De baan heeft alweer een groeispurt gehad. De treinkamer raakt inmiddels aardig vol, de sporen komen in bijna alle hoeken.
De grote lijnen zijn hetzelfde, maar er is toch heel wat veranderd. De grootste wijziging is een nieuw spoor, het paarse, bijna overal omheen. Daarmee kunnen er nu vijf treinen tegelijk rijden zonder in elkaars vaarwater te komen. Maar dat is niet de enige verandering. De deelplannen die ik in m'n vorige post al had beschreven, zijn precies zo in het uiteindelijke ontwerp gekomen. Op een aantal andere plaatsen zijn de bochten nog wat ruimer geworden. Bochten R1 waren er al niet meer. Nu zijn, afgezien van een aantal wissels, ook vrijwel alle bochten R2 verdwenen: er ligt nog maar één 24230, één 24224 en wat passtukjes.
Het gele spoor
Beide keerlussen zijn (weer) aangepast. De linker is een klein beetje groter en heeft nu alleen nog maar twee wisselbochten R2, verder zijn alle bochten ruimer. Ik zou de lus wel met een slanke wissel willen laten beginnen, maar dat kreeg ik niet voor elkaar. Ook in de verbinding tussen beide lussen liggen nog twee wisselbochten R2. Daarentegen is de rechterlus zelfs minimaal R4.
Het blauwe spoor
Zoals ik al had bedacht, heb ik voor de keerlus rechtsonder slanke wissels en ruimere bochten gebruikt, waardoor het blauwe spoor minimaal R3 is.
Het roze spoor
De slanke kruising is verplaatst. Dat biedt andere rijmogelijkheden, maar of het nou interessanter is, zal ik al rijdend moeten ontdekken. Afgezien van één wisselbocht R2, van de engelse wissel, is het minimaal R3.
Het groene spoor
De meeste bochten zijn R4, minimaal R3.
Het paarse spoor
Dit langste 'rondje' is 20 meter, heel geschikt voor lange treinen. Alle bochten zijn mooi ruim: het merendeel R5, minimaal R3. Er zijn allerlei verbindingen met het gele spoor, om veel rijmogelijkheden te hebben. Verder liggen er in de hoek rechtsvoor vier wissels voor verbindingen met het groene spoor. Het past heel mooi, die combinatie van meegebogen en rechte slanke wissels. Ik heb wel een tijdje zitten puzzelen op dit hoekje, eerst om deze wisselcombinatie te vinden en daarna ook nog eens om hem mooi aan te sluiten op de rest van de baan.
Zijsporen
Compleet anders dan in de vorige baan. Het was het sluitstuk van het ontwerp: ik heb vooral veel lange zijsporen gelegd, zo heb ik veel parkeerruimte. Langer Heinrich past op diverse plaatsen. Ik moet echter bekennen dat ik dit het minst geslaagde deel van de baan vind. Ik moet nu proefondervindelijk ontdekken hoe het rangeren bevalt. Goede kans dat ik er dan nog een beetje aan ga schaven, maar dat zie ik nog wel.
Zoals gezegd, er kunnen nu sowieso vijf treinen rijden zonder elkaar in de weg te zitten. Daarnaast kan er nog gerangeerd worden op de zijsporen, met name rondom de driewegwissel. En met een beetje opletten, passen er best twee treinen tegelijk op de groene, roze en paarse sporen. Zo kunnen er misschien negen treinen tegelijk rijden! Ik ben benieuwd. Maar zover is het nog niet. Toen ik stroom op de baan zette, bleek er kortsluiting te zijn, en dat terwijl de meeste draden voor de ringleiding nog niet eens zijn aangesloten. Dat wordt zoeken...
Met zoveel actie wordt het trouwens ook tijd voor een booster. Ik ben al aan het nadenken over de juiste indeling. De gele en paarse sporen plus bijbehorende zijsporen apart aansluiten misschien? Dan volstaan vier scheidingen: twee bij de korte kruising en twee bij het groepje wissels rechtsonder. Dat ga ik eerst maar eens doen, dan wordt het zoeken naar de kortsluiting ook meteen iets gemakkelijker. Maar als iemand een beter idee heeft voor de indeling in twee stroomkringen, hoor ik het graag.