Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Schakelrails: Welke condensator en hoe aansluiten?

Gestart door Stefanius dinsdag 06 maart 2018, 17:19:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schakelrails: Welke condensator en hoe aansluiten?
Hi,

Ik wil af van de onbetrouwbare M Rails Schakelrails. Gelukkig ben ik bijna bij de oplossing, maar ik loop nog tegen 1 dingetje. Allereerst de uitleg wat ik heb gedaan. De middenrail is gefixeerd met hete lijm:

- 1 rechte rails zo doorslijpen dat er 5 secties ontstaan met het aantal puco's: X-2-3-2-X (de plek van de X zitten de reserende puco's)
- Bypass gemaakt om de middelste sectie aan te sluiten en door te verbinden met de buitenste sectie (dus de twee secties met 2 puco's blijven stroomloos)
- De 2-puco sectie is met elkaar doorverbonden en gaat naar een relais

Verder in het test ovaal:
- 1x aansluitrails naar de Marklintrafo
- Op de rode draad (dus middenrail) plaats ik de + van een gelijkstroomvoeding
- De - van mijn gelijkstroomvoeding gaat naar het relais
- let op! De - van de gelijkstroom voeding mag nimmer in contact komen met de Massa van de marklintrafo

Een plaatje zegt meer dan duizend woorden, dus bij deze:

https://docs.google.com/drawings/d/1bfrL8YRRmGcMLI5DrnOu_ZxD7f8pkuJoyZQ9EvdoiHo/edit?usp=sharing

So far so good. Mijn Viessmann relais schakelt perfect. Mijn tweede test was een monostabiel relais te gebruiken om Massa te schakelen om een wissel om te zetten. Dit lukt wel, maar gaat niet van harte omdat hier net niet lang genoeg contact is (het contact 'flikkert' een klein beetje). Mijn eerste aanname is om de rail te voorzien van een condensator die dit moet dichtlopen en ervoor gaat zorgen dat het monostabiele relais lang genoeg aangetrokken wordt om een flinke puls aan mijn wissel te geven. Echter, hoe zou ik die dan precies moeten aansluiten, hoe groot (in Fahrad) moet deze precies zijn en zijn er wellicht nog andere truken die ik uit kan halen om dit voor elkaar te krijgen.
Re: Schakelrails: Welke condensator en hoe aansluiten?
Een schakelrail geeft een (of meer) pulsen.
Hier wordt meestal een bipolair relais, sein of wissel op aangesloten.
Deze schakelt (idealiter) al op de eerste puls om en de volgende pulsen hebben dan geen effect meer (want het relais/sein/wissel is al omgeschakeld).

Nu wil jij een gewoon monostabielrelais schakelen.
Deze wordt slechts bekrachtigd zolang de puls duurt (en valt dan af).
Het is echter de vraag of het relais voldoende lang contact maakt om de wissel te laten omschakelen.
Er moet voldoende stroom kunnen lopen om het wissel volledig om te schakelen.
Anders krijg je dezelfde problemen als met sommige decoders dat de wissel maar half omschakelt.

Ik denk niet dat een condensator hier iets aan verbeterd.
Ik zou de wissel direct aan je "schakelrail" aansluiten.

groetjes
Henk