Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

36629 met motor(?) problemen...

Gestart door tjones zaterdag 10 maart 2018, 14:41:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
36629 met motor(?) problemen...
Hallo,
Ik heb een 36629 NS E186 goedkoop op de kop getikt, als "defect". Heb dit wel eens vaker gedaan en was toen meestal simpel te verhelpen na wat schoonmaken, dus dacht dat het de gok wel waard was.
De lok werd meteen herkend door het MS2 en reed een paar centimeter voordat hij weer stopte. Licht- en geluidsfuncties van de decoder werken nog wel prima.

Ik wil de motor zelf nog even testen met een 9v batterij zoals ik hier als tip gelezen heb, en dan eventueel vervangen door een nieuwe van Marklin of ander merk/model. Tips wat het beste is?

Toen ik de kap opende zag ik nog iets vreemds: een weerstand (of condensator, ik ben niet heel goed thuis in electronica) tussen de stroomopnemer en de printplaat. Het lijkt me niet origineel en ik zie het ook op de foto in het wiki-artikel over dit model niet terug.
Kan iemand me vertellen a) wat dit onderdeel is,  b) waar het voor zou  dienen en c) of het deel van de motorproblemen zou kunnen zijn?

p.s. ik had al gezien dat de draad los van de printplaat is...  ;)
Re: 36629 met motor(?) problemen...
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: 36629 met motor(?) problemen...
Hallo Valentijn,

Dat onderdeel is een inductor/spoel. Dient ter ontstoring, maar heeft niet direct met de motor regeling te maken en kan weggelaten worden als je het zou willen.
Je hebt trouwens niet alleen de 'draad' van de print af, maar zo te zien ook het soldeereilandje.
Re: 36629 met motor(?) problemen...
Dankjewel John,

Het kwam los bij het losmaken van de printplaat - maar het was volgens mij al niet goed vast, want zo ruig was ik nou ook weer niet. En als het soldeereilandje al niet goed meer vast zat, zal er vast ook niet veel stroom door kunnen lopen...zou dat misschien meteen de oorzaak van de motorproblemen kunnen zijn?

Eerst de motor zelf maar eens testen, dan dit proberen te repareren
Re: 36629 met motor(?) problemen...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 36629 met motor(?) problemen...
Met een stukje soepel draad ertussen aan het volgende soldeereiland vast solderen.

groet
Harald
Re: 36629 met motor(?) problemen...
Citaat van: tjones op zaterdag 10 maart 2018, 14:41:34
De lok werd meteen herkend door het MS2 en reed een paar centimeter voordat hij weer stopte. Licht- en geluidsfuncties van de decoder werken nog wel prima.
Hoe kan dat? Als de draad naar de sleper los is van de print.
Re: 36629 met motor(?) problemen...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 36629 met motor(?) problemen...
 @citaat
Misschien pas bij het demonteren losgegaan ?
Re: 36629 met motor(?) problemen...
Citaat van: nobody op zaterdag 10 maart 2018, 15:32:36
Citaat van: tjones op zaterdag 10 maart 2018, 14:41:34
De lok werd meteen herkend door het MS2 en reed een paar centimeter voordat hij weer stopte. Licht- en geluidsfuncties van de decoder werken nog wel prima.
Hoe kan dat? Als de draad naar de sleper los is van de print.

Is inderdaad bij demonteren losgegaan. Maar ik vermoed dat het al niet helemaal goed vast zat. (Of ik ken mijn eigen kracht niet bij omdraaien printplaat  :oops:)
Re: 36629 met motor(?) problemen...
Ben den Hollander
gast

Re: 36629 met motor(?) problemen...
De goedkope motoren vallen bij bosjes uit, ook bij dit type lok. Ombouwen dus: zet er een Roco of Mashima motor in, gebruik even de zoekfunctie van dit forum, ergens zag ik een link.
Rij er ieder geval niet mee door want het kost je wellicht je decoder (als die al niet overleden is).

Gr, Ben.
Re: 36629 met motor(?) problemen...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 36629 met motor(?) problemen...
Beste Martijn,

Heb je de motor nu al getest met de 9 V batterij?

Groet, Anne W
Re: 36629 met motor(?) problemen...
Beste Anne,
(Mijn naam is Valentijn en niet Martijn, maar dat geeft niets)
Motor verwijderd, aangesloten. Resultaat: veel licht vanachter het witte plastic kapje (ik neem maar aan dat het vonken zijn) en nul beweging van de asjes...
Om te bevestigen dat hij echt kapot is, kwam er ook nog een heel klein beetje rook uit de motor.

Nu kan ik natuurlijk een nieuwe marklin motor inbouwen, maar gezien de klachten die ik hier gelezen heb, lijkt een andere me een beter idee.
Re: 36629 met motor(?) problemen...
Het is wat duur, maar deze zou moeten passen:
https://www.sb-modellbau.com/details/H0-Motorisierungssatz-Maerklin-Hobby-Lok-z_B_E-185_Re-482_Me-146
Heeft iemand ervaring met een dergelijke motor?

En gezien wat ik voor de loc betaald heb, is er zelfs met deze motor erin nog wat speling t.o.v. een nieuwe :-)

Re: 36629 met motor(?) problemen...
Ik heb de 3 polige vervangen door een 5 polige gekocht op eBay dacht iets van 13 euro heb deze nu bijna een jaar en werkt nog steeds goed.
Hier is de link
Alleen moet je de motoras aan een kant inkorten maar verder past het precies.
Zeker gekocht bij playscout op eBay de 36629.
Re: 36629 met motor(?) problemen...
Ga er ook maar van uit dat je decoder is overleden heb er hier ook eentje liggen brand je motor door neemt deze de decoder mee :(
Denk toch dat marklin hier is over na moet gaan denken want al ik zie hoeveel van deze motor er kapot zijn en dan de decoder meenemen niet alleen bij de 185/186 Maar ook bij de 1200 modellen maak het model 15 a 20 euro duurder en doe er een klokanker in en zet dat duidelijk op de verpakking dan hebben de meeste het er wel voor over.
Mashima word wel steeds lastiger aangezien ze niet meer gemaakt worden en die Roco's zijn energie verslinders decoder worden bloedheet blijven alleen de maxxon en faulhaber over.
Re: 36629 met motor(?) problemen...
Citaat van: hmmglaser op maandag 12 maart 2018, 10:55:08
Ga er ook maar van uit dat je decoder is overleden heb er hier ook eentje liggen brand je motor door neemt deze de decoder mee :(


Licht- en geluidsfuncties werken allemaal nog wel, dan zal de decoder toch nog wel goed zijn? Of is er een apart gedeelte dat de motor aanstuurt?

En bedankt voor de tip voor de motor, die prijs is een heel stuk vriendelijker dan de andere optie die ik gezien heb

Groeten,
Valentijn
Re: 36629 met motor(?) problemen...
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: 36629 met motor(?) problemen...
 @citaat Dag Valentijn,
De motoruitgang is een aparte uitgang. Is die kapot dan geen motoraansturing meer. Dan houd je in feite alleen nog maar een functiedecoder  over.
Re: 36629 met motor(?) problemen...
Ben den Hollander
gast

Re: 36629 met motor(?) problemen...
Citaat van: hmmglaser op maandag 12 maart 2018, 10:55:08

....... en die Roco's zijn energie verslinders decoder worden bloedheet ......


Vermakelijk: in een topic over brakke Marklin motoren gaan mauwen over Roco motoren..... :-) :-)
Re: 36629 met motor(?) problemen...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 36629 met motor(?) problemen...
En zo heeft weer iedereen zijn eigen ideeën en ervaringen.
Het blijft "speelgoed" en ondanks dat de meeste van ons door de vele euro's die er voor worden neergelegd het idee hebben dat het professioneel materiaal is.

groet
Harald
Re: 36629 met motor(?) problemen...
Ik zou de motoruitgang even doormeten voor je een nieuwe motor bestelt...
Re: 36629 met motor(?) problemen...
Citaat van: ErikW op dinsdag 13 maart 2018, 13:28:41
Ik zou de motoruitgang even doormeten voor je een nieuwe motor bestelt...

Dat dacht ik ook, maar heb weinig ervaring met meten van digitale modelstroom...
Het is vast niet zo simpel als even meten of er spanningsverschil staat tussen de twee polen? (waar tot voor kort een doorgebrande motor op de printplaat vast zat)?
Re: 36629 met motor(?) problemen...
Even een update: probleem opgelost en de Traxx rijdt!!!
Ik heb even nagedacht en ben maar eens bij het begin begonnen. Die losse draad zat misschien al niet meer zo goed vast toen de loc bij mij aankwam, dus dat eerst maar eens goed oplossen. Ik heb de draad van de decoder vastgesoldeerd (bedankt voor de tip om hem aan het volgende eilandje te solderen) en alle lichtjes en geluiden werken weer. So far so good...

Daarna het motortje, wat ik al los gesoldeerd had nogmaals getest met 9V batterij (nu alleen met een volle batterij en geen lege, zoals bij de eerste test :oops: :oops: :oops:) En hij draait zonder problemen. Daar lag het dus ook niet aan...

Zou dan toch de motoruitgang van de decoder zijn? Ik ben geen expert met voltmeter, maar ik dacht dat als er stroom op de baan komt, er ook stroom tussen de polen van de decoderplaat waar normaal de motor zit, moet gaan. Een simpele test bevestigd, dat bij uitgeschakelde rijstroom (dus wel digitale spanning op de baan) er geen verschil tussen de polen loopt, en zodra ik rijstroom aanzet, er wél een spanningsverschil te meten is. Zou het dan toch nog werken?

Toen maar eens motortje terug gesoldeerd en kijken wat er gebeurt. Loc op de baan, stroom erop. De lampen gaan aan, de motor begint te zoemen, en hij rijdt!!!
Ik heb dus geluk gehad... Ik overweeg om alsnog een ander - beter - motortje te kopen (Mashima's worden nog wel voor zo'n 25E aangeboden) maar voorlopig heb ik een zacht voortzoevende Traxx :-)

Bedankt voor de tips - Ik ga de volgende keer nog wat systematischer te werk. Eerst de simpelste oorzaak uitsluiten en dan verder kijken. Is er misschien een stappenplan op de Wiki te maken, voor storing zoeken?
Re: 36629 met motor(?) problemen...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 36629 met motor(?) problemen...
Citaat van: tjones op zondag 11 maart 2018, 16:31:04
Motor verwijderd, aangesloten. Resultaat: veel licht vanachter het witte plastic kapje (ik neem maar aan dat het vonken zijn) en nul beweging van de asjes...
Om te bevestigen dat hij echt kapot is, kwam er ook nog een heel klein beetje rook uit de motor.
Hoi Valentijn,

Ik begrijp niet dat de motor nu weer draait en daarvoor nog rookte en "licht" gaf op een batterij die achteraf leeg bleek te zijn. :help: :O
Weet je zeker dat je eerder dan wel goed hebt getest ?
Re: 36629 met motor(?) problemen...
Citaat van: Kappa op zondag 18 maart 2018, 10:26:29
Ik begrijp niet dat de motor nu weer draait en daarvoor nog rookte en "licht" gaf op een batterij die achteraf leeg bleek te zijn. :help: :O
Weet je zeker dat je eerder dan wel goed hebt getest ?

Goed opgelet! 1e poging was - heel dom, denk ik(?) - met twee draden van analoge trafo naar + en - pool motortje waar toen intern nogal wat vonkjes af leken te komen en een heel klein pluimpje rook.
Duss.... toen heb ik de stap terug gemaakt en ben eens gaan nadenken wat verder te doen, gesteund door de wijze raad van dit forum.
Het motortje rook niet echt alsof het was doorgebrand (geen gesmolten plastic e.d.) en dus dacht ik: voor ik dat motortje weggooi toch nog eens kijken of hij écht kapot is, of ik misschien verkeerd getest heb.
Op zoek naar een 9V batterij die ik niet ergens had liggen, heb ik er een uit mijn spanningsmeter gehaald. Toen ik die meter vervolgens wilde gebruiken (om de decoder te meten), met de batterij er weer in, bleek deze leeg te zijn.
Nadat ik een nieuwe batterij voor de spanningsmeter gekocht had, nog een laatste poging gewaagd. En toen liep het wel. Ik heb dus bijna zelf een motortje doorgebrand maar met meer geluk dan wijsheid heb ik het voor elkaar...

Goede voornemen: eens wat basis elektrotechniek informatie opzoeken en doorlezen ;-)



Re: 36629 met motor(?) problemen...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 36629 met motor(?) problemen...
 @citaat Valentijn, de motor is een gelijkstroommotor en als je die met een wisselspanning voedt, dan kun je dit soort zaken verwachten, immers de motor wil 100x per seconde van draairichting veranderen. :-)
Nooit meer doen dus en eerst hier even informeren, hoe te handelen. ;)
Re: 36629 met motor(?) problemen...
Citaat van: Kappa op zondag 18 maart 2018, 12:43:46
@citaat Valentijn, de motor is een gelijkstroommotor en als je die met een wisselspanning voedt, dan kun je dit soort zaken verwachten, immers de motor wil 100x per seconde van draairichting veranderen. :-)
Nooit meer doen dus en eerst hier even informeren, hoe te handelen. ;)

Ja dat verhaal dat digitale loc ook wel op analoge baan wil rijden -maar dan zorgt de decoder normaal gesproken natuurlijk voor de gelijkstroom... iets met een klok en een klepel dus...  :?  :)
En volgende keer vraag ik zeker eerst hier als ik niet zeker ben!
Re: 36629 met motor(?) problemen...
Je bent niet de enige die iets onderneemt zonder te begrijpen wat je precies aan het doen bent kom het met mijn werk(elektricien)ook regelmatig tegen meestal loopt het met een sisser af maar het gebeurt ook dat er schades zijn die in de duizenden euro's lopen.
Re: 36629 met motor(?) problemen...
Citaat van: hmmglaser op maandag 19 maart 2018, 00:05:42
Je bent niet de enige die iets onderneemt zonder te begrijpen wat je precies aan het doen bent kom het met mijn werk(elektricien)ook regelmatig tegen meestal loopt het met een sisser af maar het gebeurt ook dat er schades zijn die in de duizenden euro's lopen.

Ik ging er vanuit dat de maximale schade in dit geval een mogelijk toch al kapot motortje van 15e zou zijn...
Maar je hebt helemaal gelijk: als je jet niet zeker weet, beter afblijven en iemand vragen die het wél weet.
Gelukkig voor mij goed afgelopen en nog wat geleerd ook :-)
Re: 36629 met motor(?) problemen...
Je maximale schade kan in het geval van een Marklin lok je sounddecoder zijn deze kunnen namelijk heel slecht tegen sluiting in de motor in bijna alle gevallen betekend dit einde oefening voor de decoder,ik heb er hier nog meerder liggen die of niks meer doen of alleen nog geluid en licht produceren.
allemaal kliko materiaal maar er is ook een voordeel hieraan want nu kan ik me met Msd3 of loksound gaan vermaken :D
Re: 36629 met motor(?) problemen...

In mijn geval had ik de motor eerst uit de loc gehaald en deze los getest. Vandaar mijn inschatting dat er niet zo'n groot risico was... (dat stuk had ik wél goed gelezen op het forum, dat de decoder gevaar kan lopen bij kortsluiting :-) )

Wat ik me wél afvraag is waarom de loc eerst niet reed, en nu ik er eigenlijk niets anders aan gedaan heb dan de motor los- en weer vast solderen (en potentieel de stroomopnamedraad beter vast gesoldeerd) hij ineens weer reed... Heeft het licht- en geluidgedeelte soms minder stroom nodig dan de motor zelf, zodat het met gebrekkige stroomopname nog wel functioneerde?


Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK