Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Problemen met Märklin draaischijf 7186

Gestart door brund55 woensdag 21 februari 2018, 23:07:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Problemen met Märklin draaischijf 7186
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Problemen met Märklin draaischijf 7186
Ik heb het volgende probleem met de draaischijf 7186

bron: 3railforum

Zie ook http://www.ab-treinen.nl/Techniek/Draaischijf/M-rail%20draaischijf.htm

Aanvankelijk wilde draaischijf niet draaien. Het probleem bleek een slecht contact met de middelste strip in het bruine deel midden op de draaischijf (zie bovenstaande foto) te zijn.

Het contact is hersteld, de draaischijf draait nu weer linksom en rechtsom, echter alleen als de drukknoppen of de hendel bij het huisje op de draaischijf ingedrukt blijven. De spoel die het houdcontact voor de draaibeweging naar het volgende spoor moet maken wordt niet bekrachtigd. Ik heb alle contacten en draden naar de spoel doorgemeten maar er zit geen onderbreking in. Als ik via een omweg spanning zet tussen de massa van de draaischijf en de draad naar de spoel, wordt het houdcontact wel gemaakt. Wat kan er fout zitten in de draaischijf ? Weet iemand wat het probleem kan zijn ?



Re: Problemen met Märklin draaischijf 7186
Zit de meenemer-ring wel goed onder je brug?
Re: Problemen met Märklin draaischijf 7186
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Problemen met Märklin draaischijf 7186
De meenemerring zit goed onder de brug.
Re: Problemen met Märklin draaischijf 7186
Hallo

Gebruik je het originele schakelkastje?

Bart
Re: Problemen met Märklin draaischijf 7186
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Problemen met Märklin draaischijf 7186
Ja Bart. De draaischijf is nog origineel, inclusief het schakelkastje.
Re: Problemen met Märklin draaischijf 7186
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Problemen met Märklin draaischijf 7186
Ondertussen ben op de volgende site aangeland http://forum.miniatur-wunderland.de/analog-f11/neuverdrahtung-maerklin-analog-7186-drehscheibe-t32799.html Misschien levert dat wat op.
Re: Problemen met Märklin draaischijf 7186
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Problemen met Märklin draaischijf 7186
De oplossing was simpeler dan gedacht.



Bron: Modellbahnwelt.de

Aangezien er geen draadbreuk o.i.d. te vinden was, en de draaischijf wel draaide als je de handbediening indrukte, bleven er twee mogelijkheden over:

  • zwakke spoel of
  • contactafstand niet juist

Na wat afstel- en grondig schoonmaakwerk van de contactpunten kreeg ik tenslotte het gewenste resultaat. Blijkbaar is de spoel behoorlijk zwak, de contactpunten raken elkaar zowat.

De draaischijf doet het nu zoals het hoort, weer een klus minder.

Re: Problemen met Märklin draaischijf 7186
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Problemen met Märklin draaischijf 7186
Mijn probleem is dat ik vaak een paar keer of langer moet drukken om rechtsom draaien te starten. Linksom gaat bijna altijd goed. Soms lukt het helemaal niet en moet ik eerst even de andere kant uit indrukken. Het aantrekmechanisme maakt veel lawaai en juttert wat. Ik heb geen blauwe spoel of condensator zoals hierboven op de foto. Wat te doen? Die erjuist overheen zetten? Welke waarden dan?
Met groet,
Jan Willem