Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

nieuwe ruimte, nieuwe baan

Gestart door adepqr maandag 05 maart 2018, 09:38:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
nieuwe ruimte, nieuwe baan
Hallo Allemaal,

Ik heb sinds kort de toezegging van vrouwlief dat ik een nieuwe (grotere) kamer mag betreden met mijn Marklin C-rail baan. Omdat ik van zolder naar een gewone kamet verhuis waar ik maar 1 schuine kant heb leek het mij wel passend om een nieuwe baan te ontwerpen. Ik ben daarom met Anyrail aan de gang gegaan en heb een voorlopig nieuw ontwerp klaar. Op twee punten sluit hij niet helemaal maar ik bij de bouw mijn plan als een leidraad en niet als een sluitend ontwerp wat exact zo op tafel komt te liggen. Ik blijf gewoon rijden met een CS2, iTrain, en de DR4088 terugmelders.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie van het ontwerp vinden. De kamer is 2,90 x 3,40. Tot op heden is de hele baan vlak maar ik sta altijd open voor en mooie brug. Ik hoor graag jullie opbouwende kritiek!


Gr.,

Arie
Re: nieuwe ruimte, nieuwe baan
Ik vind het wel een mooi plan, maar zelf heb ik nooit echt plannen gemaakt. Ik maakte de tafel en dan legde ik mijn sporen uit tot ik tevreden was, en succes verder.
Re: nieuwe ruimte, nieuwe baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: nieuwe ruimte, nieuwe baan
Arie,

De opstelsporen op de linkerpoot vormen steeds elkaar opvolgende S-bochten en dat is ongewenst.
Aan de muurkant rechtse wissels gebruiken en bij het looppad linkse wissels; precies anders om dus. De opstelsporen worden dan ook langer.
De rails liggen wel erg dicht tegen de randen van de tafel; versmal het looppad toto circa 60 cm. Dat geeft links 10 centimeter extra tafelbreedte en die zijn echt wel nodig.

Cees
Re: nieuwe ruimte, nieuwe baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: nieuwe ruimte, nieuwe baan
Hoi Arie,

Mijn eerste indruk is; knap ingewikkeld als je daarop gaat rijden.
Wat wil je precies met die opstel/rangeersporen links en wat voor scenery had je in gedachten ?
Om meer ruimte te krijgen, zou je het station aan de andere kant van de sporen kunnen zetten. ( zie hierboven de opmerking van Cees)

Misschien een idee, om een ook topic te starten bij banenplan ontwerpen en tevens je wensen erbij te zetten.
Krijg je waarschijnlijk ook nog meer respons en input en er zijn hier heel wat ontwerp-kunstenaars op het forum  ;)

Grtz Tony

NB; die oorspronkelijke 70 cm zit/staruimte is zo gek nog niet, tenzij je graag tussen de treintafels geklemd zit...
Re: nieuwe ruimte, nieuwe baan
Hallo Arie,

Bijgevoegd .any met de aansluitproblemen opgelost. Je fout zat in het feit dat je de 24207 bij een wissel aanlegde, maar dat moet de 24206 zijn. De wisselboog is 24,3 graden, vandaar dat de 24224 contra weer een parallel spoor maakt. De 24206 is 5,7 graden en samen met de wisselbocht dus 30 graden.
Ook de aanbevelingen van Cees heb ik erin verwerkt.
Re: nieuwe ruimte, nieuwe baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: nieuwe ruimte, nieuwe baan
Gerrit,

Rechts aan de linkerpoot kunnen de rechtse wissels vervangen worden door linkse wissels; de aftakking begint dan bij het laatste gebogen railstuk.

Cees
Re: nieuwe ruimte, nieuwe baan
Dan ziet dat stuk er zo uit.
Re: nieuwe ruimte, nieuwe baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: nieuwe ruimte, nieuwe baan
De bereikbaarheid van de rangeersporen is lastig als je een sleep wagons wil wegzetten / ophalen. Je moet de sleep dan achterwaarts op het rangeersporen brengen, zodat de loc kan afkoppelen en wegrijden. Tevens heb je dan dubbele stopseltjes aan het einde nodig: de eerste bij het inrijden/afkoppelen/rijrichting wisselen/wegrijden zonder sleep; de tweede voor het aankoppelen/stoppen/keerrichting wisselen/wegrijden met sleep. Tevens is het raadzaam een opstelspoor voor de locs te hebben.

Als het in te passen is, beveel ik een opstelspoor aan, vanwaar je achterwaarts naar de rangeersporen rijdt.
In mijn baan (zie Waldbrunn) doe ik dat vanuit het hoofdstation, waarbij een rangeerloc (v60) slepen haalt en brengt. De loc wissel vindt in het station plaats.

Mvrgr
Re: nieuwe ruimte, nieuwe baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: nieuwe ruimte, nieuwe baan
Nog een reactie: heb je een schaduwstation en meerdere etages in het zichtbare deel overwogen? Je hebt zo?n mooie ruimte, daar kan je nog veel meer mee doen!
Re: nieuwe ruimte, nieuwe baan
ik heb even zitten kijken maar volgens mij is de roze lus je limiterende factor in de hoeveelheid rijdende treinen.
zo dra ze in het station zijn geweest moeten ze eerst nog door de roze lus heen voor ze teug de grote ronde op kunnen volgens mij is deze bottle nek zo een stuk minder en heb je links onder of ruimte voor industrie spoor of senery.

mvg marijn
Re: nieuwe ruimte, nieuwe baan
Hoi Tony,

bedankt voor je reactie. Het zal inderdaad best ingewikkeld worden. Maar ik heb inmiddels al enige ervaring :-) Zoals je ziet zijn er al flink wat aanpassingen geweest aan de baan. Dat van dat Topic hou ik in gedachten. Eerst nog wat thuis verbouwen en dan beginnen met de tafel. Gelukkig is mijn zwager timmerman en die heeft al belooft te komen helpen als het zo ver is.

Gr.,

Arie
Re: nieuwe ruimte, nieuwe baan
Hoi Allemaal,

bedankt voor de reacties zover en het sluitend maken van de tekening. Ik wil de buitencircels aan de linkerkant gebruiken als een soort van schaduwstation. De twee rangeersporen zijn bedoelt als opstelspoor voor mijn twee hondekoppen. De drie opstelsporen aan de linkerkant zijn bedoelt als opstelsporen voor de wagons. Al met al rij ik met een stuk of 8 treinen. Dat is voor mij ruim voldoende. Misschien kan ik in de toekomst nog een opstelspoor maken onder het spoor aan de rechterkant. Ik heb al een klimspoiraal in mijn huidige baan liggen, die kan ik vrij eenvoudig uitbreiden.

De bovenkant van de tekening is een schuine dakrand, de rest zijn gewoon rechte muren. Ik denk als ik daar een CM of 5 vanaf blijf dat ik niet in de problemen kom met de locs. Ik vond het idee van Tony wel goed om een bouw topic te beginnen maar zoals gemeldt heeft moeders de vrouw me eerst opdracht gegeven om de overige kamers te verbouwen en de zolder weer in orde te maken voor de logees :-) Dat eerst maar doen en daarna rustig gaan bouwen.

Gr.,

Arie
Re: nieuwe ruimte, nieuwe baan
Hallo Arie,

Nog een ander inzicht. Ervan uitgaande, dat je rechts gaat rijden. Tevens paar opstelspoortjes bij het station. Ook het station 180 graden gedraaid, omdat het daardoor wat meer diepte geeft in de baan. Links kun je nu - uitgaande van rechts rijden - linksboven naar het binnen spoor en de rangeersporen. Misschien moet je de rechter rangeersporen nog weer terug draaien. Zie maar, ik vond het in ieder geval leuk om er even aan te 'knutselen'.
Re: nieuwe ruimte, nieuwe baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: nieuwe ruimte, nieuwe baan

Fraaie en doordachte variant, Gerrit  :thumbup:
Re: nieuwe ruimte, nieuwe baan
Hoi Gerrit,

Ontzettend bedankt  :thumbup:. Ik heb ineens een hoop stof tot nadenken. Ik denk dat ik de volledige rechterkant overneem. De linkerkant zou ik wat kunnen aanpassen. Maar ik ga zeker je verbeteringen meenemen. Ziet er goed uit zo! en een hoop te doen op de baan als alles rijd.
Re: nieuwe ruimte, nieuwe baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: nieuwe ruimte, nieuwe baan

Op deze manier heb je meteen weer een betere en ruimere zit- en staplaats, Arie  ;)
Re: nieuwe ruimte, nieuwe baan
Ik zie trouwens nu, dat je de bochtwissels rechtsonder beter kunt omdraaien. Dan kun je ook bij het kleine perron komen. Dat gaat nu niet lukken. 8o

Edit: Aangepast in reactie 13
Re: nieuwe ruimte, nieuwe baan
In deze variant een passeer-spoor door het station. Je kunt dan een trein rond laten rijden, die het station niet aan hoeft te doen.