Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2

Gestart door Stefanvm dinsdag 27 februari 2018, 13:30:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
Goedemiddag,

Ik heb jullie hulp nodig met de aansluiting van een viessmann uitrijsein via de decoder van Digikeijs 4018 op de CS2.

Tot dusver heb ik alles aangesloten, CV 47 geprogrammeerd op preset 8. Schakelen opzich gaat goed tussen de verschillende seinbeelden. Echter het probleem is dat de pictogrammen op de CS2 niet overeenkomen met het seinbeeld. Het lijkt wel of dat de sein een beetje zijn eigen leven bepaald. Alles is verder aangesloten conform de aansluiting zoals die beschreven staat in de handleiding van Digikeijs.

Wie heeft hier ervaring mee, en zou me uit de brand kunnen helpen? Zou het kunnen zijn dat ik een aantal stappen mis?

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,

Stefan
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
Sein andersom aansluiten? Dus wit en rood omdraaien?
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
Ik heb rood en wit omgedraaid, maar zonder goed resultaat helaas.

Het uitrijsein bevat 2 adressen. Vanuit adres 1 kan ik zonder problemen rood/groen schakelen. Maar zodra ik een pictogram van adres 2 inschakel, in mijn geval het seinbeeld rood/wit, vanuit dubbel rood, blijft deze op dezelfde stand staan. Vervolgens kan ik correct naar groen/geel schakelen. Als ik vanuit groen/geel naar groen wil schakelen, komt ineens rood/wit te staan. Naar een paar keer heen en weer schakelen kom ik weer in de stand zoals in het begin van mijn verhaal.

Ik vraag me toch af wat ik over het hoofd heb gezien. Moet ik perse alle CV?s hiervoor programmeren? Tot dusver heb ik alleen CV 47 gebruikt om de decoder op preset 8 te krijgen. Of zit het in de CS2?
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
Beste Stefan,

Een collega op het buurforum heeft er 24 pagina's over vol geschreven, https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61656.0 , wellicht dat één van de collega's op dit forum die veel weet over Digikeijs en het buurforum je verder kan helpen.

Ik heb de DR 4018 in het verleden bestudeerd, het streven naar het gebruik van zo weinig mogelijk adressen is natuurlijk zeer loffelijk, maar maakt dat de decoder met mijn centrale niet bruikbaar was, ik gebruik de LDT DB seindecoders tot volle tevredenheid.

Groet, Anne W
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
Ohw, het is een uitrijsein... 4018 is een dwergsein met maar 2 standen, dus als die contra schakelt aan je beeld, is het slechts een kwestie van draadjes omdraaien. :D

Valt wel telkens hetzelfde seinbeeld op het sein bij dezelfde stand op je central station, of loopt dat ook willekeurig door elkaar?

Groet,
Laurent
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
Beste Laurent,

Het gaat over een Viessmann uitrijsein aangestuurd door een Digikeijs DR 4018 decoder die weer "bevelen ontvangt van het CS2.

Ik denk dat het sein 4013 is, waarvan ik weet dat in combinatie met de LDT DB seindecoder het rood adres "a" rood/afbuigend is, groen adres "a" groen/rechtdoor, geel/groen adres "b" groen/rechtdoor en rood/wit (SH1) adres "b" rood/afbuigend is, zo komt het ook uit mijn Raptor.

Nu is het de vraag wat de DR4018 uitstuurt op bevelen van het CS2 en wat voor decodernummers en standen het CS2 als beval uitstuurt en daar kunnen alleen ervaringsdeskundigen antwoord op geven, overigens is wat er uit de DR4018 komt te meten met een universeelmeter.

Groet, Anne W
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
Beste Anne,

Bedankt voor je link naar Beneluxspoor. Ik heb dat met belangstelling gelezen. Ik zag daar bij iemand hetzelfde probleem.
Ik heb op mijn CS2 4 adressen geselecteerd als wissel en daar op de combinaties RO RO RO enz. ingesteld.  Ik krijg alle seinbeelden te zien nl. (dubbel) Rood, Groen, Groen/Geel en Rood/Wit. Zodra je van de wissel een uitrijsein maakt, heb je 2 adressen terwijl je er volgens mij eigenlijk 3 nodig hebt.
Blijkbaar is het uitrijsein op de CS2 niet te gebruiken???

Tot zover allen bedankt voor de reacties.

Groet, Stefan
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
Het uitrijsein wel ,maar de preset in de decoder niet.
Die is dacht ik voor een hoofdsein.

Krijg je het normale deel van het sein wel werkend?
Het rangeer rood en wit kun je dan mogelijk anders aan sturen

Ik heb geen weleens de decoder op 16 Kanaal schakel modus gezet.
Dan kun je elke led (of groepje leds) met een los adres aansturen.

En dan de juiste waardes rood/ groen bij een sein ingevoerd voor elk Seinbeeld.
Maar dat was niet op een CS.
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
Beste Stefan,

Mijn ervaring met het CS en de DR decoders zijn minimaal, de LDT decoder doet het met twee adressen:

adres A rood: twee rode lampen branden, rest uit
adres A groen: één groene lamp brandt, rest uit
adres B rood, één rode lamp en twee witte lampen branden, rest uit
adres B groen, één groene en één gele lamp branden, rest uit

Het zijn eigenlijk twee vraagstukken:

wat zendt het CS uit aan digitale opdrachten

wat verwacht de decoder aan opdrachten en hoe moeten de draden aangesloten zijn (bij de LDT decoder heeft elke lamp zijn eigen aansluiting)

Het lijkt me sterk dat er op ons forum niemand is die de combinatie CS/DR decoder goed, mocht dat toch zo zijn: registreer je even bij de buren, daar zit wel meer ervaring met de DR decoder, maar minder met het CS

Groet, Anne W
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
Hier kan ik nog wel iets over zeggen: Je CS gaat uit van de Profiseinen 763xx en 764xx. Deze gebruiken tot 2 Adressen per sein, dus op een paal met hoofd en voorsein kan je 4 adressen kwijt. Een paal met uitrijsein wil gewoon 2 adressen hebben, heeft 4 standen. Wil je dus van de plaatjes van het Profisein gebruik maken, dan zul je die logica moeten volgen. Gezien het feit dat groen op keuzeadres 2 bij het inrijsein zorgt dat je HP2 als signal krijgt, gok ik dat dit bij de uitrijder ook zo is en dat rood op keuzeadres 2 zorgt voor HP0/SH1, waar rood op keuzeadres 1 zorgt voor HP00. Met de Weichei's red ik het om de logica van Märklin in ieder geval bij het normale inrijdsein en voorsein te volgen. Het uitrijdsein van Viessmann moet ik nog steeds aansluiten aan een WeichZwei.

Ik heb de twee inrijders, van Viessmann met WeichZwei en van Märklin, 76393, afgelopen jaar eens naast elkaar gelegd. Wellicht helpt het:


EDIT: Wat ik overigens gedaan heb, is de aanbevolen logica gebruikt door er diodes in te zetten. Hierdoor is iedere uitgang een seinbeeld geworden. Wellicht helpt dat bij jou ook? Want ik heb het gevoel, als ik het goed begrijp, dat de DR4018 de uitgangen kan combineren tot seinbeelden, dus slimmer is.
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
Dus als het CS twee adressen gebruikt per sein (zonder voorsein) dan klikt het me logisch in de oren dat ze dezelfde adresvolgorde gebruiken als de LDT decoder, maar ja de logica in modelspoorland is soms ver te zoeken.

Als Stefan nu een wisseldecoder en een wissel met aandrijving heeft liggen dan zou hij eens kunnen gaan experimenteren met het uitvinden op welk adres het sein nu Hp1 geeft.

Groet, Anne W
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
Wat ik doe, ik heb er diodes bijgezet. Daardoor kan ik 1 uitgang gebruiken als 1 seinmogelijkheid. Wat Stefan wil, als ik het goed begrijp, en wat ook mogelijk is met de DR4018, is dat de decoder de slimme software uit de seinmast van Märklin na doet en dus zelf de uitgangen toe wijst.
Sein 4013 van Viessman heeft 5 aansluitdraden en een gezamenlijke plus. 2x rood, 1x wit (voor 2 LED's), 1x geel en 1x groen. Om HP00 te tonen, moet alleen 2x rood aan. Om HP0/SH1 te tonen, moet 1x rood aan en 2x wit. Om HP1 te tonen, moet 1x groen aan. Om HP2 te tonen, moet groen en geel aan. Wat ik doe, is dit met diodes schakelen. 1 Uitgang, paar diodes erbij en de stroom gaat naar de juiste LED's. Wat Stefan wil, is dus dat de decoder de juiste uitgangen toe wijst. Dus bij HP00 2x rood aan zet, maar bij HP0/SH1 1x rood en 2x wit.
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
Citaat van: Laurent op zaterdag 03 maart 2018, 12:36:51

Wat Stefan wil, als ik het goed begrijp, en wat ook mogelijk is met de DR4018, is dat de decoder de slimme software uit de seinmast van Märklin na doet en dus zelf de uitgangen toe wijst.


Preset 8 van de DR4018 geeft de juiste beelden over 4 pinnen. Maar Marklin houdt zijn klantjes dom en stop de intelligentie in de seinen, de centrales van M* zijn daar op gebaseerd. Met het uitrijsein kom je dus niet weg.

Gr, Ben.
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
Beste Stefan,

Je bent nu in contact met twee ervaringsdeskundigen die je verder kunnen helpen als dat mogelijk is.

Groet, Anne W
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
Citaat van: Ben den Hollander op zaterdag 03 maart 2018, 13:27:03
Citaat van: Laurent op zaterdag 03 maart 2018, 12:36:51

Wat Stefan wil, als ik het goed begrijp, en wat ook mogelijk is met de DR4018, is dat de decoder de slimme software uit de seinmast van Märklin na doet en dus zelf de uitgangen toe wijst.


Preset 8 van de DR4018 geeft de juiste beelden over 4 pinnen. Maar Marklin houdt zijn klantjes dom en stop de intelligentie in de seinen, de centrales van M* zijn daar op gebaseerd. Met het uitrijsein kom je dus niet weg.

Gr, Ben.
Als ik dit dus goed begrijp, Ben, dan zal Stefan ook aan de diodes moeten? Immers heeft de uitrijder 4013 van Viessman 5 aansluitpunten en een gezamenlijke +. Dan is je claim niet terecht en doet Märklin hetzelfde als Digikeijs, alleen doet Märklin het alvast voor zijn klanten (a 100 euro) terwijl Digikeijs je het zelf laat doen).

Groet,
Laurent
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
 @citaat Digikeijs: preset instellen en klaar.



Koploper (of iTrain): seinbeeld instellen en klaar. Ik doe niets in centrales, heb me er nooit in verdiept en heb het ook niet nodig. Een centrale is voor mij slechts een doorgeefluik.
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
Ah, ik heb een diode meer nodig, ook tussen geel en groen nog, als ik hem schakel op de Weichei. Is de DR4018 dus toch iets slimmer, alhoewel ik dat ook wel in kan programmeren in de assembler code :D :D
Maar die volgt inderdaad dus gewoon dezelfde logica als de Märklin centrale. Ik stuur een seinbeeld en de chip zorgt ervoor dat de juiste pootjes schakelt worden.
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
Maar jij rijdt "met de hand". Je centrale zal samen met de decoder voor een correct seinbeeld moeten zorgen. Wellicht geldt dat ook voor Stefan.
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
De decoder krijgt de opdracht van de centrale en wil je dat de seinbeelden overeen komen, dan zal je met de decoder ervoor moeten zorgen dat deze voldoet aan de verwachting van de centrale, als je een grafische centrale hebt. Als ik het e.e.a. aan de IB hang, maakt het niet uit aan welke kleurtjes ik het zooitje koppel. Kan ik ook gewoon rood1 t/m rood4 pakken als mij dat handiger zou lijken.

Met mijn beperkte ECOS ervaring kan het zijn dat ik ernaast zit, maar volgens mij volgen ESU en Matrix dezelfde logica bij meervoudig aangedreven wissels, seinen e.d.

Overigens rij ik in Duitsland ook met de hand, maar baansturing in de stations wel via Rocrail (met LN Interface het LN op). Daar 1 sein toegepast dat ook inderdaad toe te wijzen was. Computerprogramma's zijn daar iets eenvoudiger in, alhoewel ik betwijfel of de mogelijkheid van ieder seinbeeld op een ander adres daar ook bestaat.
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
Mijn conclusie uit de prentjes gepubliceerd door Ben, wat LDT doet 5 lampen, elk met hun eigen draad, in verschillende seinbeelden aansturen kan dus niet zonder hulpmaatregelen, simpel omdat er per decoder nummer maar twee aansluitingen zijn.

Groet, Anne W
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
De digikeijs preset in de decoder is een 3 bits seinaansturing.
Dus 8 standen door een combinatie van 3 adressen. Zie tabel in de handleiding.
Het 4e adres kan de verlichting op halve intensiteit zetten.

Wil het werken
Dan moet wat je stuurt wel aan beide zijdes het zelfde beeld willen geven. 
Anders gaat t mis zoals hier.
Daar worden andere waardes verstuurd als dat de decoder nodig heeft.

In veel sturingsprogrammas kun je de aanstuur waardes wel gewoon aanpassen naar eigen ( decoder) wens.
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
Maar je hebt maar 4 standen bij het uitrijsein, 2 adressen.
Re: Aansluiting uitrijsein (viessmann) met Digikeijs 4018 en CS2
Nee Marklin gebruikt maar twee adressen de preset in de decoder 3. Daarom klopt het niet.
Ik heb de aspect tabel in de handleiding even bekeken.

Een mogelijke oplossing is in het CS een extra wissel aan te maken op het adres 1 hoger als de twee seinadressen.

Die zet je eenmalig op rood.

Dus sein aansturen op 1 en 2. Dummy stand 3e bit rood. ( dat doet die niet bestaande wissel)

Dan schakelt je CS tussen de seinbeelden die je wil zien.

Het volgende sein zit dan op adres 5 en 6.   Adres 7 weer op rood. Met adres 8 kun je dan van dat sein de verlichting op de avondstand zetten.

Mvg Robin.