Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Viessman 5213

Gestart door jkos maandag 05 maart 2018, 20:44:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Viessman 5213
Lid sinds: 2015

offline
Viessman 5213
Ik gebruik iTrain in combinatie met Marklin K-rail, Loconet en een Intellibox IR.
Nu heb ik nog enkele Viessmann 5213 schakelmodules liggen, kan ik deze gebruiken om mijn (nog niet aanwezige) seinen aan te sturen?
De seinen zullen dus een puur decoratieve functie hebben, iTrain stuurt de boel aan.
Re: Viessman 5213
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessman 5213
Voor het aansturen van lichtseinen is de 5213 een geschikte maar wat dure oplossing: de 5213 mag 1A schakelen, een sein vraagt heel veel minder.

Voor het aansturen van armseinen is hij niet geschikt.

Groet, Anne W
Re: Viessman 5213
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Viessman 5213
Hallo,

een 5213 is een zogenaamde schakeldecoder, en kan prima 2 standen lichtseinen schakelen zonder dat deze zelf een relais bevatten, voor 3 standen seinen zijn ze echter niet geschikt, voor de goedkope hobby seinen kan een simpele toevoeging met 2 diodes eveneens werken

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Viessman 5213
Lid sinds: 2015

offline
Re: Viessman 5213
Anne,

Ik weet dat het een dure oplossing is, maar ik had ze toevallig nog liggen.
Dus als ik het goed begrijp geeft deze geen ?puls? maar een ?continu? stroom.
Eens kijken of ik hier een paar ?Alie? signalen mee aan de praat kan krijgen.
Re: Viessman 5213
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Viessman 5213
je kan hem gemakkelijk gebruiken voor 2 kleurige seinen maar ook voor 3 kleurige in belgisch stelsel.Ik had er ook een hoopje liggen die voor de gewone zullen gebruikt worden.Als je die goedkoop kan krijgen dan zijn ze lekker te gebruiken zonder veel poespas.De schema's kan je van mij krijgen hoe je ze moet aansluiten,zowel met lampjes als met leds.

PS: degenen die de schemaatjes willen stuur een PM via mijn website voor de wetransfer link.
Re: Viessman 5213
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessman 5213
De 5213 is, in principe, niet meer of minder als een wisseldecoder (pulsen) met op elke uitgang een bi-stabiel mechanisch relais (continu)

Groet, Anne W
Re: Viessman 5213
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Viessman 5213
of makkelijker  : http://www.johnnyrail.net/trein/tips.htm   :) :thumbup:

Of tem 15 maart : https://we.tl/TS8GvVsoBQ