Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic en bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Het begint klein...
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag

Auteur Topic: Het begint klein...  (gelezen 17959 keer)

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
Re: Het begint klein...
« Reactie #100 Gepost op: dinsdag 28 april 2020, 13:53:01 »

 @citaat Het wegvallen van de geluidsfuncties is sporadisch wel eens gebeurd, maar ik kan me niet herinneren bij welke locs dat was. Het is zeker niet structureel, maar ik zal er voortaan op gaan letten.

De V 100 valt wel eens stil als hij heel langzaam rijdt. Dat hebben andere locs echter ook wel, dus denk ik niet dat hij gevoeliger is dan andere. Railgum heb ik niet. Af en toe een (droge) doek erover en stofzuigen, dat is alles wat ik tot nu toe heb gedaan om de rails schoon te maken. Bij een slecht contact heb ik trouwens ook wel eens een extra draadje van de rails naar de ringleiding aangelegd.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

ROMiJo

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Het begint klein...
« Reactie #101 Gepost op: dinsdag 28 april 2020, 14:34:55 »

 @citaat Bedankt voor je reactie Rob. En ik zal het wegvallen van geluid (wat mij bij andere locs nooit is opgevallen) en stilvallen van de loc ook wat structureler gaan bijhouden. En het grootste deel van mijn C-rails is bijna 10 jaar oud en heeft 8 jaar liggen verstoffen. Daar wilde geen loc meer over rijden. Met een railgum haal ik heel gemakkelijk de doffe laag er af en is er niets meer aan de hand. Maar als je je rails iedere dag vertroeteld, heb je daar een stuk minder last van denk ik ;)

Mvrgr,
Rob.
Gelogd
Bouw(er) van een BW & Station.
==========================================
K- & C-rails, iTrain5, SRSEII, MS, BR24-50-52-65-81, V60, KöfII, BRE03, TEE 55/56, VT 75, V320

wimpietje

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
Re: Het begint klein...
« Reactie #102 Gepost op: woensdag 29 april 2020, 05:31:23 »

Veel rijden is nog steeds de beste schoonmaak , maar bij mij gebeurt het ook dat er weken niet wordt gereden en dan haperen de locs nogal. Ik gebruik eerst de rail-gum , dan een soort poets schuim , dan met doek erover ( je schrikt hoe vuil die dan is, dit komt ook omdat ik in dezelfde ruimte zaag, soldeer, plak, verf etc ) en ze rijden weer. Voor de plaatsen waar ik minder goed bij kan heb ik de Lux - poets wagons
Dus: veel laten rijden is de boodschap
Gelogd
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75763.0

ROMiJo

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Het begint klein...
« Reactie #103 Gepost op: woensdag 29 april 2020, 11:11:26 »

Met veel rijden heb ik geen enkel probleem Wim :D :thumbup:
Gelogd
Bouw(er) van een BW & Station.
==========================================
K- & C-rails, iTrain5, SRSEII, MS, BR24-50-52-65-81, V60, KöfII, BRE03, TEE 55/56, VT 75, V320

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
Re: Het begint klein...
« Reactie #104 Gepost op: donderdag 23 juli 2020, 13:21:53 »

(...) De derde deels: aan de rechterkant vind ik de aftakking mooi geworden, links vind ik het nog wel wat 'hoekig'. Zou dat niet mooier zijn met een slanke wissel?

Jawel, dat is mooier. Of, beter gezegd, dat wordt mooier.

Eerst probeerde ik iets te ontwerpen met een slanke wissel 24711 dan wel 24712, maar dat kwam niet zo goed uit voor het centrale rangeerterrein. Het paste wel, maar ik was niet tevreden met wat ik ervan wist te maken. De bochten waren te krap of niet vloeiend en bovendien had ik soms vrij veel passtukjes nodig. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een meegebogen slanke wissel, net als bij de aftakking aan de andere kant. Dankzij wat ruime bochten sluit de linker blauwe keerlus weer netjes aan.

Nu ik toch bezig was, heb ik het centrale rangeerterrein meteen maar wat verbeterd. Het langste zijspoor gebruikte ik heel weinig, daarom heb ik dat doorgetrokken. En er zijn nog weer wat meer slanke wissels: bijna alle gewone wissels zijn nu voor zijsporen. Als er nou nog eens een slanke driewegwissel en engelsman zouden zijn...
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
Re: Het begint klein...
« Reactie #105 Gepost op: donderdag 30 juli 2020, 17:13:42 »

De ombouw is in volle gang: rails neerleggen, wissels aansluiten en de ringleidingen aanpassen. Hard werk hoor, spoor bouwen. Je zou het er gewoon warm van krijgen! Of nee, dat is het toch niet, het ís gewoon warm vandaag. Effe afkoelen dan maar en straks wat ramen tegen elkaar open zetten.

Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Het begint klein...
« Reactie #106 Gepost op: donderdag 30 juli 2020, 22:12:38 »

Ziet er goed uit! Alleen nu nog propere connectoren tussen de diverse stukken ringleiding. En natuurlijk beeld van het geheel als het af is!
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
Re: Het begint klein... (allemaal draadjes)
« Reactie #107 Gepost op: zaterdag 01 augustus 2020, 20:49:39 »

Voor de ringleidingen gebruik ik Wago lasklemmen (222-413 en 222-415). Daar ben ik best tevreden over, daarmee kan ik de ringleiding gemakkelijk aanpassen. Wat wél een hoop werk is, zijn de honderden draadjes van de lasklemmen naar de rails. Misschien ben ik iets doorgeschoten, het zijn er nogal veel voor een vloerbaantje. Meestal draai ik een stuk of zes van die draadjes in elkaar en dan stop ik ze samen in één ingang van zo'n lasklem. Past prima, wel wat priegelen om te zorgen dat ze allemaal goed vast zitten. Bij het veranderen van de baan moet ik dat dus ook steeds wat aanpassen. Omdat het, afgezien van het middendeel, bijna hetzelfde blijft, valt het deze keer wel mee.

Er zijn trouwens drie ringleidingen want de baan is in twee afzonderlijke stroomkringen verdeeld: bruin voor de gemeenschappelijke massa, rode en oranje ringleidingen voor de baanstroom van de afzonderlijke stroomkringen. Die kleuren gelden ook voor de draadjes naar de rails, om te vermijden dat ik per ongeluk de beide stroomkringen weer doorverbind. Voor het aantal draadjes naar de rails maakt het allemaal niet uit.

Naast Wago lasklemmen gebruik ik ook nog wat Märklin stekertjes. Sommige wissels hebben inbouwdecoders, de rest ligt bijna allemaal dicht bij een decoder. Om de draadjes van wisselaandrijvingen en ontkoppelrails die toch nog te ver van hun decoder liggen te verlengen, gebruik ik die stekertjes. Voor een vaste baan zou ik draadjes solderen aan die te korte draadjes van de magneetartikelen maar bij een vloerbaan vind ik dat minder handig; met stekertjes kan ik gemakkelijk iets veranderen. De laatste verandering van de baan betekent vijf extra wissels, die heb ik inmiddels allemaal aangesloten.

Morgen wil ik de laatste draadjes van de ringleidingen aansluiten, daarna zal ik wat foto's maken. Dat wil zeggen, eerst rijden, dan foto's.

De nieuwe baan heb ik ondertussen al vast in de centrale gezet, het resultaat staat hier onder. Het blijft omslachtig, ik ben er een paar uur mee bezig geweest om vijf wissels toe te voegen en wat adressen aan te passen. Gelukkig hoef ik dit niet zo vaak te doen. Ik zie hier nog veel ruimte voor verbetering van de software van de CS 3.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

wimpietje

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
Re: Het begint klein...
« Reactie #108 Gepost op: zondag 02 augustus 2020, 06:23:17 »

Impressionant Rob!!!! Petje af hoor. Wat betreft wijzigingen in het seinpaneel aanbrengen bij de CS3 heb ik dezelfde ervaring: een hoop werk en daar is inderdaad nog plaats voor verbetering
Nog veel plezier met je , imposante en , zeker, wel doordachte, baan .
Gelogd
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75763.0

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Het begint klein...
« Reactie #109 Gepost op: zondag 02 augustus 2020, 12:30:57 »

Honderden? Dan denk ik dat je wel wat doorgeschoten bent ja.
Heb je in de kruisingen ook de middenleider doorgelust, naast de rail waarvoor je er altijd een draadje bij krijgt?
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
Re: Het begint klein... (foto's)
« Reactie #110 Gepost op: zondag 02 augustus 2020, 22:15:56 »

Alle draadjes zijn aangesloten en zowaar in één keer alles goed. Geen kortsluiting, geen wissels die afslaan in plaats van rechtdoor gaan en omgekeerd. Bij het rijden heb ik de nieuwe wissels meteen maar uitgebreid getest. Eén van m'n locs heeft af en toe wat moeite met het afslaan op een nieuwe meegebogen slanke wissel - dan hapert de loc even - maar vaak rijdt 'ie er moeiteloos overheen, net als de andere locs. Van die ene loc weet ik dat hij soms wat kuren heeft, die is aan een inspectie toe. De andere nieuwe wissels doen het prima.

@Wim: Dank je. Nu het allemaal weer werkt, kan ik me voorlopig weer uitleven met het laten rijden van de treinen :-).

Honderden? Dan denk ik dat je wel wat doorgeschoten bent ja.
Inderdaad, honderden. Exact weet ik het niet, maar gemiddeld komt het neer op aansluitingen elke meter. Eén van de redenen is dat bijna elk blok minstens één aansluiting voor massa en één voor baanstroom heeft, zelfs korte blokken. Lange hebben er natuurlijk meerdere. Ik zei al, misschien ben ik een beetje doorgeschoten.

Heb je in de kruisingen ook de middenleider doorgelust, naast de rail waarvoor je er altijd een draadje bij krijgt?
Die draadjes zijn toch voor de massa? Daar heb ik ze althans voor gebruikt. Er liggen trouwens maar drie kruisingen, gewoon omdat er maar drie verschillende zijn en ik ze wel eens wilde proberen. Dat de middenleiders onder de kruisingen niet doorverbonden zijn, maakt niet uit. Er liggen overal toch al ruim voldoende aansluitingen voor baanstroom, ook in de blokken dicht bij de kruisingen.


Tenslotte de beloofde foto's:
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Het begint klein...
« Reactie #111 Gepost op: zondag 02 augustus 2020, 23:12:22 »

Iedere meter is wel heel veel hoor. Wij zitten met tischbahning op 4 tot 8 meter. Bij wisselstraten voer ik het nog wel eens korter uit, omdat daar veel piekvermogen gevraagd wordt, maar verder? Ik heb nu een klein baantje liggen, meter of 10 rond, dubbelspoor, zitten 2 aansluitingen op, naast elkaar, omdat mijn kabelsetje toevallig 2 aansluitingen heeft. Dat werkt voldoende om alles te voeden. Goed, liggen ook maar 12 wissels, maar wel op 3-5 meter van de aansluiting.

De draad die je bij de kruisingen krijgt is volgens mij inderdaad voor de massa. Ik heb er nog eentje bijgemaakt en die op de middenleider gezet. De engelsmannen lus ik sowieso door.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Het begint klein...
« Reactie #112 Gepost op: vrijdag 07 augustus 2020, 22:32:54 »

Goed bezig Rob  :thumbup: :thumbup:

Ook op mijn eigen baan heb ik veel stroom aansluitingen en net zoals bij jou zo’n beetje iedere meter een aansluiting.
Kwaad kan het niet en misschien slaan we door  :D
Maar ik weet nu zeker dat de aanvoer naar de baan in orde is.

De gebruikte lasklemmen zitten er hier ook tussen, netjes weggewerkt in Obo A8 doosjes.


Mvg,

Peter Degeluidsman
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.207 seconden met 31 queries.