Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

4631 zijlosser

Gestart door RonaldJan maandag 12 maart 2018, 13:04:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
4631 zijlosser
Lid sinds: 2017

offline
4631 zijlosser
Hoi
al een oud topic, maar wel iets waar ik naar zoek. Ik heb zelf ooit geprobeerd de zijlosser echt functioneel te krijgen. Als materiaal zwarte kogeltjes van 2 mm doorsnee gekocht, dat was naar mijn idee glad en klein genoeg om dit zonder problemen te kunnen lossen. Hoewel het mechaniek (ontkoppelrail, kleppen open) goed werkte, liepen de kogeltjes toch vast. Is er iemand die het toch voor elkaar heeft gekregen dit systeem van onderlosser, ontkoppelrail, overslagmateriaal functioneel werkend te krijgen, zodat je op afstand een werkend los-laadsysteem kunt realiseren???
met vriendelijke groet
RonaldJan
Re: 4631 zijlosser
Gerrit-1959
gast

Re: 4631 zijlosser
Hallo Ronald-Jan,

Ik zou mij kunnen voorstellen, dat de kogeltjes zich gedragen als homogeen en dus in een vast patroon komen te liggen in de trechtervorm. Hierdoor kan de uitstroom dus blokkeren. In eerste instantie zou ik daarom denken aan nog kleinere kogeltjes. Een andere overweging is om verschillende diameters door elkaar te mengen, zodat het patroon niet ontstaat.
Re: 4631 zijlosser
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: 4631 zijlosser
En het materiaal waarvan de kogeltjes gemaakt zijn zal ook nog uitmaken lijkt mij. Kogeltjes van een metaal zullen bij het rijden in de trechter elkaar stevig aanstampen en die zwarte bolle zaadjes die je wel eens als als lading ziet heeft dat minder. In een heel ver en donkergrijs verleden heb ik er ook wat mee ge-experimenteerd. Strooimateriaal werkte zeer duidelijk niet bijvoorbeeld.
Het effect herken ik direct van het bijvullen van het zout in de vaatwasser: als ik het pak een fractie te scheef hou slaat de stroom korrels in de trechter ook dicht.
Overigens heb ik ook stammen 4631 en 4610 rijden, nu nog leeg.
Groeten,
Fokko
Re: 4631 zijlosser
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: 4631 zijlosser
Wat je ook aan vaste stof van grote opening naar kleine opening laat stromen zal homogeen kunnen worden. Zelfs in een zandloper hoopt zich, kleeft zich wel zand tegen het glas op. Hoe fijn meel ook is het verstopt. Zilverzand is wel heel fijn en stroomt heel mooi uit de wagens. Zilverzand is ook hoekig en kan dus ook tegen elkaar haken en de doorloop verstoppen. Bij kleven even de ontkoppelrail weer laten brommen, een tikje opschudden doet het zand weer stromen. En hou het droog, vocht kleeft!
Dirk
Re: 4631 zijlosser
Lid sinds: 2014

offline
Re: 4631 zijlosser
Je zou een trilplaat(motortje met een asymmetrische vliegwiel)kunnen maken onder het los gedeelte dan is de kans op plakken ook kleiner.
Gebruikte vroeger als klein jongetje leischilvers van dakdekkersleer als vulling voor mijn goederen wagens en dat glee altijd goed uit de wagentjes.
Re: 4631 zijlosser
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: 4631 zijlosser
Leischilfers, interessant! Zijn die niet zo groot dat ze maar met ééntje tegelijk langs de klepjes kunnen en daardoor blijven stromen?
F.
Re: 4631 zijlosser
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: 4631 zijlosser
Even terzijde, het laten stromen van een vaste stof stroom korrels heeft ook buiten de modelbouw wat voeten in aarde. Een veevoderfabriek waar ik vroeger langs fietste hield de stroom uit de silo's op gang door met grote hamers handmatig op de uitstroom trechter te slaan,
F.
--
Verveloos, deuken aan de onderzijde
Re: 4631 zijlosser
Gerrit-1959
gast

Re: 4631 zijlosser
In aanvulling op de opmerking van Mark kun je ook het trilmechanisme uit een afgedankte mobiel gebruiken. - Voorbeeld -
Re: 4631 zijlosser
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: 4631 zijlosser
De voedersilo's en cementsilo's worden leeggemaakt door een wormschoep. Maar om dat nou in een wagentje in te bouwen? Een klein tikje van een Merten mannetje/vrouwtje doet het ook. Denk aan het klappen van de klep bij het lossen van een zandkiepvrachtwagen. Een trilling doet de vaste stof verder glijden.
Is split, leisteen niet te zwaar? Het door mij voorgestelde zilverzand is ook zwaar natuurlijk.
In oude catalogussen (Faller en Piko) zie je vaak wagens met kleine steentjes afgebeeld bij de losinrichtingen. Ben nu wel benieuwd hoe ze dat dan helemaal tot op de laatste korrel uit de wagens kregen :?
Ben ook benieuwd naar het lossen van kolenbunkers bij stoomlocomotieven. Heeft iemand dat gerealiseerd op de modelbaan?
Dirk
Re: 4631 zijlosser
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: 4631 zijlosser
 @citaat Ik heb een Vollmer kolenbunker met elektrisch te openen/sluiten stortluik. Ooit eens een lege tender eronder gezet, maar het luik ging niet goed dicht (er zaten kolenkorrels tussen) met als gevolg een tender in een "kolenberg". Sindsdien is het "luik openen"-draadje afgekoppeld.

Ik heb overigens ook 4631 wagens en had ze ooit gevuld met luciferkopjes (na het branden van het stokje geschoven). Dat was licht (echte kolen waren te zwaar en duwden door de stortluikjes) en handelbaar. Ook Fleischmann korrels (gierst) werkte goed. Zand was te fijn en te zwaar. Nu heb ik er een kartonnen strip in gefrutseld met daarop een geplakt laagje kolen.
Storten doe ik er niet meer mee. Ook bij mij was de ontkoppelrail te sterk voor de massa van de wagon.

Groet, Paul
Re: 4631 zijlosser
Lid sinds: 2017

offline
Re: 4631 zijlosser
Hoi
ik zag toch een mooi filmpje over een operationeel echt werkend overlaadsysteem met deze onderlosser, schitterend...

mvrgr
Ronaldjan
Re: 4631 zijlosser
Lid sinds: 2015

offline
Re: 4631 zijlosser
Hoy RolandJan,

Als kleine jongen had ik ook zo'n Faller overlaadsysteem op mijn baan. Ik had / heb altijd al een voorliefde gehad voor dit soort zaken dus toen Faller ermee op de proppen kwam heb ik waarschijnlijk mijn vader zijn hoofd zot gevraagd tot ik dat kreeg.
Echter, het plezier van het spelen was snel over, ik had daarmee meer ellende dan voldoening. Die OHU stortwagens lossen goed daar ze een grote stortopening hebben, maar nadeel was dat als je met beladen wagons over je baan reed die kleppen door het gewicht van de lading te pas en te onpas uit zichtzelf openden met alle gevolgen vandien.
Verder was ook de hoek van de transportband zoals dat bij Faller was voorgesteld te scherp waardoor de korrels weinig op niet op de band naar boven liepen maar op een grote hoop beneden ophoopten.
Nadeel van de Faller-belading was ook dat die met een grijper zoals afgebeeld in het filmpje nauwelijks te scheppen was. Ik gebruikte soms ook vogelzaad, dat schepte goed op, was makkelijk te storten uit de wagons maar op de transportband liep dat nog slechter dan de Faller-korrels.

Mvg Luc
Re: 4631 zijlosser
Lid sinds: 2016

offline
Re: 4631 zijlosser
En wat is het in het filmpje gebruikte bulkmateriaal? Zwarte peperkorrels?
Afijn, het werkt wel! Je moet er maar opkomen...

Groet,

Peter
Re: 4631 zijlosser
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: 4631 zijlosser
Volgens mij zijn dat rubberkorrels heb ik laatst van een bedrijf gekregen voor mijn modelbaan.

Groet Michel
Re: 4631 zijlosser
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: 4631 zijlosser
In de comments van de video schrijft de auteur dat het om de niet meer leverbare Vollmer Ladegut 5224 (Kohle) / 5240 (Kies) gaat.

Hij geeft in een ander comment aan dat ook hij last had van het opengaan van de kleppen tijdens het rijden. Dat heeft hij opgelost door kortere veren in te bouwen om dit mechanisme te versterken.

Groet,

TFK
Re: 4631 zijlosser
Lid sinds: 2014

offline
Re: 4631 zijlosser
Als je iets wilt wat goed werkt en blijft werken zul je naar mijn idee in de richting van micro motoren gaan denken,die bvb een wormaandrijving heeft om een schuif te bedienen.
Re: 4631 zijlosser
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: 4631 zijlosser
Citaat van: h0_miessie op zondag 25 november 2018, 15:56:12
Volgens mij zijn dat rubberkorrels heb ik laatst van een bedrijf gekregen voor mijn modelbaan.
Rubbergranulaat van afgeschreven kunstgrasvelden??
Re: 4631 zijlosser
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: 4631 zijlosser
 @citaat

Komen vers uit de fabriek Eric-Paul. :)

Groet Michel