Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

De ideale startset?

Gestart door speeltmettreintjes zaterdag 03 maart 2018, 22:33:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De ideale startset?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
De ideale startset?
Het valt me op dat er geen startset met CS 3 bestaat. Niet dat ik er meteen eentje zou bestellen alleen omdat er een CS 3 in zit, maar als de rest nou ook nog een beetje klopt...

Wat zou er ik er dan verder in willen? Wel, nu u het vraagt...

Terugkijkend naar wat er in het verleden bestond, doet u maar een mega-startset graag, met twee treinen en een ruime baan. Op de grens van tijdperk III en IV, laten we zeggen bedrijfstoestand ±1970.

Als eerste trein stel ik een stoomlocomotief BR 23 met drie Silberlinge voor, inclusief ingebouwde verlichting. Om de één of andere reden hebben startsets dit nooit, maar ik begrijp niet zo goed waarom. Oké, rijtuigensets zonder verlichting zijn goedkoper dan mét, maar als je de Märklin producten gebruikt om achteraf verlichting in te bouwen ben je duurder uit. En het is toch niet uw bedoeling dat we andere dan Märklin producten gaan kopen? Trouwens, zo'n trein zat een tijdje terug al in het programma (26543), dus de ontwikkelingskosten zijn laag. Alleen even actualiseren. En het zou toch extra mooi zijn om een echte keertrein in een startset te hebben, nietwaar?

Verder een goederentrein met een als loc een diesel V221, die past er goed bij. Met vier of vijf goederenwagens. En als ik het dan toch mag zeggen, mag er ook een 4-assige Shell ketelwagen bij? Die vind ik mooi.

Ter completering een ovaal met een inhaalspoor en zijspoor, beide lang genoeg voor elk van de treinen. En bij Silberlingen horen natuurlijk geen krappe bochten, alles minimaal boogstraal 437,5. Ruimer mag ook natuurlijk.

Wanneer kunt u hem leveren?
Re: De ideale startset?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: De ideale startset?
Als je zulke specifieke wensen hebt, dan koop je toch alles los?
Re: De ideale startset?
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: De ideale startset?
 @citaat dat lijkt mij ook logischer dan :)
Re: De ideale startset?
Lid sinds: 2014

offline
Re: De ideale startset?
Beste Rob,
Ik snap je retorische vraag aan Märklin, en ik snap je smaak.

Is het niet zo, als je nieuwe rijders wilt overhalen, je dan NIET met jaren 70 materiaal moet aankomen?
(Als mat-54 het hoogtepunt van Nürnberg is, dan zegt dat behoorlijk veel over de huidige hobbyisten,
maar mij, 49 jaar oud, en mijn zoon van 12 ben je kwijt...)

En ik ben helemaal eens dat je dan er écht voor moet zorgen dat het fully loaded is,
verlichting,sound, electrische wissels, dan bind je klanten aan je.
En over klantenbinding gesproken: die set zet je voor een dusdanige concurrerende prijs weg,
dat je alle andere sets van alle merken in 1 keer overbodig maakt...

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een set als 29450, Railpool loc met 3 containerwagons, aangevuld met een NS traxx met 3 rijtuigen...beproefd en reeds beschikbaar
Re: De ideale startset?
Ronald69
gast

Re: De ideale startset?
Rob, leuk geprobeerd maar zal niks uithalen want de naam zegt het al; STARTSET.
Deze zijn bedoeld om beginners, herintreders enz. over te halen om te beginnen(starten) met treintjes rijden.
De door jouw voorgestelde eisen zou een startset gaan opleveren van +/- ?1000,- wat nou niet zo gauw uitnodigd om hier mee te beginnen. Eenmaal een startset aangeschaft, van wat voor merk dan ook, kan men zelf bepalen hoe verder te gaan. Wat je meestal ziet is dat men eerst een bepaalde startset heeft aangeschaft om uit te proberen om daarna gericht te kopen omdat men daar zijn interesse heeft gevonden. Van een bijv. startset TP V/VI naar een baan gebouwd in TP II/III omdat dit op een beurs is gezien en stoom/diesel altijd wel tot de verbeelding spreekt en er niet zo gauw een TP V/VI baan te zien zal zijn. Voor elk merk geldt: simpele startsets aanbieden om verkoop van de rest van het assortiment te vergroten.

Grt, Ronald.

Re: De ideale startset?
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: De ideale startset?
Ik ben in 2009 als herintreder weer met de modelspoorhobby begonnen. Ik heb destijds voor CS2 gekozen en ben met 3 locs uit epoche 3 begonnen.Een BR64 met 4 (3-assige) umbauwagen en een V60 voor rangeeractiviteiten en een V100 als goederenloc (met een roco startset goederenwagens). Hierbij had ik een dubbele ovaal, met extra stationspoor en twee rangeersporen. Hierbij gebruikte ik de gratis versie van Windigipet om het programmeren in de vingers te krijgen (bv. automatisch rangeren).

Bovenstaand aanpak was de voorbereiding op mijn huidige baan (Zie Waldbrunn baan).

Kern van de initiële keuze was het beoogde ambitieniveau (einddoel). Daarvoor was (toen) CS2 en een PC programma om volautomatisch te rijden de aangewezen oplossing. Al met al begin je met zo'n ? 1000,- aanloopkosten voor je goed en wel aan net rijden bent. Inmiddels ben ik zo'n 8 jaar verder en na de verhuizing in het najaar van 2014, begint de beoogde (Waldbrunn)baan stevig gestalte te krijgen. De ervaring met de eerste ovaal (testbaan) is essentieel geweest en de keuzes / ambitie voor de Waldbrunn baan krijgen volledig gestalte.

Kern van het verhaal:

1. hoe wil je invulling geven aan je modelspoorhobby,
2. wat wil (of kan) je daaraan uitgeven,
3. begin klein om ervaring op te doen.

met vriendelijke groet, veel succes en modelspoorplezier!
Re: De ideale startset?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: De ideale startset?
Allemaal bedankt voor de reacties. Realistisch of niet, een mens kan toch nadenken over idealen, nietwaar?


Citaat van: rscosworth op zondag 04 maart 2018, 08:18:59Als je zulke specifieke wensen hebt, dan koop je toch alles los?
Dat kan, en daar ben ik ook al mee bezig. Er is veel moois, maar ik kan niet meteen alles kopen. Startsets zijn echter scherp geprijst, dus als er een zou zijn waar veel in zit van wat ik zou willen hebben zou dat een stuk goedkoper zijn. Overigens zijn m'n wensen ook weer niet zó specifiek. Ik kijk ook naar andere centrales dan de CS 3, om maar eens iets te noemen. Misschien ga ik wel voor een ECoS. En dat brengt me bij een hele goede reden voor de fabrikant om een complete startset uit te brengen: het voorkomt dat klanten naar de concurrent gaan.


Citaat van: edward op zondag 04 maart 2018, 10:15:44Is het niet zo, als je nieuwe rijders wilt overhalen, je dan NIET met jaren 70 materiaal moet aankomen?
(Als mat-54 het hoogtepunt van Nürnberg is, dan zegt dat behoorlijk veel over de huidige hobbyisten, maar mij, 49 jaar oud, en mijn zoon van 12 ben je kwijt...)
Wat potentiële nieuwe rijders betreft heb je helemaal gelijk, daar moet het juiste rollende materiaal voor zijn. Ik heb geen idee hoe de potentiële kopers verspreid zijn over verschillende tijdperken, en weet ook niet wat het beste verkoopt, maar dat kunnen de fabrikanten natuurlijk gemakkelijk zien. Sommige "oude modellen in een nieuw jasje" verkopen prima, kijk maar naar de "Zaklampen-Express": nieuw in 2018, nog niet eens leverbaar, maar in de product database staat er al een rode stip achter.

Dat neemt allemaal niet weg dat de toekomst eerder bij jouw zoon ligt dan bij jou en bij mij. Als jongeren zich niet aangesproken voelen, zal de markt op termijn wegvallen. Hopelijk doen de fabrikanten hun marktonderzoek goed, en brengen ze veel succesnummers uit voor zowel de huidige hobbyisten als de toekomstige. Als mijn ideale startset daar dan niet bij zit, wel, ik ben maar één klant.


Citaat van: edward op zondag 04 maart 2018, 10:15:44En ik ben helemaal eens dat je dan er écht voor moet zorgen dat het fully loaded is, verlichting,sound, electrische wissels, dan bind je klanten aan je.
En over klantenbinding gesproken: die set zet je voor een dusdanige concurrerende prijs weg, dat je alle andere sets van alle merken in 1 keer overbodig maakt...
Geluid (of het ontbreken daarvan) zie ik niet zo als een probleem, maar interieurverlichting is een andere zaak. Niet alleen ontbreekt dat in startsets, soms zelfs in complete treinsets, zoals bijvoorbeeld in de keertrein met Silberlinge die ik eerder noemde. Bij startsets met één trein kan ik het overigens nog wel begrijpen: iemand die nog moet beginnen weet natuurlijk nog niet dat hij later verlichting wil, een lagere prijs is belangrijker. Ik vraag me alleen wel serieus af of de mega-startsets werkelijk vooral aan beginners verkocht worden.

In een mega-startset zouden digitale wissels zeker niet misstaan. Ik stem vóór :thumbup:. Ik moet echter bekennen dat ik bij m'n ideale startset de realiteit nog een klein beetje heb meegewogen, anders had ik wel om digitale meegebogen slanke wissels gevraagd. Maar... er zal sowieso geen grote markt zijn voor mega-startsets en bij een nog hogere prijs wordt de toch al niet grote omzet nóg lager. Daarom begrijp ik dat het voor de omzet beter is om handmatige wissels te hebben om de prijs scherper te kunnen houden. Niet te laag want een fabrikant moet natuurlijk wel een gezonde winst maken, niet te hoog want dan koopt niemand ze meer. Waarbij ik moet zeggen dat ik de prijzen van de mega-startsets in het verleden zonder meer concurrerend vond.


Citaat van: edward op zondag 04 maart 2018, 10:15:44Mijn voorkeur zou uitgaan naar een set als 29450, Railpool loc met 3 containerwagons, aangevuld met een NS traxx met 3 rijtuigen...beproefd en reeds beschikbaar
Als de fabrikant het goed aanpakt, kunnen ze meteen meerdere mega-startsets in de markt zetten waarbij alleen de twee treinen verschillen. Dat scheelt een beetje in de kosten van productontwikkeling. Voor mij eentje rond 1970, voor jou eentje met onder meer een NS traxx - ik zie dat er toevallig net een nieuwe versie is, die kunnen ze daar meteen voor gebruiken.


Citaat van: Ronald69 op zondag 04 maart 2018, 11:27:46Rob, leuk geprobeerd maar zal niks uithalen want de naam zegt het al; STARTSET.
Deze zijn bedoeld om beginners, herintreders enz. over te halen om te beginnen(starten) met treintjes rijden.
De door jouw voorgestelde eisen zou een startset gaan opleveren van +/- ?1000,- wat nou niet zo gauw uitnodigd om hier mee te beginnen. Eenmaal een startset aangeschaft, van wat voor merk dan ook, kan men zelf bepalen hoe verder te gaan. Wat je meestal ziet is dat men eerst een bepaalde startset heeft aangeschaft om uit te proberen om daarna gericht te kopen omdat men daar zijn interesse heeft gevonden. Van een bijv. startset TP V/VI naar een baan gebouwd in TP II/III omdat dit op een beurs is gezien en stoom/diesel altijd wel tot de verbeelding spreekt en er niet zo gauw een TP V/VI baan te zien zal zijn. Voor elk merk geldt: simpele startsets aanbieden om verkoop van de rest van het assortiment te vergroten.

Grt, Ronald.
Je hebt helemaal gelijk, Ronald, voor dure startsets is maar een kleine markt en wat ik heb bedacht zal er vast niet komen. Desondanks kon ik het niet laten om toch een ideale startset te bedenken. Ging bijna vanzelf. Als ik naar de mega-startsets uit het verleden kijk, zie ik sets met CS of CS 2 voor adviesprijzen in de orde van ? 1500. Met mijn wensen erbij zou het over de ? 1600 gaan. Hoeveel (her)starters geven er nou zoveel geld uit om iets uit te proberen?

Bij m'n eigen herstart keek ik eerst naar de kleinste sets, daarna ook naar de iets grotere. De lastigste keuze was tussen een set met IR-besturing of met een Mobile Station. Mega-startsets keek ik niet eens naar, véél te duur, en bovendien nog maar in zeer beperkte mate te koop. Maar sindsdien kijk ik verder en zie ik ze als mega-uitbreidingssets. Ik laat het aan de fabrikant over om te bepalen of er voldoende vraag naar is. Dat het dan een mega-startset heet in plaats van -uitbreidingsset maakt mij niet uit, het gaat mij om wat er in zit. En dan zie ik in de digitale startsets, zowel in de huidige als die in het verleden, steeds weer rijtuigen zonder verlichting en steeds weer die scherpe bochten die ik niet nodig heb. En als veel anderen dit ook als uitbreidingsset zien, willen zij misschien ook wel ruimere bochten bij wat ze al hebben.


Citaat van: Robert op zondag 04 maart 2018, 16:37:14Ik ben in 2009 als herintreder weer met de modelspoorhobby begonnen. Ik heb destijds voor CS2 gekozen en ben met 3 locs uit epoche 3 begonnen.Een BR64 met 4 (3-assige) umbauwagen en een V60 voor rangeeractiviteiten en een V100 als goederenloc (met een roco startset goederenwagens). Hierbij had ik een dubbele ovaal, met extra stationspoor en twee rangeersporen. Hierbij gebruikte ik de gratis versie van Windigipet om het programmeren in de vingers te krijgen (bv. automatisch rangeren).

Bovenstaand aanpak was de voorbereiding op mijn huidige baan (Zie Waldbrunn baan).

Kern van de initiële keuze was het beoogde ambitieniveau (einddoel). Daarvoor was (toen) CS2 en een PC programma om volautomatisch te rijden de aangewezen oplossing. Al met al begin je met zo'n ? 1000,- aanloopkosten voor je goed en wel aan net rijden bent. Inmiddels ben ik zo'n 8 jaar verder en na de verhuizing in het najaar van 2014, begint de beoogde (Waldbrunn)baan stevig gestalte te krijgen. De ervaring met de eerste ovaal (testbaan) is essentieel geweest en de keuzes / ambitie voor de Waldbrunn baan krijgen volledig gestalte.

Kern van het verhaal:

1. hoe wil je invulling geven aan je modelspoorhobby,
2. wat wil (of kan) je daaraan uitgeven,
3. begin klein om ervaring op te doen.

met vriendelijke groet, veel succes en modelspoorplezier!
Dat was meteen een mooie, vliegende start! Ik had ook geen gebrek aan ambitieuze ideeën, maar tegelijk realiseerde ik me heel goed ik er misschien na een paar dagen alweer op uitgekeken zou zijn. Weliswaar heb ik al meteen wat meer gekocht dan alleen een startset, maar een mega-startset? Kommt gar nicht in Frage!

Op dit moment ligt mijn baan op de vloer, en dat blijft voorlopig zo. Ik moet nog een boel leren en uitproberen. Jouw ervaring met jouw eerste testbaan begrijp ik helemaal. Bij het rijden heb ik al het een en ander opgestoken. Gelukkig is een vloerbaantje eenvoudig te veranderen. Gek genoeg betekent dat meestal ook dat het weer wat groter wordt en het is al aardig gegroeid sinds de herstart. Voor tip 3 is het al te laat.

Ondertussen denk ik wel vooruit (en baanplanning vind ik heel interessant) maar eerder dan dit najaar begin ik zeker niet aan een vaste opstelling. Misschien blijf ik zelfs nog veel langer op de vloer rijden. Ik lees de draadjes hier op het forum om te leren hoe anderen hun baan ontwerpen en bouwen. Mooi om te zien, en heel leerzaam bovendien. In jouw "Waldbrun" baan zie ik veel van wat ik mooi vind. Wie weet ben ik over een aantal jaar ook zo ver.  :)

Edit: link naar de Zaklampen-Express gefixt (met dank aan basjuh1981)
Re: De ideale startset?
Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 04 maart 2018, 23:39:40
kijk maar naar de "Zaklampen-Express": nieuw in 2018, nog niet eens leverbaar, maar in de product database staat er al een rode stip achter.
Je link klopt niet.

Dit klopt wel
Re: De ideale startset?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: De ideale startset?
Ik denk dat de wensen zoveel verschillen dat zo'n mega-mega-startset veel te specifiek is. Je noemt zelf al een aantal zaken maar hier nog eens op een rijtje:


  • Tijdperk
  • Land
  • Minimale boogstraal
  • Normale of slanke wissels
  • Elektrische wissels met naar verhouding dure decoders
  • Wel of geen geluid?

Het moet allemaal maar net binnen jouw wensen voor een baan passen.

En dan heb je het nog niet eens over de prijs. Een CS3 à ?899, meerdere wissels met elektra (laten we zeggen 2 keer set 24802) à ?290, 1 elektrische Engelse wissel à ?70 en bijbehorende rails (minimaal 12x R2 + 12x R3) en een heleboel rechte rails à ?200. Je zit dan al op op ongeveer ?1460. Doe daar dan ook nog eens 2 volledig uitgeruste locs bij inclusief verlichte rijtuigen en je passeert de ?2000 ruim.

En al zou de prijs iets onder de ?2000 vallen dan heb je het echt niet meer over een start set. Het is dan een uitbreiding voor de gemiddeld gevorderde en die moet dan nét datgene zoeken wat jij aanbied.

In eerste instantie dacht ik dat je gewoon wat aan het dagdromen was over jouw ideale set, maar ik krijg het idee dat je denkt dat het ook nog wel eens rendabel kan zijn voor Märklin en dat lijkt mij echt niet het geval.
Re: De ideale startset?
Lid sinds: 2008

offline
Re: De ideale startset?
In het verleden waren er ook al mega startsets met een CS2.
Een mega startset met CS3 gaat dan waarschijnlijk ook wel komen.
Of het rollend materiaal erbij net jouw smaak is, is dan afwachten.

Groeten,
Ton.
Re: De ideale startset?
Lid sinds: 2014

offline
Re: De ideale startset?
De ideale starter bestaat niet ;)
Misschien dat marklin online de mogelijkheid zo moeten maken dat je zelf je start set samenstelt door bijvoorbeeld een verpakking te maken waar rechthoekige gaten in zitten om er dan naar eigen inzicht verpakkingen erin te plaatsen waar nu de losse modellen in verkocht worden :D
Re: De ideale startset?
Ben den Hollander
gast

Re: De ideale startset?
De ideale startset Marklin / Roco ligt doorgaans bij de handelaren op Houten: uit elkaar getrokken. :P

Jan koopt de wisseltjes en de rail, Piet het lokkie en /of de  karren en Klaas het Mobile Station of de z21 / Multimaus. Iedereen blij, vooral ook de handelaren want die maken op deze wijze de meeste marge op de slecht lopende setjes.

Gr, Ben.
Re: De ideale startset?
Lid sinds: 2014

offline
Re: De ideale startset?
Mooi om er lekker over te dagdromen toch?

Jaja, het zal een pittig dure set zijn,
Rails ?kost bijna niks?, maar toch...

Online en zelf samenstellen is wel heel erg 2018, goed idee!
Moet makkelijk in te passen zijn in het hieuwe ordersysteem van Märklin  >:-D
Re: De ideale startset?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: De ideale startset?
Hoera, er komen startsets met een CS3! Märklin heeft meegelezen!   :) :) :)

Eens even kijken wat het nou precies is. Eentje is tijdperk IV, de ander is III. Dat is mooi. Die tweede dan maar, want mijn voorkeur is inmiddels een paar jaar verschoven, van rond 1970 naar rond 1965. Ik denk dat het er mee te maken heeft dat ik stoomlocomotieven het mooist vind, daarna diesels en tenslotte electrische en met die combinatie vind ik 1970 toch wat aan de late kant. Veel stomers waren al buiten bedrijf. Ik heb inmiddels wat stomers en een paar diesels. De enige electrische trein die ik heb is een accu-treintje. Locs met pantografen heb ik nog niet want dan moet er natuurlijk ook bovenleiding komen en dat wil ik nog even uitstellen. Daarom had ik om een mooie stomer en een diesel gevraagd. :) :)

Wat zegt u? Er zit een electrische loc in de startset? Met pantografen die op en neer kunnen? Dat is leuk, maar dus geen BR 23, geen V 221? Nou, vooruit dan maar, ik ben de beroerdste niet, dan pas ik me wel aan. Dan moet die bovenleiding er maar wat eerder komen. :)

Maar wacht even: die electrische loc is ook de enige loc? Er zit er maar één trein in de set? En dan toch een CS3? Waarom geen twee, zoals in grote startsets in het verleden? Dit is groter op een andere manier, zegt u? Hé, ja, nou zie ik het, bochten met radius 1394 mm en zes rechte rails van 600 mm elk: dat is al een baan van 280 x 460 cm en dat is nog maar een ovaaltje! Mooi ruime bochten, dat wel. O, de trein is ook groter? Spoor 1?  :? :? :?

Maar, eh, hoe moet dat dan als ik straks een baan wil met een flink station, draaischijf en een schaduwstation eronder? Een grotere schaal betekent natuurlijk ook dat sporen die boven andere liggen veel meer afstand moeten houden. 10 cm is dan bij lange na niet voldoende. Bij 3% stijging heb ik dan dus véél meer spoorlengte nodig dan de ruim 3 meter bij H0. Ik ben al aan het oefenen met baanplanning in H0 en daarmee kan ik mijn treinkamer gemakkelijk vol plannen. Met Spoor 1 zal het bij lange na niet passen. En ik zie dat er ook niet eens een Märklin draaischijf voor Spoor 1 is. Dit is dus toch niet de startest met CS3 waar ik op zat te wachten. Jammer, maar helaas.  :( :( :(

P.S. Ik heb inmiddels een CS 3 besteld.
Re: De ideale startset?
Lid sinds: 2019

offline
Re: De ideale startset?
De doorbraak voor Marklin digitaal kwam met de startset met 2 digitale locomotieven en een 6021.
Deze set was ook mijn digitale begin eind jaren negentig. Los kostte een 6021 toen ruim 500 gulden. De hele set kocht ik voor 999 gulden toen en de waarde was zeker 2000 gulden los. Het jaar erop was de set al fors duurder. Maar deze sets zijn megaveel verkocht toen.
Re: De ideale startset?
 @citaat Duidelijk? Neen. Om welke set gaat het? Nummer?
Re: De ideale startset?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: De ideale startset?
29845 ?  :D
Re: De ideale startset?
Lid sinds: 2019

offline
Re: De ideale startset?
Mocht er over een paar jaar een startset komen met een CS3 dan ben ik zeker geinteresseerd omdat mijn CS2 al heel wat jaartjes heeft ik  heb de 213 versie en later kwam daar nog een 214 en 215 versie CS2.

Moet dan wel even sparen ben ik bang want de prijs van zo'n set zal 1500 tot 2000 euro zijn. Waarschijnlijk nog duurder dan mijn LG oled tv.
Re: De ideale startset?
Lid sinds: 2014

offline
Re: De ideale startset?
De set word misschien dan wel net zo duur of duurder dan een Oled tv maar gaat wel een paar jaar langer mee(misschien de CS3 niet maar de rest wel)mensen lopen altijd maar te klagen over dat het te duur word,maar geven bvb wel een paar honderd euro uit om met het gezin uiteten te gaan als je tijd aan de prijs gaat koppelen dan is de hobby ineens niet meer zo duur :D
Re: De ideale startset?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De ideale startset?
 @citaat
beter eenmalig met z'n allen uit eten dan langdurig pret (van nieuwe startset) voor mij alleen
kun je over van mening verschillen, uiteraard  ...

Ik zou overigens nooit een startset kopen, om redenen die eerder door anderen genoemd zijn.
Tante M. kan gewoon niet iedereen te vriend houden, en al helemaal niet de 2+3 rijders.  :D
Re: De ideale startset?
Lid sinds: 2014

offline
Re: De ideale startset?
Ja meningen verschillen en smaken ook daarom besteed ik liever mijn geld aan dingen waar ik langer van kan genieten.
Dus om die reden koop ik voor de kids ook merk speelgoed het is wat duurder maar ze spelen er wel veel langer mee omdat het langer heel blijft.
Re: De ideale startset?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: De ideale startset?
Citaat van: Jan22 op woensdag 30 januari 2019, 15:15:24Ik zou overigens nooit een startset kopen, om redenen die eerder door anderen genoemd zijn.

Vorige week al m'n derde gekocht, omdat ik het treintje dat er in zat mooi vond en voor die prijs niet kon laten liggen.
Re: De ideale startset?
Ik bezit 3 startsets niks mis met de inhoud hoor.
Re: De ideale startset?
Lid sinds: 2012

offline
Re: De ideale startset?
 @citaat je kunt alles uit die startsets ook los kopen in Duitsland of in Houten;
Re: De ideale startset?
Lid sinds: 2018

offline
Re: De ideale startset?
ik heb inmiddels meerdere losse startset verkocht.
omdat alles bij elkaar goedkoper is als los lopen, daarbij komt dat ik de "meuk" die ik niet nodig had, gewoon weer los verkocht heb, waardoor het aangeschafte spul wat ik wel nodig had, heel erg goedkoop werd.

wdb vind ik die startsets dus ideaal.