Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baanplan van Michel (Vriend van me).......IS NOG NIET AF!!!!

Gestart door Marklin-Tim zaterdag 29 december 2007, 15:59:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan van Michel (Vriend van me).......IS NOG NIET AF!!!!
Hallo,

Ik heb hier een baanplan van m`n vriend. 
Hij is nog niet af maar ik wou kijken wat jullie ervan vonden.

Er zit veel hoogte verschil in. En het moet een berg achtig landschap worden met oudere treinen.

Ik hoop dat jullie nog wat reacties hebben wat goed en wat beter kan. :?




Groetjes, Marklin-Tim en Michel
Re: Baanplan van Michel (Vriend van me).......IS NOG NIET AF!!!!
Opzich grappig. Je kan iniedergeval een eindje rijden met je trein zonder dat je steeds op hetzelfde punt uitkomt. Vraag me alleen af of je wel met de hellingen uitkomt, die mogen max 3% bedragen. (3cm per meter spoor).
Daarnaast kun je niet heel veel kanten met je trein op. Stel je rijdt (spoor rechts) vanaf het station naar de onderste klimspiraal,.. je maakt het rondje. Komt uiteindelijk (weer rechter spoor (andere rechts dus  8) :lol:) bij het station. Je pakt de klimspiraal aan de rechterkant  en komt op je onderste 2 sporen uit. Vervolgens moet de trein terug via het linkerspoor. Als dat voor een klein stukje is is dat niet zo erg, maar hij kan of uitgerangeerd worden bij het hoofdstation. (Dan kan hij weer terug en op het rechterspoor weer verder). Of hij kan doorrijden (Linker spoor) en blijft links rijden. Op die manier kan je maar maximaal met 2 treinen rijden op dit spoortraject. probeer de wissels iets gunstiger te leggen en misschien moet je er nog wel een paar bijmaken. Wat is het verhaal verder achter deze baan? Wat wil je vriend ermee? En wat moet die wissel in dat blauwe gedeelte?

Zie de vragen niet als kritiek maar als nieuwsgierigheid,.. ik denk namelijk dat je best wat leuks van deze baan kunt maken :).

Groeten,
Herman
Re: Baanplan van Michel (Vriend van me).......IS NOG NIET AF!!!!
Ach mij boeit het niet hoor maar zijn vader had nog een oude marklintrein er staan en hij wou hem opbouwen. Toen moest ik voor heb een simpel baanplan maken waar een beetje hoogte verschil in zit. De trein gaat in de spiraal 5 keer omhoog. Ik denk zelf dat het wel genoeg is. Het moest ook een baanplan zijn waar je veel in de bergen reed want dat vond hij mooi en de ruimte was er niet voor anders werd het wel een ander plan. Hij zei dat de trein wel een stuk groter werd. Dan moesten ze even wat rommel van de zolder halen.
Maar ik ben blij met je commetaar!!! :D

Groetjes, Michel en Marklin-Tim
Re: Baanplan van Michel (Vriend van me).......IS NOG NIET AF!!!!
Hoi Ronald

Kun je niet lezen ofzo.... in de titel staat dat het nog niet af is en er is ook nog geen rangeerspoor!!


Re: Baanplan van Michel (Vriend van me).......IS NOG NIET AF!!!!
Citaat van: Marklin-Tim op zondag 30 december 2007, 10:51:45
Hoi Ronald

Kun je niet lezen ofzo.... in de titel staat dat het nog niet af is en er is ook nog geen rangeerspoor!!




ho ho take it easy

maar als je via de rechter spiraal naar beneden gaat wat komt daar dan? en waarom is er bij dat opstelspoor een tussenstukje gebruikt?

Groetjes

Maurice
Re: Baanplan van Michel (Vriend van me).......IS NOG NIET AF!!!!
Hoi Tim en Michel,

Als je in de rechter spiraal naar beneden gaat, kom je op het laagste nivo. Daar is je plan nog niet af. Als je daar een keerlus maakt zodat je trein op het andere spoor weer terug de spiraal in gaat heb je een 'doorgaand traject'Daar kan je met deze lengte baan met heel wat treinen op laten rijden.

Zelf zou ik wat meer rails zichtbaar maken. Bijvoorbeeld de bovenste halve cirkel van één van de spiralen. Zou leuk zijn om eens uit te rekenen, maar ik denk dat je 70 procent van de rails onzichtbaar heb gemaakt.
Dat is natuurlijk wel persoonlijk, ik ben een beetje een veelrailer.

Ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt.

Groeten, Rob

Re: Baanplan van Michel (Vriend van me).......IS NOG NIET AF!!!!
Citaat van: Marklin-Tim op zondag 30 december 2007, 10:51:45
Hoi Ronald

Kun je niet lezen ofzo.... in de titel staat dat het nog niet af is en er is ook nog geen rangeerspoor!!

...... :?
Ik denk dat als je reacties wilt blijven ontvangen dat het wel iets vriendelijker mag.
Volgens mij wordt er een suggestie gedaan naar eventueel meer rangeer of opstelsporen zodat het iets meer word dan alleen een rondje rijden.

Hoe groot is het hoogteverschil dat behaald zou moeten worden??
Die hoogtespiralen zijn wel leuk om hoogte te winnen maar nemen ook best veel ruimte in naar mijn idee.
Zeker wanneer je maar een beperkte ruimte hebt is die misschien weer heel anders in te delen waardoor je meer baanlengte blijft zien en je nog wat scenery kwijt kan.

Nu is het plaatje vrij klein en kan ik de maten van de tafel niet achterhalen. (2.40x2.40x1.00m??)
Mogelijk heb je daar lengte genoeg om bv. langs de lange zijden een verhoogt spoor aan te leggen en die dan aan de kopse kanten weer te laten dalen naar een station-/ rangeerspoor.

Misschien kan je nog wat leuke ideen opdoen in het C-Gleissboekje van Marklin?
http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/602653Baanontwerpen_Marklin_C-rail.pdf

Sucses in elk geval.
Re: Baanplan van Michel (Vriend van me).......IS NOG NIET AF!!!!
Citeer......
Ik denk dat als je reacties wilt blijven ontvangen dat het wel iets vriendelijker mag.

Oke dat is wel zo maar ik wil ook wat zeggen op een nette manier. Er staat bij het onderwerp dat het nog niet af is.. Als je daarnou eerst na kijkt voordat je reageert. :(

Re: Baanplan van Michel (Vriend van me).......IS NOG NIET AF!!!!
Snap ik, alleen is dat een beetje het bekende cirkeltje..
Jij vraagt reacties op een baanplan wat niet af is waarna vervolgens mensen gaan reageren, waaronder bv. of er maar 1 stootblokje in komt/blijft.
Ipv dan zo ... te reageren zou je ook kunnen uitleggen dat er inderdaad maar 1 stootblokje zichtbaar is maar dat er wel of niet meer stootblokken/sporen/bergen etc. in de planning staan.

Misschien wil je vriend wel helemaal geen stootblokken, scheelt weer in het meedenken.
Re: Baanplan van Michel (Vriend van me).......IS NOG NIET AF!!!!
Waar ziet u een stootblokje ik zie er nergens 1.
Re: Baanplan van Michel (Vriend van me).......IS NOG NIET AF!!!!
Ah zie het al, het welbekende "gele bolletje" aan het eind van het doodlopende spoor.
Geen enkel stootblokje dus, excuses.

Het "advies" daarentegen blijft hetzelfde.

Sucses.  8)
Re: Baanplan van Michel (Vriend van me).......IS NOG NIET AF!!!!
hoenneer is het af
Re: Baanplan van Michel (Vriend van me).......IS NOG NIET AF!!!!
Vandaag en morgen niet want dan ben ik aan het knallen.

Gelukkig nieuwjaar verder.
Re: Baanplan van Michel (Vriend van me).......IS NOG NIET AF!!!!
Michel,

In de bovenste keerlus zijn industriebochten 5120 gebruikt. Dit zijn erg scherpe bochten.
Niet alle locomotieven en wagonnen rijden hier goed door heen.

groetjes
Henk