Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Piko NS2200, apart gedrag bij gekoppeld rijden op analoge baan

Gestart door molly w maandag 19 februari 2018, 15:45:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko NS2200, apart gedrag bij gekoppeld rijden op analoge baan
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Piko NS2200, apart gedrag bij gekoppeld rijden op analoge baan
Vorige week ben ik (voor de eerste keer) bij de stamtafel Arnhem-Nijmegen geweest met als voornaamste doel mijn twee Piko 2200 -n afstellen op multiple rijden. Mijn plan is om met deze loc's multiple te gaan rijden - dat heb ik eerder in een ander draadje verteld. Daartoe heb ik van één loc (loc B ) de sleper verwijderd en de loc via stroomvoerende koppelingen verbonden met de andere loc,die nog wél een sleper heeft. Beide loc's rijden dus op één gemeenschappelijke sleper. Ik wil Ze laten rijden op een  analoge baan met M-rails.
Loc B rijdt voorop - aan voorzijde beugelkoppeling verwijderd en vervangen door imitatie schroefkoppeling en luchtslangen. Dus "mooi" gemaakt - daarna achteruit loc A, met beugelkoppeling om de wagens aan te haken. Zie schets.

Na het ombouwen reden de loc's gekoppeld aan elkaar keurig rondjes op mijn testbaantje (M-rails, bocht 5100 radius 36 cm), maar soms haakten in de bocht de buffers in elkaar en ontspoorde de voorste loc. Het leek alsof de achterste loc de voorste opdrukte, waardoor de buffers in elkaar werden gedrukt.

Ik had me laten vertellen dat bij de Stamtafel de snelheid in gesteld kond worden zodat loc B - de voorste - iets sneller zou rijden dan loc A - de achterste. De instellingen voor snelheid en zo zouden bewaard blijven, wanneer met de loc's weer op de analoge baan zou gaan rijden. Ook zou de algemene snelheid wat hoger ingesteld kunnen worden - ik vind ze af fabriek nogal langzaam rijden.

Na wat geprobeer lukte het de loc's zó in te stellen dat de achterste loc (loc A) - waar dus de trein aan zou hangen - achteruit reed en de voorste (loc B ) vooruit - ze staan met de cabines bij elkaar. En ook de snelheid werd wat verhoogd. Daarna trokken ze gebroederlijk een trein kolenbakken rond over de baan van de Stamtafel. (zie foto) Beide loc's waren ingesteld als waren het één loc met één decoder - beide dezelfde instellingen behoudens dat loc A standaard achteruit rijdt (config vlgs DCC. cv 29: bit 0 = 1).
Ik heb dat niet zelf gedaan, wat modelspoor betreft ben ik een digibeet.
De snelheid werd ingesteld waarbij de loc's gekoppeld op een testspoor stonden, de rijrichting van loc A werd ingesteld waarbij loc B niet op het spoor stond.

Eenmaal thuis bleek dat van de bewaarde instellingen van de snelheid niet te kloppen. Op mijn analoge testbaantje reden ze weer even langzaam als voorheen.
Gekker nog. Loc A wilde nog maar één kant op: vooruit. Hij reageerde niet op de omschakelpuls - zo leek het, zie hierna. Met de cabine tegen elkaar aan wilden ze allebei vooruit, dus stonden ze maar te touwtrekken. Loc B reageerde wél op de omschakelpuls. Door om te schakelen konden toch dezelfde kant op. Toch vind ik het gek!!!! Het is nu ofwel de richting op waarheen de eerste koppig heen wil of duwen dan wel touwtrekken. Raar. Bij de Stamtafel, op een digitale baan was er geen probleem.

Om het ingewikkelder te maken ontdekte ik dat loc A ook reageert op wegvallen van de spanning - door bijv. de rijstroom op 0 te zetten of door de loc van de baan af te nemen, of door stil te vallen op een stroomloos stukje bijv. op een wissel of door te laten stoppen voor een rood sein, of door een ontsporing met als gevolg kortsluiting door de sleper of door de netspanning uit te schakelen. Dan "schakelt" ie en rijdt ie de andere kant op. Dat is niet te doen. Bij elk stroomloos stukje, elke keer dat ik de rijspanning op 0 zet, schakelt loc A en rijdt ie de andere kant op. Eigenlijk denk ik dat ie bij omschakelen door de puls twee keer omschakelt: eerst doordat de rijspanning op 0 gaat en dan meteen weer door de schakel puls. Dan lijkt het alsof die niet reageert op de puls, maar hij doet het twee keer achter elkaar. Uitkomst: hij rijdt verder in plaats van terug. Multiple rijden wordt dan erg in gewikkeld, omdat collega-loc niet reageert op wegvallen van de spanning.

Wie heeft een verklaring en een remedie????? Zou de instelling van cv 29 : 0 = 1 de boosdoener zijn?

En het in elkaar haken van de buffers, dat is niet verholpen. Ik vrees dat de radius van rail 5100 iets te klein is. Of er zou een stroomvoerende koppeling moeten bestaan die de afstand tussen de loc's/ koppelinghouders iets groter maakt dan 1,5 cm (NEM-norm).


Edit Looney Tunes: dubbelpost weggehaald, topictitel aangepast zodat onderwerp duidelijk is en verplaatst naar correcte board.
Re: Piko NS2200, apart gedrag bij gekoppeld rijden op analoge baan
Er is maar één sleper (waarom trouwens, het nut ontgaat me maar dat terzijde), hoe zijn beide 2200's geprogrammeerd, allebei tegelijk? Terug naar de Stamtafel zou ik zeggen en opnieuw beginnen, lok voor lok dus niet beide tegelijk op het programmeerspoor. En ter plaatse even uitproberen op een trafoooootje.

Laat gelijk DC analoog herkenning even uitzetten en alleen AC analoog actief houden. Zie handleiding Piko 56123.

Gr, Ben.
Re: Piko NS2200, apart gedrag bij gekoppeld rijden op analoge baan
Hallo,
als je toch maar een sleper gebruikt, waarom dan twee motoren aansturen? De loc zonder sleper kan niet meer zelfstandig rijden. Is het dan niet eenvoudiger om bijv. de cardanassen van de sleperloze loc te verwijderen, zodat de wielen vrij kunnen meebewegen. Je moet dan maar één motor regelen. De andere motor kan eventueel los meedraaien.

Het is maar een suggestie. Je kan altijd de cardanassen later terugplaatsen.

Antoon
Re: Piko NS2200, apart gedrag bij gekoppeld rijden op analoge baan
 @citaat dit lijkt mij niet echt een optie aangezien het om nieuwe loks gaat met garantie dan ga je er niet aan sleutelen
Heb zelf ook een piko 2200 maar vind dat de fabrieks instelling matig zijn bij de buren staat een heel topic over de motorinstellingen van zowel de Uhlenbrock als de ESU.

Edit Fred: naam van decoder gecorrigeerd om de post leesbaar te maken.
Re: Piko NS2200, apart gedrag bij gekoppeld rijden op analoge baan
 @citaat Er is al aan gesleuteld, er zijn stroomdoorvoerende koppelingen geplaatst voor de aandrijving van de tweede loc. Het demonteren van de cardanassen is dan een goede optie als je het probleem simpel wilt aanpakken.
Re: Piko NS2200, apart gedrag bij gekoppeld rijden op analoge baan
Ik heb de lok zelf ook voor 2 draadjes te solderen hoef je naar mijn idee de lok niet te gaan demonteren kap eraf is genoeg dus mogelijk behoud van garantie
Voor de aandrijving moet de hele lok uit elkaar omdat elke millimeter is gebruikt.
Dus misschien eerst eens wat dieper in de materie verdiepen voor dat je uitspraken doet op gok.
Denk zelf dat de standaard decoder de grootste boosdoener is heb mijne vervangen door een ESU daarmee zijn alle problemen opgelost moet alleen de lok nog goed afstellen want de standaard instelling is niet optimaal van de ESU .
Re: Piko NS2200, apart gedrag bij gekoppeld rijden op analoge baan
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Piko NS2200, apart gedrag bij gekoppeld rijden op analoge baan
Citaat van: bekie op dinsdag 20 februari 2018, 06:46:45
Hallo,
als je toch maar een sleper gebruikt, waarom dan twee motoren aansturen? De loc zonder sleper kan niet meer zelfstandig rijden. Is het dan niet eenvoudiger om bijv. de cardanassen van de sleperloze loc te verwijderen, zodat de wielen vrij kunnen meebewegen. Je moet dan maar één motor regelen. De andere motor kan eventueel los meedraaien.

Het is maar een suggestie. Je kan altijd de cardanassen later terugplaatsen.

Antoon

Zo'n verbouwing, daar voel ik niets voor. Ik begin er niet aan, want er moet nogal wat gedemonteerd worden. Bovendien, zoals ik eerder al in een ander draadje heb aangegeven, wilde ik twee werkende loc's voor de trein. Een dummy - want dat wordt het - ervaar ik als een locomotief vermomde wagen. Niet echt dus.
En zoals anderen al aangeven, ik zet de garantie niet op het spel.

Inderdaad kan de sleperloze loc niet meer zelfstandig rijden, maar gezien de "mooie" koppelingsloze voorzijde en de speciale stroomvoerende koppeling achterzijde kan ik er toch geen trein aan hangen. Of de profi-koppeling van Fleischmann moet er op passen.
Re: Piko NS2200, apart gedrag bij gekoppeld rijden op analoge baan
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Piko NS2200, apart gedrag bij gekoppeld rijden op analoge baan
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 20 februari 2018, 07:39:27
@citaat dit lijkt mij niet echt een optie aangezien het om nieuwe loks gaat met garantie dan ga je er niet aan sleutelen
Heb zelf ook een piko 2200 maar vind dat de fabrieks instelling matig zijn bij de buren staat een heel topic over de motorinstellingen van zowel de huilenbrok als de ESU.

Wie zijn de "buren"??? Adres graag.
Re: Piko NS2200, apart gedrag bij gekoppeld rijden op analoge baan
De buren zijn het BeneluxSpoor forum. Maar daar vind je niet de oplossing van je probleem maar aan de Stamtafel bij degene die je decoder heeft ingesteld.

@Mark: met de Piko / Uhlenbrock PluX22 decoder is niets mis.

Als je gaat tractie rijden is het handig dat de ene lok de ander kan helpen als er een vuiltje op het spoor zit, zo blijft de boel in beweging. Doordat er nog maar één sleper is gaat dat niet meer lukken. En juist de sleper is de zwakke plek van het 3railsysteem als het gaat om stroomafname.
Re: Piko NS2200, apart gedrag bij gekoppeld rijden op analoge baan
Mijn ervaring is dat de sleper altijd contact maakt juist omdat die sleept wielen/massa is bij mij bijna altijd het probleem vervuiling is hier meestal de oorzaak van wielen,rails of wielmassa contact.
De Piko / Uhlenbrock decoder is wel van een mindere kwaliteit dan dat Marklin,ESU of Zimo is.
Maar ik vind het antwoord van dat je bij beneluxspoor niet geholpen kunt worden wel erg kort door de bocht daar zitten meer mensen met ervaring van de piko 2200/2300 dan aan de stamtafel misschien woont er wel iemand van Benelux in de buurt die wel de juist instellingen heeft voor de 2200 in tractie op analoog.
Re: Piko NS2200, apart gedrag bij gekoppeld rijden op analoge baan
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 20 februari 2018, 12:19:33

Maar ik vind het antwoord van dat je bij beneluxspoor niet geholpen kunt worden wel erg kort door de bocht


Dat schreef ik niet beste Mark. Wat ik slechts aan wil geven is dat men op de Stamtafel weet wat er aan de decoder is geprutst. Ik kan wel roepen wat hij moet instellen maar Molly is analoog rijder en heeft voor zo ver ik weet geen spullen om het thuis te corrigeren. Dan kan hij wel op BNLS gaan zitten koekeloeren en vragen stellen maar dat helpt niet. :D
Re: Piko NS2200, apart gedrag bij gekoppeld rijden op analoge baan
Lijkt mij ook de meest logische oplossing. Volgende stamtafel is pas volgende maand dus dat wordt dan wel even wachten maar dat is niet anders. Neem ook de trafo mee dan kan het precies zo getest worden als dat je het thuis hebt.
Re: Piko NS2200, apart gedrag bij gekoppeld rijden op analoge baan
Hallo

Aangezien beide loks blijkbaar altijd als paar samen rijden zou ik ze beide met 1 gezamelijke decoder "voeden".
Scheelt een hoop ellende. :D

Bart
Re: Piko NS2200, apart gedrag bij gekoppeld rijden op analoge baan
Is geen optie omdat het gaat om een lok met garantie gaat dan ga je er niet aan solderen.
Mij lijkt dat als 2 loks digitaal in tractie goed rijden dit analoog ook goed moet werken.
Re: Piko NS2200, apart gedrag bij gekoppeld rijden op analoge baan
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Piko NS2200, apart gedrag bij gekoppeld rijden op analoge baan
Het idee dat als de twee loc's digitaal in tractie goed rijden, ze dat ook analoog goed doen, blijkt dus niet te kloppen. Anders had ik dit draadje niet geopend.
Wat is er aan de hand? Een clubgenoot, die er tijdens de bewuste stamtafel in Lent er naar heeft gekeken, heeft de loc's nogmaals onder handen genomen.
A. Digitale omgeving
Standaard zullen de loc's beide vooruit willen rijden, dus de cabine achteraan. Wil je ze met de cabines tegen elkaar (kont tegen kont) willen laten rijden, moet er één standaard "achteruit" rijden. Dat is gedaan door CV 29 op 1 te zetten. Dat ging prima. Wie toen in Lent is geweest, heeft het gezien.
B. Analoge omgeving
Eenmaal zo ingesteld blijkt de loc die op achteruit is ingesteld, op een analoge baan raar te doen. Elke stroomuitval resulteert in een verandering van rijrichting. Oorzaak van dit vreemde gedrag heeft mijn clubgenoot niet kunnen vinden. Is het te wijten aan de decoder die Piko heeft gebruikt??? Zou het met een ESU beter gaan???? We weten het niet, voor mij is het ook niet zo urgent daar ik vooral analoog rij. Maar hoe die loc dit rare rijgedrag af te leren? Uiteindelijk vonden we een oplossing door de loc weer terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. En het rare gedrag was weg.  :)

Dat betekent dat - zolang er geen verklaring is gevonden voor het rare gedrag * - mocht ik de loc's op een digitale baan willen inzetten, de achteruit rijdende loc eerst even ingesteld moet worden op standaard achteruit rijden. En na beëindiging van de digitale ritten, weer terug gezet worden naar standaard vooruit rijden.

We hebben ook gedacht aan omwisselen van de motor aansluitingen, ompolen dus. Dan rijdt de loc bij cv 29=0 dus standaard achteruit. Ik heb het niet geprobeerd, ik zie als bezwaar dat dan de frontverlichting niet meer klopt.
Omwisselen van de aansluitingen vóór de decoder, dus WL wordt WR (zie foto) en omgekeerd, werkt niet bij wisselstroom. Ik heb gekeken wat er gebeurt als je de middelrail/puko's aansluit op de massa van de trafo en de railstaven op rijspanning. De loc rijdt gewoon door in dezelfde richting. Dus daar is geen oplossing te vinden.

* Wie een verklaring weet voor het rare gedrag, hij melde zich.
Re: Piko NS2200, apart gedrag bij gekoppeld rijden op analoge baan
Ik vermoed dat de problemen die je hebt of had terug te voeren zijn op de Uhlenbrock decoder bij mij deed deze ook raar.
Alle vreemde reactie die ik had waren weg nadat ik de ESU sound decoder heb geplaatst rijd gedrag was niet optimaal maar op Benelux forum staan instellingen die een goed resultaat geven.

Edit Fred: naam van decoder gecorrigeerd om de post leesbaar te maken.
Re: Piko NS2200, apart gedrag bij gekoppeld rijden op analoge baan


Je kunt toch gewoon de motor ompolen.
De 2 loc voert namelijk geen verlichting. ( uit programmeren bij analoog gebruik. )
En anders de draden van front en sluit verlichting ook wisselen.

De meest gebruikte oplossing voor raar gedrag van die decoders is analoog gebruik uitzetten.
De lijkt me in dit geval niet handig.  :D

Robin
Re: Piko NS2200, apart gedrag bij gekoppeld rijden op analoge baan
Robin deze lok heeft geen losse draadjes de leds voor de verlichting zitten op de dragerprint en om de draden als dat mogelijk is om te polen zul je bijna de hele lok moeten demonteren wat dus het einde zal zijn van je garantie.
Re: Piko NS2200, apart gedrag bij gekoppeld rijden op analoge baan
Ok. Dat maakt het iets complexer.
Maar er zijn Zat decoders waarbij de aux en lichtuitgangen zijn te mappen naar de juiste rijrichting.
Hoef je niets aan te passen aan je loc.
Re: Piko NS2200, apart gedrag bij gekoppeld rijden op analoge baan
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Piko NS2200, apart gedrag bij gekoppeld rijden op analoge baan
OK beste mensen, ik heb zo'n vermoeden dat echte nieuwe gedachten zich niet meer aandienen. Ik stel voor dit onderwerp af te sluiten. Mogelijk krijg ik een Intellibox (of hoe heet zo'n ding) te leen en kan ik me gaan verdiepen in digitaal rijden, bijvoorbeeld de verlichting van loc2 uit zetten bij analoog gebruik.
Met dank voor alle bijdragen.