositioneerd. Nog één belangrijke tip: als je de berg of rots modelleerd, hoef je met een mes
                  of spatel niet al te diep in te krassen. Doordat het materiaal krimpt verdubbeld iedere bewerking.



Tot de volgende upload,
Willem-Jan
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67 : Een oude bekende: "Papiermaché"
Net een berg :lol:

Is deze massief of over een geraamte?

Succes verder

Dennis
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67 : Een oude bekende: "Papiermaché"
Dennis,
Ik heb als ondergrond piepschuim gebruikt. Daar overheen een redelijk dikke laag papier-maché.

Grt. Willem-Jan
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67 : Een oude bekende: "Papiermaché"
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67 : Een oude bekende: "Papiermaché"
ziet er erg goed uit hoor
is net echt en ook niet duur
goede tip bedankt
groet robert
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67 : Een oude bekende: "Papiermaché"
Willem-Jan,

inderdaad een goede tip. Dit ziet er al heel goed uit. Laat de updates maar komen.

Groetjes, John
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67 : Een oude bekende: "Papiermaché"
Geweldige berg, ziet er super uit :lol:

Veel succes met de verdere bouw.


Groeten Piwie.
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67 : Een oude bekende: "Papiermaché"
hoi willem- jan.

erg mooi dat met de joystik en de kraan.
zo zou ik het ook wel willen echter heb ik elke werkdag al twee joystiks in de hand.
het papier mache is altijd leuk om te doen doet me nog vaak denken aan vroeger.
ben benieuwd maar op de foto zag het er al mooi als een rots uit.

groetjes bas
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Een analoog tussendoortje....
De bouw van mijn geplande modelbaan gaat wel wat tijd kosten, ik denk nog na over de electr.aansluitingen enz.
Zoals op de foto's zichtbaar had ik een soort van schaduw-statio gepland die ik M-rail plus dito aankleding wilde uitvoeren. Ik heb mij bedacht, ik ga het schaduw-station ook in C-rail uitvoeren.

Nu de clou van het verhaal:   Met mijn M-rail en kraantje en draaischijf ga ik een klein baantje bouwen, een soort module. Deze zou ik zelfs in een gekke bui aan de bestaande (en nog af te bouwen) modelbaan kunnen koppelen.







Op dit mini-baantje gaan mijn anaaloge locjes rijden en ik heb ook een blauwe transformator en blauwe schakelkastjes enz.
Via een overgangs-rail heb ik een stukje C-rail gekoppeld dat ooit dienst zou kunnen doen als verbindigsspoortje .
Op dit stukje C-rail ga ik mijn modelbouwvaardigheden botvieren om het zo natuurlijk mogelijk er uit te laten zien, het M-rail gedeelte neem ik uiteraard ook te grazen maar zal zijn klassieke karakter toch eneigzins lijven houden.

Nog wat details:
-lengte : 155 cm
-breedte: 45 cm
De basis bestaat uit gelakt MDF en als onderlaag voor de rails heb ik neopreen gebruikt (bureau-mat) vanwege de geluids isolatie.

Er volgt meer, maar ik moet eerst wat draadjes aan elkaar knopen voordat ik verder kan.


Willem-Jan
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Een analoog tussendoortje....
Willem-Jan,

Ziet er goed uit.

Succes met de rest.

Groeten Piwie.
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Een analoog tussendoortje....
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Een analoog tussendoortje....
ziet er netjes uit !!
complimenten
groet robert
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Een analoog tussendoortje....
willem-Jan,

ziet er al mooi uit. Die neopreen lijkt mij ook wel wat. Heb je hier een adresje voor?

Groetjes, John
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Een analoog tussendoortje....
Beste John,

Dit neopreen is in mijn geval de achterkant van een bureau mat (muismatje kan ook maar is uiteraard kleiner).
In mijn zaak komt dita nog wel eens binnen als reclame materiaal. Ik heb het met de plastic kant op het mdf vastgelijmd.

Willem-Jan
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Een analoog tussendoortje....
Willem-Jan,

bedankt voor je antwoord.  Ik heb eens ergens gelezen dat als je dit gebruikt, het vastzetten van railzen niet meer nodig is door de stroefheid van dit materiaal. Heb jij dezelfde ervaringen hiermee?

Groetjes, John
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Een analoog tussendoortje....
John, dit kan wel kloppen. Uiteindelijk zal bij mij ook de scenery de rail op z'n plaats houden, maar tussen de rail heb ik ook stroken gelijmd wat zeer zeker ook voor een goede fixatie zorgt.
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Een analoog tussendoortje....
Willem-Jan,

ok, succes met de verder bouw.

Groetjes, John
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Een analoog tussendoortje....
Eindelijk de draad maar weer opgepakt, mijn analoge baanplan maar weer even in de koelkast gezet .
Het plan is nu om het analoge gedeelte op een iets hoger niveau te plaatsen, waardoor je toch nog twee afzonderlijke delen krijgt. De totale baan kan straks analoog en digitaal bestuurd (bestierd) worden.



Het landschap maak ik in de ruwbouw van piepschuim wat ik later afwerk.
De oprit  (foto rechts) heb ik van MDF gemaakt en op hoogte gebracht met draadeinden.

Het is voor mij ook een uitdaging om behalve de C-Rail ook de M-rail een realistisch uiterlijk te geven, dus vandaar de combi.
Bovendien heb ik een zwak voor de oude draaischijf,kraan en M-rail van Märklin.

Later meer.
Willem-Jan
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: "De draad weer opgepakt"
fijn dat je weer verder gaat :D

onthoud wel dat je nu ruimte te kort hebt voor stootblokken. :!:

Dennis
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: "De draad weer opgepakt"
Willem-Jan,

zier er al mooi uit, mooi baanplannetje. Ondanks de geringe afmetingen is er straks mooi afwisselend treinverkeer mogelijk.

Groetjes, John
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: "De draad weer opgepakt"
Bedankt voor de complimenten John, en Dennis.... i.p.v. stootblokken plaats ik remschoenen  ( in grootspoor zijn ze geel....) Zo kan ik iets meer kwijt op de spoortjes en het kijkt wat rustiger.

Over de bouw van deze rail/remschoenen plaats ik later meer.

Willem-Jan
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: "De draad weer opgepakt"
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: "De draad weer opgepakt"
Beste Willem-Jan,

Ziet er zoals gewoonlijk weer super uit, maar ik ben zeer benieuwd hoe
je de minuscule remschoenen gaat fabriceren.

Gr. Bert :)
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: M-rail "Remsloffen"
Bij deze een korte update over de remschoenen of remsloffen.
In het echt zijn de remsloffen ongeveer 40 cm lang, dat betekend in H0 ongeveer een halve centimeter.
Het toeval wil dat ik nog een zakje raillasjes had, deze zijn ongeveer een centimeter lang. Dat was ik nog vergeten te zeggen,  om ruimte te besparen (en voor een rustiger beeld) had ik besloten i.p.v. de bekende stootblokken remsloffen te gebruiken. Deze moeten de sporen van mijn draaischijf afsluiten, deze sporen zijn in M-rail uitgevoerd.Omdat dit rail type niet echt uitblinkt in detailering en fijne afwerking heb ik besloten dat de railsloffen ook een dito uiterlijk mochten krijgen. Bovendien zouden te fijn uitgevoerde railsloffen in het niet vallen en meer voor datail zorgen dan voor het uiteindelijke nut.......afstoppen! Raillasjes waren de uitkomst, makkelijk te soderen en ook nog eens makkelijk te mon/demonteren. Dus van een oud stukje rail een soort van zaag en soldeermal gemaakt. de mini-slijper in de raillasjes (halveren) en tot slot wet messing draad erop solderen. Ik heb gekozen voor de gekoppelde variant, d.w.z. de railsloffen van de linker en rechter spoorstaaf zijn door een stang verbonden (heb ik laatst bij de V.S.M.gezien).



Tot slot even de boel geel spuiten en ook nog met silver "dry-brushen".



Nu oogt het nog een beetje grof maar als als de rails definitief ligt en bedding is aangebracht krijgt alles nog een verouderingskuur met de airbrush. Onkruid en gras tussen de rails maken het af en kan ook maskeren.

Willem-Jan
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: M-rail "Remsloffen"
Willem-Jan,

Dat is een mooie oplossing en o zo simpel.

Groeten Piwie.
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: M-rail "Remsloffen"
Citaat van: Piwie op zondag 14 september 2008, 18:12:06
Willem-Jan,

Dat is een mooie oplossing en o zo simpel.

Groeten Piwie.
sluit ik me voor 100% bij aan ;)

Dennis
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: M-rail "Remsloffen"
Me too, leuk bedacht.

Groetjes, John
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: M-rail "Remsloffen"
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: M-rail "Remsloffen"
Beste Willem-Jan,

Je zegt grof maar het ziet er zeer profesioneel uit top gedaan.

Gr. Bert :)

Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: M-rail "Remsloffen"
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: M-rail "Remsloffen"
erg mooi gedaan
ik ben jaloers hoor  :shock: :shock:
is erg mooi geworden zoiets zouden ze moeten verkopen
als je ooit eens een paar van deze weg wil doen hou ik me aanbevolen voor 3 stuks zodat mijn rolbrug sporen achter de loods ook zo mooi kunnen worden afgesloten
complimenten
groet robert
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: M-rail "Remsloffen"
er loopt hier topicje over de sloffen van roco, dus remcy...

Dennis
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: M-rail "Remsloffen"
Wow, super mooi gemaakt. Kun je nog eens een foto van zijaanzicht plaatsen?
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: M-rail "Remsloffen"
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: M-rail "Remsloffen"
dank je dennis
heb je toevallig de topic naam ook of is dat
sloffen van roco ???
thanks voor de tip alvast
groet robert
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: M-rail "Remsloffen"
Bij deze een zij-aanzicht-foto.
Hier zijn de remsloffen net geel gespoten (motip auto-lak)



Zoals ik al eerder vermelde, als ik de remsloffen met de rail mee air-brush zullen ze al een stuk minder grof overkomen. Maaaaaarrrr.....het doel heiligt de middelen...!!!


Willem-Jan
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: M-rail "Remsloffen" (Update 17-09-2008)
Ik vind ze MOOOOOOOOOIIIIII!!!!!!!!!
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: M-rail "Remsloffen" (Update 17-09-2008)
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: M-rail "Remsloffen" (Update 17-09-2008)
Citaat van: EgMaf op woensdag 17 september 2008, 20:50:23
Ik vind ze MOOOOOOOOOIIIIII!!!!!!!!!

Sluit me hier helemaal bij aan!
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: M-rail "Remsloffen" (Update 17-09-2008)
YEP
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: M-rail "Remsloffen" (Update 17-09-2008)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: M-rail "Remsloffen" (Update 17-09-2008)
Ik vind ze VET! 8)

Zou je eens kunnen laten zien hoe je ze maakt?
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: M-rail "Remsloffen" (Update 17-09-2008)
Beste "Laurent" in princiepe heb ik al een beknopte uitleg plus dito foto-verslag hierboven staan .
Waarschijnlijk maak ik er nog een paar en dan maak ik nog wel een iets uitgebreider verslagje.

Grt. Willem-Jan

Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: M-rail "Remsloffen" (Update 17-09-2008)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: M-rail "Remsloffen" (Update 17-09-2008)
Graag!

Enne, wrm mijn naam tussen aanhalingstekens?  :? Is ie zo apart dan?

Groeten,
Laurent
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: M-rail "Remsloffen" (Update 17-09-2008)
Het was mij niet duidelijk of het jouw echte naam of een alias was, Laurent.
Willem-Jan
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: M-rail "Remsloffen" (Update 17-09-2008)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: M-rail "Remsloffen" (Update 17-09-2008)
Ach soo... :x

Nouja, bij deze, ich heiße Laurent 8)
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: M-rail "Remsloffen" (Update 17-09-2008)
Vrij vertaald hij is dus hete Laurent  :shock: of ben ik nu toch slecht in het duits lezen.  :D
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: M-rail "Remsloffen" (Update 17-09-2008)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: M-rail "Remsloffen" (Update 17-09-2008)
Ik denk toch dat laatste :P
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: M-rail "Remsloffen" (Update 17-09-2008)
Laurent (en ook anderen....), nog even in het kort. Als aanvulling op de foto's hierboven toch nog even een foto erbij. Ik ben begonnen met het halveren van raillasjes (doorzagen met een dremel o.i.d.), deze heb ik op een oud stukje rail geschoven (railkop) daarop een laagje soldeer ik heb gekozen voor een dwarsverbinding tussen de remsloffen op beide spoorstaven. Vervolgens een stukje messingdraad (0,6mm)  omgebogen en dit vastgesoldeerd. Tot slot in de juiste vorm vijlen en schuren, ontvetten en dan spuiten of verven.



Mijn bedoeling was ook om dit simpel te houden. In de eerste plaats vallen dit soort details in deze schaal pas op als je met je neus op de baan ligt en in de tweede plaats moest het een beetje in de geest van de M-rail blijven !

Ik hoop dat ik jullie inspireer tot meer van dit soort oplossingen. Als je zegt: mijn remsloffen krijgen een vaste plaats op het spoor, dan zou je ze ook van styreen o.i.d. kunnen maken. Gewoon op de rail op bouwen, is wel zo makkelijk.

Willem-Jan