Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

bezetmelders doen niet wat ik wil

Gestart door toledo85 zondag 11 februari 2018, 22:14:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bezetmelders doen niet wat ik wil
ik zit weer eens met een probleem..
inmiddels een wat grotere baan gebouwd en nu loop ik tegen het volgende aan.
voorheen werkte het prima en heb ik automatisch kunnen rijden via koploper.
nu heb ik wat wissels verlegd en heb ik 3 redelijk lange blokken voorzien van 3 meldpunten.
en op het middelste stuk blijft deze bezet aangeven terwijl er geen loc op staat.
het eerste en laatste meldpunt zijn 2 railstukken het middelste meldpunt is een meter of 3 a 4
als ik er een meldpunt bijzet in het midden is het probleem weg maar dat wil ik niet.
dus hoelang mag een meldpunt nu eigenlijk zijn??
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
In de dikke koploper handleiding staat een mooi verhaaltje over hoe blokken te maken met verschillende lengtes melders.
Het maakt niet uit of je een korte melder maakt of die door laat lopen tot de volgende melder.
Het programma reageert op het moment dat je contact maakt.

Blijft je melder hangen dan is er toch ergens verbinding met de rest vd baan.
Wil je in het midden van je blok een korte melder moet je aan beide zijden isoleren.

Ik kan je niet volgen wat je bedoelt met een extra melder erin zetten.
Is dat dan de 4e in dat blok?

Robin
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Ik sluit me geheel bij Robin aan met de opmerking, dat het prettig zou zijn als je wat gerichte informatie verstrekt. Gebruik je C, K, of M rails. En hoe je je meldpunten hebt ingericht, massa of middenrail.
Dat het invoegen van een nieuw meldpunt in de langste melder het probleem zou opheffen, begrijp ik ook niet.

Mvrgr
Carel
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Vorig jaar reed hij op M-rails.
Denk niet dat dit veranderd is.
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Ik ging uit van massa detectie melders.
ik zal de tekst van het vorige bericht even neutraal aanpassen.
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Hoi,

Ik heb een zelfde soort probleem gehad. Zie >>dit topic<<

Oorzaak: meldsecties en/of kabels te lang. Nu gebruik ik 1 á 2 rails per sectie. Koploper zorgt dat het hele blok bezet blijft.
Resultaat: helemaal opnieuw begonnen ;) met 2 melders per blok (inrijmelder en stopmelder) De rest zoekt Koploper maar uit.

Succes met het oplossen
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Volgens mij zit er bij massa detectie geen enkele beperking aan de lengte van de bezetmelders rail. Weliswaar noodgedwongen, omdat ik niet meer bij een korte bezetmelders, waarvan de draad was losgeschoten, kon komen, heb ik van een stuk rail van ca 4 meter 1 bezetmelder moeten maken tot de volgende bezetmelder. Ik rijd er inmiddels al jaren mee zonder enig probleem. Omdat ik een tamelijk grote baan heb en ik de S88 modules vanwege de onderlinge verbinding met vlakkabels niet vlakbij de melders kan plaatsen heb ik ze in de buurt van de centrale gezet. Dit houdt in, dat sommige kabels met alle bochten erin om ze vast te zetten soms wel 20 meter lang zijn. Dit is geen enkel probleem.

Wat wel een probleem is, is het solderen. De speciale soldeer olie (Flux), die ik gebruik om de draden aan de messing rail vast te solderen vertoont op de lange duur toch roestvorming. Het gevolg is, dat de draden vast lijken te zitten, maar in werkelijkheid los zitten, of dat de roest zich zodanig heeft doorgevreten, dat geen signaal meer wordt doorgegeven. Goed afvegen na het solderen help niets. Er blijft altijd wel een restant zitten. Als iemand soldeerlolie kent, die deze eigenschap niet heeft, houd ik mij aanbevolen.

Mvrgr
Carel
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Wat ik begreep rijdt vraagsteller met M-rail. Het is echter niet duidelijk of er massa detectie of stroom detectie gebruikt wordt.
Ik gebruik zelf stroomdetectie op M-rail aangezien massa detectie een stuk lastiger is te realiseren.
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Ben den Hollander
gast

Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
John rijdt met stroomdetectie en zal wel de spanning compensatie vergeten zijn aan te brengen bij niet gedetecteerde stukken. Dat kan tot mis meldingen leiden.

Gr, Ben.

edit typefout
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
bedankt voor de reacties...ik rij indd met m rails icm de ecos en koploper..
en indd ook met stroomdetectie....
voordat ik een paar wissels verplaats heb,had ik nergens last van
nu zijn de blokken ongeveer 1,5 meter langer geworden..
dus de middensecties zijn een stuk langer geworden...
en als ik rails aan het leggen ben dan word de melder bezet zodra ik bv het 10de railstuk aan wil sluiten.
haal ik deze weer weg dan is de melder weer gewoon vrij..
uiteraard met meerdere railstukken geprobeerd
en als ik het gehele blok in 4 meldpunten verdeel is het probleem weg....
maar dat wil ik eigenlijk niet...
en als ik van de middensecties een niet gedetecteerde sectie maak, dan kleurt het blok niet meer mee met handmatisch rijden...
en dat heb ik liever ook niet.
vind het gewoon vreemd dat het niet werkt
ook kwam ik erachter dat als ik op de binnenbaan rij dat de melder op de buitenbaan ook wil reageren..
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
en ik heb inderdaad geen spannings condensatie aangebracht,
op men wisselstraten..dit heb ik eigenlijk nog nooit gedaan...is dit echt noodzakelijk..
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
 @citaat @citaat

ook kwam ik erachter dat als ik op de binnenbaan rij dat de melder op de buitenbaan ook wil reageren..

Melder dubbel gebruikt.

Jos
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
nee lijkt me niet want gaat maar heel kort aan en weer uit
terwijl de loc nog op de baan ernaast rijd..
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Citaat van: Kaleb op maandag 12 februari 2018, 10:10:38
Zie >>dit topic<<

Ik denk toch echt dat je hier je oplossing vindt.
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Je kunt een weerstand aanbrengen tussen middenleider (blok) en voeding (booster).  De stroomdetectie wordt dan iets minder gevoelig, maar dat is eigenlijk ook precies wat je wilt.  De hoogte van de weerstand moet je even proefondervindelijk gaan zoeken.  Ik heb Wim Ros wel eens de waarde 470 ohm zien noemen geloof ik.

De storing kan komen doordat er een weerstand (lekstroom) is tussen middenleider en massa (wordt gezien als verbruiker), maar ook door het "antenne-effect".

Gebruik je de S88SD16N?
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Citaat van: toledo85 op maandag 12 februari 2018, 12:39:58
en ik heb inderdaad geen spannings condensatie aangebracht,
op men wisselstraten..dit heb ik eigenlijk nog nooit gedaan...is dit echt noodzakelijk..

Het lange en korte antwoord is JA, dat is een must. Lost bijna alle problemen op.
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Citaat van: toledo85 op zondag 11 februari 2018, 22:14:15
.
dus hoelang mag een meldpunt nu eigenlijk zijn??

Deze mag zolang zijn tot het punt dat hij nog betrouwbaar werkt. Kan per situatie verschillen.

4 meter is redelijk lang en misschien wel over de limiet. Ook de lengte van de draad er naartoe moet je erbij rekenen.

Groetjes
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
ja ik heb 3 x de S88SD16N en 2 x de 4088cs van digikeys in gebruik.
er werd me ook al geadviseerd om met een 1000 ohm weerstand een verbinding te maken tussen de common en de bewuste melder.
maar als ik jullie goed begrijp moet dat dus een 470 ohm weerstand zijn,
en die op de bewuste melder aansluiten en daar de draad naar de melder weer aan solderen toch??
..@ sprinter...nu zijn mijn meldsecties net 10 railstukken lang en met het 11de stuk erbij meld hij al bezet.
alleen deze moet dus langer worden om bij 3 melders per blok te blijven
en ik neem aan dat ik voor de wisselstraten de zelfde 470 ohm weerstanden moet gaan gebruiken?
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Ben den Hollander
gast

Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Spanningscompensatie; kijk even op de site van Rosoft: http://www.rosoft.info/HandboekS88Sd16-n.html

Gr, Ben.
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
even gekeken in het rosoft handboek....maar moet op de niet gedecteerde stukken en wisselstraten zo`n diode schakeling of is een 4k7 weerstand ook genoeg
(4700 ohm als ik het goed heb????)

@ henk...het is inderdaat hetzelfde probleem als wat je in dat topic beschijft
nu is mijn vraag heb je nog steeds meldsecties waar je meerdere meldstukken op 1 melder aangesloten hebt??
of heb je inmiddels alles veranderd?
en gebruik je die diodeschakelingen op de wisselstraten
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
henk..ik weet al wat je gedaan hebt...even overheen gelezen..

maar koploper houd de blokken bezet...doet koploper dit ook als je handmatig rijd via de centrale.
ik heb dit gister uitgeprobeert en was niet het geval met handmatig rijden.

en moet ik nu weerstanden van 470 of 4700 ohm aanschaffen en is dit voldoene of moet ik toch echt aan de diodeschakelingen?
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Citaat van: toledo85 op maandag 12 februari 2018, 17:32:34
maar koploper houd de blokken bezet...doet koploper dit ook als je handmatig rijd via de centrale.

Bezet houden gaat goed maar......
ik verwacht dat de blokken dan handmatig in koploper moeten worden vrijgegeven.

Mijn voorkeur had het om de meldsecties drastisch in te korten.
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
ik bedoel eigenlijk dat als ik ook met een niet gedecteerd stuk ga werken in een blok.
dat de lijn dan alleen met automatisch rijden blauw word als ik over het niet gedecteerde stuk rij,
en met handmatig rijden via de centrale niet..

ben er toch hard over aan het denken om opnieuw te beginnen en ook gewoon 2 meldpunten per blok te doen.
als ik dan toch die diodeschakelingen moet gaan plaatsen dan beter ook gelijk goed...nu word het een rommeltje als ik ze achteraf er in moet gaan zetten
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
toch besloten om opnieuw te gaan beginnen en de diodeschakelingen toe te gaan passen,
en dan verder alleen inrij en stopsecties voorzien van meldpunten.
nu vraag ik me nog af hoeveel niet gedecteerde stukken baan kan ik ongeveer op zo`n diodeschakeling aansluiten??
en dan heb ik het over die van rosoft....verder kan ik er eigenlijk geen vinden
want als ik ze voor de wisselstraten en de niet gedecteerde stukken in een blok ga gebruiken verwacht ik er wel een aantal nodig te hebben
en is het verstandig om in een vrij lang blok zoals bv het spiraal in het midden nog een extra meldpunt te maken?
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
toevallig iemand die mij een paar fotos kan sturen hoe de diodes onder de baan zitten en eventuele verdeelpunten gemaakt zijn??
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Ben den Hollander
gast

Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Ik heb een brugcel B80C3300 per booster. Via de brugcel voed ik een ringleiding waarvan ik af tak naar alle wissels en ongedetecteerde stukken spoor.

Kijk maar even hier voor een plaatje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=16818.0

Gr, Ben.
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
@ ben den hollander

hmm oke weer iets anders...lijkt me wel  makkelijker in het aansluiten,rij jij ook op m rails toevallig dan.
en voed je vanuit die ringleiding ook de bezetmelders of heb je die voor die brugcel zitten.
heb je toevallig ook een link waar deze te bestellen is
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Ben den Hollander
gast

Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Geen M-rail. Ik Rail Twee maar doe hier toch mee. ;)

Mijn bezetmelders voed ik vanuit de centrale of booster, dus voor de brugcel, anders is het doel weg.

Brugcellen kun je overal in electrowinkels kopen b.v. hier: https://www.eoo-bv.nl/27-brugcellen

Gr, Ben.
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
dus bijna hetzelfde als de diodeschakeling van rosoft
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Ben den Hollander
gast

Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Niet bijna: helemaal! :D

Hier de brugcel van Rosoft, kun je daar ook kopen: http://www.rosoft.securearea.eu/Webwinkel-Product-2146797/DiodeSchakeling.html#
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Tjonge wat een gedoe weer om en voor een simpele diodeschakeling.

Groetjes
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
dat klopt wim...maar het gedoe waar ik mee zat was erger vind ik (haha)

de "brugcel/diodeschakeling" van rosoft wou ik al bestellen maar vroeg me af hoeveel ik er nodig zou hebben.
maar als ik er mijn ringleiding mee kan voeden zeg maar is het antwoord helder...
dan heb ik voorlopig aan 1tje genoeg...
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
De brugcel die Ben gebruikt mag 5 Ampère "doen", goed voor minimaal 10 rijdende loks, die van Rosoft mag 4 Ampère doen, dus goed voor minimaal 8 rijdende loks.

Groet, Anne W
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
en meerdere brugcellen op 1 ringleinding,maakt dat verschil uit of heeft het geen nut??
voor die 1,55 ken je er wel een aantal opgooien dacht ik zo....
het zou ideaal zijn als ik via een ringleiding mijn melders kan voeden en via een paar brugcellen/diodes naar mijn niet gedecteerde stukken kan gaan???
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Natuurlijk kun je tussen je ringleiding en je ongedetecteerde stukken brugcellen zetten en de meldeenheden voeden vanaf je ringleiding, het is maar net wat in de uitvoering het makkelijkste is.

Groet, Anne W
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
oke...dan denk ik dat ik gewoon een stuk of 6 van die cellen onder de baan ga verdelen op diverse plaatsen,
voor mijn wisselstraten en niet gedecteerde stukken te voeden.
of het moet geen meerwaarde hebben om er meerdere te plaatsen
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Ik heb het zo gedaan:

Alle ongedetecteerde stukken worden gevoed door de booster en één diodeschakeling net achter de booster
Alle bezetmelders worden gevoed door de centrale

Beide vanaf een ringleiding.
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Beste Henk,

Ook goed op voorwaarde dat de booster van hetzelfde merk is als de centrale en de voeding ook dezelfde spanning levert, je krijgt op jouw manier een heleboel overgangen tussen de uitgang van de centrale en uitgang van de booster, wat niet aanbevelenswaardig is.

Groet, Anne W
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Anne, beide van Esu, beide 4 amp. en beide op 18,1 volt.  :D
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Samenvattend zijn er nu weer meer dan voldoende opmerkingen naar elkaar gemaakt, na intern overleg deze opmerkingen naar het archief verplaatst.
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Het is alleen weer jammer dat daarbij ook relevante informatie is verdwenen.
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
ja dat is inderdaad wel jammer wim..
vanmiddag in de pauze even snel de reacties gezien en dacht me er nu even voor te gaan zitten...maar helaas alles weg...

maar ik ben er denk ik wel uit...
ik ben inmiddels opnieuw begonnen,ga voor 2 meldsecties per blok.... inrij/stop melder
de niet gedecteerde stukken ga ik voeden  via een ringleiding met 1 diodeschakeling ertussen
en dan moet het goedkomen lijkt mij..

dan nog een vraagje voor wim...is het mogenlijk om 1 of 2 van zo`n diode`s door de brievenbus te krijgen ipv met de pakket post?.....haha

groet john van toledo
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: bezetmelders doen niet wat ik wil
Beste John,

In je reactie#33 noemde jij het ideaal als je via een ringleiding je melders kan voeden en via een paar brugcellen/diodes naar je niet gedecteerde stukken kan gaan.

Daar heb ik op gereageerd in reactie#34, waarop weggepoetst commentaar gekomen is en waarvan jij dus jammer vindt dat het weggepoetst is.

Nu is je ideale beeld weer omgedraaid in o.a. één ringleiding met 1 diodeschakeling voor de ongedecteerde stukken.

Ik hoop dat je nu wat consistenter geworden bent in je ideaalbeelden, overigens zijn er altijd veel verschillende wegen naar een doel, de ideale weg zit altijd in het hoofd van diegene die het doel stelt.

Groet, Anne W