Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

3d

Gestart door arkowe dinsdag 06 maart 2018, 02:35:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3d
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
3d
Een kleine maand geleden kwam mijn zoon Wessel (16) plots met het voorstel een 3d printer te kopen. Ik volgde dit zelf al jaren en hij kwam op de proppen met een printer uit China, die over het algemeen zeer goed werd beoordeeld als instap model. Het apparaat komt als bouwpakket, waarbij solderen niet nodig is. Een ikea model zeg maar, waarbij de benodigde gereedschapjes worden meegeleverd. Op youtube zijn er ook tal van how-to filmpjes te vinden over de assemblage.
Afgelopen maandag in de late middag arriveerde de printer en Wessel is dinsdag druk bezig geweest met de opbouw. Zo rond een uur of 7 in de avond werd de eerste proefprint gemaakt.
We hadden al wel een kilo filament mee besteld en dat was wel handig om direct aan de slag te kunnen gaan.

Wij hebben de Anet A8 staan en hebben daar ca 150 euro voor betaald bij de chinees. Vreemd genoeg hoefden we geen invoerrechten te betalen voor de redelijk grote en zware doos.

Wessel is begonnen met het printen van meegeleverde testbestanden en upgrades voor de printer.
De eerste print was al heel behoorlijk, maar het zou beter moeten kunnen. Steeds  na elke print is er wat bijgesteld aan de printer zelf. De spanning van de riem van de printkop wat strakker gezet etc. Daarnaast kan je spelen met temperaturen van de printkop en het printbed, de plaat waarop geprint wordt. Elke print werd beter en strakker, maar toen was de tape op. Op de plaat waarop geprint wordt moet je een stroef oppervlak maken waar de eerste laag plastic grip op heeft. Tape hiervoor is te koop, duur. Aangezien we dit niet hadden, maar toevallig wel blauw schilderstape heeft hij dit gebruikt. Ging best wel redelijk en wordt ook genoemd op vele sites als oplossing. Onze tape van Action bubbelde een beetje en was niet ideaal. Een andere suggestie was een glasplaat met een speciale hechtspray. Glasplaatje was er wel, maar de spray niet. We hebben gewoon een poging gewaagd met een glasplaat en een waasje van Action spuitlijm. Ging helemaal prima en het losmaken van de print lukte met gedruppelde wasbenzine door een pipet heel makkelijk. Lijkt vooralsnog een prima tweak te zijn.

Een volgende stap is verbetering van het resultaat te zoeken in het printprogramma. Je kan hierin van alles en nog wat instellen. Zie dit maar als je bij het printen van een document in windows op eigenschappen van de printer klikt en je de kleur, kwaliteit etc kan instellen.
Daarnaast heb je een tekenprogramma nodig. Er zijn er velen van gratis tot duizenden euri. Voorlopig lukt het mij nog niet iets simpels te tekenen. Ben bezig met een abri jaren 50/60, zonder succes. Lijkt dat voor mij het probleem ligt in het omdenken van tekenen in 2d naar 3d, naast het doorgronden van de software. Het lijkt me wel erg leuk daar iets mee te kunnen gaan doen. Ideetjes zat.
Gelukkig zijn er online wel de nodige bestanden te vinden in 1/87 om alvast wat mee te rommelen.
Toch zijn dit er veel minder dan eigenlijk verwacht en de helft is dan ook nog eens als sketchup file, dat niet direct te printen is. Het converteren naar stp bestand voor de printer is ook best nog een dingetje? In ieder geval een wereld aan mogelijkheden.

Overigens vallen de printkosten heel erg mee. Al jaren kijk ik af en toe bij Shapeways, en dan schrik je wel een beetje. Het printen duurt dan wel best wel lang, maar misschien is dat nog wat aan te passen in de software. Het verbruik van het plastic valt reuze mee en de kosten zijn in geen vergelijk met een bestelling bij Shapeways of een retail-model van bijv een container.. Met alle nog te puzzelen instellingen hebben we een 20ft chemicaliĆ«n container geprint uit een online bestand. Volgens Wessel hooguit 30 cent aan kosten. Bij Shapeways ?12.48  en op martktplaats 9 euro voor een kibri achtig model. Het geprinte model mist wat detaillering, maar dat ligt aan de tekening en niet aan de printer. Zal binnenkort een fotootje van de print toevoegen.
Re: 3d
Lid sinds: 2016

offline
Re: 3d
Arnold en Wessel,

Mooie ontwikkelingen en een helder verslag van jullie avontuur met de bouw vsn een 3d printer. Het is voorlopig nog best experimenteren en veel trial and error, is ook mijn ervaring.
Ik las dat het zelf ontwerpen jullie nog tegenviel. Welk programma heb je geprobeerd?
Misschien is 123d design iets. Ik ben begonnen met Sketchup, maar dat vond ik niet heel prettig. Met 123d design kan ik redelijk uit de voeten. En ik heb geen enkele cad ervaring en ook geen technische achtergrond.
In elk geval veel succes. Benieuwd of die abri uiteindelijk lukt!
Met welk filament printen jullie trouwens? PLA hecht ook mooi op blauwe schilderdtape ingesmeerd met lijmstift, Pritt, of Hema. Werkt super en trek je ook vrij goed los.

Groet,

Peter
Re: 3d
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: 3d
Ik heb 123 wel inmiddels op de pc, maar ben nog zoekende. Sketchup was ook niet mijn ding en
ben ondanks vele youtube filmpjes vastgelopen met freecad. Enfin, gaat wel goed komen. Wessel
gebruikt Blender en lijkt daar wel mee overweg te kunnen.
En dan de foto...
Re: 3d
Lid sinds: 2016

offline
Re: 3d
Met Blender kan ik nog niet overweg. 123D Design maakt het mogelijk platte 2D tekeningen tot 3D te maken met de 'extrude' optie. Een rechthoek kun je optrekken tot een balk, een cirkel tot een cilinder, etc.
Dat vond ik een prettige aanloop.
Maar, de print van jullie chemicaliƫn container is behoorlijk goed! Het frame lijkt mij strak, mooie rechte ribben en hoeken. De tank is wat ruw aan de buitenkant. Prima basis voor een roestig oud ding. Moet het een mooie nieuwe worden, dan moet er flink geschuurd worden. Dat is best een klus, vrees ik. Maar het is het probleem met de meeste 3d prints.
En zo prutsen we lekker voort, niet waar?

Groet,

Peter