Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

ontsporen Silberlingrijtuig na inbouw verlichting en sleper

Gestart door johan48 vrijdag 16 februari 2018, 19:22:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ontsporen Silberlingrijtuig na inbouw verlichting en sleper
Dag lezers,


ik heb onlangs drie Silberlingen" voorzien van verlichting, methode Wijbe en met zijn onderdelen, prima resultaat. Elk rijtuig heeft een eigen sleper.
De rijtuigen ontsporen nu op wisselstraten en worden ahw uit de rails getrokken. Ik heb met wat lood het draaistel waaronder de sleper zit verzwaard, echter geen resultaat. Het gaat goed als er een rijtuig wordt getrokken, bij twee of drie, een klein stammetje gaat het mis. Wat kan ik doen?


groet Johan
Re: ontsporen Silberlingrijtuig na inbouw verlichting en sleper
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: ontsporen Silberlingrijtuig na inbouw verlichting en sleper
Als je een rijtuig los op een wissel neer zet, staat deze dan goed op het wissel of wordt hij omhoog geduwd?
Re: ontsporen Silberlingrijtuig na inbouw verlichting en sleper
Zit er nog verschil tussen de rijtuigen? Met andere woorden, als je de volgorde verandert, ontspoort steeds het rijtuig op de eerste (of tweede of derde) positie, of is hetzelfde rijtuig, ongeacht zijn positie, steeds de klos?
Re: ontsporen Silberlingrijtuig na inbouw verlichting en sleper
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ontsporen Silberlingrijtuig na inbouw verlichting en sleper
Ik zou toch de slepers maar eens controleren

groet
Harald
Re: ontsporen Silberlingrijtuig na inbouw verlichting en sleper
Hoe meer slepers , hoe meer kans op storingen.
Of je moet heel veel rangeerwerk er mee doen , dan begrijp ik het nog wel.
In ieder geval lijkt het er op , dat je iets niet helemaal goed hebt gedaan.
Foto's zeggen in dit geval meer dan woorden.

Veerdruk van de sleper!
stand v/d sleper!
waar sleper geplaatst!
enzv enzv

Mvg: Alex
Re: ontsporen Silberlingrijtuig na inbouw verlichting en sleper
Ik ben doende de verdrukking van de slepers te verminderen en de volgorde te wijzigen. Tot nu toe nog geen goed resultaat,  ontsporingen op enkele wissels, blijf proberen. Bedankt voor de tips.
groet Johan
Re: ontsporen Silberlingrijtuig na inbouw verlichting en sleper
Verdrukking is verdrukking,

Re: ontsporen Silberlingrijtuig na inbouw verlichting en sleper
Veerdruk, spellingssuggesties zijn soms hartnekkig

Re: ontsporen Silberlingrijtuig na inbouw verlichting en sleper
misschien is het niet relevant maar een sleper veroorzaakt ook wat wrijving/weerstand.
neem een  stam van 4 of 5 rijtuigen met elk een sleper dan moet de lok er echt aan trekken en wat eerder al gezegd werd, meer slepers..meer storingen.
ik zou toch overwegen om slechts 1 sleper toe te passen en dan maar stroomdoorvoerende koppeling toe te passen.
ook dit is slechts een mening met een petit peu ervaring

gr. Ruud
Re: ontsporen Silberlingrijtuig na inbouw verlichting en sleper
Bedankt voor jullie meedenken. De loc trekt het tweede rijtuig bij een wissel scheef en dat leidt tot ontsporing en kortsluiting, ik vermoed dat de weerstand van de drie slepers te groot is. De baan heeft normale wissels, de hoekverdraaiing zal te groot zijn om de trekkracht te verwerken.

Ik ga stroomvoerende koppelingen toepassen. Hebben jullie een suggestie welke? Ik neem aan dat elk rijtuig wel een eigen massacontact nodig heeft.
groet Johan
Re: ontsporen Silberlingrijtuig na inbouw verlichting en sleper
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ontsporen Silberlingrijtuig na inbouw verlichting en sleper
Hi Johan,

Je kan ook pennetjes (connectoren) gebruiken (dus geen stroomdoorvoerende koppelingen)
Dan kan je de voeding EN de massa doorvoeren.
Zelf gebruik ik drie polige, de voeding(sleper) in het midden en massa aan de twee buitenste.
Makkelijk om ze regelbaar te maken of evt. ook voor aan een decoder.

groet
Harald
Re: ontsporen Silberlingrijtuig na inbouw verlichting en sleper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: ontsporen Silberlingrijtuig na inbouw verlichting en sleper
Hallo Johan,

voor enkelpolige stroom geleidende koppelingen kan je die van Marklin gebruiken, bij gebruik van meerpolige koppelingen kan je afzien van de massacontacten per wagon.

Mogelijke oorzaken voor ontsporing.

Sleper niet goed geplaatst, verkeerd om geplaatst, verkeerd type geplaatst. voor 31 cm., 27 cm rijtuigen met kortkoppelingsmechanisme en 27 cm rijtuigen zonder kortkoppelingsmechanisme verschilt de sleper. Vanochtend bij mijzelf dit probleem bij de hand gehad, zat verkeerd type onder.
Wielas niet goed teruggeplaatst na monteren massacontact.
Haperende kortkoppelingsmechanisme

met vriendelijke groet,

Walter
Re: ontsporen Silberlingrijtuig na inbouw verlichting en sleper
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: ontsporen Silberlingrijtuig na inbouw verlichting en sleper
Ik zou afstappen van de extra sleper en het advies van Harald opvolgen. Zelf slechte ervaringen met stroomvoerende koppelingen,
deze ontkoppelen bij mij vaak spontaan.
Re: ontsporen Silberlingrijtuig na inbouw verlichting en sleper
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ontsporen Silberlingrijtuig na inbouw verlichting en sleper
 @citaat
Tja mijn ervaringen met stroomvoerende koppelingen zijn ook niet al te best en ook nog eens prijzig.

Nadeel(tje) met pennen is wel dat je soms zit te pielen met een tangetje maar ach staan de rijtuigen eenmaal gekoppeld is het perfect.

groet
Harald
Re: ontsporen Silberlingrijtuig na inbouw verlichting en sleper
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: ontsporen Silberlingrijtuig na inbouw verlichting en sleper
dag Johan,

Ik pas slepers om de andere wagon toe, scheelt de helft aan slepers en minder storingen.
De plus verbindt ik binnendoor naar de wagon zonder sleper, gebruik hiervoor zwart decoderdraad, nauwelijks zichtbaar
en flexibel. (nodig in bochten als de draad moet verlengen en verkorten)
Ik koppel max. 2 wagons zo achter elkaar, als de ruituigen van het spoor moeten worden genomen kun je ze met beide
handen gewoon pakken. (met meer wagons gekoppeld wordt dat toch moeilijk  :D)

Re: ontsporen Silberlingrijtuig na inbouw verlichting en sleper
persoonlijk vind ik zo'n draad tussen de wagons niet echt een mooi gezicht..maar goed.
er zijn diverse fabrikanten die stroomdoorvoerende koppelingen in hun assortiment hebben en ja het kost geld maar dan heb je ook wat.
hier heb ik stammen van 6 rijtuigen die met 1 sleper gevoed worden en daarmee gebruik ik de dure marklin koppelingen en voor mij zijn ze perfect.
ja kan namelijk rijtuigen makkelijk aan- en afkoppelen  B)


gr Ruud
Re: ontsporen Silberlingrijtuig na inbouw verlichting en sleper
Citaat van: feniks op zondag 18 februari 2018, 16:27:16
ja kan namelijk rijtuigen aan- en afkoppelen  B)
Wél handmatig. Mij lukt 't niet met de ontkoppelrail.

Edit nobody: Tikfout gecorrigeerd.
Re: ontsporen Silberlingrijtuig na inbouw verlichting en sleper
 @citaat

goed punt Nobody   ....blij voor de aanvulling   B)
Re: ontsporen Silberlingrijtuig na inbouw verlichting en sleper
Ik gebruik de enkelpolige stroomvoerende koppelingen van marklin. Werkt perfect, nog nooit een probleem mee gehad.
Re: ontsporen Silberlingrijtuig na inbouw verlichting en sleper
ik sluit me geheel aan  :)
Re: ontsporen Silberlingrijtuig na inbouw verlichting en sleper
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: ontsporen Silberlingrijtuig na inbouw verlichting en sleper
Beste Johan,

zijn het toevallig rijtuigen van Piko, jouw Silberligen?

Groet,
Laurent
Re: ontsporen Silberlingrijtuig na inbouw verlichting en sleper
Hallo, ik zie dat je Märklin kortkoppelingen gebruikt. Die hebben soms wel eens de neiging om rijtuigen/wagons uit de rails te trekken. Misschien de kortkoppeling in de nem-schacht van de loc even minder diep steken, zodat de speling/afstand tussen de loc en het eerste rijtuig wat groter wordt? Misschien hapert de kortkoppeling ergens aan het rijtuig of de loc, omdat ze niet voldoende kunnen uitwijken?

Heb je toevallig geen andere kortkoppelingen om even te vergelijken? Bijv. Roco of FLM? Dan kan je testen waar het aan ligt.

Op de foto zitten die toch zeer dicht bij de buffers.

Antoon
Re: ontsporen Silberlingrijtuig na inbouw verlichting en sleper
Dag Antoon,


het zijn M-rijtuigen. Ze ontspoorden niet totdat er slepers voor de verlichting onder werden geplaatst. De rijtuigen hebben kortkoppelingen, ook in R1 bochten ontspoorden ze niet, het probleem is de weerstand van de slepers, daardoor grotere trekkracht van de loc en ontsporingen.
De getoonde foto is niet van mij maar van dwwHans. Ik ga proberen zelf stroomgeleidende koppelingen te maken, methode Wijbe. Als dat niet lukt dan het M-setje.
Bedankt voor het meedenken,
groet Johan