Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

treinen besturen met centrale

Gestart door ramdani maandag 05 maart 2018, 09:27:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
treinen besturen met centrale
hallo

kan je in Itrain (of andere programma's),je treinen besturen met je centrale en de blokbeveiliging (wissels en seinen schakelen) door het programma? :help:

Michel
Re: treinen besturen met centrale
 @citaat Dat programma, in je computer, bestuurt de baan via de centrale.
Re: treinen besturen met centrale
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: treinen besturen met centrale
Beste Michel,

Je bedoelt denk ik dat het programma de seinen en wissels bedient, zodat er een veilig bedrijf is en dat jij de trein met de draaiknop laat rijden.

Ik ken in ieder geval één apparaat (de Raptor) waar dat mee kan, ik denk dat het bij Koploper en iTrain ook kan, maar daarin ben ik geen ervaringsdeskundige.

Groet, Anne W
Re: treinen besturen met centrale
Hoi,

Citaat van: ramdani op maandag 05 maart 2018, 09:27:22
kan je in Itrain (of andere programma's),je treinen besturen met je centrale en de blokbeveiliging (wissels en seinen schakelen) door het programma? :help:

Geen probleem. Wissels en wisselstraten bedienen via het scherm en je treinen via je centrale besturen kan gewoon. Dit heb ik voor een beursbaan zo gemaakt.

Groet Ronald.
Re: treinen besturen met centrale
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: treinen besturen met centrale
Hi

Maar als je b.v. een wissel omzet op je centrale is het toch niet zeker dat je Software dat ook weet ?
Dan weet de beveiliging dat dus ook niet met als gevolg .......

groet
Harald
Re: treinen besturen met centrale
@Harald: Dat weet de software wel. Geen enkel probleem. De software krijgt gewoon door welke wissel omgezet wordt. De centrale is toch gewoon gekoppeld met de computer. Dat is getest bij de z21 / Z21 en Multimaus / XpressnetLI-combi en de Lenz LZV100 met LH100-setjes.

Groet Ronald.
Re: treinen besturen met centrale
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: treinen besturen met centrale
OK bedankt
Ik had (ooit) begrepen dat sommige centrales dat niet doorzenden.
Dus "retour" zenden naar software.

groet
Harald
Re: treinen besturen met centrale
Citaat van: ronaldk op maandag 05 maart 2018, 12:48:10
De centrale is toch gewoon gekoppeld met de centrale.
:help:  :question:
Re: treinen besturen met centrale
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: treinen besturen met centrale
Citaat van: Haradigi op maandag 05 maart 2018, 13:31:44
Ik had (ooit) begrepen dat sommige centrales dat niet doorzenden.
Dus "retour" zenden naar software.

Ik gebruik de combinatie ECoS2 en koploper.  Als ik in de centrale een wissel omzet gebeurt dat ook in koploper (indien actief uiteraard) en vice versa. Seinen nog niet getest.
Re: treinen besturen met centrale
Bij mij dus ook : ECoS 2 + i-Train

Cees
Re: treinen besturen met centrale
Ben den Hollander
gast

Re: treinen besturen met centrale
Dat geldt natuurlijk voor alle centrales die op en neer kletsen met een computerprogramma.
Re: treinen besturen met centrale
zojuist getest met z21 en Itrain,het werkt, :o)

met Traincontroller werkt het niet... :O

Michel
Re: treinen besturen met centrale
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: treinen besturen met centrale
Omdat de Raptor centrale en software inéén is, is dat per definitie geregeld, sterker nog, als je handmatig een wissel probeert te schakelen die in een, in uitvoering zijnde, rijweg ligt, dan krijg je de mededeling: schakelen niet mogelijk, wissel is vergrendeld door een rijweg.

Groet, Anne W
Re: treinen besturen met centrale
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: treinen besturen met centrale
Wat uiteraard niet kan is met de centrale je treinen besturen, terwijl je computer op automatisch rijden staat.
Je computer weet niet waar je heen rijd met je treinen, waardoor je valse bezetmeldingen krijgt.

Bepaalde software ondersteund overigens wel semi handmatig rijden.

Re: treinen besturen met centrale
Citaat van: ramdani op maandag 05 maart 2018, 16:30:26
...
met Traincontroller werkt het niet... :O
...

Heel vreemd. Ik kan op de intellibox, eerste versie(!), wissels omzetten en die zijn dan ook correct weergegeven in tc. Zelfde geldt voor sneldheidsregelaar.

Groeten Maarten
Re: treinen besturen met centrale
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: treinen besturen met centrale
Met de Raptor kun je wel handmatig rijden in autobedrijf:

start het autobedrijf op met aantal rijdende treinen op "0" (alles staat klaar om te gaan rijden)

neem een trein in handbediening op de Raptor, de trein wordt dan niet meer gereden door de Raptormachinist maar door de Handbedienmachinist.

zet het aantal rijdende treinen op maximaal, de treinen gaan rijden voor zover ze een rijweg toegewezen hebben gekregen

de Handbedienmachinist moet nu rustig wachten tot hij een groen sein krijgt, dan gaat hij de trein laten rijden, hij moet wel kijken (net als een 1:1 machinist), wat de stand van het volgende sein is.

mocht hij een rood sein voorbij dreigen te rijden dan grijpt de ATB in.

De crux is natuurlijk, en dat vergeten wij modelpoorders wel eens, dat er in het grootbedrijf altijd twee instanties actief moeten zijn: de treindienstleider en de machinist, in dit geval is de Raptor de treindienstleider en de mens de machinist, andersom kan ook, en ook alles op de hand kan ook.

In deze situatie komen er ook geen vreemde terugmeldingen binnen want de Raptor weet perfect waar hij de trein naar toe stuurt.

Groet, Anne W
Re: treinen besturen met centrale
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: treinen besturen met centrale
Maar dan rij je nog niet zelf. Het komt overeen 'voorrang verhogen zodat hij gaat rijden'.

Zelf heb ik alleen ervaring met koploper icm een ecos/cs2. Daar kun je het zelfde mee. Kwestie van op 'go' drukken en 'voorrang verhogen'. Wanneer de trein automatisch rijdt kun je hem met de centrale overnemen (muv richting veranderen). Wanneer de trein moet stoppen dan zal koploper overrulen en hem tot stoppen dwingen.
Re: treinen besturen met centrale
Ben den Hollander
gast

Re: treinen besturen met centrale
Citaat van: ramdani op maandag 05 maart 2018, 09:27:22

kan je in Itrain (of andere programma's),je treinen besturen met je centrale en de blokbeveiliging (wissels en seinen schakelen) door het programma? :help:


Mijn oude vriend Jos hier in Uje heeft een rangeerbaantje. Rijwegen van meerdere wissels aaneen, een korte draaischijf en seinen.

Wat hij doet is via Koploper de rijwegen leggen (alle mogelijke rijwegen te maken d.m.v. handmatige wisselstraten) en met een Fred als regelaar aan de Intellibox rijden zijn lokkies met karretjes op en neer. Terugmelding is er niet, is ook niet nodig want hij ziet zelf waar zijn lokkie rijdt zegt hij. :D
Zijn seintjes staan default op onveilig maar gaan mee met het instellen van een rijweg. Ik vind er geen ruk aan maar help hem af en toe als het weer eens mis gaat en hij heeft een hoop lol.

Citaat van: rscosworth op dinsdag 06 maart 2018, 07:09:49

Wanneer de trein automatisch rijdt kun je hem met de centrale overnemen (muv richting veranderen). Wanneer de trein moet stoppen dan zal koploper overrulen en hem tot stoppen dwingen.


Dat is natuurlijk niet de bedoeling maar het kan inderdaad.

Maar de lol is wellicht tijdens automatisch bedrijf ook handmatig te rijden door "beveiligd gebied"? Ik weet niet of dat aansluit bij de vraagstelling en ik ga discussies met Anne uit de weg.

Gr, Ben.
Re: treinen besturen met centrale
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: treinen besturen met centrale
@rcosworth

Nee hoor, als jij de lok niet d.m.v. de draaiknop in beweging zet, gebeurt er helemaal niets, op één ding na: je krijgt een "vertraagd" melding omdat de trein de uitgezette rijweg niet op tijd heeft afgelegd.

"Zelf rijden", wat is je definitie daarvan, je bepaalt zelf de snelheid, je kunt alle functies bedienen, zelfs omkeren kan, maar dat zal wel ellende geven, tegen zulke moedwillige bedieningsfouten is er geen beveiliging.

Groet, Anne W

Re: treinen besturen met centrale
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: treinen besturen met centrale
Misschien heb je hier iets aan: hier word incombinatie met Koploper deels handmatig gereden.

Even een situatieschets:
Wij hebben rangeerterrein wat doorkruist word met een doorgaand (koploper geregelde) dubbelspoor.
Op het rangeerterrein is op beide kanten een spoor waar koploper iets mag neerzetten en een spoor waar koploper iets mag laten vertrekken, verder is er geen automatisch verkeer in het rangeer station.
Op deze sporen staat spookmeldingen in koploper uit (omdat hier ook handmatig word gereden).

Nu is het de bedoeling dat loks van kant A naar kan B moeten (en terug), dit kan door koploper maar wij doen dat bijna altijd met de hand.
Dit door een wisselstraat (die zoals Ben ook al aangaf) te kiezen die van te voren is vastgelegd in koploper.
(Ook bij ons zijn alle mogelijkheden vastgelegd.)
Koploper kiest dan het moment dat de wisselstraat gezet mag worden en dan kunnen wij oversteken, als de wissel straat weer vrij is, geven we dat door aan koploper en het automatische verkeer kan weer gebruik maken van de wissels.
Dit kiezen/vrijgeven van de wisselstraat gebeurt bij het rangeertrein door middel van knoppen aangesloten op een S88 of op de computer.


Hartelijke groet,
Ragoem
Re: treinen besturen met centrale
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: treinen besturen met centrale
En om het nog mooier te maken kun je je rangeerlok een vaste plek geven, gekoppeld aan een bezetmelder, die vervolgens de wisselstraat schakelt.

Staat de rangeerlok dus op zijn vaste plek, dan is er een vrije doorgang voor doorgaande treinen.

Staat de rangeerlok niet op zijn vaste plek (en is dus aan het rangeren), dan wordt de handmatige wisselstraat geactiveerd en kun je vrij rangeren.

Re: treinen besturen met centrale
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: treinen besturen met centrale
 @citaat

Ook dat is een mogelijkheid maar niet handig in onze situatie, waar er ook van alles gebeurt in het rangeerterein terwijl we niet hoeven over te steken.
Deze manier van het automatisch schakelen van de wisselstraat zou betekenen dat tijdens rangeren er geen doorgaande treinen langs kunnen, terwijl daar wel ruimte voor is.


Hartelijke groet,
Ragoem
Re: treinen besturen met centrale
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: treinen besturen met centrale
Ook daar is een oplossing voor te bedenken maar dan gaan we erg offtopic :)
Re: treinen besturen met centrale
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: treinen besturen met centrale
En ik,

Ik heb weer veel te lezen en uit te proberen.
Vragen stel ik hier vanzelf wel weer.

groet
Harald
Re: treinen besturen met centrale
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: treinen besturen met centrale
Beste Ragoem,

Er zijn nogal wat overeenkomsten tussen Koploper en mijn favoriet, op zich niet raar natuurlijk, iets automatiseren is een logisch denkproces, meestal rechtlijnig, de manier waarop kan verschillend zijn, zeker als er geen beeldscherm is.

Groet, Anne W
Re: treinen besturen met centrale

met Traincontroller werkt het niet... :O

werkt gewoon hoor in TC.

grt Hank
Re: treinen besturen met centrale
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: treinen besturen met centrale
Natuurlijk werkt het in TrainController.
Via de inhoudsopgave van de handleiding, heb je het zo gevonden. :)