Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

m ontkoppelrails valt niet terug

Gestart door theissie donderdag 01 maart 2018, 09:46:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
m ontkoppelrails valt niet terug
Ik heb een m-rails ontkoppel rails die bij bediening met de hand goed werkt, echter op het moment dat ik de ontkoppelrails elektrisch gebruik valt hij niet terug en blijft zonder geluid te maken in de ontkoppelstand staan. Wie herkent dit probleem of weet een oplossing
Re: m ontkoppelrails valt niet terug
Schoonmaken (stof). Maar 't kan geen kwaad. Zodra er een trein overheen rijdt valt ie (meestal) wel weer terug.
Re: m ontkoppelrails valt niet terug
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: m ontkoppelrails valt niet terug
Heel herkenbaar. Bijna alle ontkoppelrails doen dat bij mij.

Het is net wat Wim zegt: Geen probleem. Misschien wat schoonmaken maar volgende loc duwt het meestal wel omlaag.
Re: m ontkoppelrails valt niet terug
Soms komt het ook voor, dat de kern licht magnetisch blijft en de zwaartekracht niet sterk genoeg is om de hevels weer te laten zakken. Dat kan namelijk gebeuren als je de ontkoppelrail bedient met gelijkstroom.
Re: m ontkoppelrails valt niet terug
Het blijven hangen in de ontkoppelstand herken ik. Ik vond een oplossing door een klein schroefje te plaatsen onder het lipje voor de handbediening. Ik schroef dit een beetje schuin in de plaat tot er nog een paar milimeter uitsteekt van het schroefje. Het zorgt ervoor dat de ontkoppelrail niet in de uiterste stand komt en terugvalt. En hij komt nog hoog genoeg om te ontkoppelen. Voor mij een prima oplossing.

Groet,

Peter
Re: m ontkoppelrails valt niet terug
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: m ontkoppelrails valt niet terug
K.I.S.S.  :-* :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: m ontkoppelrails valt niet terug
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: m ontkoppelrails valt niet terug
Je kunt ook als je de ontkoppelrail open wilt maken voor een oplossing het volgende doen: Een (vislijn)loodje aanbrengen op het kunststof ontkoppeldeel of beter op de metalen hevel. Lood wordt niet magnetisch en het kleine beetje gewicht doet de zaak terugvallen.
Let ook op dat je de rail niet te vast op de plaat schroeft, door het dan verbuigen van de bodem gaat het geheel klemmen.
Dirk