Voor de ringleidingen gebruik ik Wago lasklemmen (222-413 en 222-415). Daar ben ik best tevreden over, daarmee kan ik de ringleiding gemakkelijk aanpassen. Wat wél een hoop werk is, zijn de honderden draadjes van de lasklemmen naar de rails. Misschien ben ik iets doorgeschoten, het zijn er nogal veel voor een vloerbaantje. Meestal draai ik een stuk of zes van die draadjes in elkaar en dan stop ik ze samen in één ingang van zo'n lasklem. Past prima, wel wat priegelen om te zorgen dat ze allemaal goed vast zitten. Bij het veranderen van de baan moet ik dat dus ook steeds wat aanpassen. Omdat het, afgezien van het middendeel, bijna hetzelfde blijft, valt het deze keer wel mee.
Er zijn trouwens drie ringleidingen want de baan is in twee afzonderlijke stroomkringen verdeeld: bruin voor de gemeenschappelijke massa, rode en oranje ringleidingen voor de baanstroom van de afzonderlijke stroomkringen. Die kleuren gelden ook voor de draadjes naar de rails, om te vermijden dat ik per ongeluk de beide stroomkringen weer doorverbind. Voor het aantal draadjes naar de rails maakt het allemaal niet uit.
Naast Wago lasklemmen gebruik ik ook nog wat Märklin stekertjes. Sommige wissels hebben inbouwdecoders, de rest ligt bijna allemaal dicht bij een decoder. Om de draadjes van wisselaandrijvingen en ontkoppelrails die toch nog te ver van hun decoder liggen te verlengen, gebruik ik die stekertjes. Voor een vaste baan zou ik draadjes solderen aan die te korte draadjes van de magneetartikelen maar bij een vloerbaan vind ik dat minder handig; met stekertjes kan ik gemakkelijk iets veranderen. De laatste verandering van de baan betekent vijf extra wissels, die heb ik inmiddels allemaal aangesloten.
Morgen wil ik de laatste draadjes van de ringleidingen aansluiten, daarna zal ik wat foto's maken. Dat wil zeggen, eerst rijden, dan foto's.
De nieuwe baan heb ik ondertussen al vast in de centrale gezet, het resultaat staat hier onder. Het blijft omslachtig, ik ben er een paar uur mee bezig geweest om vijf wissels toe te voegen en wat adressen aan te passen. Gelukkig hoef ik dit niet zo vaak te doen. Ik zie hier nog veel ruimte voor verbetering van de software van de CS 3.