Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Marklin Rheingold

Gestart door bellejt zondag 18 februari 2018, 12:07:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin Rheingold
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Marklin Rheingold
ik heb de set 4228 Rheingold (metaal) .Is daar ooit een panorama rijtuig apart voor gemaakt ?
Re: Marklin Rheingold
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Marklin Rheingold
Als ik kijk op de site van Locmuseum denk ik van niet want ik zie niks staan erbij over een panorama rijtuig.

Klikkie doen voor lokmuseum

Groet Michel
Re: Marklin Rheingold
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Marklin Rheingold
ff het www afgespeurd en denk dat er in deze uitvoering van de Rheingold (mitropa) nooit een panoramarijtuig heeft meegereden.Vind er ook geen van andere merken
Re: Marklin Rheingold
Lid sinds: 2008

offline
Re: Marklin Rheingold
De 4228 Rheingold is dacht ik uit de jaren 1930, toen ze net stalen rijtuigen met draaistellen konden maken, het panorama rijtuig is uit de jaren 1960, op basis van een standaard intercity-rijtuig, speciaal gebouwd voor de TEE diensten. Dus voor de 4228 bestaat geen panoramarijtuig.
Re: Marklin Rheingold
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin Rheingold
In die tijd bestonden er simpelweg nog geen panoramarijtuigen.
Re: Marklin Rheingold
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Marklin Rheingold
In de VS wel
Re: Marklin Rheingold
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Marklin Rheingold
De klassieke Rheingold had geen panoramarijtuig. Wel vaak twee bagagerijtuigen (aan elk einde eentje) om het "keren" te vergemakkelijken.
Destijds moest er een "goederen"wagon tussen loc en de passagiersrijtuigen geplaatst zijn.

:offtopic:
Voor de liefhebbers van welke locs ervoor kunnen:
Ik heb foto's van de volgende loctypen voor de klassieke Rheingold: BR 01, BR 18.3, 18.4, 18.5, NS 3901. En ik meen ook ergens een foto met een BR 39 te hebben, maar die kon ik nu niet terugvinden.

Voor de versie van de jaren '50 (F-zug 164/163) heb ik foto's van BR 01, 03, 23, 41 en E40, plus een BR 38 in voorspan voor een BR 01.
Voor de versie van de jaren '60 (turkoois/beige, later rood/beige), waarin ook de panoramawagen reed: E10.12 (112), 103.1, 111, 110,  SBB Re 4/4 I.
In de museale versie: 110, 119, V160 (turkoois/beige), E04
Bronnen: Eisenbahn Journal 2011/Special 1; Heft: "Rheingold" van Freundeskreis Eisenbahn Köln eV 1979.

Groet, Paul
Re: Marklin Rheingold
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin Rheingold
Re: Marklin Rheingold
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Marklin Rheingold
De latere versies van de Rheingold kregen wel Panorama rijtuigen, maar ja,
dat is een trein met veel minder luxe dan de oorspronkelijke Rheingold.

Dirk-Jan
Re: Marklin Rheingold
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Marklin Rheingold
oeps al een oud topic zie ik 8o

Net als Marklin had ook Lima dit panormarijtuig in het programma, mét de tekst RHEINGOLD (Marklin was "blanco").
Re: Marklin Rheingold
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Marklin Rheingold
dat rijtuig heb ik hier ook