Hi,
Ik wil af van de onbetrouwbare M Rails Schakelrails. Gelukkig ben ik bijna bij de oplossing, maar ik loop nog tegen 1 dingetje. Allereerst de uitleg wat ik heb gedaan. De middenrail is gefixeerd met hete lijm:
- 1 rechte rails zo doorslijpen dat er 5 secties ontstaan met het aantal puco's: X-2-3-2-X (de plek van de X zitten de reserende puco's)
- Bypass gemaakt om de middelste sectie aan te sluiten en door te verbinden met de buitenste sectie (dus de twee secties met 2 puco's blijven stroomloos)
- De 2-puco sectie is met elkaar doorverbonden en gaat naar een relais
Verder in het test ovaal:
- 1x aansluitrails naar de Marklintrafo
- Op de rode draad (dus middenrail) plaats ik de + van een gelijkstroomvoeding
- De - van mijn gelijkstroomvoeding gaat naar het relais
- let op! De - van de gelijkstroom voeding mag nimmer in contact komen met de Massa van de marklintrafo
Een plaatje zegt meer dan duizend woorden, dus bij deze:
https://docs.google.com/drawings/d/1bfrL8YRRmGcMLI5DrnOu_ZxD7f8pkuJoyZQ9EvdoiHo/edit?usp=sharingSo far so good. Mijn Viessmann relais schakelt perfect. Mijn tweede test was een monostabiel relais te gebruiken om Massa te schakelen om een wissel om te zetten. Dit lukt wel, maar gaat niet van harte omdat hier net niet lang genoeg contact is (het contact 'flikkert' een klein beetje). Mijn eerste aanname is om de rail te voorzien van een condensator die dit moet dichtlopen en ervoor gaat zorgen dat het monostabiele relais lang genoeg aangetrokken wordt om een flinke puls aan mijn wissel te geven. Echter, hoe zou ik die dan precies moeten aansluiten, hoe groot (in Fahrad) moet deze precies zijn en zijn er wellicht nog andere truken die ik uit kan halen om dit voor elkaar te krijgen.