Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Motorpost 3689 ombouwen

Gestart door Steem maandag 26 februari 2018, 22:56:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Motorpost 3689 ombouwen
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Motorpost 3689 ombouwen
Ik heb een 3689 met daarin een oude drum collector motor die ik wil gaan vervangen door een 60941. Omdat ik met de ombouw van een 37644 ook een decoder "over" heb vraag ik mij af of ik dan ook meteen de decoder kan vervangen. Het voordeel is volgens mij "alleen" dat de loc instelbaar wordt via de MS2 en MFX krijgt. Ik zou echter niet weten wat ik anders met de decoder moet en genoemde verbetering vind ik zelf wel waardevol.

Ik zie alleen niet zo snel hoe ik dit moet aanpakken (en of dit mogelijk is). De kleuren op de (dip switch) decoder die er nu in zit komen net niet helemaal overeen met die van de 37644. Rood, bruin, grijs, geel, blauw en groen zit op beide decoders, maar op de dip switch zit er ook nog een zwarte draad, en op die van de 6400 zit dan weer een oranje draad. Is deze decoder überhaupt in de motorpost te plaatsen of moet ik dan echt op zoek naar iets anders?

Verder staat er volgens de wiki dat het model cabineverlichting heeft middels en steeklampje. Echter zowel op de foto's in de wiki en in mijn eigen model zie ik geen steeklampje of zelfs een aansluiting ervoor. Wel staat er op de wiki ook een foto met de cabineverlichting in gebruik. Mis ik iets?



^ De ingewanden van de 3689



^ Printplaat en decoder van de 37644
Re: Märklin Motorpost 3689 ombouwen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Märklin Motorpost 3689 ombouwen
Is wel te doen, even in je achterhoofd houden dat de kleuren draad van tante M- en ESU absoluut niet zijn te vergelijken.

Ja zal de decoder uit de 6400 middels CV's moeten programmeren. Alleen geen idee of je dit gaat lukken, het is een typische geprogrammeerde tante M* decoder waar weinig aparts mee valt te doen.
Re: Motorpost 3689 ombouwen
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Motorpost 3689 ombouwen
Oké maar beide decoders zijn in dit geval toch van tante M?
Re: Motorpost 3689 ombouwen
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Motorpost 3689 ombouwen
De decoder op de foto zijn resp. Marklin 6080 (in de MP) en een oem Esu uit de 6400.

Hou rekening met de leds in de lichtprintjes. Deze zijn zonder voorschakelweerstand, die moet je tussen de ESU en de print plaatsen (min 1k5).
OEM's Esu decoders werden door Esu met Marklin kleuren geleverd. Maar checken is beter, daarvoor gebruik je de Lokpilot V3 handleiding.

Jan-Peter
Re: Motorpost 3689 ombouwen
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Motorpost 3689 ombouwen
Hallo,

de originele decoder uit de 6409 is een Lopi M4 1.3, 1 van de eerste mfx decoders, let wel je moet de mP vooraf wel aanpassen met een Esu of beter nog een Hoogvermogen ombouw set met Hamo magneet, uiteraard ga ik dezelfde decoder ook hergebruiken in een ander locje.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Motorpost 3689 ombouwen
Hier het schema voor de motorpost.
grt. Jo
Re: Motorpost 3689 ombouwen
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Motorpost 3689 ombouwen
Steven,
Ik heb mijn 3389 (analoge variant van de 3689) ook omgebouwt met een hoogvermogen motor en er een esu decoder in gemonteerd. Echter is de motor set die in de mp past niet 60944 maar 60941.
En over dat lampje als interieur licht, in sommige modellen schijt die wel te zitten. Weet niet precies welke. Maar het valt er wel in te maken, fiting en lampje aanschaffen en draden aansluiten, of je hangt een ledstrip in de kap bij de ombouw voor verlichting in de hele bak ;)
Misschien interessant om door te nemen?
ombouwen motorpost
Re: Märklin Motorpost 3689 ombouwen
Steven,

Die decoder uit de 6400 is dezelfde die we hier ooit in je 1100 hebben gezet.

Mvg Robin
Re: Motorpost 3689 ombouwen
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: Motorpost 3689 ombouwen
Hallo Steven,

Op de foto's zie ik mijn eigen motorpost, exact hetzelfde.
Die heb ik een jaar geleden omgebouwd met het setje 60760.
Als ik de prijzen bij Conrad zie dan is de 60760 13 euro duurder dan de 60941.
Of te wel voor 13 euro een goede decoder erbij. Een jaar geleden was het verschil maar 6 euro.
Bovendien heb ik binnenverlichting aangebracht met de ledstrip 73400.
Deze ledstrip aangesloten aan de ene kant op de oranje draad en de andere kant
met 2 diodes aan de grijze en gele draad. Heb wel de strip voor de bovenleiding weggehaald,
die gebruik ik toch niet.

De motorpost rijdt als een zonnetje. Ook de optrek en afremvertraging is soepel in te stellen
met de MS2 waarmee dacht ik jij werk. De motorpost kan ongelovig hard rijden maar ook kruipen.
En de verlichting staat heel leuk.

De ombouw is simpel, alles past precies en de decoder aansluiten aan het aansluitprintje.
Re: Motorpost 3689 ombouwen
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Motorpost 3689 ombouwen
De meningen over de 60760 zijn verdeeld: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=47327.0
Een Esu decoder levert betere prestaties.
Re: Motorpost 3689 ombouwen
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Motorpost 3689 ombouwen
Bedankt voor de tips en informatie allemaal. Hier moet het vast allemaal mee lukken!

@Leen - Ik heb een decoder over, dus het is zonde dan een decoder aan te schaffen.

@Robin - Dat is handig om te weten. :)

@Tim - Robin had mij ook al op de ombouwset gewezen en ik heb het aangepast in mijn startpost maar heel erg bedankt! Scheelt mij weer wat gedoe (en ik dacht nog wel dat ik goed had gekeken welke ik moest hebben). Dat wiki artikel is ook heel erg bruikbaar.
Re: Motorpost 3689 ombouwen
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Motorpost 3689 ombouwen
Citaat van: Steem op maandag 26 februari 2018, 22:56:20
Verder staat er volgens de wiki dat het model cabineverlichting heeft middels en steeklampje. Echter zowel op de foto's in de wiki en in mijn eigen model zie ik geen steeklampje of zelfs een aansluiting ervoor. Wel staat er op de wiki ook een foto met de cabineverlichting in gebruik. Mis ik iets?

Volgens mij niet, mijn 3689 heeft ook geen binnenverlichting, denk een foutje in de wiki.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Motorpost 3689 ombouwen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Motorpost 3689 ombouwen
Eerste uitvoering van de mP, (de 3389/3689) heeft geen interieurverlichting.

Mvg. Marcel
Re: Motorpost 3689 ombouwen
Citaat van: brund55 op dinsdag 27 februari 2018, 11:10:38
De meningen over de 60760 zijn verdeeld: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=47327.0
Een Esu decoder levert betere prestaties.

Mijn enige 60760 ervaring is in een motorpost. Na ombouw reed die 300 km volgens koploper bij een ijking.
Na terug brengen tot normale snelheid reed het op de decoder voor geen meter meer.
Dus zet die decoder er maar niet in.


Om zeker te zijn van je draad kleuren kun je op je print uit die 6400 even kijken of groen en blauw naar de motor aansluitingen lopen.
Is dat zo heeft de decoder Marklin draadkleuren.
Re: Motorpost 3689 ombouwen
Zit er geen mtc21 voetje aan de decoder? Zo ja dan zou je een ESU mtc21 dragerprint kunnen gebruiken.
Heb zelf laatst ook een decoder uit mijn MAK gehaald en daar bleek gewoon een lopi 3 M4 in te zitten fabrieks af.