Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

spanning iets verlagen

Gestart door Rob G dinsdag 27 februari 2018, 20:23:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
spanning iets verlagen
Beste lezers,

Ik wil mijn verlichting iets dimmen over de gehele serie. Ik heb 3 verlichtingstrafo's en die staan allemaal voor een eigen gebied.
Nu heb ik bij 1 trafo om te proberen één diodebrug er tussen gezet maar zie nog geen echt verschil, dat geeft ook niet zo als mijn lampjes maar niet de volle 16 volt krijgen.
Sommige kan ik lastig vervangen dus voor de levensduur iets minder spanning ook is iets minder licht is geen probleem want totaal heb ik meer dan 160 lampjes op de baan branden, bv. terug naar 12 of 14 volt of zo zou mooi zijn.

Maar zijn die diodes ook gebonden aan een maximum? Kan ik gewoon direct achter de trafo de diode brug plaatsen en dan gewoon 40 of 50 lampjes voeden en de spanning verlagen of krijgt die diode het dan warm? zijn er speciale diodes voor laag spanning of is een diode gewoon een diode.

Vast bedankt voor jullie reactie's

Rob
Re: spanning iets verlagen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: spanning iets verlagen
Hi Rob

Je kan er een (of meerdere) "DC-DC Stepdown converter" tussen zetten, deze zijn instelbaar.
Zijn voor gelijkspanning maar voor AC-DC zijn ze er ook.
Kan je ze per straat instellen of zo.

klik

groet
Harald
Re: spanning iets verlagen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: spanning iets verlagen
Voor de verlichting de lampjes op de rode en bruine aansluiting van een trafo met rijregelaar aansluiten.

Kun je de sterkte zelf regelen
Re: spanning iets verlagen
je hebt dus een diodebrug op een trafo aangesloten.
Als het is wat je schrijft, dan probeer je dus van 16 V wisselspanning gelijkstroom te maken.
Na die diodebrug krijg je dan 16 x 1,41 = 22,5 V gelijkspanning, waar je dan 2 x 0,7 V vanaf mag trekken voor die 2 diodes die er in die diodebrug zitten. Hou je pakweg 21 V over, lijkt me niet je bedoeling.
Wat je bedoeling was, de spanning verlagen door middel van diodes, werkt alleen bij gelijkspanning en die spanningsval die je dan krijgt is afhankelijk van de stroomsterkte door die diodes, zeg maar van 0,3 tot meer dan 1V, zie het data blad van dat type. Er zijn een heleboel types met bijbehorende stroomsterkte te koop, je moet dus eerst weten hoeveel A je trafo wel niet kan leveren.
Niet zo eenvoudig dus om van 16 V (gemeten?) wisselstroom, 12 of 14 V gelijkstroom te maken.
Heb je nog niet ergens een ouderwetse dimmer, waarop je de trafo's aansluit? Als je pakweg 175 V op je 230V trafo zet komt er pakweg 12 V uit. Wisselspanning dus.
Re: spanning iets verlagen
Hallo

Koop een titan 108 trafo.
Hier kun je aan de zijkant meerdere verschillende spanningen afnemen.
Van 2 tot 16 volt.

Ideaal om de meest diverse verlichtingen op aan te sluiten.

Bart
Re: spanning iets verlagen
Lid sinds: 2015

offline
Re: spanning iets verlagen
Die 16 x 1,41 geldt alleen als je achter de diodebrug ook nog een condensator aan gaat sluiten.
Daar heeft de topicstarter het niet over, het gaat hem om de 1,4 volt spanningsverlies.
Per 10% minder spanning verdubbelt de levensduur ongeveer. Je kunt experimenteren met meerdere bruggen achterelkaar tot je een mooi lichtbeeld hebt of een spanning waar je tevreden mee bent. Een mooie lowtech uitvoering.
Re: spanning iets verlagen
als je er een (Flinke) condensator achter zet om die piekspanning (van 21V) mooi af te vlakken, kan je multimeter het ook meten.
Gloeilampen hebben niet zo'n last van die pieken, daarvoor gaat die 50Hz een beetje te snel. Maar ze branden nu dus wel op 21V ipv 16V.
Probeer eens 6 of 7 diodes achter elkaar.
Re: spanning iets verlagen
Citaat van: Bahn-AG op woensdag 28 februari 2018, 10:07:59
Koop een titan 108 trafo.
Ik gebruik (o.a.) deze ===> klik
Re: spanning iets verlagen
Lid sinds: 2010

offline
Re: spanning iets verlagen
Rob,

Diodes zijn er van klein tot groot.
Voor lage of hoge spanningen.  Voor weinig of heel veel stroom.

Wat van belang is is het vermogen van de trafo.

Nu is zo een diodebrug meestal geschikt voor een flink vermogen vandaar dat die veel wordt gebruikt als spannings verlager.
Voor een paar euro heb je een 25A exemplaar.

Leg een draad tussen de plus en min aansluiting van de diode brug.
Knip nu een van de draden uit je trafo door en sluit beide uiteindes aan op de wisselspanningspunten van de diode brug.

Dan heb je een spanningsval van 2x 0,6 volt.
Re: spanning iets verlagen
Lid sinds: 2016

offline
Re: spanning iets verlagen
voor een paar eurocentjes kan men bij conrad een spanningsregelaar kopen bijvoorbeeld van 12 volt
Re: spanning iets verlagen
Hallo Peter,

Oeps dat is wat erg lastig voor mij om te begrijpen. Ik had begrepen dat je er gewoon diodes tussen kon zetten om iets van 0.7 per diode te verlagen.
Ik ben niet zo'n elektronica wonder dus ik denk ik ga hier maar eens verder vragen. Nu weet ik het even niet meer ha ha ha.

Rob
Re: spanning iets verlagen
Hallo,

Ik gebruik 3 grote 70 VA verlichtinstrafo's en die kan ik niet regelen helaas.

Rob
Re: spanning iets verlagen
Beste Bart,

Ik heb 160 lampjes branden dus dan zou ik er minimaal 3 moeten kopen terwijl ik 70VA verlichtingstrafo's heb staan.

Groetjes Rob
Re: spanning iets verlagen
Kijk,
Zo had ik het ook begrepen in een mondelinge toelichting van iemand.
Dit is inderdaad wat ik dacht en bedoelde.

Rob
Re: spanning iets verlagen
Beste Hero,

Ik heb via Aliexpress 10 stuks van 30 A besteld voor slechts ? 5.78 daar komt dan nog ? 2,- verzendkosten bij maar dat is wel te overleven.
Daar ga ik mee experimenteren als ze binnen zijn.


Oeps ik heb een beetje alles door elkaar gereageerd geloof ik. SORRRRRY

Rob
Re: spanning iets verlagen
Lid sinds: 2010

offline
Re: spanning iets verlagen
Rob,

Ik stuur je net een Pb. :D Maar dat is al niet meer nodig lees ik.

En berichten door elkaar heen. Een naam erboven doet wonderen.

mvg, Robin
Re: spanning iets verlagen
Lid sinds: 2010

offline
Re: spanning iets verlagen
Rob,

Hoe verlopen de experimenten?

Mvg Robin
Re: spanning iets verlagen
dat is nou het voordeel van Aliexpress, je krijgt ruim de tijd om over je aankoop na te denken