Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

BR 50 rookgenerator en telexkoppeling

Gestart door Cloner76 vrijdag 02 maart 2018, 16:24:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR 50 rookgenerator en telexkoppeling
Laatst heeft mijn zoontje een mooie BR50 (uit een start set) met geluid, rookgenerator en telexkoppeling gekocht op beurs in Houten.
Maar nu doet de rookgenerator het niet, veel of weinig olie en ook na 10 minuten gebeurd er niks. Ligt dit aan de generator of is dit een decoder probleem?
En hebben jullie ervaring met de telexkoppeling? Hij werkt wel maar laat sommige wagons direct los andere weer willekeurig onderweg los.

De BR 50


Bij deze koppeling gaat hij spontaan los


en bij deze koppeling laat hij direct los
Re: BR 50 rookgenerator en telexkoppeling
 @citaat v.w.b. de rookgenerator: Misschien heb je hier iets aan ===> klik
Re: BR 50 rookgenerator en telexkoppeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: BR 50 rookgenerator en telexkoppeling
Hallo Niels,

Het probleem van de rookgenerator kan aan zowel de rookgenerator zelf, als aan de decoder liggen. Maar het kan ook zijn dat de rookgenerator niet voldoende contact maakt met het veertje eronder.
Stop er trouwens niet teveel rookolie in, want dat is ook niet goed.

M.b.t. de telex, dit model werkt het beste met kortkoppelingen van Marklin, de koppelingen op de wagons die jij toont zijn relex koppelingen.
Voor de beeldvorming een plaatje van die kortkoppeling op een V36:
Re: BR 50 rookgenerator en telexkoppeling
Ik zal eens naar de generator kijken of deze wel goed contact maakt.

Ik zal op zoek gaan naar de kort koppelingen. Eens kijken of dat de oplossing is. Anders kan ik de loc nog terug sturen, dan krijgt mijn zoon zijn geld weer terug. Maar het is een mooie loc en voor zo'n scherpe prijs vind je ze niet snel.

Al vast bedankt voor het mee denken. :thumbup:
Re: BR 50 rookgenerator en telexkoppeling
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: BR 50 rookgenerator en telexkoppeling
Relex-koppelingen zijn inderdaad soms lastig met deze Telex, is ook mijn ervaring. Heb je hetzelfde effect als je de andere kant van de wagon aan de loc koppelt (soms hangt een koppeling net wat lager); of als de koppeling van het rijtuig een metalen bevestiging heeft, kan je die misschien iets omlaag buigen.
Als het rijtuig een NEM schacht heeft, een kortkoppeling erin.
Sommige wagens zijn om te bouwen met een kortkoppeling (bijv. van Mobadapter https://forum.3rail.nl/index.php?topic=66953.0 ), ik denk dat dat met dat blauwe wagentje ook wel zou kunnen.
Eventueel een (bijvoorbeeld) gesloten goederenwagen met een kortkoppeling ertussen zetten is ook een optie.

Succes, Paul
Re: BR 50 rookgenerator en telexkoppeling
Beide wagons blijven wel goed aan de andere kant van de loc hangen. Ik zal eens kijken of deze wagons een NEM schacht hebben.

Net even gekeken maar deze zitten er onder bij beide type rijtuigen:

Re: BR 50 rookgenerator en telexkoppeling
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

online
Re: BR 50 rookgenerator en telexkoppeling
Daar heb je ook een kortkoppeling voor.
Wel zonder NEM-schacht, maar het zelfde snap systeem.

Mvg. Marcel
Re: BR 50 rookgenerator en telexkoppeling
 @citaat Bron afbeelding ===> klik
Re: BR 50 rookgenerator en telexkoppeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 50 rookgenerator en telexkoppeling
Hoi Niels,

Er zijn jaren geleden een paar artikels in de Marklin Magazin geweest over hoe je oudere wagens en locs kan ombouwen met de nieuwere koppelingen.
Hieronder enkele links naar deze artikels in pdf formaat.
https://www.maerklin.de/fileadmin/media/journal/maerklin-magazin/downloads/Fo.01_02_03_Kurz_gekuppelt.pdf
https://www.maerklin.de/fileadmin/media/journal/maerklin-magazin/downloads/Fo.04_05_06_Kurz_gekuppelt.pdf

De koppeling die opde afbeelding van Wim heeft als bestelnummer E272910
Re: BR 50 rookgenerator en telexkoppeling
De loc is weer terug van reparatie en werkt zoals het hoort, de verkopende partij heeft dit netjes en kosteloos gemaakt. Ondertussen andere koppelingen gekocht en verwisselt en nu blijven de rijtuigen netjes er aan hangen.  :D
Net ook nog wat zittende poppetjes besteld voor de rijtuigen en ook maar eens kijken om er led verlichting in te maken want die gloeilampjes geven niet echt een mooi licht.

Bedankt voor het mee denken!