Nieuws: Bekijk hier het 3rail Wiki artikel van de week!!
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Modellen niet in de Mrklin collectie?
| | |-+  De ideale startset?
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: De ideale startset?  (gelezen 1182 keer)

speeltmettreintjes

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
De ideale startset?
« Gepost op: zaterdag 03 maart 2018, 22:33:17 »

Het valt me op dat er geen startset met CS 3 bestaat. Niet dat ik er meteen eentje zou bestellen alleen omdat er een CS 3 in zit, maar als de rest nou ook nog een beetje klopt...

Wat zou er ik er dan verder in willen? Wel, nu u het vraagt...

Terugkijkend naar wat er in het verleden bestond, doet u maar een mega-startset graag, met twee treinen en een ruime baan. Op de grens van tijdperk III en IV, laten we zeggen bedrijfstoestand 1970.

Als eerste trein stel ik een stoomlocomotief BR 23 met drie Silberlinge voor, inclusief ingebouwde verlichting. Om de n of andere reden hebben startsets dit nooit, maar ik begrijp niet zo goed waarom. Ok, rijtuigensets zonder verlichting zijn goedkoper dan mt, maar als je de Mrklin producten gebruikt om achteraf verlichting in te bouwen ben je duurder uit. En het is toch niet uw bedoeling dat we andere dan Mrklin producten gaan kopen? Trouwens, zo'n trein zat een tijdje terug al in het programma (26543), dus de ontwikkelingskosten zijn laag. Alleen even actualiseren. En het zou toch extra mooi zijn om een echte keertrein in een startset te hebben, nietwaar?

Verder een goederentrein met een als loc een diesel V221, die past er goed bij. Met vier of vijf goederenwagens. En als ik het dan toch mag zeggen, mag er ook een 4-assige Shell ketelwagen bij? Die vind ik mooi.

Ter completering een ovaal met een inhaalspoor en zijspoor, beide lang genoeg voor elk van de treinen. En bij Silberlingen horen natuurlijk geen krappe bochten, alles minimaal boogstraal 437,5. Ruimer mag ook natuurlijk.

Wanneer kunt u hem leveren?
Gelogd
Groeten, Rob

rscosworth

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan
    • 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan
Re: De ideale startset?
« Reactie #1 Gepost op: zondag 04 maart 2018, 08:18:59 »

Als je zulke specifieke wensen hebt, dan koop je toch alles los?

ks1985

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • Duitse alpen: periode V en VI
Re: De ideale startset?
« Reactie #2 Gepost op: zondag 04 maart 2018, 09:28:10 »

 @citaat dat lijkt mij ook logischer dan :)
Gelogd
Gr Koen

edward

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: De ideale startset?
« Reactie #3 Gepost op: zondag 04 maart 2018, 10:15:44 »

Beste Rob,
Ik snap je retorische vraag aan Mrklin, en ik snap je smaak.

Is het niet zo, als je nieuwe rijders wilt overhalen, je dan NIET met jaren 70 materiaal moet aankomen?
(Als mat-54 het hoogtepunt van Nrnberg is, dan zegt dat behoorlijk veel over de huidige hobbyisten,
maar mij, 49 jaar oud, en mijn zoon van 12 ben je kwijt...)

En ik ben helemaal eens dat je dan er cht voor moet zorgen dat het fully loaded is,
verlichting,sound, electrische wissels, dan bind je klanten aan je.
En over klantenbinding gesproken: die set zet je voor een dusdanige concurrerende prijs weg,
dat je alle andere sets van alle merken in 1 keer overbodig maakt...

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een set als 29450, Railpool loc met 3 containerwagons, aangevuld met een NS traxx met 3 rijtuigen...beproefd en reeds beschikbaar
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Edward

Ronald69

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • TP III/IV
Re: De ideale startset?
« Reactie #4 Gepost op: zondag 04 maart 2018, 11:27:46 »

Rob, leuk geprobeerd maar zal niks uithalen want de naam zegt het al; STARTSET.
Deze zijn bedoeld om beginners, herintreders enz. over te halen om te beginnen(starten) met treintjes rijden.
De door jouw voorgestelde eisen zou een startset gaan opleveren van +/- 1000,- wat nou niet zo gauw uitnodigd om hier mee te beginnen. Eenmaal een startset aangeschaft, van wat voor merk dan ook, kan men zelf bepalen hoe verder te gaan. Wat je meestal ziet is dat men eerst een bepaalde startset heeft aangeschaft om uit te proberen om daarna gericht te kopen omdat men daar zijn interesse heeft gevonden. Van een bijv. startset TP V/VI naar een baan gebouwd in TP II/III omdat dit op een beurs is gezien en stoom/diesel altijd wel tot de verbeelding spreekt en er niet zo gauw een TP V/VI baan te zien zal zijn. Voor elk merk geldt: simpele startsets aanbieden om verkoop van de rest van het assortiment te vergroten.

Grt, Ronald.

Gelogd


Grt, Ronald.

Robert

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • MrklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
Re: De ideale startset?
« Reactie #5 Gepost op: zondag 04 maart 2018, 16:37:14 »

Ik ben in 2009 als herintreder weer met de modelspoorhobby begonnen. Ik heb destijds voor CS2 gekozen en ben met 3 locs uit epoche 3 begonnen.Een BR64 met 4 (3-assige) umbauwagen en een V60 voor rangeeractiviteiten en een V100 als goederenloc (met een roco startset goederenwagens). Hierbij had ik een dubbele ovaal, met extra stationspoor en twee rangeersporen. Hierbij gebruikte ik de gratis versie van Windigipet om het programmeren in de vingers te krijgen (bv. automatisch rangeren).

Bovenstaand aanpak was de voorbereiding op mijn huidige baan (Zie Waldbrunn baan).

Kern van de initile keuze was het beoogde ambitieniveau (einddoel). Daarvoor was (toen) CS2 en een PC programma om volautomatisch te rijden de aangewezen oplossing. Al met al begin je met zo'n 1000,- aanloopkosten voor je goed en wel aan net rijden bent. Inmiddels ben ik zo'n 8 jaar verder en na de verhuizing in het najaar van 2014, begint de beoogde (Waldbrunn)baan stevig gestalte te krijgen. De ervaring met de eerste ovaal (testbaan) is essentieel geweest en de keuzes / ambitie voor de Waldbrunn baan krijgen volledig gestalte.

Kern van het verhaal:

1. hoe wil je invulling geven aan je modelspoorhobby,
2. wat wil (of kan) je daaraan uitgeven,
3. begin klein om ervaring op te doen.

met vriendelijke groet, veel succes en modelspoorplezier!
Gelogd

speeltmettreintjes

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: De ideale startset?
« Reactie #6 Gepost op: zondag 04 maart 2018, 23:39:40 »

Allemaal bedankt voor de reacties. Realistisch of niet, een mens kan toch nadenken over idealen, nietwaar?


Als je zulke specifieke wensen hebt, dan koop je toch alles los?
Dat kan, en daar ben ik ook al mee bezig. Er is veel moois, maar ik kan niet meteen alles kopen. Startsets zijn echter scherp geprijst, dus als er een zou zijn waar veel in zit van wat ik zou willen hebben zou dat een stuk goedkoper zijn. Overigens zijn m'n wensen ook weer niet z specifiek. Ik kijk ook naar andere centrales dan de CS 3, om maar eens iets te noemen. Misschien ga ik wel voor een ECoS. En dat brengt me bij een hele goede reden voor de fabrikant om een complete startset uit te brengen: het voorkomt dat klanten naar de concurrent gaan.


Is het niet zo, als je nieuwe rijders wilt overhalen, je dan NIET met jaren 70 materiaal moet aankomen?
(Als mat-54 het hoogtepunt van Nrnberg is, dan zegt dat behoorlijk veel over de huidige hobbyisten, maar mij, 49 jaar oud, en mijn zoon van 12 ben je kwijt...)
Wat potentile nieuwe rijders betreft heb je helemaal gelijk, daar moet het juiste rollende materiaal voor zijn. Ik heb geen idee hoe de potentile kopers verspreid zijn over verschillende tijdperken, en weet ook niet wat het beste verkoopt, maar dat kunnen de fabrikanten natuurlijk gemakkelijk zien. Sommige "oude modellen in een nieuw jasje" verkopen prima, kijk maar naar de "Zaklampen-Express": nieuw in 2018, nog niet eens leverbaar, maar in de product database staat er al een rode stip achter.

Dat neemt allemaal niet weg dat de toekomst eerder bij jouw zoon ligt dan bij jou en bij mij. Als jongeren zich niet aangesproken voelen, zal de markt op termijn wegvallen. Hopelijk doen de fabrikanten hun marktonderzoek goed, en brengen ze veel succesnummers uit voor zowel de huidige hobbyisten als de toekomstige. Als mijn ideale startset daar dan niet bij zit, wel, ik ben maar n klant.


En ik ben helemaal eens dat je dan er cht voor moet zorgen dat het fully loaded is, verlichting,sound, electrische wissels, dan bind je klanten aan je.
En over klantenbinding gesproken: die set zet je voor een dusdanige concurrerende prijs weg, dat je alle andere sets van alle merken in 1 keer overbodig maakt...
Geluid (of het ontbreken daarvan) zie ik niet zo als een probleem, maar interieurverlichting is een andere zaak. Niet alleen ontbreekt dat in startsets, soms zelfs in complete treinsets, zoals bijvoorbeeld in de keertrein met Silberlinge die ik eerder noemde. Bij startsets met n trein kan ik het overigens nog wel begrijpen: iemand die nog moet beginnen weet natuurlijk nog niet dat hij later verlichting wil, een lagere prijs is belangrijker. Ik vraag me alleen wel serieus af of de mega-startsets werkelijk vooral aan beginners verkocht worden.

In een mega-startset zouden digitale wissels zeker niet misstaan. Ik stem vr :thumbup:. Ik moet echter bekennen dat ik bij m'n ideale startset de realiteit nog een klein beetje heb meegewogen, anders had ik wel om digitale meegebogen slanke wissels gevraagd. Maar... er zal sowieso geen grote markt zijn voor mega-startsets en bij een nog hogere prijs wordt de toch al niet grote omzet ng lager. Daarom begrijp ik dat het voor de omzet beter is om handmatige wissels te hebben om de prijs scherper te kunnen houden. Niet te laag want een fabrikant moet natuurlijk wel een gezonde winst maken, niet te hoog want dan koopt niemand ze meer. Waarbij ik moet zeggen dat ik de prijzen van de mega-startsets in het verleden zonder meer concurrerend vond.


Mijn voorkeur zou uitgaan naar een set als 29450, Railpool loc met 3 containerwagons, aangevuld met een NS traxx met 3 rijtuigen...beproefd en reeds beschikbaar
Als de fabrikant het goed aanpakt, kunnen ze meteen meerdere mega-startsets in de markt zetten waarbij alleen de twee treinen verschillen. Dat scheelt een beetje in de kosten van productontwikkeling. Voor mij eentje rond 1970, voor jou eentje met onder meer een NS traxx - ik zie dat er toevallig net een nieuwe versie is, die kunnen ze daar meteen voor gebruiken.


Rob, leuk geprobeerd maar zal niks uithalen want de naam zegt het al; STARTSET.
Deze zijn bedoeld om beginners, herintreders enz. over te halen om te beginnen(starten) met treintjes rijden.
De door jouw voorgestelde eisen zou een startset gaan opleveren van +/- 1000,- wat nou niet zo gauw uitnodigd om hier mee te beginnen. Eenmaal een startset aangeschaft, van wat voor merk dan ook, kan men zelf bepalen hoe verder te gaan. Wat je meestal ziet is dat men eerst een bepaalde startset heeft aangeschaft om uit te proberen om daarna gericht te kopen omdat men daar zijn interesse heeft gevonden. Van een bijv. startset TP V/VI naar een baan gebouwd in TP II/III omdat dit op een beurs is gezien en stoom/diesel altijd wel tot de verbeelding spreekt en er niet zo gauw een TP V/VI baan te zien zal zijn. Voor elk merk geldt: simpele startsets aanbieden om verkoop van de rest van het assortiment te vergroten.

Grt, Ronald.
Je hebt helemaal gelijk, Ronald, voor dure startsets is maar een kleine markt en wat ik heb bedacht zal er vast niet komen. Desondanks kon ik het niet laten om toch een ideale startset te bedenken. Ging bijna vanzelf. Als ik naar de mega-startsets uit het verleden kijk, zie ik sets met CS of CS 2 voor adviesprijzen in de orde van 1500. Met mijn wensen erbij zou het over de 1600 gaan. Hoeveel (her)starters geven er nou zoveel geld uit om iets uit te proberen?

Bij m'n eigen herstart keek ik eerst naar de kleinste sets, daarna ook naar de iets grotere. De lastigste keuze was tussen een set met IR-besturing of met een Mobile Station. Mega-startsets keek ik niet eens naar, vl te duur, en bovendien nog maar in zeer beperkte mate te koop. Maar sindsdien kijk ik verder en zie ik ze als mega-uitbreidingssets. Ik laat het aan de fabrikant over om te bepalen of er voldoende vraag naar is. Dat het dan een mega-startset heet in plaats van -uitbreidingsset maakt mij niet uit, het gaat mij om wat er in zit. En dan zie ik in de digitale startsets, zowel in de huidige als die in het verleden, steeds weer rijtuigen zonder verlichting en steeds weer die scherpe bochten die ik niet nodig heb. En als veel anderen dit ook als uitbreidingsset zien, willen zij misschien ook wel ruimere bochten bij wat ze al hebben.


Ik ben in 2009 als herintreder weer met de modelspoorhobby begonnen. Ik heb destijds voor CS2 gekozen en ben met 3 locs uit epoche 3 begonnen.Een BR64 met 4 (3-assige) umbauwagen en een V60 voor rangeeractiviteiten en een V100 als goederenloc (met een roco startset goederenwagens). Hierbij had ik een dubbele ovaal, met extra stationspoor en twee rangeersporen. Hierbij gebruikte ik de gratis versie van Windigipet om het programmeren in de vingers te krijgen (bv. automatisch rangeren).

Bovenstaand aanpak was de voorbereiding op mijn huidige baan (Zie Waldbrunn baan).

Kern van de initile keuze was het beoogde ambitieniveau (einddoel). Daarvoor was (toen) CS2 en een PC programma om volautomatisch te rijden de aangewezen oplossing. Al met al begin je met zo'n 1000,- aanloopkosten voor je goed en wel aan net rijden bent. Inmiddels ben ik zo'n 8 jaar verder en na de verhuizing in het najaar van 2014, begint de beoogde (Waldbrunn)baan stevig gestalte te krijgen. De ervaring met de eerste ovaal (testbaan) is essentieel geweest en de keuzes / ambitie voor de Waldbrunn baan krijgen volledig gestalte.

Kern van het verhaal:

1. hoe wil je invulling geven aan je modelspoorhobby,
2. wat wil (of kan) je daaraan uitgeven,
3. begin klein om ervaring op te doen.

met vriendelijke groet, veel succes en modelspoorplezier!
Dat was meteen een mooie, vliegende start! Ik had ook geen gebrek aan ambitieuze ideen, maar tegelijk realiseerde ik me heel goed ik er misschien na een paar dagen alweer op uitgekeken zou zijn. Weliswaar heb ik al meteen wat meer gekocht dan alleen een startset, maar een mega-startset? Kommt gar nicht in Frage!

Op dit moment ligt mijn baan op de vloer, en dat blijft voorlopig zo. Ik moet nog een boel leren en uitproberen. Jouw ervaring met jouw eerste testbaan begrijp ik helemaal. Bij het rijden heb ik al het een en ander opgestoken. Gelukkig is een vloerbaantje eenvoudig te veranderen. Gek genoeg betekent dat meestal ook dat het weer wat groter wordt en het is al aardig gegroeid sinds de herstart. Voor tip 3 is het al te laat.

Ondertussen denk ik wel vooruit (en baanplanning vind ik heel interessant) maar eerder dan dit najaar begin ik zeker niet aan een vaste opstelling. Misschien blijf ik zelfs nog veel langer op de vloer rijden. Ik lees de draadjes hier op het forum om te leren hoe anderen hun baan ontwerpen en bouwen. Mooi om te zien, en heel leerzaam bovendien. In jouw "Waldbrun" baan zie ik veel van wat ik mooi vind. Wie weet ben ik over een aantal jaar ook zo ver.  :)

Edit: link naar de Zaklampen-Express gefixt (met dank aan basjuh1981)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 06 maart 2018, 23:51:03 door speeltmettreintjes »
Gelogd
Groeten, Rob

basjuh1981

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Den Haag Staatsspoor 1900
Re: De ideale startset?
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 06 maart 2018, 12:23:57 »

kijk maar naar de "Zaklampen-Express": nieuw in 2018, nog niet eens leverbaar, maar in de product database staat er al een rode stip achter.
Je link klopt niet.

Dit klopt wel
Gelogd
K-rails, Mobile Station II, Tijdperk IIIb, Duitsland 1960-1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Testbaan "Die Sauerlandbahn"

Steem

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • Ik hou van hobbies
Re: De ideale startset?
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 06 maart 2018, 13:25:42 »

Ik denk dat de wensen zoveel verschillen dat zo'n mega-mega-startset veel te specifiek is. Je noemt zelf al een aantal zaken maar hier nog eens op een rijtje:

  • Tijdperk
  • Land
  • Minimale boogstraal
  • Normale of slanke wissels
  • Elektrische wissels met naar verhouding dure decoders
  • Wel of geen geluid?

Het moet allemaal maar net binnen jouw wensen voor een baan passen.

En dan heb je het nog niet eens over de prijs. Een CS3 899, meerdere wissels met elektra (laten we zeggen 2 keer set 24802) 290, 1 elektrische Engelse wissel 70 en bijbehorende rails (minimaal 12x R2 + 12x R3) en een heleboel rechte rails 200. Je zit dan al op op ongeveer 1460. Doe daar dan ook nog eens 2 volledig uitgeruste locs bij inclusief verlichte rijtuigen en je passeert de 2000 ruim.

En al zou de prijs iets onder de 2000 vallen dan heb je het echt niet meer over een start set. Het is dan een uitbreiding voor de gemiddeld gevorderde en die moet dan nt datgene zoeken wat jij aanbied.

In eerste instantie dacht ik dat je gewoon wat aan het dagdromen was over jouw ideale set, maar ik krijg het idee dat je denkt dat het ook nog wel eens rendabel kan zijn voor Mrklin en dat lijkt mij echt niet het geval.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 06 maart 2018, 13:27:15 door Steem »
Gelogd
Mvg,
Steven

Yeoman

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: De ideale startset?
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 06 maart 2018, 14:47:59 »

In het verleden waren er ook al mega startsets met een CS2.
Een mega startset met CS3 gaat dan waarschijnlijk ook wel komen.
Of het rollend materiaal erbij net jouw smaak is, is dan afwachten.

Groeten,
Ton.
Gelogd
Groeten,
Ton,
3railforum modulebaan team.

hmmglaser

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: De ideale startset?
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 06 maart 2018, 18:10:40 »

De ideale starter bestaat niet ;)
Misschien dat marklin online de mogelijkheid zo moeten maken dat je zelf je start set samenstelt door bijvoorbeeld een verpakking te maken waar rechthoekige gaten in zitten om er dan naar eigen inzicht verpakkingen erin te plaatsen waar nu de losse modellen in verkocht worden :D
Gelogd
Mvg Mark

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • Voorbijganger
Re: De ideale startset?
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 06 maart 2018, 18:19:42 »

De ideale startset Marklin / Roco ligt doorgaans bij de handelaren op Houten: uit elkaar getrokken. :P

Jan koopt de wisseltjes en de rail, Piet het lokkie en /of de  karren en Klaas het Mobile Station of de z21 / Multimaus. Iedereen blij, vooral ook de handelaren want die maken op deze wijze de meeste marge op de slecht lopende setjes.

Gr, Ben.

edward

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: De ideale startset?
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 06 maart 2018, 21:33:16 »

Mooi om er lekker over te dagdromen toch?

Jaja, het zal een pittig dure set zijn,
Rails kost bijna niks, maar toch...

Online en zelf samenstellen is wel heel erg 2018, goed idee!
Moet makkelijk in te passen zijn in het hieuwe ordersysteem van Mrklin  >:-D
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Edward
Pagina's: [1]   Omhoog
 



Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.33 seconden met 22 queries.