Van de week was ik bij een treinenwinkel waar ik regelmatig kom. Ik zag daar een Pico Veolia GTW 2/8 staan, in de aanbieding. Ik wilde altijd al eens een Pico
uitproberen, dus deze meegenomen.
Het enige wat aan functies op het model zit, zijn de front en sluitseinen, uiteraard wisselend met de rijrichting. Er zit wel een aansluiting voor interieurverlichting.
Deze aansluiting uitgeprobeerd, het werkt, maar de verlichting schakelt via F0, dus gelijk met de front en sluitseinen. Voor mij geen wenselijke optie.
Ik heb sowieso wat meer wensen aan een model. Ik wil graag rangeerverlichting, cabineverlichting, interieurverlichting en schakelbare sluitverlichting. Deze sluitverlichting
wil ik onafhankelijk van de frontseinen hebben zodat ik deze uit kan zetten als er nog eens een treinstel aan vast komt.
Het model wordt geleverd met een aansluiting voor een 8 polige stekker. De verbinding tussen de diverse bakken gaat dmv een 8 polige koppeling.
Aangezien deze decoder te weinig functies heeft voor mijn wensen eens gekeken of er iets anders in kan. De decoder is vanaf de onderkant bereikbaar.
Ik had nog een decoder, een ESU Lopi V4 met een PLUX22 aansluiting, en nog een zelfgemaakt adapterprintje. Deze decoder heeft genoeg
versterkte uitgangen om al mijn functies werkend te krijgen.
Helaas past dat niet vanzelf, dus aanpassingen waren noodzakelijk. Eerst het printje, waar de 8 polige decoderstekker oppast, verwijderd.
Het adapterprintje past er in, maar dat zit deze ondersteboven wat het solderen aan de adapterprint wat lastiger maakt. Het voordeel is dat de decoder makkelijk
te verwisselen is. Mijn ervaring is dat de decoders betrouwbaar zijn, dus verwisselen zal niet snel nodig zijn.
Ik wilde dus het adapterprintje met de soldeeraansluitingen aan de bovenkant hebben. Het nadeel van deze opstelling is dat de decoder iets boven het frame uitkomt,
waardoor het interieur niet meer volledig op het frame ligt en de kap niet meer past. De oplossing is om het interieur aan te passen. Het stuk wat boven de decoder zit,
wordt los gemaakt en op de decoder geplakt met een stukje tape. Dat stukje interieur zit dus iets hoger. Persoonlijk heb ik daar geen moeite mee omdat het interieur van buitenaf
toch niet goed zichtbaar is, tenzij je met je neus op het raam zit. En mocht het nodig zijn om de decoder te verwisselen, dan moet de kap eraf, maar dit is eenvoudig te doen.
Om de decoder en adapterprint passend te krijgen heb ik iets weg moeten frezen aan het frame.
Op de linker foto het gedeelte wat weggefreesd is. De braam is verwijderd, de frees was wat bot. Rechts hoe het adapterprintje erin past.
De 8 polige verbindingstekker was makkelijk uit elkaar te halen en nieuwe draden aan te solderen. De extra draden waren nodig voor de cabineverlichting en de rangeerverlichting.
Om rangeerverlichting te krijgen moest het originele verlichtingsprintje aangepast worden.
.
Het linker printje is zo als het origineel was. De rechter is de aangepaste. Na bestuderen van de print was de oplossing vrij eenvoudig.
R3 werd verwijderd en op de aansluiting van R4 gesoldeerd, daarna een verbinding gesoldeerd van R4 naar het linker eiland van R3.
Daarna op K2 de draad gesoldeerd die de led aanstuurt nodig voor het rangeersein.
De interieurverlichting was eenvoudig, Piko heeft in alle delen al een aansluiting hiervoor gemaakt. Ik heb deze alleen zodanig aangepast
dat deze onafhankelijk van de frontseinen schakelt.
Hierboven zoals de interieurverlichting erin zit. Zelfgefabriceerde print met warm witte led's.
De cabineverlichting was toen aan de beurt. Twee warm witte led's op de voorkant van de wagon geplakt. Hier komt later de neus tegen aan.
Al met al een tijdrovende maar leuke klus, en ik ben tevreden over het eindresultaat. De trein loopt heel mooi, al moet de decoder nog afgeregeld worden. Deze staat nog op de standaard waarde.