Nieuws: Kom 24 november 2019 gezellig naar de 3railforum gastendag in Leeuwarden!! Bestel je toegangsbewijs nu in de 3railforum webshop!!
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Vragen en Besprekingen over Rails en andere Modelbaan toebehoren
| | |-+  bovenleiding
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: bovenleiding  (gelezen 1114 keer)

piet timmerman

• Nieuwe Gast
bovenleiding
« Gepost op: maandag 05 maart 2018, 15:14:34 »

Hallo,

ik wil alles laten rijden via de bovenleiding, nu is de vraag of daar ook een schema van bestaat. Vooral hoe ik bij wissels moet werken met de bovenleiding.

bij voorbaat dank,
Piet

nobody

• Vaste Inboedel
  • ......semper idem......
Re: bovenleiding
« Reactie #1 Gepost op: maandag 05 maart 2018, 15:17:11 »

@citaat Welk soort bovenleiding?
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.

piet timmerman

• Nieuwe Gast
« Reactie #2 Gepost op: maandag 05 maart 2018, 15:24:06 »

bovenleiding van marklin op K-rails

nobody

• Vaste Inboedel
« Reactie #3 Gepost op: maandag 05 maart 2018, 15:25:55 »

@citaat Het oudere Märklin type of de Viessmann kloon?
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.

piet timmerman

• Nieuwe Gast
« Reactie #4 Gepost op: maandag 05 maart 2018, 15:31:09 »

het oudere marklin type.
De treinen rijden beter op de bovenleiding.

nobody

• Vaste Inboedel
« Reactie #5 Gepost op: maandag 05 maart 2018, 15:35:51 »

@citaat Ik gebruik ook het oudere type. 'k Maak de draden op maat en soldeer deze dan.
Vooral bij wissels scheelt dit een hoop pas en meetwerk met de standaard afmetingen
en het gebruik van de lelijke "variable" rijdraden.

Duitse handleiding over het solderen ===> klik
« Laatst bewerkt op: maandag 05 maart 2018, 15:47:38 door nobody »

pajomaho

• Vaste Gast
  • Klein Jünkerath
« Reactie #6 Gepost op: maandag 05 maart 2018, 19:33:00 »

In oudere Märklin literatuur (zo kan ik mij herinneren) werd geadviseerd met het kruisstuk boven een Engelse wissel of kruising te beginnen en van daaruit verder te werken. Wissels kan je met alle stukken doen, eventueel aftakken met 7014/7015/7023 en met een boutje/ringetje/moertje (700x?) aan het rechtdoorgaande spoor vastmaken (nummers even uit het hoofd, het zijn die inschuifstukjes).
In oude catalogi (vóór 2000?) staan ook wel schema's.

Zelf heb ik in het station ook nog wel eens een dwarsverbinding met portaalmasten midden over een Engelse wissel lopen, omdat het anders niet paste in een wisselstraat.

Succes, Paul

Jünkerath, Eifel - Tijdp. III/IV - ECoS2 + 2x ECoSBoost + 3x MS1 + 6021 + Iris + Android;  CS1R bij de Z-baan in gebruik

ronaldk

• Stamgast
    • H0: Bouw van mijn baan
« Reactie #7 Gepost op: maandag 05 maart 2018, 20:56:31 »

Een beetje symtoombestrijding of niet? Rails en loks beter schoonmaken. Dan moet het ook gewoon goed rijden en niet alleen op bovenleiding.

Groet Ronald.
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

piet timmerman

• Nieuwe Gast
« Reactie #8 Gepost op: maandag 05 maart 2018, 22:14:39 »

Symtoombestrijding!! De loks zijn nieuw en de rails is net schoongemaakt

Laurent

• Speciale Gast
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 06 maart 2018, 00:13:37 »

Hoe heb je de rails schoon gemaakt? Ik zie in je afbeelden K Rails, heb je wel voldoende verbinding doorlopen? K Rails is gevoelig en als dat niet goed ligt, verlies je de contacten. Sorry, net als Ronald weiger ik te geloven dat een lok beter rijdt op bovenleiding. Dan is er een onderliggend probleem.
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

lokje 23

• Forumkok
  • Stamgast
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 06 maart 2018, 17:01:29 »

Citaat
Een beetje symtoombestrijding of niet? Rails en loks beter schoonmaken

heeft niks te maken met schoonmaken. hier idem er zijn loks die beter rijden op bovenleiding dan op de pukkels hier idem. en alle sporen zijn netjes onderhouden er rijden steeds 5 poetswagens mee in verschillende treinen dus poetsen word er gedaan. en toch zijn er die het beter doen op de bovenleiding dus ja piet heeft daar een punt.

lucien.
lokje 23  ( lucien )

nobody

• Vaste Inboedel
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 06 maart 2018, 17:12:37 »

@citaat Ik heb, daar waar mogelijk, de panto's doorverbpnden met de sleper.
Voor nóg beter contact. ;)

Jan22

• Stamgast
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 06 maart 2018, 18:59:14 »

bovenleiding, nu is de vraag of daar ook een schema van bestaat. Vooral hoe ik bij wissels moet werken met de bovenleiding.

Er zijn schema's van Märklin zelf, en er was een (oranje) sjablone. Ik heb er zelf nog eentje voor M- en K-rails met oude bovenleiding. Die was vroeger gewoon te koop. Zo'n sjablone is van doorzichtig plastic, en je kunt ermee tekenen op ruitjespapier. Vroeger had je daar speciaal papier voor, met millimeter ruitjes.
Sinds Märklin de oude verving door nieuwe bovenleiding zijn de sjablones ervan niet meer leverbaar.

Dit zijn wat brochures die je alleen tweedehands nog kunt kopen:

Jan Willem

Brig, Delémont.

Jan22

• Stamgast
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 06 maart 2018, 19:19:58 »

het oudere marklin type.
Deze quote is opmerkelijk. Er zijn mensen die beweren dat een beetje ATF op rails (EN bovenleiding) geweldig is, mits echt met mate gebruikt.

Onbekend maakt onbemind. Er is een reden waarom de stroomafname via de wielen minder betrouwbaar is.

Kijk eens hier rond: of wat meer gericht hier.

Dat is een baan van 2-rail rijders met bovenleiding met een digitaal systeem. Ooit meenden ze het beste van twee werelden te mixen: 2-rail en 3-rail, door alle loks zo om te bouwen dat de beide spoorstaven de ene pool en de bovenleiding de andere pool vormt.  Aan hun aanpak zit wel een keerzijde: diesel- en stoomloks kunnen ze nooit meer gebruiken. Zitten zij niet mee.

De stroomafname is niet slechter dan via de wielen of andersom. Dat is een drogreden.
Het probleem zit in de rails of in de stroomafname van die wielen op de rails zelf, en niet in de bovenleiding.
Jan Willem

Brig, Delémont.

FokkoKPD

• Zeer Toffe Gast
  • Altijd met tram of trein
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 06 maart 2018, 19:28:19 »

Bij mijn baan met een digitale benedenleiding heb ik een 'moderne' M* bovenleiding hangen met daarop een analoge spanning voor de analoge e-loks. Qua bedrijfszekerheid ben ik er best over te spreken. Wel goed en zorgvuldig aanleggen en de haakjes desnoods even een beetje dichter buigen, geen vasthakende en rijdraad lostrekkende stroomafnemers graag. Voor de aanleg heb ik wel het bovenleidingboek aangeschaft en los op tafel wat proefstukjes gemaakt. Voor de planning heb ik de schema's uit de catalogus diepgaand bestudeerd maar ook de methode met de pas en meet hulpstukken heb ik ook gebruikt. Kortom, ik ben erg blij met deze bovenleiding. Heel leuk dat er meer forummers ook een bovenleiding erbij maken.

Groeten,

Fokko

lokje 23

• Forumkok
  • Stamgast
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 06 maart 2018, 19:31:34 »

Citaat
Het probleem zit in de rails of in de stroomafname van die wielen op de rails zelf, en niet in de bovenleiding.

als ik me niet vergis is bij märklin nog steeds de stroomafnamen op de pukkels enkel de massa word gevoed door de wielen. of ik heb een andere märklin zou kunnen. maar ik ben uiteraard een leek in dat dus kan het mis hebben.

lucien.
lokje 23  ( lucien )

Pagina's: [1]   Omhoog