Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Relais aansturen ipv branden Led

Gestart door Wheels zondag 18 februari 2018, 20:28:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Relais aansturen ipv branden Led
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Relais aansturen ipv branden Led
Hoi,

Ik wil een verkeerslichtprint relais laten aansturen i.p.v. door de rode / gele / groene leds.
Reden:
Meerdere onderdelen kunnen aansturen.

Probleem:
Je kunt niet zomaar een Led vervangen door een relais.

Vragen:
Heeft iemand een oplossing om iets tussen de led aansluiting en het relais te plaatsen? Schakeling met transistoren ?  Graag eenvoudig schema en rekening houden met de verschillende kleuren leds (denk ik).

Een schema van een verkeerslicht centrale / module waarbij vrij te gebruiken uitgangen door bv een relais aanwezig zijn is ook welkom.

Groet Matje
Re: Relais aansturen ipv branden Led
Probleem:
Je kunt niet zomaar een Led vervangen door een relais.


zoek eens op opto coupler. De ideale tussenstap.

Een ledje met een fotocel/transistor aan de andere kant.
Re: Relais aansturen ipv branden Led
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Relais aansturen ipv branden Led
Citaat van: Wheels link=topic=70534.msg12
27150#msg1227150 date=1518982088

Ik wil een verkeerslichtprint relais laten aansturen

Ik begrijp er geen jota van, Hero kennelijk wel. Je hebt een verkeerslicht print?
En die stuurt leds aan, Oke? Dus je hebt het over een bestaande printplaat, wellicht met schema, artikelcode, bronvermelding?
En de enige plek waar je iets kunt aftappen, zijn de 3 leds die je erop kunt aansluiten?
Oftewel het gaat om milliampere en minivolt waarmee je iets wilt gaan schakelen?

Dus gesteld dat je optocouplers inzet, dan kom je daarna toch uit op een darlington
achtige opzet met tamelijk sterke transistors (BD680?). Je zult althans iets moeten doen om relais te kunnen laten schakelen, of het nou 5 of 12 volts relais zijn, 40 milliampere trekken ze toch al snel en dat is veel meer dan zo'n ledje wil vreten. Dus voor je het weet, heb je ook een paar elco's nodig om om de piekspanning te leveren zodra de optocoupler geleidt.
Re: Relais aansturen ipv branden Led
Je kunt ook een PhotoMOS gebruiken (soort optocoupler).

Aan de ene kant een LED en aan de andere kant een MOSfet schakelkontakt. Het kontakt heeft geen + of - kant en kan maximaal 500 mA schakelen. Dit is voldoende voor een klein relais.

groetjes
Henk
Re: Relais aansturen ipv branden Led
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Relais aansturen ipv branden Led
Dat is nog best veel, want ik dacht aan een monostabiel relais of eventueel zo'n oud single bistabiel Grüner relais, en ik begrijp hieruit, dat je zelfs tamelijk moderne bistabiele relais hiermee nog aan de praat krijgt, zoals de HFD2 005 S-l2-D en de HFD2 012-S-L2-D
Re: Relais aansturen ipv branden Led
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Relais aansturen ipv branden Led
Dank voor de reacties,
We gaan verder experimenteren.

Ook al begonnen met het maken van een verkeerslichtcontroller die 3 relais schakelt. Mooi schema gevonden op internet.

Gr Matje
Re: Relais aansturen ipv branden Led
Alie heeft heel mooie relais printjes met opto-couplers :

https://www.aliexpress.com/item/4-channel-relay-module-4-channel-relay-control-board-with-optocoupler-Relay-Output-4-way-relay/32649659086.html

Een opto-coupler is ongeveer hetzelfde als een LED, voor jouw doel zou dit prima moeten werken.
Re: Relais aansturen ipv branden Led
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Relais aansturen ipv branden Led
Dank je Erik,

Kant en klaar  :thumbup:
Gr Matje
Re: Relais aansturen ipv branden Led
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Relais aansturen ipv branden Led
Toptip! :thumbup:
Re: Relais aansturen ipv branden Led
Ik zie het nut van optocouplers niet in; een relais zorgt toch al voor galvanische scheiding ?
Als de leds aangesloten horen zoals bij Märklin (zoals in de eerste tekening), dan moet dit ook werken:

Re: Relais aansturen ipv branden Led
Zo'n beetje alle relais-boordjes bij Alie hebben opto-couplers...
Re: Relais aansturen ipv branden Led
Citaat van: huub op donderdag 22 februari 2018, 16:31:39
Ik zie het nut van optocouplers niet in

Die heb ik erin gegooid omdat de huidige stoplicht schakeling een ledje bevatte.
Met het idee die leds 1-1 te vervangen voor de ingang van die opto.

Robin
Re: Relais aansturen ipv branden Led
Tja, er zijn vele wegen die naar Rome leiden  :)
Re: Relais aansturen ipv branden Led
Wat je ook kan doen is een MOSFet gebruiken (soort transitor) en hier kan je een zwaardere spanningsbron aan hangen. Onderstaand wat voorbeelden. Vervang het Arduinobordje voor jouw circruit. Elke uitgang heeft dan 1 mosfetschakeling nodig, in jouw geval heb je er dan 3 nodig.

http://bildr.org/blog/wp-content/uploads/2012/03/rfp30n06le-arduino-lightbulb.png
http://bildr.org/blog/wp-content/uploads/2012/03/rfp30n06le-arduino-motor.png
Re: Relais aansturen ipv branden Led
Het is altijd handig om bij een relais een diode anti parallel te zetten om een eventuele EMK af te voeren.

De spoel van het relais "verzet" zich als het ware tegen stroomverandering bij afschakelen. Hierdoor kan er een spanning ontstaan tegen de normale polariteit in. Sommige elektronica kan hier niet tegen.
Door de diode wordt de stroom afgevoerd (groene kring in schets).

Een relais geeft een galvanische scheiding. Maar de opto-coupler beschermt de kwetsbare elektronica van de gevolgen van de relaisspoel

groetjes
Henk

Re: Relais aansturen ipv branden Led
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Relais aansturen ipv branden Led
Aangezien je eigenlijk alleen weet dat de print bedoelt is om leds aan te sturen zou ik kiezen voor een optocoupler of een photomos.
Heeft je relais een zéér laag stroomverbruik, kan je een gewone optocoupler nemen. In het andere geval, photoMOS.

Eventueel kan je het relais weglaten en direct al je leds (of wat je ook wilt aansluiten op het relais) aan de photoMOS hangen. Zoalng je maar onder de 500mA blijft. ;)
Re: Relais aansturen ipv branden Led
Een transistor kan behoorlijk efficiënt schakelen Maxim.
Een voorbeeldje welke ik zelf bijvoorbeeld in gebruik heb is een compound transistor setup welk met 0.5mA een stroom van 5A schakelt. Ja een versterkingsfactor van 10000x, en ik weet ook wel dat dit geen gewone versterkingsfactor is. Aan het gebruik van een optocoupler zitten ook een paar randvoorwaarden, de led dient goed te worden aangestuurd om de transistor goed open te kunnen sturen.  Deze vraagt in de meeste gevallen meer stroom als bijvoorbeeld het schema wat huub heeft getekend.

Waarom is het belangrijk om de transistor goed open te sturen?
Dit heeft te maken met de versterkingsfactor. Een voorbeeldje met een normale transistor, de optocoupler werkt bijna hetzelfde.

De hfe (versterkingsfactor) is 100
De Ib  (basis stroom) is 5mA
De Ic (collector stroom) is 1A

Icmax = Ib x hfe = 5mA x 100 = 0.5A

Ja maar nu neem je getallen die niet kunnen werken, precies dat is mijn doel.
Wat gebeurt er nu, de transistor zal niet meer dan 0.5A toestaan. Hoe gaat deze dat voor elkaar krijgen, door de Uce spannings groter te maken en hierdoor de verbruiker minder spanning te geven tot de balans van 0.5A wordt bereikt. Prima denk je dan, ja dat kan MAAR je gaat vermogen stoken op de transistor waardoor deze kapot kan gaan. Bij een optocoupler werkt het principe gelijk, niet genoeg open sturen betekent onnodig vermogen verstoken voor de ingebouwde transistor of mosfet. Je zult dus moeten nagaan welke aansturing er wordt verwacht en welke er wordt gegeven.
Re: Relais aansturen ipv branden Led
de verhalen worden steeds boeiender, complimenten hoor.
Mij ontgaat het hele verhaal zo langzamerhand, maar dit komt ook doordat TS niet verder komt dan zijn wens te uiten om een relais aan te sturen met een signaal of zo waar normaal een led mee aangestuurd wordt.
Er zijn vast nog wel meer mogelijkheden te bedenken.
Re: Relais aansturen ipv branden Led
Het kan nog veel complexer hoor Peter, en dat is het eigenlijk ook. Er zijn genoeg factoren waar je rekening mee moet houden om een stabiele en bedrijfszekere schakeling te maken. (Denk aan oscillatie verkomen indien aanwezig en is koeling nodig) Niets is zo irritant als een schakeling welke op het ene moment goed werkt en op een ander moment niet of zelfs kapot gaat.
Ik denk dat de TS dit niet verwachtte en mogelijk een makkelijkere oplossing had verwacht, maar ik kan er ook naast zitten. De TS kan hierop alleen antwoord geven.
Re: Relais aansturen ipv branden Led
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Relais aansturen ipv branden Led
@MdBruin

Transistors zijn inderdaad ook efficiënte dingen, maar daarvoor weet je beter ook wat de schakeling is waar je die op aansluit. Daarbij komt dat je altijd DC moet gebruiken en dat je belasting gekend moet zijn.

Een photoMOS lost dit allemaal op. De belasting voor zijn schakeling is weer een ledje, dus dat zit goed. Aan de andere kant kan hij (tot 500mA) hangen wat hij wil. Zelfs AC!  ;)
Re: Relais aansturen ipv branden Led
@citaat Op een mosfet zou ik geen AC loslaten, hiervoor heb je een triac nodig. Die is hiervoor gemaakt.
In een photoMOS zit een een mosfet als eindtrap. De letters Fet staan voor field effective transistor, het stukje mos staat voor het materiaal waarvan het gemaakt is.

Wat is nu het verschil tussen een transistor en een (mos)Fet.
Een transistor is stroom gestuurd en een Fet door spanning.

Een transistor is opzich helemaal niet zo'n efficiënte schakelaar maar wel een met goede controle (indien je geen gebruik maakt van het saturatie gebied). Een Fet daarin tegen is een efficiënte schakelaar (check de Rdson maar eens) maar lastiger om controle te houden buiten het saturatie gebied. Elk heeft dus zijn eigen inzet gebied.
Re: Relais aansturen ipv branden Led
Lekker ingewikkeld allemaal.
Die printjes met optocoupler en relais zijn in dit geval volgens mij het meest rechtoe rechtaan voor de electronica-niet-echt-wetende.
Re: Relais aansturen ipv branden Led
Helemaal met Henk eens.

Niet moeilijker maken dan het is, die Arduino achtige bouwstenen zijn ideaal voor diegene die niet al te veel verstand heeft van elektronica en werken prima.
Re: Relais aansturen ipv branden Led
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Relais aansturen ipv branden Led
--- Alleen hieronder kijken als je je graag in elektronica verdiept.  8) ---

@MdeBruin

Een photomos is zo makkelijk in gebruik en is in principe een optocoupler maar met dubbele mosfets aan de uitgang. Toch slaag je er telkens weer in om het moeilijker te laten lijken dan het is.

Er is maar 1 manier om er achter te komen of je een AC-stroom uit een photomos mag trekken en dat is door de application notes te bekijken: https://media.digikey.com/pdf/Data%20Sheets/Panasonic%20Electric%20Works%20PDFs/PhotoMOS%20hookup%20diagram.pdf
Kijk maar naar de AQY en AQW serie, daar zie je duidelijk 'AC/DC load'.

Panasonic doet dit door 2 mosfets in serie te zetten en die aan te sturen met controlelogica. Hierdoor zijn ook AC stromen mogelijk.

--- einde ---

Kortom een photomos is dus de perfecte vervanger voor een optocoupler in onze hobby, aangezien we ook vaak met wisselspanning te maken hebben. Deze kan je dus perfect gebruiken voor jouw toepassing.  :D

Hoe aansluiten? Pin 1 &  2 rechtstreeks aansluiten waar vroeger je led zat. Op pin 3 & 4 je belastingen, net zoals een schakelaar. Zo simpel is het!