Vorige week ben ik (voor de eerste keer) bij de stamtafel Arnhem-Nijmegen geweest met als voornaamste doel mijn twee Piko 2200 -n afstellen op multiple rijden. Mijn plan is om met deze loc's multiple te gaan rijden - dat heb ik eerder in een ander draadje verteld. Daartoe heb ik van één loc (loc B ) de sleper verwijderd en de loc via stroomvoerende koppelingen verbonden met de andere loc,die nog wél een sleper heeft. Beide loc's rijden dus op één gemeenschappelijke sleper. Ik wil Ze laten rijden op een analoge baan met M-rails.
Loc B rijdt voorop - aan voorzijde beugelkoppeling verwijderd en vervangen door imitatie schroefkoppeling en luchtslangen. Dus "mooi" gemaakt - daarna achteruit loc A, met beugelkoppeling om de wagens aan te haken. Zie schets.
Na het ombouwen reden de loc's gekoppeld aan elkaar keurig rondjes op mijn testbaantje (M-rails, bocht 5100 radius 36 cm), maar soms haakten in de bocht de buffers in elkaar en ontspoorde de voorste loc. Het leek alsof de achterste loc de voorste opdrukte, waardoor de buffers in elkaar werden gedrukt.
Ik had me laten vertellen dat bij de Stamtafel de snelheid in gesteld kond worden zodat loc B - de voorste - iets sneller zou rijden dan loc A - de achterste. De instellingen voor snelheid en zo zouden bewaard blijven, wanneer met de loc's weer op de analoge baan zou gaan rijden. Ook zou de algemene snelheid wat hoger ingesteld kunnen worden - ik vind ze af fabriek nogal langzaam rijden.
Na wat geprobeer lukte het de loc's zó in te stellen dat de achterste loc (loc A) - waar dus de trein aan zou hangen - achteruit reed en de voorste (loc B ) vooruit - ze staan met de cabines bij elkaar. En ook de snelheid werd wat verhoogd. Daarna trokken ze gebroederlijk een trein kolenbakken rond over de baan van de Stamtafel. (zie foto) Beide loc's waren ingesteld als waren het één loc met één decoder - beide dezelfde instellingen behoudens dat loc A standaard achteruit rijdt (config vlgs DCC. cv 29: bit 0 = 1).
Ik heb dat niet zelf gedaan, wat modelspoor betreft ben ik een digibeet.
De snelheid werd ingesteld waarbij de loc's gekoppeld op een testspoor stonden, de rijrichting van loc A werd ingesteld waarbij loc B niet op het spoor stond.
Eenmaal thuis bleek dat van de bewaarde instellingen van de snelheid niet te kloppen. Op mijn analoge testbaantje reden ze weer even langzaam als voorheen.
Gekker nog. Loc A wilde nog maar één kant op: vooruit. Hij reageerde niet op de omschakelpuls - zo leek het, zie hierna. Met de cabine tegen elkaar aan wilden ze allebei vooruit, dus stonden ze maar te touwtrekken. Loc B reageerde wél op de omschakelpuls. Door om te schakelen konden toch dezelfde kant op. Toch vind ik het gek!!!! Het is nu ofwel de richting op waarheen de eerste koppig heen wil of duwen dan wel touwtrekken. Raar. Bij de Stamtafel, op een digitale baan was er geen probleem.
Om het ingewikkelder te maken ontdekte ik dat loc A ook reageert op wegvallen van de spanning - door bijv. de rijstroom op 0 te zetten of door de loc van de baan af te nemen, of door stil te vallen op een stroomloos stukje bijv. op een wissel of door te laten stoppen voor een rood sein, of door een ontsporing met als gevolg kortsluiting door de sleper of door de netspanning uit te schakelen. Dan "schakelt" ie en rijdt ie de andere kant op. Dat is niet te doen. Bij elk stroomloos stukje, elke keer dat ik de rijspanning op 0 zet, schakelt loc A en rijdt ie de andere kant op. Eigenlijk denk ik dat ie bij omschakelen door de puls twee keer omschakelt: eerst doordat de rijspanning op 0 gaat en dan meteen weer door de schakel puls. Dan lijkt het alsof die niet reageert op de puls, maar hij doet het twee keer achter elkaar. Uitkomst: hij rijdt verder in plaats van terug. Multiple rijden wordt dan erg in gewikkeld, omdat collega-loc niet reageert op wegvallen van de spanning.
Wie heeft een verklaring en een remedie????? Zou de instelling van cv 29 : 0 = 1 de boosdoener zijn?
En het in elkaar haken van de buffers, dat is niet verholpen. Ik vrees dat de radius van rail 5100 iets te klein is. Of er zou een stroomvoerende koppeling moeten bestaan die de afstand tussen de loc's/ koppelinghouders iets groter maakt dan 1,5 cm (NEM-norm).
Edit Looney Tunes: dubbelpost weggehaald, topictitel aangepast zodat onderwerp duidelijk is en verplaatst naar correcte board.