Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Smalspoor HOm

Gestart door Catje maandag 12 februari 2018, 14:50:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Smalspoor HOm
Catje
gast

Smalspoor HOm
Geachte forumleden,

Ik heb de plannen opgevat om naast mijn bestaande märklinbaan, ook een smalspoorbaan HOm te gaan bouwen.
De smalspoorbaan zou ik willen bouwen in een leegstaande slaapkamer.
De ruimte die ik hiervoor heb is 3,5m x 4,5 m.
Nu denk ikzelf aan een treinbaan in de vorm van een L, met als maximale afmeting 2,5x3-3,5m.
Mijn gedachte gaan om Peco HOm rail toe te passen.

- Valt hier een smalspoorbaan op te verwezenlijken?
- Wat is het max stijgingspercentage zonder dat je van de tandradlocomotief gebruikt maakt?

Wie kan mij hier advies over geven.

Alvast hartelijk dank, Willy

Re: Smalspoor HOm
Lid sinds: 2010

offline
Re: Smalspoor HOm
De afmetingen zijn geen probleem. Daar kan je wel een leuke baan mee bouwen. Smalspoor kan je ook krappere bogen gebruiken  :D Maximale stijgingspercentage: 3% net als normaal.

Groet Ronald.
Re: Smalspoor HOm
Lid sinds: 2018

offline
Re: Smalspoor HOm
De Berninabaan doet 7% zonder tandrad in de 1:1 schaal. Geen idee of dit ook goed gaat met de H0 schaal.
Re: Smalspoor HOm
Catje
gast

Re: Smalspoor HOm
Ronald en Sjoerd,
Bedankt voor jullie reacties.

Gr, Willy
Re: Smalspoor HOm
Lid sinds: 2011

offline
Re: Smalspoor HOm
Beste lezers,

Graag wil ik BEMO loc [rangeer tractor] Te 2/2 met artikelnummer 1271206 ombouwen van analoog naar digitaal.
Gezien het plaatsgebrek onder de zeer kleine behuizing wil ik de decoder evt. in een meerijdende vast gekoppelde goederenwagon plaatsen en deze wagon tevens voorzien van extra wielcontacten ter verbetering van de stoomafname ! Welk type decoder zou ik hiervoor nodig hebben en wat zijn de verdere e.v.t. "valkuilen" bij een dergelijk activiteit...!?
Hopelijk is er onder jullie iemand die hier ervaring mee heeft en mij kan adviseren met tips en truc"s...!?