Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

bovenleiding

Gestart door piet timmerman maandag 05 maart 2018, 15:14:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bovenleiding
piet timmerman
gast

bovenleiding
Hallo,

ik wil alles laten rijden via de bovenleiding, nu is de vraag of daar ook een schema van bestaat. Vooral hoe ik bij wissels moet werken met de bovenleiding.

bij voorbaat dank,
Piet
Re: bovenleiding
nobody
gast

Re: bovenleiding
 @citaat Welk soort bovenleiding?
Re: bovenleiding
piet timmerman
gast

Re: bovenleiding
bovenleiding van marklin op K-rails
Re: bovenleiding
nobody
gast

Re: bovenleiding
 @citaat Het oudere Märklin type of de Viessmann kloon?
Re: bovenleiding
piet timmerman
gast

Re: bovenleiding
het oudere marklin type.
De treinen rijden beter op de bovenleiding.
Re: bovenleiding
nobody
gast

Re: bovenleiding
 @citaat Ik gebruik ook het oudere type. 'k Maak de draden op maat en soldeer deze dan.
Vooral bij wissels scheelt dit een hoop pas en meetwerk met de standaard afmetingen
en het gebruik van de lelijke "variable" rijdraden.

Duitse handleiding over het solderen ===> klik
Re: bovenleiding
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: bovenleiding
In oudere Märklin literatuur (zo kan ik mij herinneren) werd geadviseerd met het kruisstuk boven een Engelse wissel of kruising te beginnen en van daaruit verder te werken. Wissels kan je met alle stukken doen, eventueel aftakken met 7014/7015/7023 en met een boutje/ringetje/moertje (700x?) aan het rechtdoorgaande spoor vastmaken (nummers even uit het hoofd, het zijn die inschuifstukjes).
In oude catalogi (vóór 2000?) staan ook wel schema's.

Zelf heb ik in het station ook nog wel eens een dwarsverbinding met portaalmasten midden over een Engelse wissel lopen, omdat het anders niet paste in een wisselstraat.

Succes, Paul

Re: bovenleiding
Lid sinds: 2010

offline
Re: bovenleiding
Citaat van: piet timmerman op maandag 05 maart 2018, 15:31:09
De treinen rijden beter op de bovenleiding.

Een beetje symtoombestrijding of niet? Rails en loks beter schoonmaken. Dan moet het ook gewoon goed rijden en niet alleen op bovenleiding.

Groet Ronald.
Re: bovenleiding
piet timmerman
gast

Re: bovenleiding
Symtoombestrijding!! De loks zijn nieuw en de rails is net schoongemaakt
Re: bovenleiding
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: bovenleiding
Hoe heb je de rails schoon gemaakt? Ik zie in je afbeelden K Rails, heb je wel voldoende verbinding doorlopen? K Rails is gevoelig en als dat niet goed ligt, verlies je de contacten. Sorry, net als Ronald weiger ik te geloven dat een lok beter rijdt op bovenleiding. Dan is er een onderliggend probleem.
Re: bovenleiding
nobody
gast

Re: bovenleiding
 @citaat Ik heb, daar waar mogelijk, de panto's doorverbpnden met de sleper.
Voor nóg beter contact. ;)
Re: bovenleiding
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: bovenleiding
Citaat van: piet timmerman op maandag 05 maart 2018, 15:14:34
bovenleiding, nu is de vraag of daar ook een schema van bestaat. Vooral hoe ik bij wissels moet werken met de bovenleiding.

Er zijn schema's van Märklin zelf, en er was een (oranje) sjablone. Ik heb er zelf nog eentje voor M- en K-rails met oude bovenleiding. Die was vroeger gewoon te koop. Zo'n sjablone is van doorzichtig plastic, en je kunt ermee tekenen op ruitjespapier. Vroeger had je daar speciaal papier voor, met millimeter ruitjes.
Sinds Märklin de oude verving door nieuwe bovenleiding zijn de sjablones ervan niet meer leverbaar.

Dit zijn wat brochures die je alleen tweedehands nog kunt kopen:







Re: bovenleiding
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: bovenleiding
Citaat van: piet timmerman op maandag 05 maart 2018, 15:31:09
het oudere marklin type.
De treinen rijden beter op de bovenleiding.
Deze quote is opmerkelijk. Er zijn mensen die beweren dat een beetje ATF op rails (EN bovenleiding) geweldig is, mits echt met mate gebruikt.

Onbekend maakt onbemind. Er is een reden waarom de stroomafname via de wielen minder betrouwbaar is.

Kijk eens hier rond: of wat meer gericht hier.

Dat is een baan van 2-rail rijders met bovenleiding met een digitaal systeem. Ooit meenden ze het beste van twee werelden te mixen: 2-rail en 3-rail, door alle loks zo om te bouwen dat de beide spoorstaven de ene pool en de bovenleiding de andere pool vormt.  Aan hun aanpak zit wel een keerzijde: diesel- en stoomloks kunnen ze nooit meer gebruiken. Zitten zij niet mee.

De stroomafname is niet slechter dan via de wielen of andersom. Dat is een drogreden.
Het probleem zit in de rails of in de stroomafname van die wielen op de rails zelf, en niet in de bovenleiding.
Re: bovenleiding
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: bovenleiding
Bij mijn baan met een digitale benedenleiding heb ik een 'moderne' M* bovenleiding hangen met daarop een analoge spanning voor de analoge e-loks. Qua bedrijfszekerheid ben ik er best over te spreken. Wel goed en zorgvuldig aanleggen en de haakjes desnoods even een beetje dichter buigen, geen vasthakende en rijdraad lostrekkende stroomafnemers graag. Voor de aanleg heb ik wel het bovenleidingboek aangeschaft en los op tafel wat proefstukjes gemaakt. Voor de planning heb ik de schema's uit de catalogus diepgaand bestudeerd maar ook de methode met de pas en meet hulpstukken heb ik ook gebruikt. Kortom, ik ben erg blij met deze bovenleiding. Heel leuk dat er meer forummers ook een bovenleiding erbij maken.

Groeten,

Fokko