Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Rheingold express 1928 compositie.

Gestart door FILIPI maandag 10 juni 2019, 14:26:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rheingold express 1928 compositie.
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Rheingold express 1928 compositie.
Goedemiddag,

Ik heb thuis de Rheingold van Maerklin, 4 salonwagens en een postrijtuig, met de Br 18.3.
Wie van jullie weet hoeveel wagens heeft de Rheingold getrokken ?.
Op internet kan ik niet zo goed vinden.
Ik heb de Br18.3 met de sinus motor, deze lok kan zeker meer wagens hebben, maar hoeveel.
Philippe
Re: Rheingold express 1928 compositie.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Rheingold express 1928 compositie.
Re: Rheingold express 1928 compositie.
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Rheingold express 1928 compositie.
Hoi Filipi,

Op blz. 31 van het boek "Rheingold" is een (ietwat onduidelijke) foto te zien van de 18 316 met daarachter volgens mij een bagageruituig, zes normale wagens en weer een bagageruituig. 

Groet, Marc
Re: Rheingold express 1928 compositie.
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Rheingold express 1928 compositie.
Hoi Philippe, je hebt al een kloppende combinatie, zie citaat;
"De Rheingold bestond uit twee eersteklas en twee tweedeklas rijtuigen en een bagagewagen"
https://retours.eu/nl/26-rheingold-edelweiss/#3
Maar enkele wagons meer zou ook kunnen natuurlijk, bij grote drukte werden er wagons bijgezet (waarschijnlijk).

Dirk-Jan
Re: Rheingold express 1928 compositie.
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Rheingold express 1928 compositie.
Hallo forumistes,

Ontzettend bedankt voor jullie reacties, wat lief zeg.
Ik heb deze Rheingold set in october 1995 bij Wentink nieuw gekocht, samen met de 18.4.
Het was toen een behoorlijk bedrag van 1000 gulden.
De lok heb intussen vervangen voor de 18.3 met de softdrive sinus. Een fijnere gedetailleerde model met een fantastich motor. Ik heb een tweede postrijtuig een paar jaar geleden op een beurs gekocht, en ik ga nu 2 extra salonrijtuigen aan koppelen. Dan heb ik een erg mooie lange trein.
Ik rijdt niet vak met mijn Rheingold, maar nu heb ik zien op deze te laten rijden.
Ik heb ook de 241A65, en deze kan ook mijn Rheingold trekken. Het geeft voor mij niet, of deze niet de juiste lok is.
Ik ga jullie artikel bestuderen.
Woensdag avond hebben wij op de club een rijavond. Ik maak een filmpje van.
Groetjes.
Philippe
Re: Rheingold express 1928 compositie.
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Rheingold express 1928 compositie.
Bonjour,

Ik heb deze zeer intéressant film op YouTube gevonden.
Het wordt gezegd dat de Rheingold uit 3 eerste klaas en 3 2de klaas bestond, plus nog de bagagerijtuig achter de lok.
Ik doe dus een bagage rijtuig achter de lok, 6 salonrjtuigen, en op het eind een tweede bagage rijtuig.


Re: Rheingold express 1928 compositie.
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Rheingold express 1928 compositie.
Over de locs die je ervoor kunt zetten heb ik al eens bericht, zie:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=70517.msg1227782#msg1227782

Groet, Paul
Re: Rheingold express 1928 compositie.
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Rheingold express 1928 compositie.
Paul,

Merci. Wat ik gelesen hebt, is dat de Rheingold uit max 9 wagens bestond. De wagens waren erg zwaar met alle dat hout. De lok kon niet meer trekken.
Philippe
Re: Rheingold express 1928 compositie.
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Rheingold express 1928 compositie.
over de klassieke rijtuigen (algemeen):
Er waren 5 wagens 1e klasse, SA 4ü met 28 zitplaatsen
5 wagens 1e klasse, SA 4 üK met keuken en 20 zitplaatsen
10 wagens 2e kasse, SB 4 ü, met 43 zitplaatsen
6 wagens 2e klasse, SB 4 üK, met keuken en 29 zitplaatsen
3 Bagagewagens SPw ü-28
Geleverd 1928 en 1929.
De wagenvolgorde was meestal: SPw, SA 4 üK, SA 4 ü, SB 4 üK, SB 4 ü. Twee wagens van dezelfde klasse werden uit de keuken van die klasse bediend.
Maar ook treinen met 7, 8, of 11 rijtuigen (incl. SPw) in het drukke seizoen, en 3 rijtuigen (SPw + SB4ü + SA4üK of SPw + SB4üK + SA4ü) in het rustige seizoen kwamen voor. Ook werd in het kader van de splitsing in Utrecht naar Amsterdam en Hoek van Holland wel gereden met (SPw + SB4ü + SA4üK) voor Amsterdam en (SA4ü + SB4üK) voor Hoek van Holland. Waar de reizigers van de laatste combinatie dan hun bagage moesten laten vertelt het verhaal niet.
Er reden doorgaans 2 sets rijtuigen, de derde set was reserve. Bij drukte werden rijtuigen SB4ü bijgeplaatst (in 1928 werden 6 wagens 2e klasse bijbesteld, waarvan 2 met keuken). Soms werd een tweede (groene) bagagewagen aan het andere einde bijgeplaatst.

Bronnen: Friedhelm Ernst - Rheingold durch fünf Jahrzehnte, en Eisenbahn Journal Special 2011/1 Rheingold Luxuriös durch zechs Jahrzehnte

Groet, Paul
Re: Rheingold express 1928 compositie.
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Rheingold express 1928 compositie.
Paul,

Nogmaals merci voor deze zeer intéressant informaties.
Groetjes.
Philippe