Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Verlichting

Gestart door JAVATO zondag 30 december 2007, 19:52:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichting
JAVATO
gast

Verlichting
Hallo allemaal,

Hier een vraagje van een leek op dit gebied.
Als ik in de toekomst verlichting op mijn baan wil dan wil ik een aantal vakwerkmasten rangeerterrein van viessmann.
Stel ik wil er 5 en deze via een verdeelplaat aan een transformator hangen, moet ik dan als de voedingsspanning 12-16 V is (van de masten) een transformator nemen met een uitgangsspanning van 16 V of kan ik er ook gewoon een nemen met een uitgangsspanning van 18 V ? Of heeft dit niets met elkaar te maken?
Alvast bedankt,

Jan
Re: Verlichting
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Verlichting
Hoi,

Viessmann lichtmasten kun je gewoon aansluiten op de vaste spanning (L oftewel geel) van je Märklin trafo.

Let op: als er een weerstandje bij de lichtmast zit, moet je dat er wel tussen zetten.

Martijn
Re: Verlichting
JAVATO
gast

Re: Verlichting
bedankt voor je reactie.
Het zijn nieuwe masten met led-verlichting. Ik zie niets staan over een weerstandje. Of is het met led weer anders?

Jan
Re: Verlichting
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Verlichting
Mijn ervaring is dat bij sommige (dus niet alle) Viessmann lichtmasten een kleine weerstand is meegeleverd, los, of aangesoldeerd aan één van de draden van de lichtmast. Mijn masten zijn masten met lampjes, ik weet niet of die weerstandjes er ook bij zitten als er LEDs gebruikt zijn.

De boodschap is eigenlijk alleen dat als er een weerstand is bijgeleverd, dit niet voor niets is en hij ertussen moet. Daarbij is door Viessmann natuurlijk wel uitgegaan van een spanning van maximaal 16V.

Martijn