Het was me eerst niet eens opgevallen, maar kwam er op een gegeven moment achter dat rijtuigen ook nog al eens iets kleiner zijn dan 1:87. Stoort me totaal niet.
Op dit moment ligt m'n baan nog op de vloer, maar op termijn denk ik aan een vaste baan, met bergen en scenery. Dat is niet te doen op schaal 1:87. Zelfs een klein bergje past niet in mijn huis: een kamerhoogte van 2,30 m komt overeen met 200 m, da's een heuveltje - of eigenlijk niet meer dan een uit de hand gelopen molshoop!
Ook de afstanden kloppen vaak niet. Als vaste baan denk ik aan een hoofdstation en een klein bergstationnetje. Op een modelbaan is 10 meter al een enorme afstand (zoveel ruimte heb ik bij lange na niet, het is maar een voorbeeld), maar desondanks komt dat slechts overeen met 870 meter. Zo dicht ligt er in werkelijkheid natuurlijk nooit een klein bergstationnetje bij een hoofdstation. Het is allemaal illusie. Kleinere huisjes op een bergje, met name als dat wat achteraan op de baan ligt, past volgens mij uitstekend, daardoor lijkt het wat verder weg te liggen. De enige vraag voor mij is hoeveel kleiner het mag zijn zonder dat het er onnatuurlijk uit gaat zien.