Hallo allemaal,
Weet dat er al veel is overgeschreven, maar wilde dit toch nog eens aanhalen.
Iedereen weet dat er van de c-rail een slechte serie is geweest.
Vanaf het begin tot en met 2005 is er een iets andere kunststof gebruikt Basf Luran.
Deze had als nadeel dat deze na een aantal jaren en net hoe het is bewaard de stukken eraf vliegen.
Vanaf 2006 is dit veranderd door een andere kunststof Basf ASA.
Deze kunststof soort zit wel in hetzelfde soort, maar daarvan blijkt deze langer mee te gaan.
Maar na wat uitzoekwerk is dit toch wel te herkennen, of je nu de brosse rails in je bezit heb of de verbeterde versie.
Onderaan staat bij de oude rails b.v. 24188 voluit en made in Germany.
Bij de nieuwe staat er 188, en i.p.v. made in Germany in het klein ASA.
En als er geen ASA opstaat o.a. bij wissels staat het CE kenmerk erop. Deze komen ook op de rails met ASA en CE kenmerk voor.
En natuurlijk de datum, als je deze heb van 2006 of nieuwer is het goed.
Deze staat aan de onderzijde van de rails in een cirkel met daarin b.v. 02 het jaar en een pijl naar de maand van productie.
Vanaf het begin, 1996 tot 2005 heb je de andere kunststof soort en gaat deze nu of later afbreken.
Dit is altijd zo, laat je ook niets wijs maken.
Je wilt niet weten waarvoor ik ben uitgemaakt als ik vroeg of dit de nieuwere rails of oudere rails was.
Zelfs ook discussie gehad met winkels die nog ergens een stapeltje nieuwe rails had liggen met een oude datum.
Als je op beurzen of 2e hands kijkt wordt er nog zoveel van deze brosse rails aangeboden.
Ik heb dit zo samengesteld om iedereen op weg te helpen.
Hoop dat jullie er iets aan hebben.
Zelf ben ik diverse rails aan het omruilen voor de goede rails, maar zelfs nieuw in de winkels moet je nog oppassen.
Opm. Er zijn ook al rijtuigen en wagonsets die ook dit probleem kennen.
Dus pas op.
M.vr.gr. Erwin