Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Plan van mijn nieuwe baan - suggesties?

Gestart door estrooper dinsdag 25 december 2007, 23:09:14

Eric Strooper

Hieronder het plan van de baan die ik wil gaan bouwen:

klik hier voor de iets grotere variant :!:.

De buitenafmetingen zijn 6m25 op 3m12.

De rails in het groen liggen op ongeveer 9,5 cm hoogte, en gaan naar rechts toe geleidelijk naar beneden.

De lichtgrijze rails (links) liggen onder de groene rails, en vormen een soort schaduwstation.

De rechthoek linksonder is een kopstation

De twee sporen die op stootblokken eindigen (midden onderaan) worden gebruikt om het roll-on roll-off platform van het Faller Car System te bouwen. De bedoeling is dus ook om een baan voor auto's/vrachtwagens van het Faller Car System aan te leggen.

Graag verneem ik suggesties en ideën.

Eric Strooper

Edit Marcel:
                       Baanplan iets verkleind, i.v.m. overschreidden van de maximale toegestane grootte ;).

Estrooper,

Je hebt een grote ruimte beschikbaar. Kun je straks nog overal bij de baan, want 3 meter is erg breed?

Ik vind de driehoek naar het kopstation mooi gevonden. Dit geeft veel rijmogelijkheden.
Mijn advies is wel om in vak (4 rechts, 2 omlaag) een wisselverbinding te maken, zodat het bovenste spoor van het station ook naar onderen weg kan rijden.

Ik denk dat je met de hellingen in problemen komt bij het haakse spoor in vak (4 rechts, 2 omlaag) en het groene spoor in vak (2 rechts, bovenaan).
Je wilt vanaf vak (5 rechts, 3 omlaag) gaan dalen en hierin liggen wisselcomplexen. Dit is erg lastig!

succes en groetjes
Henk

Eric Strooper

Henk,

Bedankt voor je tips.

Ik was wel van plan om "luiken" te maken in het middengedeelte van de baan, om overal bij te kunnen. Vakken 2 en 3 rechts, 2 omlaag, en vak 5 rechts 2 omlaag. Ik moet dit wel uitproberen in de praktijk.

Bij het haakse spoor is het de bedoeling met een brug over de twee andere sporen te gaan. Voor dit gedeelte ga ik gewoon proberen of de helling haalbaar is.

In vak 2 rechts, bovenaan liggen de blauwe rails al wat hoger. De grote groene balk in het rechtse gedeelte van de baan is een kanaal, waar de rails over twee grote boogbruggen over zullen gaan, op een hoogte van 4 à 5 centimeter boven het "0"-niveau. Om in vak 2 naar 9 cm te stijgen heb ik dus nog een 4-5 tal cm te gaan. Ik denk wel dat dit moet lukken.

De daling van de groene rails die vertrekken uit het kopstation wilde ik laten beginnen in vak 4 rechts. Ik ga het eens uitproberen.

In ieder geval bedankt voor de reactie.

Eric Strooper
Hoi, Eric

Je hebt wel een mooi baanplan maar ik denk dat je met een Eindstation wat problemen krijgt misschien had je een doorrijstation moeten hebben dan kan je zo met de treinen erdoor.
Verder heb je best wel een mooi plan en het ziet er ook goed uit.
Forum Moderator

Hoi Eric,

Ik vind je baanplan een beetje statisch,.. alles rechtoe rechtan. En waar een bocht moet omdat daar je baan ruimte licht maar gewoon een 90 graden bocht,.. Ik hou er zelf meer van als de baan een beetje leeft en niet helemaal recht is opgebouwd. Zeker met de mooie ruimte die jij hebt moet dat toch goed kunnen komen :)

Groeten,
Herman
Ja daar heeft herman een punt dat je te veel rechten hebt gebruikt en het is misschien mooier om met hoogte verschillen te werken dus een spiraal aanbrengen.

Je haalt me de woorden uit de mond, een beetje "robotachtige" baan, een beetje vloeiend ruimere bochten en wat kris/kras werk zouden niet misstaan