Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Opbergen rails?

Gestart door RefriedNoodle dinsdag 02 februari 2016, 11:19:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Opbergen rails?
RefriedNoodle
gast

Opbergen rails?
Hi,
Ik ben al een tijd op zoek naar de beste methode om C rails 'op te slaan'. Nu zit alles zo'n beetje door elkaar in een zwarte plastic Ikea doos (met een aparte kartonnen doos voor de wissels, just in case). Maar dit is niet optimaal, omdat alles gewoon door elkaar zit. Ik heb geprobeerd om de types rails met elastiekjes bij elkaar te binden, maar dit is ook geen succes gebleken.

Welke methoden gebruiken jullie voor het opslaan van rails als het niet in gebruik is?
Re: Opbergen rails?
Lid sinds: 2010

offline
Re: Opbergen rails?
Alles zit in een ikea opbergbak :) Gewoon alles door elkaar heen wissels, bochten en recht. Ook type rails alles door elkaar heen: Roco Geoline, Rocoline zonder bedding, Peco, H0e.... Alleen de flexrails liggen wat netter. Mogelijk ga ik die nog bundelen.

Groet Ronald.
Re: Opbergen rails?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Opbergen rails?

Hoi,

Ik wikkel papieren stroken om de bundels rails en dan schilderstape erom.
Zet ik met een stift op, wat het is  ;)

Grtz Tony
Re: Opbergen rails?
Gerard
gast

Re: Opbergen rails?
Ik heb alle soorten rails apart in plastic zakken en zakjes opgeborgen, dichtgetaped met daarop geschreven wat erin zit.
Re: Opbergen rails?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Opbergen rails?
Hallo Pieter.
Het beste zijn natuurlijk de originele doosjes, deze passen precies en er beschadigd nooit iets.
Indien je deze niet meer hebt en dat is meestal het geval dan bundelen in stapeltjes van b.v. 10 en dan 2 elastiekjes er omheen.
C-rail zijn perfect te stapelen omdat deze exact op elkaar passen.
Daarna een stevige doos of box om alle doosjes en/of bundels weer in op te bergen.

Let wel op de oudere C-rails van voor 2001, deze zijn vaak bros en breekbaar en gaan in stapeltjes (of in het gebruik) makkelijk kapot.
Het datum "klokje" aan de onderkant geeft de ouderdom aan.

Succes.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Opbergen rails?
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Opbergen rails?
Hallo Allemaal,

Ik heb met aandacht dit draadje gelezen. Ik ben op zoek naar een geschikte methode om mijn rails te bundelen. Elastiekjes voldoen niet omdat de elastiekjes na verloop van tijd broos worden en breken. Ik heb dun sissaltouw geprobeerd, ook dat lukt niet omdat ik de touwtjes niet strak genoeg om de rails krijg. Nu wacht ik nog op touw van mijn vader. Misschien dat dat wel gaat lukken. Hoe doen jullie dat als je rails voor langere tijd wilt opslaan. Ik las al dat iemand stroken papier erom heen doet en dan een plakbandje. Misschien is dat ook een oplossing.

Groet, Jasper
Re: Opbergen rails?
Catje
gast

Re: Opbergen rails?
Jasper,
Voor zover berg ik ze op in de originele dozen,
En anders stapel ik ze op tot max 10 railstukken en
Wikkel deze in noppenfolie en stukje plakband eromheen.
En opbergen in bijv kast of lade.

Gr.Willy
Re: Opbergen rails?
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Opbergen rails?
destijds bij de action opbergdozen gekocht die iets langer waren dan de verschillende railtypes en ze daar los in bewaard.
Re: Opbergen rails?
Lid sinds: 2018

offline
Re: Opbergen rails?
Het datum "klokje" aan de onderkant geeft de ouderdom aan.
Kun je mij dat uitleggen Albert-Jan?
Re: Opbergen rails?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Opbergen rails?
Dag Hans.
Jazeker kan ik dat. :D
In het midden van het rondje staat het jaartal b.v. 02 en dat staat voor 2002 en er omheen staan de getallen 1 t/m 12, dit zijn de maanden en een pijltje geeft aan in welke maand de productie heeft plaats gevonden.
Rails of wissels zonder datum zijn meestal voor 2000 maar hier zijn helaas toch weer uitzonderingen op.

@Allen.
Het opbergen van al het Märklin materiaal gaat gewoon het beste in de originele Märklin dozen.
Deze zijn speciaal hiervoor ontwerpen en passen gewoon het beste.
Natuurlijk zijn er ook andere passende dozen maar toch nooit zo passend als de originele dozen.
Voor het opbergen bewaar ik zoveel mogelijk de originele dozen en met wat geluk (en soms een aardig bedrag) heb ik regelmatig een mooie partij erbij kunnen kopen.

Ik zal binnenkort eens wat dozen die ik over heb op ons forum te koop aanbieden. (nee, gratis doe ik niet meer want daar heb ik weleens spijt van gehad doordat ik deze later toch weer goed had kunnen gebruiken! :-()

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Opbergen rails?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Opbergen rails?
Ben ik nou de enige die z'n rails gewoon open en bloot op een tafel legt, zodat er treinen kunnen op rijden ?  B)
Re: Opbergen rails?
-Kris:
Bij mij liggen ze ook op de baan in een welbepaalde volgorde,  :-)
Zodanig dat de treinen hun rondjes kunnen rijden.
Re: Opbergen rails?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Opbergen rails?
 @citaat :thumbup:
Re: Opbergen rails?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Opbergen rails?
Ik leg zo nu en dan een stuk rail op mijn bureau zodat ik erin kan zagen...
Re: Opbergen rails?
Lid sinds: 2018

offline
Re: Opbergen rails?
Bedankt AlbertJan
Leuk en goed om dit ter weten.
Ik heb begrepen dat de oudere C-rails nog al eens een keer stukjes afbreken!
Re: Opbergen rails?
Lid sinds: 2017

offline
Re: Opbergen rails?
Ik gebruik stukje papier om aan te geven wat het is/zijn en dan een tie-rap. Niet tE strak aantrekken. Is wel lekker stevig. Per groepje in een grotere doos. Kleine rails doe ik in een ijsbox, met sticker erop.
Re: Opbergen rails?
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Opbergen rails?
ik heb alle verpakkingsdozen bewaard