Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Handmatig bedienen schaduwspoor met digitale locs

Gestart door Silco_88 zaterdag 10 februari 2018, 20:51:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Handmatig bedienen schaduwspoor met digitale locs
Er is op gebied veel te vinden over schaduwstations, maar ik heb tot nu toe nog niets gevonden wat mijn lading dekt.
Ik wil mijn schaduwspoor (zie afbeelding hieronder) handmatig schakelen, maar ik ben zoekende naar oplossingen voor de juiste aansturing.
Beide sporen worden van twee kanten bereden, aangezien dit mijn 'pendelbaan' is.

Ik rij de locs met een Mobile Station 2 en op c-rails. De houtbouw ligt klaar, qua elektronica kan ik nog alle kanten op.

Ter verduidelijking mijn wensen op een rijtje:
1. Druk- of flipschakelaars op een zelfbouw schakelbord om te schakelen (ook met LEDs tbv terugmelding)
2. Beide sporen hebben aan de linkerzijde voor het rechte wissel een stopsectie nodig EN terugmelding op het schakelbord
3. Bezetmelding dient in een bocht gemaakt te worden (dit kan ik maken mbv de 3Rail wiki)
4. Gebogen en rechte wissel dienen gelijktijdig om te slaan EN middels LED terugmelding op het schakelbord

Nu mijn vragen:
2. Kan dit met een sein, of zijn er betere oplossingen die via LED een terugmelding geven
3. Is 1 rails wat ik ombouw tot 'contactrails' voldoende of is het advies er per spoor meer om te bouwen?
4. Is hier een speciale module van bijv. Digikeijs benodigd of kan dat zonder?
5. Zijn er alternatieven, bijv. met digitale decoders en alleen een spoor bezetmelding op het schakelbord?

Ik hoor graag jullie reactie, ideeën of suggesties.
Re: Handmatig bedienen schaduwspoor met digitale locs
Silco,

de nieuwste marklin seinen kunnen het spoor er juist voor stroomloos maken, dus je zou door het sein op rood te zetten dit kunnen oplossen, heb je direct je remsectie.
Ik veronderstel dat je, indien je gewoon je wissels samen op 1 aanstuurcontact van zo'n drukknopkastje aansluit, ze beiden omgaan als je op het knopje drukt. 1 van de 2 soorten kastjes van marklin heeft leds ingebouwd.

Qua terugmelding versta ik dat je enkel een lamje op een bord nodig hebt om te zien of je spoor bezet is, volgens mij heel simpel, verbeter mij als het niet ok is collega's.
Je ene rail isoleren (zoals in de wiki), en dan draad van geisoleerde rail naar lamp, en van lamp naar middenrail. De moment dat er een trein op staat kan de stroom doorstromen. Juist kijken naar de sterkte van je lampje dat dat ok is voor de geleverde stroomsterkte.
Welke rail en hoeveel hangt van je goesting af, het kan al van 1 rail
Re: Handmatig bedienen schaduwspoor met digitale locs
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Handmatig bedienen schaduwspoor met digitale locs
Ik ben digibeet, dus kan je vraag niet duidelijk beantwoorden (analoge schaduwstations geen probleem).

Je zou b.v. Roy, Meerlingsbeek een mailtje kunnen sturen. Weliswaar ligt zijn draadje sinds 2016 stil vanwege verhuizing en heropbouw, maar niet getreurd.
Hij had handbediening op paneel (met handschakelaars), gecombineerd met digitaal rijden, en ik heb het bij hem thuis gezien.

Ik denk dat je misschien ook zoiets zoekt.
Re: Handmatig bedienen schaduwspoor met digitale locs
Ik begrijp niet wat je wil.

Je wil op beide sporen kunnen stoppen en in twee richtingen rijden.
en maar aan een kant stopsecties. Leg dat eens uit.

Je kunt alles met wat maak schakelaars. Zet er een bi stabiel relais achter en je kunt terugmelding van wissels meekijken.
Bezetmelder is zo te maken met een ledje en een geïsoleerde railstaaf.
Re: Handmatig bedienen schaduwspoor met digitale locs
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Handmatig bedienen schaduwspoor met digitale locs
Hoi Silco,

Ik heb even jouw plaatje gekopieerd en er wat bij gezet. Daarmee legt e.e. zich wat gemakkelijker uit.

ik heb beide sporen verdeeld als 1a, 1b, 2a en 2b.
In de sporen 1a en 1b heb ik een rode streep gezet.
Uitgangspunt is rijden met de MS2 (dus technisch voor de stopsecties "analoog", stoppen = stroom uit)

De werkwijze:
- de middenleider van de sporen 1a en 2a sluit je aan met een gewoon sein met beinvloeding van de rijspanning
- voor de stand van het sein kun je de extra kontakten gebruiken op de seinen
- voor de bezetmelding kun je een van de spoorstaven van 1a, 1b, 2a en 2b isoleren (zoals elders al vaker beschreven)
- de draad van de geïsoleerde spoorstaaf verbindt je met een lampje / LED. De andere aansluiting gaat aan de 16V.
- Bezet is lampje aan, Vrij is lampje uit.
- Beide wissels kun je op één uitgang van een wisseldecoder (bijv. mk83, m83) aansluiten. daarmee schakelen de tegelijkertijd.

Bij het inrijden vanaf de A-zijde, zul je de stopsectie moeten overbruggen.
Dat kan handmatig door een schakelaar "over" de stopsectie te plaatsen. (met een tweepolige omschakelaar kun je dit zichtbaar maken met extra lampjes/LEds)
Maar je kunt ook een relais (aangestuurd door een dekoder of zo) gebruiken.
Dit zou ik koppelen aan de rijweg die je instelt las je vanaf de A-zijde komt.
Als je de handschakelaar over de stopsectie ook relais/decodergestuurd doet kun je bij het instellen van een rijweg via de B-zijde deze ook "actief" stop zetten.

John
Re: Handmatig bedienen schaduwspoor met digitale locs
Dank voor de reacties.

@Hero, ik snap dat het vreemd overkomt en wellicht tegen de regels van het automatisch rijden is. Het spoor is onderdeel van een langer traject met aan beiden zijden een keerlus. Met een half rondje extra krijg ik de trein dus weer de loc op de stopsectie. Dat is het speelse wat ik erin wil houden.

@Jan22, ik weet dat het kan want ik heb het vaker gezien. Ik zal het topic van Roy eens vanaf start lezen.

@John. Dank voor je plaatje, dit is inderdaad wat ik bedoel. Ik ga me nog even verdiepen in het overbruggen van de stopsectie
Re: Handmatig bedienen schaduwspoor met digitale locs
Je stopt op de terugweg niet.
Dan staat er dus altijd een trein op een van de sporen?

Overbruggen:
Start met een knopje.
weer uit met een contact bij je tunnelportaal op de tekening.

Robin