Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ombouw 3471

Gestart door Har donderdag 22 februari 2018, 16:07:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw 3471
Lid sinds: 2011

offline
Ombouw 3471
 
Beste medespoorders,

Ik wil graag een tee 3471 ombouwen van delta naar digitaal. Dat wil ik doen met een esu multiprotocol decoder en een marklin motorsetje.

Nou ben ik op zoek naar heldere informatie hoe ik de sleperwisseling en de lichtwisseling aanstuur.

Ik heb al de nodige draadjes zitten bestuderen maar ik kom er niet goed uit.

Dus advies wordt op prijs gesteld

Mvg Harry
Re: Ombouw 3471
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Ombouw 3471
Het programmeren van de sleperwisseling staat dacht ik beschreven in de handleiding van ESU.
Je hebt er wel hogere CV-nummers voor nodig.
Dus als je dit kunt programmeren dan ben je al deels klaar.

Om dit te kunnen moet je meen ik eerst de CV31 en CV32 ook nog op een andere waarde zetten.
Dan kun je de specifieke CV-nummers bereiken.

Ik denk dat je ook de sleperwissel-module van ESU nodig hebt, want daar zitten de benodigde relais op.

Je zou ook eens kunnen zoeken op "ombouwen ICE".
Wellicht help deze link je ook wat verder. Of deze.

John
Re: Ombouw 3471
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ombouw 3471

Bedankt voor je informatie John. Ik ga hiermee aan de slag....
Re: Ombouw 3471
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouw 3471
Maar waarom zou je de sleperwisseling toepassen?
Die is alleen nuttig bij analoog bedrijf: de voorste sleper krijgt spanning, of niet bijv. voor een sein o.i.d.
Als je digitaal rijdt heb je altijd spanning, of die nu van de voorste of achterste sleper komt.
Zelf heb ik bij een 39700 beide slepers met elkaar verbonden, zodat ik een goede stroomvoorziening heb.
Re: Ombouw 3471
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ombouw 3471
Het doorverbinden van de twee slepers is natuurlijk heel goed mogelijk met één maar: je hebt geen boosters of je hebt boosters/trafo's van hetzelfde merk en type, zodat de kans op frequentie- en spanningsverschillen bij de boosterscheidingen minimaal zijn.

Groet, Anne W
Re: Ombouw 3471
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw 3471
Met de esu 54610 icm een bistabiel relais is dat prima te doen.
Net wat je wensen zijn.
Neem maar contact op via pb en mail.

Mvg. Marcel
Re: Ombouw 3471
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Ombouw 3471
ESU heeft er een speciale platine voor : http://www.esu.eu/en/products/accessories/adapterplatinen/change-over-of-skis/
Daar heb je wel een 21 mtc decoder voor nodig.
Re: Ombouw 3471
Aliebengalie
gast

Re: Ombouw 3471
Volledig met Joske eens.

Alles is geheel afhankelijk hoe Har er mee wil gaan rijden , en wat voor baan heeft Har , en wat heeft Har voor toekomst plannen in bv ev baan wijzigen.

Of je een sleper wissel wilt gaan toepassen is geheel afhankelijk van zijn baan en wensen.

Normaal als je in deze digitale tijd je baan in blokken en sectie's met gebruik van boosters hebt , is een sleper wissel mijn inziens echt overbodig,(en kan zelfs veel problemen geven).

In dit geval kan je beter gebruik maken van een esu V4 en een functie decoder voor in het motorloze deel. (je kunt dus je 2 slepers gebruiken 1 voor het motor deel en 1 voor het motorloze deel).

Mvg: Alex
Re: Ombouw 3471
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ombouw 3471
 Dank mannen voor jullie uitgebreide reacties, tips en trucs..

Ik help een herintredende vriend die een aarzelende overstap maakt van analoog naar digitaal. Wat we zelf ook al langzamerhand in de smiezen hadden is dat twee slepers in digitaal blokbedrijf helemaal niet nodig zijn. Gelukkig wordt dat door jullie hierboven bevestigd..

Dus we hoeven helemaal niet aan de gang met aparte platine?s en bi stabiele relais maar met een functie decoder in het achterste rijtuig zoals Alex hierboven aangeeft.

Nogmaals dank.
Re: Ombouw 3471
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ombouw 3471
Beste Har,

Nu zou ik uit je bericht kunnen lezen dat het een digitaal bedrijf wordt met blokken, wat kan betekenen dat je bij seinen stukken stroomloos gaat schakelen, in dit geval zul je wel aan een sleper wissel moeten, anders stopt de trein niet voor het rode sein.

Groet, Anne W
Re: Ombouw 3471
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw 3471
Citaat van: Har op zondag 04 maart 2018, 07:34:59
Dus we hoeven helemaal niet aan de gang met aparte platine?s en bi stabiele relais maar met een functie decoder in het achterste rijtuig zoals Alex hierboven aangeeft.

Kies je voor 2 decoders; neem dan de functie decoder (in de stuurstand) voor het in- en uitschakelen van de verlichting en gebruik een relais hiervoor. Want 6 gloeilanpen op één functie uitgang is te veel.

Mvg. Marcel
Re: Ombouw 3471
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Ombouw 3471
Hallo,

zelf de sleperwissel en 2e sleper verwijderd, orginele interieurverlichting nu nog geschakeld via een relais, maar ben op den duur van plan te vervangen door ledstrips, hierdoor is dan ook relais overbodig omdat leds minder stroom verbruikt,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Ombouw 3471
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw 3471
Hallo Walter,

Het is maar net hoeveel led-strips aansluit...
Aangezien ze bij de strips per 3 in serie staan, kan het verbruik toch nog oplopen.
Technisch gezien kan je er 7 in serie zetten, en dan redt je het wel. Maar dan wordt het los solderen en op andere print aanbrengen, of draadbruggen aanbrengen.

Mvg. Marcel
Re: Ombouw 3471
Aliebengalie
gast

Re: Ombouw 3471
Niet in de toekomst zoals Walter aangeeft , maar moet je gelijk toepassen......je hebt hem inmiddels toch uit elkaar liggen.

Geen geklooi met relais , niets van dat , maar gelijk led verlichting , mooier en beter.

Er zijn veel mogelijkheden om "normale"  gloeilampjes te vervangen voor leds , dat mag tegenwoordig geen enkel probleem meer zijn.

Uiteraard moet je wel een (heel) klein beetje handig zijn , want anders , tja kan je het beter aan anderen over laten , als je het zelf niet ziet zitten.

Maar iedereen heeft het moeten leren , ik heb hier genoeg mensen over de vloer gehad , die het niet zagen zitten (toen).

Maar nu echt van alles aanpakken , en alles netjes en keurig in orde maken.

Er is zeker nog hoop........ :D :D :D

Veel suc6 bij de ombouw.

Mvg: Alex