Allemaal bedankt voor de reacties. Realistisch of niet, een mens kan toch nadenken over idealen, nietwaar?
Citaat van: rscosworth op zondag 04 maart 2018, 08:18:59Als je zulke specifieke wensen hebt, dan koop je toch alles los?
Dat kan, en daar ben ik ook al mee bezig. Er is veel moois, maar ik kan niet meteen alles kopen. Startsets zijn echter scherp geprijst, dus als er een zou zijn waar veel in zit van wat ik zou willen hebben zou dat een stuk goedkoper zijn. Overigens zijn m'n wensen ook weer niet zó specifiek. Ik kijk ook naar andere centrales dan de CS 3, om maar eens iets te noemen. Misschien ga ik wel voor een ECoS. En dat brengt me bij een hele goede reden voor de fabrikant om een complete startset uit te brengen: het voorkomt dat klanten naar de concurrent gaan.
Citaat van: edward op zondag 04 maart 2018, 10:15:44Is het niet zo, als je nieuwe rijders wilt overhalen, je dan NIET met jaren 70 materiaal moet aankomen?
(Als mat-54 het hoogtepunt van Nürnberg is, dan zegt dat behoorlijk veel over de huidige hobbyisten, maar mij, 49 jaar oud, en mijn zoon van 12 ben je kwijt...)
Wat potentiële nieuwe rijders betreft heb je helemaal gelijk, daar moet het juiste rollende materiaal voor zijn. Ik heb geen idee hoe de potentiële kopers verspreid zijn over verschillende tijdperken, en weet ook niet wat het beste verkoopt, maar dat kunnen de fabrikanten natuurlijk gemakkelijk zien. Sommige "oude modellen in een nieuw jasje" verkopen prima, kijk maar naar de
"Zaklampen-Express": nieuw in 2018, nog niet eens leverbaar, maar in de product database staat er al een rode stip achter.
Dat neemt allemaal niet weg dat de toekomst eerder bij jouw zoon ligt dan bij jou en bij mij. Als jongeren zich niet aangesproken voelen, zal de markt op termijn wegvallen. Hopelijk doen de fabrikanten hun marktonderzoek goed, en brengen ze veel succesnummers uit voor zowel de huidige hobbyisten als de toekomstige. Als mijn ideale startset daar dan niet bij zit, wel, ik ben maar één klant.
Citaat van: edward op zondag 04 maart 2018, 10:15:44En ik ben helemaal eens dat je dan er écht voor moet zorgen dat het fully loaded is, verlichting,sound, electrische wissels, dan bind je klanten aan je.
En over klantenbinding gesproken: die set zet je voor een dusdanige concurrerende prijs weg, dat je alle andere sets van alle merken in 1 keer overbodig maakt...
Geluid (of het ontbreken daarvan) zie ik niet zo als een probleem, maar interieurverlichting is een andere zaak. Niet alleen ontbreekt dat in startsets, soms zelfs in complete treinsets, zoals bijvoorbeeld in de keertrein met Silberlinge die ik eerder noemde. Bij startsets met één trein kan ik het overigens nog wel begrijpen: iemand die nog moet beginnen weet natuurlijk nog niet dat hij later verlichting wil, een lagere prijs is belangrijker. Ik vraag me alleen wel serieus af of de mega-startsets werkelijk vooral aan beginners verkocht worden.
In een mega-startset zouden digitale wissels zeker niet misstaan. Ik stem vóór
. Ik moet echter bekennen dat ik bij m'n ideale startset de realiteit nog een klein beetje heb meegewogen, anders had ik wel om digitale meegebogen slanke wissels gevraagd. Maar... er zal sowieso geen grote markt zijn voor mega-startsets en bij een nog hogere prijs wordt de toch al niet grote omzet nóg lager. Daarom begrijp ik dat het voor de omzet beter is om handmatige wissels te hebben om de prijs scherper te kunnen houden. Niet te laag want een fabrikant moet natuurlijk wel een gezonde winst maken, niet te hoog want dan koopt niemand ze meer. Waarbij ik moet zeggen dat ik de prijzen van de mega-startsets in het verleden zonder meer concurrerend vond.
Citaat van: edward op zondag 04 maart 2018, 10:15:44Mijn voorkeur zou uitgaan naar een set als 29450, Railpool loc met 3 containerwagons, aangevuld met een NS traxx met 3 rijtuigen...beproefd en reeds beschikbaar
Als de fabrikant het goed aanpakt, kunnen ze meteen meerdere mega-startsets in de markt zetten waarbij alleen de twee treinen verschillen. Dat scheelt een beetje in de kosten van productontwikkeling. Voor mij eentje rond 1970, voor jou eentje met onder meer een NS traxx - ik zie dat er toevallig net
een nieuwe versie is, die kunnen ze daar meteen voor gebruiken.
Citaat van: Ronald69 op zondag 04 maart 2018, 11:27:46Rob, leuk geprobeerd maar zal niks uithalen want de naam zegt het al; STARTSET.
Deze zijn bedoeld om beginners, herintreders enz. over te halen om te beginnen(starten) met treintjes rijden.
De door jouw voorgestelde eisen zou een startset gaan opleveren van +/- ?1000,- wat nou niet zo gauw uitnodigd om hier mee te beginnen. Eenmaal een startset aangeschaft, van wat voor merk dan ook, kan men zelf bepalen hoe verder te gaan. Wat je meestal ziet is dat men eerst een bepaalde startset heeft aangeschaft om uit te proberen om daarna gericht te kopen omdat men daar zijn interesse heeft gevonden. Van een bijv. startset TP V/VI naar een baan gebouwd in TP II/III omdat dit op een beurs is gezien en stoom/diesel altijd wel tot de verbeelding spreekt en er niet zo gauw een TP V/VI baan te zien zal zijn. Voor elk merk geldt: simpele startsets aanbieden om verkoop van de rest van het assortiment te vergroten.
Grt, Ronald.
Je hebt helemaal gelijk, Ronald, voor dure startsets is maar een kleine markt en wat ik heb bedacht zal er vast niet komen. Desondanks kon ik het niet laten om toch een ideale startset te bedenken. Ging bijna vanzelf. Als ik naar de mega-startsets uit het verleden kijk, zie ik sets met CS of CS 2 voor adviesprijzen in de orde van ? 1500. Met mijn wensen erbij zou het over de ? 1600 gaan. Hoeveel (her)starters geven er nou zoveel geld uit om iets uit te proberen?
Bij m'n eigen herstart keek ik eerst naar de kleinste sets, daarna ook naar de iets grotere. De lastigste keuze was tussen een set met IR-besturing of met een Mobile Station. Mega-startsets keek ik niet eens naar, véél te duur, en bovendien nog maar in zeer beperkte mate te koop. Maar sindsdien kijk ik verder en zie ik ze als mega-uitbreidingssets. Ik laat het aan de fabrikant over om te bepalen of er voldoende vraag naar is. Dat het dan een mega-startset heet in plaats van -uitbreidingsset maakt mij niet uit, het gaat mij om wat er in zit. En dan zie ik in de digitale startsets, zowel in de huidige als die in het verleden, steeds weer rijtuigen zonder verlichting en steeds weer die scherpe bochten die ik niet nodig heb. En als veel anderen dit ook als uitbreidingsset zien, willen zij misschien ook wel ruimere bochten bij wat ze al hebben.
Citaat van: Robert op zondag 04 maart 2018, 16:37:14Ik ben in 2009 als herintreder weer met de modelspoorhobby begonnen. Ik heb destijds voor CS2 gekozen en ben met 3 locs uit epoche 3 begonnen.Een BR64 met 4 (3-assige) umbauwagen en een V60 voor rangeeractiviteiten en een V100 als goederenloc (met een roco startset goederenwagens). Hierbij had ik een dubbele ovaal, met extra stationspoor en twee rangeersporen. Hierbij gebruikte ik de gratis versie van Windigipet om het programmeren in de vingers te krijgen (bv. automatisch rangeren).
Bovenstaand aanpak was de voorbereiding op mijn huidige baan (Zie Waldbrunn baan).
Kern van de initiële keuze was het beoogde ambitieniveau (einddoel). Daarvoor was (toen) CS2 en een PC programma om volautomatisch te rijden de aangewezen oplossing. Al met al begin je met zo'n ? 1000,- aanloopkosten voor je goed en wel aan net rijden bent. Inmiddels ben ik zo'n 8 jaar verder en na de verhuizing in het najaar van 2014, begint de beoogde (Waldbrunn)baan stevig gestalte te krijgen. De ervaring met de eerste ovaal (testbaan) is essentieel geweest en de keuzes / ambitie voor de Waldbrunn baan krijgen volledig gestalte.
Kern van het verhaal:
1. hoe wil je invulling geven aan je modelspoorhobby,
2. wat wil (of kan) je daaraan uitgeven,
3. begin klein om ervaring op te doen.
met vriendelijke groet, veel succes en modelspoorplezier!
Dat was meteen een mooie, vliegende start! Ik had ook geen gebrek aan ambitieuze ideeën, maar tegelijk realiseerde ik me heel goed ik er misschien na een paar dagen alweer op uitgekeken zou zijn. Weliswaar heb ik al meteen wat meer gekocht dan alleen een startset, maar een mega-startset?
Kommt gar nicht in Frage!Op dit moment ligt mijn baan op de vloer, en dat blijft voorlopig zo. Ik moet nog een boel leren en uitproberen. Jouw ervaring met jouw eerste testbaan begrijp ik helemaal. Bij het rijden heb ik al het een en ander opgestoken. Gelukkig is een vloerbaantje eenvoudig te veranderen. Gek genoeg betekent dat meestal ook dat het weer wat groter wordt en het is al aardig gegroeid sinds de herstart. Voor tip 3 is het al te laat.
Ondertussen denk ik wel vooruit (en baanplanning vind ik heel interessant) maar eerder dan dit najaar begin ik zeker niet aan een vaste opstelling. Misschien blijf ik zelfs nog veel langer op de vloer rijden. Ik lees de draadjes hier op het forum om te leren hoe anderen hun baan ontwerpen en bouwen. Mooi om te zien, en heel leerzaam bovendien. In jouw "Waldbrun" baan zie ik veel van wat ik mooi vind. Wie weet ben ik over een aantal jaar ook zo ver.
Edit: link naar de Zaklampen-Express gefixt (met dank aan basjuh1981)