Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Vergelijk digikeijs DR4024 en Arduino (Mardec)

Gestart door topslob zaterdag 10 februari 2018, 22:25:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vergelijk digikeijs DR4024 en Arduino (Mardec)
Deze week zag ik op Facebook dat de MSC Bergen op Zoom leuke bouwpakketjes verkocht van een Arduino Nano die via DCC aangestuurd kan worden. Voor de prijs van ?9,95 (? 13,00 incl. verzenden) een leuk experiment aangezien de Arduino 12 servo's aankan en de Digikeijs 4 stuks.
Gisteravond de componenten in een klein uurtje op de print gesoldeerd, dankzij de zeer heldere handleiding bijzonder goed te doen.
Vanochtend de Mardec configurator geïnstalleerd op de pc en de Arduino aangesloten, werkt prima. Eerst een paar testjes uitgevoerd met een eenvoudige led / weerstand en eigenlijk kan een kind de was doen. De bijgeleverde handleiding in NL is duidelijk voor iemand die even de tijd neemt e.e.a. door te lezen en die weet wat met een adres bedoeld wordt.
Vervolgens een servo aangesloten en daar kwam feitelijk de eerste teleurstelling, er is een extra 5 V voeding nodig om servo's aan te sturen.
Op zich geen probleem maar wel weer een extra netwerk van draden onder de tafel.
Het instellen van draaihoek, snelheid e.d. gaat eenvoudig waarbij opgewerkt dat de hoek per 1 graad versteld kan worden waar Digikeijs 0,36 graad biedt. Dat laatste geeft meer nauwkeurigheid bij het instellen.
Een behoorlijk verschil is de instelling van de draaisnelheid. Dit gaat bij de Arduino met max 50 msec/graad waar de Digikeijs veel langzamer kan.
Vanavond heb ik 2 losse servo's met arm naar elkaar gezet en op er op beide systemen één aangesloten. De adressen gecombineerd in iTrain op één wissel zet zodat ik afstelling, draaisnelheid maar ook methode van instellen kon vergelijken.
Afstellen draaihoek:
Het zijn 2 verschillende methoden, Digikeijs via een druk op de knop van de decoder en verdraaien / schuiven van de snelheidsregelaar, Arduino Mardec via het config menu met + en - toets. Beide gaan eenvoudig en qua tijd scheelt het niets. Aangezien ik met losse servo's test kan ik niet zeggen of verstellen per graad voldoende nauwkeurig is.
Snelheid:
Het afstellen van stapgrootte en stapsnelheid van de Digikeijs is niet eenvoudig als je het niet dagelijks doet, de handleiding is hierin ook niet echt heel duidelijk. Gedegen kennis van cv's programmeren is toch wel nodig. Snap je het dan heb je heel veel mogelijkheden. De Arduino biedt 0 - 50 msec/graad, eenvoudig intikken en enter. Makkelijk, zeker maar beperkter.
Besturing:
Zit een functie in de Arduino geprogrammeerd dat stuur ik hem via iTrain aan / uit of links / rechts (servo). De Digikeijs biedt functie mapping waarmee combinaties van uitgangen aan een functie toets geprogrammeerd kunnen worden. Functie mapping is niet eenvoudig te begrijpen, met dank aan dit forum snap ik gelukkig wat ik doe. Bij de Arduino kan dit niet, alleen bij gebruik van pinnen als input kan er een 2de en 3de functie worden gestart.
Overig:
De Arduino kan 12 servo's aan en heeft dan nog 4 uitgangen die alle 4 op 10 verschillende manieren, waaronder Puls breedte Modulatie, kunnen worden aangestuurd. Leds kunnen op veel manieren knipperen, dimmen, flakkeren enz. De Digikeijs heeft naast 4 servo's nog 4 schakelende uitgangen beschikbaar die op 4 verschillen manieren kunnen worden geprogrammeerd, voornamelijk gerelateerd aan de actie van de naastgelegen servo.
Prijs:
12 servo's aansturen voor ?9,95 (?13,00 incl. verzenden) is zeker niet duur, er komt echter nog wel een usb mini kabel bij en een 5 V gestabiliseerde voeding. Hoe zwaar die moet zijn hangt een beetje af van het maximum aantal wissel wat je tegelijk schakelt. Op mijn baan zijn dat er 4. Ik mat vandaag 148 mA max. op 1 servo. Met een 1 A voeding kom je een aardig eind denk ik.
Servo's kosten ?2,80 / stuk.
Daarmee kom ik op ongeveer:
12 x 2,80 = 33,60
Print          13,00
Kabel          2,90
Voeding      5,00+
Totaal      ?54,50
Voor dat geld heb ik geen Digikeijs 4024 (incl. 4 servo's) want die komt met verzenden op ?63,00.

Dan nu de hoofdvraag, ben ik overstag?
Nee, een aantal keren is de Mardec config vastgelopen, althans ik kwam er met geen mogelijk meer uit. Een reset van de EEprom om een pin van functie te kunnen wisselen vind ik te veel van het goede maar was wel de enige mogelijk om van Accessoire naar Servo te komen op dezelfde pin. Daarnaast heb ik een tweetal keren gehad dat bij de eerste opstart de servo het hele bereik draaide, dat betekent mogelijk schade aan een wissel of servo. Mijn grootste bezwaar ligt echter in de extra bedrading voor een 5 V net. Daarmee krijg ik naast 12 V (huisjes), 18 V DCC, servo's, terugmelding enz. nog een netwerk erbij hetgeen mij niet echt trekt. Als je niet teveel wissels hebt kan je van het 12 V net natuurlijk prima via een 7805 spanningsregelaar 5 V maken maar ik zie dat voorlopig nog niet gebeuren. De Digikeijs heeft maar 1 x 16 V nodig en die hoeft niet onder de hele baan door gelegd te worden. Daarnaast heeft ook de Rosoft WDD en de Rosoft LocoNet interface 16 V nodig dus dat is al voorhanden.

Ik ga de Arduino zeker inzetten, voor een spoorweg overgang, knipperlichten e.d.
Ik heb vanmiddag de Arduino software gedownload, er is absoluut meer mogelijk dan alleen Mardec, dat weet ik zeker en dan zal het ook mogelijk zijn om zelf draaihoeken, snelheden e.d. in te stellen. Dat wordt echter een langduriger verhaal, een programmeer taal leer je niet in een dag maar als ik verder ben zal ik het hier posten.

Groet Hans

Re: Vergelijk digikeijs DR4024 en Arduino (Mardec)
Ik kan de vraag eigenlijk metten hier wel uitzetten:
Weet iemand hoe ik na het configureren via Mardec de code (sketch) kan uitlezen?
Als ik die heb kan ik aanpassingen doen (hoop ik) in script en misschien de tekortkomingen van het config programma voor mijn toepassingen aanpassen.

B.v.d. Hans
Re: Vergelijk digikeijs DR4024 en Arduino (Mardec)
Sketch is voor uploaden naar de arduino omgezet naar machine code en niet meer te lezen. Je zult de maker vd sketch om de broncode, de sketch dus, moeten vragen.
Re: Vergelijk digikeijs DR4024 en Arduino (Mardec)
Dan zal ik proberen.

Groet Hans
Re: Vergelijk digikeijs DR4024 en Arduino (Mardec)
Als het goed is zit de broncode erbij. Ik heb hem wel via de distributie van de Mardec. En anders kijk even bij Rudy Boer's webzijde. Daar komt een groot deel van de code vandaan.

Groet Ronald.
Re: Vergelijk digikeijs DR4024 en Arduino (Mardec)
 :thumbup:
Re: Vergelijk digikeijs DR4024 en Arduino (Mardec)
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Vergelijk digikeijs DR4024 en Arduino (Mardec)
Hoi Hans, bedankt voor het uitgebreide verslag. De Nano print komt uit mijn koker. Software is van ArCoMoRa, Nico Teering.
Separate 5V is idd noodzakelijk, kost 1 extra draad onder de baan (common massa) Dit is een bewuste keuze in het ontwerp van de print. Grotere 5V voeding kost meer & duurdere onderdelen en produceert ook meer warmte. Tevens zorgt de sturing van de servo ervoor dat dit (bij mij in ieder geval) storing op de nano veroorzaakte.
Mardec en Arsigdec maken gebruik van de standaard DCC biliotheek van de arduino, Mardec is eigenlijk een soort gebruikers tool eromheen.
5V voeding van 1A zou ruim voldoende moeten zijn In geval van servo?s.
iTrain stuurt relaisuitgangen achter elkaar aan, nooit tegelijk. Grote voordeel is dat aan elke uitgang een eigen DCC adres toe te kennen is, handig bij een grote baan voor het schakelen van verlichting etc.
Zal later uitgebreider reageren, nu ff druk met Carnaval...

Tip, kijk ook eens bij de buren (Benelux), hier zijn uitgebreide topics van Nico zelf over zijn software.
Re: Vergelijk digikeijs DR4024 en Arduino (Mardec)
Leo,

Alle respect voor hetgeen jij gemaakt hebt en ook voor Nico zijn software.
Zoals ik hierboven schreef, het zijn een paar punten die ik graag zelf in de hand zou hebben; gevoeligheid, snelheid e.d.
Misschien ligt het in de methode waarop ik mijn servo's onder de tafel monteer, de hoek die de servo moet draaien is maar 15 graden en dat is kort als je het met 50msec vermenigvuldigd.
Ik zal op Benelux.net gaan zoeken, want ik wil er graag meer van weten.

Bedankt, ik zie uit naar je verdere reactie.

Hans
Re: Vergelijk digikeijs DR4024 en Arduino (Mardec)
Hallo Hans,

Vanavond kwan ik bij toeval op deze site terecht en vond daar je verslag van de 4024 en Mardec.
Jammer dat je geen contact met mij hebt opgenomen.
Dan had ik je wat vraagtekens kunnen besparen.

Afstelling per graad:
De servo library van de Arduino laat geen kleinere hoek toe. In de praktijk voldoet de resolutie van 1 graad prima.
Een 'hoekverschil' van 15 graden is wel weinig. Dat ligt ook aan de wijze van monteren van de servo.

De snelheid:
De kleinste snelheid is inderdaad 50 ms/graad. Dat is echter eenvoudig in de code aan te passen.
Als je dat gemeld had, had het nu al in de laatste versie 3.4 gezeten. Zelf aanpassen kan ook. De broncode (.ino bestand) wordt meegeleverd.

De prijs:
Arduino UNO met kabel ?3 (versie 3.4 draait niet meer op een Nano; alleen na aanpassing van de bootloader)
Arcomora DCC/Power shield 7,15 incl. verzending én met een 5v voeding 'aan boord' (www.arcomora.com/mardec)
Inclusief 12 servo's kost het dan ?33,60+?7,15=?40,75.
De eerlijkheid gebied te zeggen dat de 'on board' voeding niet echt geschikt is voor 12 servo's.
Een echte 5V is dan toch nodig. Maar in het digitale tijdperk is er echter veel vaker 5 nodig.
Veel banen zullen eerder een 5V ringleiding hebben dan een 16V. Led verlichting kan ook allemaal met 5V
Misschien voor een jou 'alweer' een ringleiding, maar voor anderen weer niet. Het hoeft ook geen ringleiding te zijn.
Alleen aan draadje vanaf de voeding naar de puntstukrelais en servo's volstaat.
Op een volledige Arcomora baan heb je alleen 5V en massa nodig. En wellicht 16 V voor wisselspoelen

CiteerEen reset van de EEprom om een pin van functie te kunnen wisselen vind ik te veel van het goede maar was wel de enige mogelijk om van Accessoire naar Servo te komen op dezelfde pin

Sorry, maar dat is echt een kwestie van de handleiding lezen:

CiteerMet het A-commando wordt het DCC adres van de servo ingesteld.
Je krijgt een waarschuwing als het adres al is toegewezen aan een andere servo, accessoire of
input. Door dat te accepteren kun je met één adres meerdere servo?s/accessoires tegelijk aansturen.

Door ingave van adres 0 (nul) wordt een eerder
ingestelde pin weer vrijgegeven en wordt de pin gezien als ?niet ingesteld?

Met een simpel mailtje had ik je dit kunnen vertellen.

Conclusie:
De DR4024 is duur en op veel punten lastig te configureren.
Mardec (software) kost niks en extra vereiste hardware is peanuts.
En een kind kan de was doen zoals je zei.

Mvg
Nico Teering
www.arcomora.com

Re: Vergelijk digikeijs DR4024 en Arduino (Mardec)
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Vergelijk digikeijs DR4024 en Arduino (Mardec)
Hoi Nico en Hans,

Bedankt voor je uitgebreide reactie Nico.
Door Prive omstandigheden ben ik nog niet in de gelegenheid geweest om hier war uitgebreider op te reageren. Zit na een zware burn-out volop in een reintegratietraject en werk sinds kort weer full time na een jaar thuis te hebben gezeten. Dit kost behoorlijk wat energie waardoor er zaken bij in schieten.
De print die ik lever is vrijwel hetzelfde van opbouw als de Mardec shield, enige verschil is dat ik een Nano gebruik, omdat dat voor onze club beter uitkomt wat ruimte en storingsgevoeligheid betreft ivm transport.
Bij de sets die ik lever incl. Nano is de nano reeds voorzien van een nieuwe bootloader.
Verder verwijs ik in de bouwbeschrijving naar jouw website waar men zelf jouw software moet downloaden en installeren.
Alle eer en credits voor de software komt jou toe!!
Wij gebruiken de Mardec op de club met volle tevredenheid.
Als service voor onze trouwe volgers kunnen ze bij ons deze modules bestellen.
Op onze clubbaan hebben we idd nog maar 2 ringleidingen, 5V en 12V. Zelf gebruiken we ook servo?s en wij hebben geen enkel probleem met de minimale verstelling van 1 graad

Re: Vergelijk digikeijs DR4024 en Arduino (Mardec)
Hallo Leo,

Ik begrijp nu dat je Leo Ooms bent.
Nog wat opgezocht in oude mails (dec/jan) en gevonden dat je inderdaad bezig was met een Nano shield.
Jammer dat je me niet eerder van dit draadje hebt verteld.

Toen ik dit vanavond zag vond ik toch dat ik een aantal opmerkingen van Hans moest relativeren.
Anderen zouden toch een verkeerde indruk van Mardec kunnen krijgen.
Veel verenigingen gebruiken inmiddels de Arcomora software.
Tot volle tevredenheid.

Nog even wat rechtzetten:
CiteerMardec en Arsigdec maken gebruik van de standaard DCC bibliotheek van de arduino
De Arduino kent geen standaard DCC bibliotheek zoals de servo bibliotheek dat wel is.
Er wordt gebruik gemaakt van een third party library, de Mynabay DCC library.
Ook is er nog de NMRA library.

Mvg
Nico
Re: Vergelijk digikeijs DR4024 en Arduino (Mardec)
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Vergelijk digikeijs DR4024 en Arduino (Mardec)
Klopt Nico,
Had zelf ook veel eerder willen reageren en dit aan jou willen melden, door omstandigheden is het er niet van gekomen.
Het Arcomora concept draag ik zoals je weet een warm hart toe.
Ook op onze club gebruiken we het, zowel de Mardec shield als de arloco.
Ons maakt het niet uit of ze de shield bij jou bestellen of bij ons.
Beide staan we achter de mening dat we de hobby betaalbaar willen houden en dat is met dit concept heel goed mogelijk.