Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Knettergekke herintredende Märklinist

Gestart door Locjochie woensdag 14 februari 2018, 10:41:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Knettergekke herintredende Märklinist
Men zou er bijna gek van worden. Jaren spaart men Märklin materieel wat je graag op de baan zou willen laten rijden. Dan komt er een dag dat kinderen uit huis zijn en een prachtige kamer vrij komt waar je een baan zou kunnen plaatsen.
Maar hoe begint men?



Is het eerst een baan ontwerpen, gaat men het stap voor stap doen, welke rails C of K, men krabt zich achter het oor. Gaat het de komende jaren duizenden en duizenden euro?s kosten, alleen al aan rails en wissels? Wat wil ik, een volledig gedigitaliseerde én geautomatiseerde baan, gedeeltelijk analoog om veel te kunnen ?spelen?? Waar wil ik mijn rangeergedeelte, waar zou ik graag mijn groot kolenoverslag willen plaatsen, waar wil ik mijn containers, waar mijn draaischrijf, rolbrug  etc. etc. Moet ik straks al mijn verzamelde locs digitaliseren? Met welke decoders, je ziet zoveel namen, van Ecos, Märklin, WinTrack, iTrain, Anyrail etc. etc. maar waar is wat voor? Hoe ga ik mijn schaduwstation bereiken, okay met een klimspiraal. Op welke hoogte komt mijn schaduwstation en op welke hoogte ga ik hobbyen? Waar wil ik wat? Waar wil ik die prachtige Hack boogbrug? Hoe moet je een baan ontwerpen, eerst maar lukraak gaan tekenen? Lijkt mij van niet, want ik zou graag willen weten welke afmetingen mijn stellage moet gaan worden. Welke dikte van plaat moet erop. Hoe komt het met de stroom, heb ik voldoende stopcontacten, heb ik op die kamer een computer netwerk aansluiting? Een mengeling van gedachtes, die eerst maar eens op rij geplaatst moeten worden.

Soms is het wel leuk om dagen achter elkaar gewoon ?knettergek? te zijn als herintredende Märklinist.
Re: Knettergekke herintredende Märklinist
Dag Frits, 
Veel plezier hiuer én met de modelspoorhobby :exclaim:
Re: Knettergekke herintredende Märklinist
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Knettergekke herintredende Märklinist
Dag Frits,

Welkom.

Stap 1: Wat is mijn budget?
Stap 2: Wat heb ik?
Stap 3: Wat zijn mijn wensen?
Stap 4: Combineer bovenstaand en je hebt een uitkomst

Daarna pas aan planning e.d. gaan denken.  :)
Re: Knettergekke herintredende Märklinist
Hallo Frits,

Grappig om al je vragen te zien. Ik heb dezelfde vragen gehad, alleen had ik geen collectie oude locs. Ik ben zelf eerst eens wat op het net wezen surfen om filmpjes te kijken. Ook ben ik op plaatsen geweest, waar men banen liet zien. Vervolgens gekeken wat er globaal mogelijk zou zijn in mijn kamer. Toen ontwerpsoftware gekocht. Voor die 45 euro's hoef je het niet te laten en ik ben domweg gaan ontwerpen. Ondertussen al plan 52, maar wel een duidelijk beeld van schaduwstation en helix. Ik noem het voor het gemak maar ontwerpen voor de hand weg. Nu bezig met het maken van de bijbehorende tafel en dan zie ik wel weer. Eén ding staat voor mij boven tafel: Mijn baan moet nooit af komen. En zaken als automatiseren ed. ach, ik bereidt het voor en als het zover is kan het. Belangrijk is vooral om dingen niet te groot en ingewikkeld te maken, zeker als je jezelf er nog in moet verdiepen. En wat Olav schrijft is zeker handig.
Re: Knettergekke herintredende Märklinist
Bedankt mannen, in de loop van tijd heb ik al zo ontzettend veel filmpjes gezien.
Voor het ontwerpen heb ik gelukkig al jaren WinTrack liggen. Zonder het ooit te hebben gebruikt. Wel telkens een nieuwere versie aangeschaft.
Het gaat nu langzaamaan beginnen. Mijn onkunde m.b.t. baanontwerp zal ik trachten weg te werken.

Re: Knettergekke herintredende Märklinist
Belangrijk ook:

- Wat streef je na? Een bepaalde mate van realisme, of speelbaantje (zonder oneerbiedig te worden)?
- Hoe breed kunnen de poten worden (ivm te gebruiken boogstralen)?
- Moet je rekening houden met een schuin dak?
- Wil je in meerdere lagen werken?
- Hoe lang gaat je langste sleep worden? Dit heeft invloed op hoe groot je je station mag maken.
- Wil je een draaischijf o.i.d. gebruiken?
- Etc.

Uiteraard is een baan bij onze hobby nooit "af", maar probeer te voorkomen dat je verzandt in een giga-plan met, zoals je zelf zegt, voor een kapitaal aan rails, waarbij je vervolgens nooit in de buurt van "af" komt. Dergelijke voorbeelden vind je ook hier op het forum, en dat is zonde...

Re: Knettergekke herintredende Märklinist
Welkom bij ons Frits

Alles hangt inderdaad maar af van wat je wenst.  Je kan uiteraard ook kiezen voor een old scool baan zoals enkele onder ons, lekker analoog met M-rails. 
Re: Knettergekke herintredende Märklinist
-Frits:
Hartelijk welkom terug hier,  :thumbup:
En in WT zit een zeer goede tutorial in om stap voor stap een baan op te bouwen.
Re: Knettergekke herintredende Märklinist
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Knettergekke herintredende Märklinist
Welkom op het forum Frits.
Re: Knettergekke herintredende Märklinist
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Knettergekke herintredende Märklinist
Dag Frits.
Allereerst natuurlijk van harte welkom op ons gezellige maar ook leerzame forum.
Zo, dat was alvast de "eerste stap"! :D
Als je inderdaad al wat materiaal hebt dan zou ik eerst eens een klein baantje neerleggen om iets te kunnen rijden, desnoods op de vloer maar op een grote plaat (die je later weer kunt hergebruiken) en een paar steunen is misschien wel zo handig.
En dan eens bedenken wat je wilt, analoog of digitaal, hand besturing of automatisch enz.
Gewoon lekker eerst eens van alles testen en uitproberen en daarna keuzes maken.

Veel plezier op ons forum en succes met je plannen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Knettergekke herintredende Märklinist
Welkom Frits,

Een zeer gekend probleem voor vele van ons...

Maar als al zo lang hebt kunnen wachten, dan kan je gerust de tijd nemen om nog wat knettergek rond te lopen :P
En vervolgens hier en daar op het forum wat ideen opdoen, daar kom je echt mee vooruit!

Ik ben gestart met het leegmaken van de kamer(alles eruit!), en vervolgens heb ik gewoon een stoel in het midden van de beschikbare ruimte gezet.
Dan heb alle zaken die ik wilde, zoals een rangeerterrein, draaischijf, station, enz op een rijtje gezet en probeerde ik me voor de geest te houden hoe het in de ruimte zou passen.
Als je denkt dat je nu al knettergek bent, wacht dan maar eens op de reacties als je iemand ziet zitten in je lege kamer :D.

Eens ik wat ideeën had ben ik beginnen tekenen, en 4 maanden later ben ik daar nog altijd mee bezig 8o.
Ook nu krijg ik soms reacties van, "allé man, nu heb je plaats, laat nu eens iets rijden" maar ik amuseer me rot met het plannen.
Ik wil het deze keer van de eerste keer goed bouwen, dus ik neem mijn tijd:)

De moeilijkste beslissing is voor mij de keuze in rails. Ik heb een berg C-rails liggen, maar ik twijfel om deze ook echt op de zichtbare stukken te gaan gebruiken.

Maar ik wens je veel plezier en goede moed, en als je vragen hebt is dit forum een goed plaats om ze te stellen!
Re: Knettergekke herintredende Märklinist
Als ik de afmetingen bekijk, en zie dat je nog een keus moet maken qua railmateriaal, zou ik zelfs overwegen over te stappen naar schaal N.
Want op deze afmetingen een H0 baan realiseren, is een ware uitdaging.

Groetjes
Re: Knettergekke herintredende Märklinist
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Knettergekke herintredende Märklinist
Welkom op het forum Frits.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Knettergekke herintredende Märklinist
Allé sprinter,

3.88 op 2.78, daar kan je toch al iets op kwijt?

En als ik goe gelezen heb heeft hij jaren materiaal gespaard, dus ik vermoed dat Frits al een deel treinen zal hebben in HO

Toegegeven, je zal niet met 10 delige sneltreinen moeten rijden, maar ik heb wel eens een baantje gemaakt in 3 niveaus voor stomers om 3m x 1.44m.
Dat wel best leuk hoor, stationnetje, draaischijf, dorpje...

Ik denk dat er hier op het forum mensen zitten met minder ruimte >:-D
Re: Knettergekke herintredende Märklinist
Ach... op die ruimte kan je wel wat maken... Zeker hier zijn wel wat specialisten aanwezig die zoveel mogelijk rails op een te kleine ruimte kunnen ontwerpen. Het mooie is dan dat je heel weinig aan landschap hoeft te doen.  :D  :D Daar is dan toch geen ruimte voor  O:-D

Groet Ronald.
Re: Knettergekke herintredende Märklinist
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Knettergekke herintredende Märklinist
Frits hartelijk welkom op het forum :thumbup:
Re: Knettergekke herintredende Märklinist
Frits

Welkom op dit super top forum, zijn er vragen stel ze gerust.  :)  :thumbup: :thumbup:
Re: Knettergekke herintredende Märklinist
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Knettergekke herintredende Märklinist
liefst zou ik N-baan van 38 op 27 meter willen hebben.
dan heb je toch een ruime baan....dat wil je niet weten...je zou zo 1:1 Utrecht Centraal erop kunnen plakken.

but now for Something Completely Different; lees veel op dit forum en doe die broodnodige inspiratie op.
succes  :)

gr Ruud
Re: Knettergekke herintredende Märklinist
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Knettergekke herintredende Märklinist
Hoi Frits,

Jouw uitdagingen herken ik, daar ben ik sinds anderhalve maand zelf ook mee bezig, ook als herintredende marklinist. Ik kwam er heel snel achter dat er enorm veel informatie beschikbaar is, totaal niet te vergelijken met de 70-er jaren. in het begin zag ik door de bomen het bos niet meer. Na een tijdje rondneuzen op het internet (staan leuke video's op  :)) had ik een paar keuzes gemaakt en ben ik in het diepe gesprongen. De eerste stap was een bescheiden baantje op de vloer, en tegelijkertijd begon ik een baanplan te ontwerpen voor een vaste opstelling. Eén ding was ik heel snel achter: ontwerpen is één ding, al rijdende leert men wat wel en niet werkt. En een vloerbaantje is heel gemakkelijk te veranderen (lees: uit te breiden). Een recente les is dat kruiswissels alleen op gemakkeljk bereikbare plaatsen moeten liggen: ze zijn heel handig op een beperkte ruimte, maar ze veroorzaken met afstand de meeste problemen op m'n vloerbaan.

Op een dieet van verse rails is m'n vloerbaantje snel gegroeid. Er rijden inmiddels meerdere treinen rond zonder elkaar in de weg te zitten, al moet ik nog wel geregeld op de STOP knop drukken als er een botsing dreigt (mijn fout, die wissel kan er natuurlijk ook niets aan doen dat 'ie niet goed staat). Voorlopig blijf ik bij m'n vloerbaan. Er is nog heel veel te leren, zowel door uitproberen als door rond te kijken en te leren van anderen.

Zo ontdek ik steeds nieuwe dingen, zonder tijd te verspillen aan het bouwen van een vaste opstelling die toch niet goed functioneert. Eentje met een keerlus voor treinen die links rijden - maar als een trein eenmaal gekeerd is kan hij er alleen opnieuw komen door achteruit te rijden en dat was nou net niet de bedoeling. Of eentje met een fraai schaduwstation, dat echter zó diep is ingebouwd dat de zaag er aan te pas moet komen om een onwillige trein op gang te helpen. Of een steile klimspiraal met krappe bochten waar - grote verassing - veel treinen met geen mogelijkheid omhoog komen. Nee, ik leer nog even verder, en blijf ondertussen lekker spelen met m'n treintjes.

Als de tijd rijp is voor een vaste opstelling, zal de weg ernaar toe vast en zeker vol liggen met ontspoord materieel en ander ongemak. Maar ik hoop genoeg geleerd te hebben om te zorgen dat de eerste vaste opstelling toch al een aardig functionerende baan wordt. En als ik andere forumleden mag geloven ga ik hem daarna weer afbreken om een betere te bouwen. Zo blijven we bezig.

Groeten, Rob

P.S. Met de ruimte die jij tot je beschikking hebt kun je inderdaad gemakkelijk een hoop geld uitgeven, vooral als je alles nieuw wilt aanschaffen. Ik heb al eens het een en ander opgeteld, en uitgaande van de adviesprijzen (gelukkig bestaat er korting) komt de rails voor een beetje serieus schaduwstation gauw op duizend euro, en het kan nog veel duurder. Vooral al die digitale wissels zorgen dat het snel oploopt. En dan zie je mooie nieuwe treinen in het programma verschijnen en die wil je natuurlijk óók zien rondrijden. Zo'n startset van nog geen tweehonded euro is dan maar een druppel.
Re: Knettergekke herintredende Märklinist
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Knettergekke herintredende Märklinist
Gents,

Een aantal leden denken dat Frits nieuw op ons forum is, zie hier zijn voorsteltopic: KLIK   :P
Re: Knettergekke herintredende Märklinist
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Knettergekke herintredende Märklinist
 @citaat

Had ik al gelezen, maar gezien zijn topic moet het er nu pas écht van gaan komen
Re: Knettergekke herintredende Märklinist
Welkom Frits ! Ik hou wel van een beetje knettergek en zeker als ze ook een U-vorm baan creëren, net zoals mezelf (ook herintreder). Daarom blijf ik je ook volgen (niet letterlijk, want dat is strafbaar  :D) Veel plezier ermee.
Re: Knettergekke herintredende Märklinist
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Knettergekke herintredende Märklinist
Trouwens, met zo'n ruimte is de overweging interessant om geheel langs de muren te bouwen en bij de deur een uitneembaar stuk te plaatsen. Alles is bereikbaar en daar waar nodig maak je het "dikker". Als de deur naar buiten gaat, prima. Zo niet kijken of je deze om kan draaien. Een schuifdeur of iets dergelijks is ook handig. Of zoals bij maneges deuren in twee delen.  ;)
Re: Knettergekke herintredende Märklinist
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Knettergekke herintredende Märklinist
Tja, wat is knettergek? Kinderen op deze wereld zetten, en daar dan zelf tijdenlang hobbyruimte voor moeten inleveren?

Met die ruimte ben je niet slecht af. Zelfs niet met een schuin dak, al zul je dan misschien wat dieper door de knieën moeten voor het onderste niveau, en zal het dak het uitzicht op de eeuwige jachtvelden op de achtergrond wat vertroebelen.

Natuurlijk kun je overstappen op een kleinere schaal, maar zie en voel je dan nog wat?
Natuurlijk kun je overstappen op een simpel enkelsporig traject, met een leuk rangeerhoekje met perfecte scenery, maar is dat je ding?
Natuurlijk kun je in plaats van een hele (meerlaagse) baan een enkele module bouwen voor een modulaire clubbaan, maar zie jij je daarmee in het hele land op stap gaan?
En natuurlijk kun je herbouw nog een paar jaar uitstellen, net als ik, maar niet te lang meer want we worden vanzelf ook ouder (en gekker).

Succes met je keuzes.  :D
Re: Knettergekke herintredende Märklinist
 @citaat

Aha! Ik was me al aan het afvragen waar ik toch jouw bouwdraadje zou mogen vinden, Jan Willem! Dat verklaart het... Maar het wordt Peco met Peco puko?s, toch?
Re: Knettergekke herintredende Märklinist
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Knettergekke herintredende Märklinist
Citaat van: Laenderbahn027 op maandag 19 februari 2018, 23:02:30
Maar het wordt Peco met Peco puko?s, toch?
Het wordt van alles met Peco puko's, want net als Locjochie heb ik heel wat (rails en wissels) verzameld. Piko, Roco, K-rail en ook wat Peco. Het zal je niet verbazen: Piko-A boogwissels met Peco puko's, en Roco flex rails met Peco puko's. Dat is waar ik het eerst mee ga beginnen. De Piko-A boogwissels moeten gepolariseerd omdat de sleper in de afbuigende stand over het wisselscharnier glijdt. Zo'n polarisatieschema staat gelukkig bij WeichenWalter voor 2- en 3-rail.

Maar ik zit wat te programmeren, en dan vergeet ik altijd de tijd en het scheerapparaat. En dat schuift dan alles weer wat op.

Citaat van: Locjochie op woensdag 14 februari 2018, 10:41:42
Lijkt mij van niet, want ik zou graag willen weten welke afmetingen mijn stellage moet gaan worden. Welke dikte van plaat moet erop. Hoe komt het met de stroom, heb ik voldoende stopcontacten, heb ik op die kamer een computer netwerk aansluiting? Een mengeling van gedachtes, die eerst maar eens op rij geplaatst moeten worden.
Ik heb ook quasi lucraak heel wat zitten te tekenen voordat ik me besefte dat ik de ruimte niet goed kon opmeten door een gebrek aan ervaring en middelen. Want als je niet waterpas opmeet, zit je voor je het weet 20 cm verder dan je feitelijk hebt.

De dikte van de plaat hangt af van de robuustheid van de stellage, en van de manier waar op die staat, hangt, of rolt: poten, balken, planken, multiplex?

Ik ben uiteindelijk uitgekomen na een (mislukte) test met alu-profiel (vanwege gewichtsbesparing) op stalen L-profiel. Dat buigt absoluut niet door, en 6 mm multiplex (qua gewicht peanuts bij het staal) is ruim toereikend, als er geen laag bovenop komt. Ik heb van alles uitgeprobeerd (9 mm, 12 mm, 15 mm). Het belangrijkste is dat je het hout kunt strak trekken (tegen verbuigen, hoe dunner de plaat hoe eerder die krom trekt).

Met de pootconstructie staat of valt je treintafel om. Als volmaakte timmerleek heb ik alles geprobeerd. Het forum bij de buren stond vol met handige tips om poten onder een tafel te zetten. Bij mij werkten die tips allemaal niet. Ik werk nu met metalen gamma-poten die gewoon vastgeschroefd zijn op (een gewenste stapelhoogte) multiplex, en dan los geklemd onder het staalprofiel zijn geschoven. Werkt perfect. Maar is iets minder fijn af te stellen.

Ophanging, een deel van de zolder heeft zandstenen muren met leidingen (gas, water, elektra, etc). Ik heb aan die muur een deel van de rijbaan hangen (met pluggen in het zandsteen), met hoeksteunen. Dat zit nog steeds vast, maar niet meer op de goede hoogte want ik ben van idee veranderd.
De boekenplanken erboven zaten op dezelfde manier vast, maar kwamen op een zomeravond, in een keer, met alles erop omlaag denderen. Sindsdien vertrouw ik de constructie ook iets minder.

Omdat ik het op geen enkele manier kon meten, ben ik het gaan inschatten door twee lange latten waterpas steeds verder uit elkaar te schuiven tot ze het dakbeschot raakten. Toen wist ik eindelijk waar ik aan toe was, dacht ik. Tot ik de U-vorm in elkaar schroefde: ik bleek maar aan een kant gemeten te hebben, en de andere kant week ruim 4 cm af.

Ook iets om aan te denken, voor sommigen: de een heeft een deur, de ander een luik. Ik heb een luik.
De eerste keer bouwde ik de tafel maximaal tot aan het luik. Dat wilde toen in open stand niet meer blijven staan. Dus nu heb ik 3 cm ingeleverd om het luik open te kunnen houden.

Dan heb je een leuke lucraak tekening gemaakt van een baan van 2,6x2,6 meter, en blijkt dat 2,6x2,57 m. te zijn. Kom je er zomaar achter dat er een boogstraal ergens toch ietsje minder moet zijn. Bij flexrail is dat niet zo heel erg. Maar bij M-rails en C-rails wel.

Ik zit onder een dak, met schuine wanden. Heeft ook niet iedereen. Een spiraal is leuk, maar wel een nadenkertje. Voor je het weet moet je een stuk uit de gording zagen om uit te komen. Of alles laten zakken.

CiteerHoe komt het met de stroom, heb ik voldoende stopcontacten, heb ik op die kamer een computer netwerk aansluiting?
Bij mij zit er een cv-ketel met geaard stopcontact op een aparte stop. En er loopt een kabel naar de kamer eronder (de pc-kamer). Maar je hebt ook netwerk via het stopcontact, en dat kan ook prima, mits de stekkers in fase staan. Onder mijn dak is wifi mogelijk, ik prefereer de kabel, mijn buurman zweert bij straalstroom.
Ik heb 1 vrij stopcontact, en dat is voor mij genoeg om 16 trafo's aan te hangen als het moet, of eentje met wat meer vermogen. Waar je wel naar moet kijken, vooral in een oud huis, is hoeveel vermogen je kunt aansluiten op het lichtnet. Toen ik hier een PC met een 600 watts voeding in de muur stak, gingen de lampen in huis spontaan in spaarstand. Dat geeft ook wel weer iets aan ... :D

Je hebt volkomen gelijk: dit soort zaken moet je regelen voordat je gaat tekenen. Eigenlijk net als vloerbedekking, wandbekleding (foto, wolken), muurisolatie, ramen (die af en toe schoongemaakt moeten), een cv-ketel (die af en toe een monteur vergt), en steunverlichting (wat ledstrips zo hier en daar).
Ik heb die fase gedeeltelijk overgeslagen, en dat smoelt niet echt. Doe wat je eraan kunt doen, voor je begint.