Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Nieuwe of 2e hands C-rail aankopen tips.

Gestart door ikke650 maandag 05 maart 2018, 14:02:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe of 2e hands C-rail aankopen tips.
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Nieuwe of 2e hands C-rail aankopen tips.
Hallo allemaal,

Weet dat er al veel is overgeschreven, maar wilde dit toch nog eens aanhalen.
Iedereen weet dat er van de c-rail een slechte serie is geweest.
Vanaf het begin tot en met 2005 is er een iets andere kunststof gebruikt Basf Luran.
Deze had als nadeel dat deze na een aantal jaren en net hoe het is bewaard de stukken eraf vliegen.

Vanaf 2006 is dit veranderd door een andere kunststof Basf ASA.
Deze  kunststof soort zit wel in hetzelfde soort, maar daarvan blijkt deze langer mee te gaan.

Maar na wat uitzoekwerk is dit toch wel te herkennen, of je nu de brosse rails in je bezit heb of de verbeterde versie.
Onderaan staat bij de oude rails b.v. 24188 voluit en made in Germany.
Bij de nieuwe staat er 188, en i.p.v. made in Germany in het klein ASA.
En als er geen ASA opstaat o.a. bij wissels staat het CE kenmerk erop. Deze komen ook op de rails met ASA en CE kenmerk voor.

En natuurlijk de datum, als je deze heb van 2006 of nieuwer is het goed.
Deze staat aan de onderzijde van de rails in een cirkel met daarin b.v. 02 het jaar en een pijl naar de maand van productie.

Vanaf het begin, 1996 tot 2005 heb je de andere kunststof soort en gaat deze nu of later afbreken.
Dit is altijd zo, laat je ook niets wijs maken.
Je wilt niet weten waarvoor ik ben uitgemaakt als ik vroeg of dit de nieuwere rails of oudere rails was.
Zelfs ook discussie gehad met winkels die nog ergens een stapeltje nieuwe rails had liggen met een oude datum.

Als je op beurzen of 2e hands kijkt wordt er nog zoveel van deze brosse rails aangeboden.

Ik heb dit zo samengesteld om iedereen op weg te helpen. :idea:

Hoop dat jullie er iets aan hebben.

Zelf ben ik diverse rails aan het omruilen voor de goede rails, maar zelfs nieuw in de winkels moet je nog oppassen.

Opm. Er zijn ook al rijtuigen en wagonsets die ook dit probleem kennen.
Dus pas op.

M.vr.gr. Erwin
Re: Nieuwe of 2e hands C-rail aankopen tips.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Nieuwe of 2e hands C-rail aankopen tips.
Ik heb met rails van na 2002 nog geen slechte ervaring. Rails van 2002 wisselt, heb er die al jaren bij mij in gebruik zijn en nog altijd goed gaan, ik heb er gehad die bij de eerste keer in elkaar schuiven al te barsten waren. Van voor 2002 is eigenlijk alles aan gort gegaan.

Verschil in rails kan je voelen, zien (kleur) en aan zowel de nummers zien, sinds 2016 wordt ook groot in het midden het type meegegoten (bijv 188). Ook kan je nieuwe rails zonder problemen 30-45 graden torderen, wat bij slechte rails breuk op zal leveren.

Groet,
Laurent
Re: Nieuwe of 2e hands C-rail aankopen tips.
 @citaat: zal ongetwijfeld ook niet goed gaan met de 24064  >:-D
Re: Nieuwe of 2e hands C-rail aankopen tips.
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Nieuwe of 2e hands C-rail aankopen tips.
Dank je voor de handige tip.

Ook last van (gehad). Als de rail ligt, prima maar bij regelmatig vast- en loskoppelen kan de boel breken.
Zelfs bij vastdraaien met Marklin schroefjes ging het wel eens fout.

Het meest rail materiaal is prima maar heb last gehad van slechte 2e hands rail.

Gr Matje
Re: Nieuwe of 2e hands C-rail aankopen tips.
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Nieuwe of 2e hands C-rail aankopen tips.
Ik heb recentelijk wat rails tweedehands gekocht (188). Vrijwel allemaal ?bros?. Er breken stukjes van het klemmechanisme af bij het ineenzetten en uiteennemen van de rails 🤨😞
Re: Nieuwe of 2e hands C-rail aankopen tips.
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Nieuwe of 2e hands C-rail aankopen tips.
Hallo allemaal,

@Laurent: Dat heb ik ook na 2002 gaat het nog maar een enkeling die wat afgebroken had. Maar hoe is het over een poosje ? Het is een proces dat langzaam begint en als het eenmaal gaat dan gaat het sneller.

En de kleur klopt ze zijn aan de onderzijde ietsje donkerder en meestal ook wat matter van kleur.

@Gerrit: Als je de 064 gaat het goed met het CE kenmerk.  >:-D

@Matje: Graag gedaan, wilde het alleen maar onder de aandacht brengen.

@Robert: Helaas begint het met de lipjes, maar welke datum had je o.a.?
Hoop toch dat je er nog wat aan had, zolang je de rails vastzet gaat het wel, maar niet meer veranderen.

M.vr.gr. Erwin
Re: Nieuwe of 2e hands C-rail aankopen tips.
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Nieuwe of 2e hands C-rail aankopen tips.
ik heb niet naar de datum gekeken. zal ik eerdaags doen (moet toch nog eea losnemen); ik ben over een paar weken in de regio Alkmaar en ga bij Huider in Heerhugowaard toch maar even wat vervangende railstukken kopen (om op termijn 'iritators' te voorkomen). Kom ook nog wat wisselaandrijfsets (4) en 4 stootblokken (met verlichting) tekort. Genoeg om even te 'modelspoorshoppen'!
Re: Nieuwe of 2e hands C-rail aankopen tips.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Nieuwe of 2e hands C-rail aankopen tips.
Op de laatste bijeenkomst van de stamtafel Noord-Holland heb ik een kleien demonstratie gegeven.
Van een stuk rail waarvan ik thuis al had geconstateerd had dat hij bros was heb ik in mijn hand genomen en stevig vastgepakt.
Ik kneep de rails volledig aan gort en hield alleen de spoorstaven en de middenrail over.

Dus, knijp in je rails en je voelt al of hij bros is of niet.
Twijfel je nog dan kun je altijd nog de optie (torderen = tegengesteld draaien) van Laurent proberen.

Een positief punt:
De spoorstaven en middenrail kun je ongetwijfeld nog ergens in je scenery gebruiken.  8o
Re: Nieuwe of 2e hands C-rail aankopen tips.
Ook tot mijn scha en schande een paar jaar geleden deze brosse rails gekocht, 1 ervan is ondertussen helemaal gesneuveld en daarvan heb ik de aansluitlipjes gebruikt om een makkelijke aansluiting voor mijn CS3 of MS2 te maken. Op deze manier kan je de aansluitdraden van de centrales intact houden en ze simpel verplaatsen van baan naar baan.

Andere ervaring, 2dehands rails is veelal vervuild en ook daar heb ik al last mee gehad, verfresten die er moeilijk af te krijgen zijn waardoor ik desbetreffende rails ook niet meer gebruik.
Het heeft mij doen besluiten enkel nog nagelnieuwe te kopen, ook al zijn ze duurder, en enkel bij mijn treinenboer, nergens anders vanwege garantie-issues.
Re: Nieuwe of 2e hands C-rail aankopen tips.
 @citaat: Dit onderschrijf ik volledig.
Re: Nieuwe of 2e hands C-rail aankopen tips.
 @citaat @citaat
Naar jouw voorbeeld heb ik lipjes gebruikt voor het aansluiten van de baan met behoud van de aansluitdraden van de CS3.
Bedankt Stijn voor deze info. Werkt goed.
Re: Nieuwe of 2e hands C-rail aankopen tips.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Nieuwe of 2e hands C-rail aankopen tips.
Citaat van: Robert op dinsdag 06 maart 2018, 21:54:50
ik heb niet naar de datum gekeken. zal ik eerdaags doen (moet toch nog eea losnemen); ik ben over een paar weken in de regio Alkmaar en ga bij Huider in Heerhugowaard toch maar even wat vervangende railstukken kopen (om op termijn 'iritators' te voorkomen). Kom ook nog wat wisselaandrijfsets (4) en 4 stootblokken (met verlichting) tekort. Genoeg om even te 'modelspoorshoppen'!
Let er dan meteen op dat je wisselaandrijving V2 krijgt. Die hoef ik vooralsnog niet door te verbinden.
Re: Nieuwe of 2e hands C-rail aankopen tips.
Arjan,
dat is tof dat ik als voorbeeld mocht dienen  O:-D, daar zijn we hiervoor he, ideeën opdoen en doorgeven  ;)
Re: Nieuwe of 2e hands C-rail aankopen tips.
Ik heb zelf rails uit 2017 die dof is geworden dan lijkt dat slecht nieuws gezien de onderstaande uitspraken.
Ik blijf het maar vreemde uitspraken vinden van dat je alleen nieuw spul haalt bij je lokale treinenboer ivm de garantie.
Ik koop het gewoon bij de goedkoopste garantie is bij iedere Europese verkoper het zelfde.
Re: Nieuwe of 2e hands C-rail aankopen tips.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Nieuwe of 2e hands C-rail aankopen tips.
Omdat ik best een aardige baan aan het bouwen was had ik zo een 1300 stukken c-rails en wissels nodig daarvan ik een groot aantal rails tweede hands gekocht op beurzen en bij forumleden en bij niet forumleden helaas zaten daar ook veel stukken bij waar het plastiek er zo vanaf brak.
Heb nu een plastiek tas vol met dik 150 a 200 stukken rails waar zeker aan één kant het aansluitstuk om in de andere rails te steken afgebroken is en vele andere plastiek onderdelen.

Mocht ik gaan verhuizen om een nog grotere baan te gaan maken dan koop ik zeker nieuwe rails zodat ik het afbreken kan beperken tot aan aantal stukken ipv een plastiek tas vol.

Erwin bedankt voor de tip. :thumbup:

Groet Michel
Re: Nieuwe of 2e hands C-rail aankopen tips.
Mark,
ik denk niet dat je garantie krijgt op tweedehandsspul.
Normaal zou iedere handelaar inderdaad garantie moeten geven, of die nu een winkel of webshop heeft of op de beurzen staat, de werkelijkheid is wat anders.
Mijn lokale treinenboer krijgt genoeg garantiegevallen van zeer welbekende shops en handelaars aangeboden, omdat het niet zo vlot loopt in de afhandeling van met de originele verkoper ...
Ieder doet wat hij wil, ik geef alleen mijn ervaring en mening mee.
Belangrijk is te doen waar je jezelf goed bij voelt, nietwaar?  ;)
Re: Nieuwe of 2e hands C-rail aankopen tips.
Ik heb ook n redelijk grote baan maar heb geen 100 a 200 stuks kapot! Ik kom hooguit aan 5 tot 10 stuks. Ligt denk ik ook n beetje aan hoe je er mee om gaat. En ja ik heb ze ook uit de eerste jaren van c rails.
Mvg Frank
Re: Nieuwe of 2e hands C-rail aankopen tips.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Nieuwe of 2e hands C-rail aankopen tips.
Michel,

Citaat van: h0_miessie op zondag 11 maart 2018, 07:52:04
Heb nu een plastiek tas vol met dik 150 a 200 stukken rails waar zeker aan één kant het aansluitstuk om in de andere rails te steken afgebroken is en vele andere plastiek onderdelen.

Als je nu de slechtste rails volledig sloopt en alleen de spoorstaven en de middenrail overhoud kun je deze voor voor scenery en wagonlading gebruiken.
Doe ik ook!
Ik heb al vier spoorstaven en twee middenrail.

Mooie aankopen weer!

Henk
Re: Nieuwe of 2e hands C-rail aankopen tips.
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Nieuwe of 2e hands C-rail aankopen tips.
Ook ik heb al meerder malen, met dit vervelende eigenschap van c-rails te maken gehad. Ik houd de manco's ook altijd apart, als ik dan weer een partijtje heb, bied ik ze aan op marktplaats. Met de aanduiding b kwaliteit en foto's, krijg ik er een paar centjes voor, kan ik wéér nieuwe halen!! Leuk hè hobby  :( :D

Toch heb ik er nog best veel in het schaduwstation liggen, als het maar eenmaal ligt gaat het wel. meest irritante vind ik, met wissels van die bouwjaren. Als je een aandrijver wilt inbouwen,knallen de ronde nokjes er af, waar het schroefje in moet  :thumbdown:
Met hete lijm er in, wil het wel, maar dat vind ik niks !! 

Het houd je van de straat hè !!  :D :D