Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Nieuw baanplan op zolder

Gestart door Arie Jan maandag 26 februari 2018, 17:03:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw baanplan op zolder
Arie Jan
gast

Nieuw baanplan op zolder
Al een poosje ben ik bezig met het maken van een plan voor een baan. Meerdere plannen gemaakt maar eindelijk gaat het er nu toch van komen!

Bijgevoegd een plaatje van het baanplan en van de bak die op zolder moet komen. Hieronder wat specs:

Doel: Met name rijden en een beetje rangeren
Afmetingen: 3.46 bij 1.20
Tijdperk: Meerdere door elkaar met name wel gebaseerd op stoomlocjes.
Bediening: Marklin MS3

Het baanplan is nog niet naar wens. Ik ben nog hard aan het nadenken om een boven en onderbaan te maken i.p.v. een doodlopend stuk naar boven. Graag jullie meningen / verbeteringen / commentaar! Schroom niet...
Re: Nieuw baanplan op zolder
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuw baanplan op zolder
In het ontwerp lopen alle rechte sporen horizontaal of verticaal. Voor iets meer dynamiek dacht ik aan één of meer schuine sporen.

De details van het ontwerp zijn helaas net te klein om ze goed te zien. Als ik de nummers zou kunnen lezen zou ik iets kunnen ontwerpen om te illustreren wat ik bedoel. Heb je een plaatje met leesbare nummers? En wat voor soort rails gebruik je?
Re: Nieuw baanplan op zolder
Gerrit-1959
gast

Re: Nieuw baanplan op zolder
Hallo,

Ik ben het wel met Rob eens. Er is meer te maken van de beschikbare ruimte. Maar eerst even iets meer informatie kan helpen. Je wil met name rijden en een beetje rangeren.
- over het rijden geef je aan meerdere door elkaar. Dan is een schaduwstation met opstelsporen voor diverse combinaties aan te raden.
- als je tegengesteld wil rijden is een dubbel spoor nodig en moet je kiezen of je links of rechts wil gaan rijden.
- wil je goederentreinen en personentreinen?
- wil je automatiseren?
- wat en hoeveel wil je rangeren?
- komt er een station?
- rangeren op hoogte is niet algemeen. Waarom deze keuze?
En zo zijn er nog wel wat vragen te bedenken.
Re: Nieuw baanplan op zolder
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Nieuw baanplan op zolder

Hoi Arie Jan,

Wat je ook plant, je gaat vet problemen krijgen met de bereikbaarheid van de achterste sporen.
De diepte van 1.20 meter zorgt ervoor, dat je armen zo'n 30-40cm te kort zijn om er goed bij te kunnen.
Je zou de hele "kist" op wielen moeten zetten en van achter open.

Grtz Tony
Re: Nieuw baanplan op zolder
Bedankt voor het meedenken! De kist kan ook naar voren worden geschoven. Op de tekeningen niet duidelijk te zien maar er komt een aparte achterwand en zijkanten in zodat de bak in zijn geheel naar voren kan worden geschoven. Hieronder nog 2 tekeningen op basis van jullie opmerkingen.

Tekening 1: De baan op grond niveau. De buitenste banen lopen omhoog om achteraan op 10cm uit te komen. Dit is met een maximale stijging van 3 procent gedaan.

Tekening 2. Dit is het bovenste niveau welke dus op 10cm komt. Dit wordt een afneembare plaat zodat in geval van nood de onderste sporen bereikt kunnen worden. Uit het zicht en achteraan komen dus ook geen wissels om het tot een minimum te beperken.

Om op de vragen van Gerrit terug te komen.
- Het rijden is met name rondjes rijden. Opstellen kan boven en dan naar de juiste baan toe rijden. (Voor zoon van 6)
- Met name goederentreinen (Kolen, tijdperk 3)
- Automatiseren in de zin van wissels elektrisch met bediendingspaneel en locs digitaal / delta met MS3.
- Rangeren zal met max van 3-4 korte karretjes worden.
- Stations komt op het bovenste niveau en zal een klein stationnetje worden.

Maar ik zit met beperkte hoogte. Daarom dit ontwerp en om het makkelijk bereikbaar te houden. Ik zie ook je opmerking er is meer te maken van de ruimte? Dan ben ik benieuwd hoe? Heb er al wat uurtjes denkwerk inzitten. Achterkant bak is maximaal 22cm hoog namelijk.

Bedankt en tips / opmerkingen zijn erg welkom!

-
Re: Nieuw baanplan op zolder
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Nieuw baanplan op zolder
Hoi Arie Jan,

Je vergeet nog 1 ding te vermelden, het doel is ook om met meerdere (minimaal 3) treinen tegelijk te kunnen rijden zonder dat de kids de boel op elkaar klappen...... Daar heb je mooi rekening mee gehouden in het ontwerp ;-) sterker nog, je kunt er nu met 4 tegelijk rijden :thumbup: :thumbup:
Re: Nieuw baanplan op zolder
Gerrit-1959
gast

Re: Nieuw baanplan op zolder
Hallo Arie Jan,

Jouw tafel wordt 3,45 m en je hebt het over een afneembare plaat. Op één of andere manier moet je dan ook iets bedenken waarmee je deze plaat weer nauwkeurig kunt centreren om een goede aansluiting te krijgen tussen boven en onder spoor. Ook moet je iets bedenken, hoe je de railovergangen gaat construeren en iets waarmee je de elektrische verbindingen kunt realiseren.
Dit lijkt mij al met al een behoorlijke uitdaging.
Hoe hoog gaat het hoogste niveau komen te liggen? Misschien ligt daarin wel een eenvoudiger oplossing met mogelijk mooier resultaat.
Re: Nieuw baanplan op zolder
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Nieuw baanplan op zolder
Volgens mij staat er in de tekst van Arie Jan dat de baan op 10cm komt.

Je zou ook de baan op een ondergrond vast kunnen zetten en de gedeelten waar géén spoor komt verwijderbaar maken, zo kun je overal bij zonder dat je spoor koppelbaar gemaakt hoeft te worden.
Re: Nieuw baanplan op zolder
Gerrit-1959
gast

Re: Nieuw baanplan op zolder
Volgens mij is er een afstand tussen boven en onder van 10 cm. @citaat
Re: Nieuw baanplan op zolder
Ruimte tussen onderplaat en bovenplaat van allebei de onderkanten rails zijn 10cm. Wat PEter zegt lijkt mij een goed idee om een soort spiraal te zagen en die vast te leggen en zodoende alleen de tussenruimte uitneembaar maken.

Met de bovenplaat uitneembaar maken was het idee om de rails door te slijpen en met stekkers deze weer aan te koppelen. Mocht je dan de plaat weghalen dan hoef je alleen de stekkers nog los te koppelen.

Bedankt voor de input!

@Gerrit jij had het erover dat er met deze ruimte zoveel meer te doen was? Dan ben ik benieuwd hoe jij dat ziet met ook genoeg rails om lekker voor de kids rondjes te scheuren met hun eigen locs?
Re: Nieuw baanplan op zolder
Gerrit-1959
gast

Re: Nieuw baanplan op zolder
Hoe hoog komt de onderplaat van de vloer?
Re: Nieuw baanplan op zolder
Gerrit-1959
gast

Re: Nieuw baanplan op zolder
Voor je 'groene' spoor de wissels omgedraaid en extra opstelspoor. Voordeel: hellingshoek daalt naar 2,7%
Re: Nieuw baanplan op zolder
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuw baanplan op zolder
Citaat van: Gerrit-1959 op dinsdag 27 februari 2018, 09:04:36
- als je tegengesteld wil rijden is een dubbel spoor nodig en moet je kiezen of je links of rechts wil gaan rijden.
@Gerrit
Dat je dubbelspoor nodig hebt om tegengesteld te rijden, lijkt me een digitaal inzicht voor een digitaal model met bekrompen beperkingen.
Analoog kun je prima met enkelspoor in beide richtingen rijden. Het vergt wel bepaalde aanpassingen aan de besturing. Digitaal ook. Dus je zult deze zin iets anders hebben bedoeld dan ik eruit opmaak.
Re: Nieuw baanplan op zolder
Ha Gerrit,

Dat van die wissels omdraaien is een goed idee. Alleen van het extra opstelspoor zal helaas niet passen. Voor jullie beeldvorming heb ik alles over elkaar heen gelegd. Het rode is dus het bovenste niveau op 10cm.
Re: Nieuw baanplan op zolder
Gerrit-1959
gast

Re: Nieuw baanplan op zolder
Idee voor boven? Met keerlussen. En waarom kan het extra opstelspoor niet? Is mij niet helder.
Re: Nieuw baanplan op zolder
Ha Gerrit,

Dank voor het meedenken! Het idee is dat de onderste banen aan de zijkanten uit en in een berg gaan rijden en dat het bovenste gedeelte op een berg / heuvel ligt. Als je de onderste 3 banen zien en daarboven de rode is het idee om daar een rotswand te maken zodat de onderste banen aan de voorkant goed in het zicht zitten. Met jou idee ga ik ruim over de onderste banen heen waardoor die uit het zicht verdwijnen...
Re: Nieuw baanplan op zolder
Gerrit-1959
gast

Re: Nieuw baanplan op zolder
Ok, succes dan met jouw plannen. Het verhaal, wat jij nu beschrijft, was mij niet duidelijk.
Re: Nieuw baanplan op zolder
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuw baanplan op zolder
Ik heb me even uitgeleefd en hier is het resultaat.

Het station op de voorgrond van de basislaag ligt nu 5,5 cm hoger dan de lange rechte stukken aan de achterkant. De verbindende bochten stijgen met 3%. Op het punt waar ze de tunnel uitkomen is het 2,75 cm hoger. Het verschil in de buitenste bochten, gerekend vanaf de wissel in het station tot aan de rechte stukken aan de achterkant, is nog eens 6 cm. En tenslotte zag ik dat er links en rechts nog aardig wat ruimte over was, die heb ik ook maar gebruikt.


De grootste veranderuingen zitten in de bovenlaag. Het meest opvallende is waarschijnlijk de schuine verbinding van voor naar achter. Hiermee wordt het voor de treinen mogelijk om te keren. Omdat het maar één schuine verbinding is, kan een eenmaal gekeerde trein alleen achteruitrijdend  opnieuw omkeren. Zo'n beperking is jammer, maar ja, het is nú al vol, met een dubbele keerlus wordt het nog voller.

Een belangrijke wijziging is dat de bovenste laag uitgerekt is door de 180° bochten links en rechts verder uit elkaar te schuiven. Ze liggen nu voor iets meer dan de helft boven de bochten in de tunnels van het basisniveau. Dit schept een hoop ruimte en daarmee heb ik langere rangeersporen en een langer inhaalspoor op de voorgrond gemaakt. En bovendien kwan die ruimte mooi van pas voor de eerder genoemde schuine verbinding.

Als ik de benodigde stijgingen goed heb berekend, komt het nergens boven de 3% en zit er tussen sporen die boven elkaar liggen overal minstens 10 cm.

Re: Nieuw baanplan op zolder
Gerrit-1959
gast

Re: Nieuw baanplan op zolder
CiteerJan22: Dat je dubbelspoor nodig hebt om tegengesteld te rijden, lijkt me een digitaal inzicht voor een digitaal model met bekrompen beperkingen.
Analoog kun je prima met enkelspoor in beide richtingen rijden. Het vergt wel bepaalde aanpassingen aan de besturing. Digitaal ook. Dus je zult deze zin iets anders hebben bedoeld dan ik eruit opmaak.
Ieder zijn ding, Jan. Op een klein oppervlak vind ik persoonlijk het toepassen van enkelspoor en tegengesteld rijden niet erg mooi. In mijn beleving haalt het de dynamiek weg.
Re: Nieuw baanplan op zolder
Ziet er goed uit! Ik ga het eerst nu eens opnieuw intekenen met de rails die ik al bezit. Dan kan ik het in delen gaan bouwen en aanschaffen! Ontzettend bedankt en volgende ontwerp waar ik zeker die van Seelmettreintjes meeneem zien jullie z.s.m. verschijnen.

De bouw van de bak is inmiddels gestart. Zodra daar wat foto waardig van is deel ik deze!
Re: Nieuw baanplan op zolder
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuw baanplan op zolder
Ik heb de onderste laag nog wat aangepast, misschien heb je er iets aan.

- De wissels aan de voorkant liggen wat anders, waardoor een trein nu gemakkelijk van het voorste naar het derde spoor kan gaan en omgekeerd.
- De bochten liggen nog iets verder naar buiten, waardoor de bocht van de bovenlaag minder dan 90° boven de binnenbocht van de onderste laag loopt. Daardoor kan de tunnelingang iets opgeschoven worden, en blijft er iets meer ruimte tussen onder en bovenlaag. Of de bovenlaag kan wat lager; bijna overal op +12 cm past waarschijnlijk wel.

Bij de bovenlaag hoeft alleen het achterste stuk iets aangepast te worden, maar da's heel simpel: het is precies 12 rechte rails 24188, dus de twee wissels voor de aftakking naar de bovenlaag kunnen mooi in het midden.

Bij het tekenen heb ik uiteraard nauwelijks rekening gehouden met wat jij aan rails hebt. Ik heb aangenomen dat je al minstens één en misschien wel twee paar meegebogen wissels hebt, daarom heb ik die gebruikt. Verder ben ik gewoon m'n gang gegaan. Het gaat er om dat jij ideeën krijgt waarmee je zelf iets kunt beginnen. Ik vind het volkomen logisch dat je daarbij het materiaal wilt gebruiken dat je al hebt. Aan de andere kant kan het natuurlijk beter uitkomen door bepaalde rails toch maar niet te gebruiken. Persoonlijk vind ik ruime bochten mooi, daarom hou ik nogal eens rails R1 over bij mijn pogingen om m'n eigen baan te ontwerpen...
Re: Nieuw baanplan op zolder
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuw baanplan op zolder
Ik kreeg nog een idee en kon het niet laten om de basis nog een keertje aan te passen.

Door wat met de hoogtes te spelen kan het derde spoor van voren vlak boven het 0-niveau komen. En dat biedt dan mooi de gelegenheid om een verborgen keerlus neer te leggen, eentje die de andere kant op werkt dan de zichtbare!

Vanaf de voorkant gaat de aftakking meteen ondergronds. Het enige nadeel dat ik zie is dat hierbij een wissel in het verborgen deel ligt, het deel dat wat lastiger te bereiken is. Als een trein wil ontsporen, moet 'ie dat maar ergens anders doen :).
Re: Nieuw baanplan op zolder
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nieuw baanplan op zolder
Top, met die tweede keerlus!
Re: Nieuw baanplan op zolder
Dat idee met die 2e keerlus vind ik een top idee! Klopt hieronder het lijstje wat ik nu heb:

12* - 24130
6* - 24330
20* - 24172
20* - 24188
4* - 24244
8* - 24230
2* - 24611
6* - 24612
1* - 24624
2* - 24977
2* - 24671
2* - 24672

Uiteraard veel te weinig maar dat komt goed hebben we een doel om naar toe te werken! En vandaar ook de opmerking het liefste verwerk ik al het bestaande eerst in de baan en koop ik de rest in gedeeltes bij.

Heb je de layout toevallig ook in Scarm?
Re: Nieuw baanplan op zolder
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuw baanplan op zolder
Nee, Scarm gebruik ik niet. Ik heb een paar programma's uitgeprobeerd, maar bij Scarm liep ik al snel tegen de beperking van 100 rails aan. Ik ben er nog niet achter welk ontwerpprogramma ik het prettigst vind. Eigenlijk ben ik van geen enkel programma onder de indruk, maar voorlopig gebruik ik de demo-versie van WinTrack plus een zelfgemaakte Excel sheet waarin ik wat dingetjes kan uitrekenen.

Ik zal eens naar jouw lijstje kijken. Dat je nog lang niet genoeg hebt voor jouw baan is gunstig, des te minder je hebt, des te meer vrijheid bij het ontwerpen.
Re: Nieuw baanplan op zolder
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuw baanplan op zolder
Behalve twee rails 24230 en één 24224 zat alles er al in. Ik heb het ontwerp wat aangepast en de 24230 er in verwerkt, de 24224 niet. Als je wilt, kun je die gebruiken in een zijspoor. Omdat je al veel meer rechter- dan linkerwissels hebt, heb ik het geheel gespiegeld, da's handiger als je besluit uitbreidingssets te kiezen. Da's immers wat goedkoper dan losse rails. Voor het nieuwe plan zijn 9 rechter- en 6 linkerwissels nodig.

Ik heb nog wel wat meer veranderd, maar dat is vooral zodat je nog wat meer mogelijkheden hebt om uit te kiezen. Ik heb met name wat meer engelse wissels gebruikt. Daarbij moet ik wel opmerken dat, van de wissels die ik zelf heb, de engelse het meest gevoelig zijn voor ontsporingen. Maar ik vind ze erg handig bij het ontwerpen en dus gebruik ik ze. Kijk maar wat je er van vindt.

Voor wat betreft de hoogtes: het bovenste deel kun je op een plaat bevestigen die, met uitzondering van de achterste rail, achteraan 11,5 cm en vooraan 12,5 cm hoger ligt dan de basis. Wel zo gemakkelijk, lijkt me.

Tenslotte nog een tip voor als je uitbreidingssets met wissels gaat kopen: vraag de winkelier of je, tegen bijbetaling, andere rails mag kopen in plaats van de 24224. Heb ik ook een paar keer gedaan.
Re: Nieuw baanplan op zolder
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Nieuw baanplan op zolder
Mooi plan op beperkt oppervlak!
Re: Nieuw baanplan op zolder
Gerrit-1959
gast

Re: Nieuw baanplan op zolder
Hallo Arie Jan,

Kon het niet laten. Keerlussen naar beneden gebracht, waardoor er veel rangeeropties te bedenken zijn. Voorbeeld bijgevoegd en onderstaand een materialenlijst.

Rails
24001, H0 Märklin C, Stootblok 0mm.   6
24064, H0 Märklin C, Rechte rail 64.3mm.   4
24071, H0 Märklin C, Rechte rail 70.8mm.   9
24077, H0 Märklin C, Rechte rail 77.5mm.   3
24094, H0 Märklin C, Rechte rail 94.2mm.   7
24130, H0 Märklin C, Gebogen rail straal 360mm, hoek 30º   35
24172, H0 Märklin C, Rechte rail 171.7mm.   10
24188, H0 Märklin C, Rechte rail 188.3mm.   16
24206, H0 Märklin C, Gebogen rail straal 437.5mm, hoek 5.7º   1
24224, H0 Märklin C, Gebogen rail straal 437.5mm, hoek 24.3º   1
24229, H0 Märklin C, Rechte rail 229.3mm.   10
24230, H0 Märklin C, Gebogen rail straal 437.5mm, hoek 30º   14
24360, H0 Märklin C, Rechte rail 360mm.   42
24611, H0 Märklin C, Wissel links 188.3mm. (handbediening)   8
24612, H0 Märklin C, Wissel rechts 188.3mm. (handbediening)   12
24620, H0 Märklin C, Hele Engelsman 188.3mm. (handbediening)   2
24671, H0 Märklin C, Meegebogen wissel links 30º (handbediening)   2
24672, H0 Märklin C, Meegebogen wissel rechts 30º (handbediening)   2
24711, H0 Märklin C, Wissel links 236.1mm. (handbediening)   2
24712, H0 Märklin C, Wissel rechts 236.1mm. (handbediening)   2
Re: Nieuw baanplan op zolder
Ha Gerrit en Rob,

Dat ziet er gewoon top uit allebei! Ontzettend bedankt! Hier kunnen we wat mee tenminste. Ik ga er hard over nadenken en het natekenen in Scarm. Als ik een nieuw ontwerp heb op basis van jullie tekeningen laat ik deze zien!

Bedankt!
Re: Nieuw baanplan op zolder
Gerrit-1959
gast

Re: Nieuw baanplan op zolder
Met nummers. Tekent wat gemakkelijker na.