Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Bediening en aansluiting Scenery verlichting

Gestart door Martijn vrijdag 02 maart 2018, 18:15:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bediening en aansluiting Scenery verlichting
voor de scenery verlichting die straks op mijn baan komt heb ik gisteren de laatste hand gelegd aan de schakelingen. Ik had nog een paar accu's van 12 Volt en een druppellader en een zooi relais. hiermee heb ik een schakelkastje gemaakt die de acculader afchakeld wanneer de scenerybedienkast wordt ingeschakeld.

Een paar vertragingen zorgen ervoor dat de laadspanning nooit op de sceneryverlichting kan komen te staan. ook voorkomt het dat de accu's leeglopen wanneer de baan niet in gebruik is. ik heb gister alles getest en het werkt heel mooi. Er is nu een veel constantere spanning voor de verlichting. Eerst had ik een trafo van 12V AC met een gelijkrichterf maar de spanning zakte bij belasting toch wat in. Nu is de spanning mooi constant en zonder rimpel.

hier een paar foto's van het accu laad kastje. Ook plaats ik hier een link naar een filmpje.


Re: Bediening en aansluiting Scenery verlichting
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bediening en aansluiting Scenery verlichting
Beste Martijn,

Wat is de reden dat je de scenery verlichting door een accu doet?

Groet, Anne W
Re: Bediening en aansluiting Scenery verlichting
Dag Anne,

Ik had eerst een 12V AC trafo van ongeveer 100VA waar ik een gelijkrichter achter heb gemaakt. Ik zag dat de spanning hiervan toch wel behoorlijk inzakte. Ik hield maar tien voor over en ik verwacht dat deze nog meer zakt, wanneer ik er heel veel scenery verlichting op aansluit.

Ook maak ik gebruik van ledstrips welke 12V nodig hebben. Nu kan ik natuurlijk een gestabiliseerde voeding kopen, maar ik had nog kleine accu's en een lader liggen dus heb daar maar wat van gefabriceerd. Ik vond het ook wel een uitdaging ;)
Re: Bediening en aansluiting Scenery verlichting
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bediening en aansluiting Scenery verlichting
Beste Martijn,

Helemaal duidelijk, bedankt.

Groet, Anne W
Re: Bediening en aansluiting Scenery verlichting
mooi, maar beetje omslachtig, vind ik.
Even een tip voor eenieder die met hetzelfde probleem zit en een eenvoudige oplossing zoekt.
Iedere voeding zakt een beetje in bij het verhogen van het vermogen, maar daar heb je nu eenmaal spanningsregelaartjes voor.
Als je echt 12 V gelijkspanning wilt hebben dan is een trafo van 12 V (wisselspanning net een beetje aan de magere kant. Zoek een trafo van 15 V of meer.
En dimmen doe je d.m.v. PWM, Puls width  modulation, dan heb je daar ook geen (dure) vermogens-potmeters voor nodig.
Door meerdere sytemen op je voeding aan te sluiten kun je die systemen dan ook apart regelen, hoef je dus niet in 1 keer al je verlichting te dimmen. Met een simpel ledje kun je ook controleren of je systeempje gedimd is of niet, het voltage meten heeft bij PWM namelijk weinig zin.
Re: Bediening en aansluiting Scenery verlichting
Wel een prima tip. Echter gebruik ik zo veel mogelijk materialen die over blijven uit gesloopte schakelkasten etc. Zo blijft de hobby leuk en betaalbaar. Zo probeer ik gewoon iets uit met de spullen die ik voor handen heb. Ik koop voor het geld liever een trein of scenery materiaal etc. Tenzij ik het niet op een andere manier werkend kan krijgen, dan pas koop ik spullen bij.